ORDRE TSF/91/2017, de 15 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions als centres especials de treball.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La Convenció internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat, aprovada el 13 de desembre de 2006 per l'Assemblea General de les Nacions Unides (ONU), ratificada per Espanya el 3 de desembre de 2007, i que va entrar en vigor el 3 de maig de 2008, reconeix, a l'article 27, el dret de les persones amb discapacitat de treballar en igualtat de condicions. Els estats han de salvaguardar i promoure l'exercici del dret al treball i han d'adoptar les mesures pertinents per fer-ho, incloent-hi la promulgació de legislació. També es disposa que s'ha de promoure l'ocupació de persones amb discapacitat al sector privat mitjançant les polítiques i les mesures adients, que poden incloure programes d'acció afirmativa, incentius i altres acords.

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, estableix que la finalitat de la política d'ocupació és augmentar les taxes d'activitat i d'ocupació i la inserció laboral de les persones amb discapacitat, així com millorar la qualitat de l'ocupació i dignificar la qualitat de les condicions de treball, per combatre'n activament la discriminació. És per això que les administracions públiques han de fomentar les oportunitats de treball i promoció professional en el mercat laboral i han de promoure els suports necessaris per a la recerca, l'obtenció i el manteniment de l'ocupació i el retorn a l'activitat laboral de les persones amb discapacitat.

Segons l'article 43 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, els centres especials de treball són els que tenen com a objectiu principal dur a terme una activitat productiva de béns o de serveis, i participar regularment en les operacions del mercat. Aquests centres tenen com a finalitat assegurar una ocupació remunerada a les persones amb discapacitat, alhora que són el mitjà d'inclusió del màxim nombre d'aquestes persones al règim d'ocupació ordinari.

L'activitat que desenvolupen els centres especials de treball la fa una plantilla de treballadors amb discapacitat de com a mínim el 70% del total de treballadors i constitueix un servei d'interès general. Des de l'Administració pública es volen compensar econòmicament les empreses i les entitats que duen a terme aquesta activitat, ja que fomenten la inserció laboral de les persones amb discapacitat, alhora que n'afavoreixen la inclusió social.

Tenint en compte les característiques especials que concorren en els centres especials de treball, per tal que puguin complir la funció social que estableix l'esmentat Reial decret legislatiu 1/2013, i d'acord amb el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials de treball, les administracions públiques poden, en la forma que es determini per reglament, establir compensacions econòmiques destinades als centres per tal de contribuir a la seva viabilitat, amb l'establiment dels mecanismes de control que es considerin pertinents.

La Generalitat de Catalunya, conscient de la situació econòmica actual que afecta els centres especials de treball i molt especialment les persones amb discapacitat d'especials dificultats, aquest any publica una ordre de bases amb dues línies de subvencions, amb les quals es vol donar prioritat a aquest col·lectiu de treballadors.

Aquests treballadors es troben amb una doble problemàtica en el context d'integració laboral: a) en la incorporació a l'empresa ordinària, atès que les dades demostren la nul·la inserció d'aquest col·lectiu al mercat ordinari, i b) en els centres especials de treball, que han d'afrontar l'impacte sobre l'activitat econòmica que desenvolupa la persona treballadora amb discapacitat d'especials dificultats, que afecta la productivitat final de l'empresa.

La plantilla de treballadors dels centres especials de treball inclou treballadors amb discapacitat d'especial dificultat i altres col·lectius amb un grau menor de discapacitat. L'objectiu a assolir per part de l'Administració i per part dels centres especials de treball és la incorporació d'aquestes persones a l'empresa ordinària.

El Reial decret llei 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, estableix el marc normatiu del sistema d'ocupació estatal, i disposa a l'article 3.2 que, de conformitat amb la Constitució i els seus estatuts d'autonomia, correspon a les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial el desenvolupament de la política d'ocupació, el foment de l'ocupació i l'execució de la legislació laboral i dels programes i mesures que els hagin estat transferits.

L'article 11 de la Llei d'ocupació disposa que els plans anuals de política d'ocupació han de concretar, amb caràcter anual, els objectius de l'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació a assolir en el conjunt de l'Estat i en cadascuna de les diferents comunitats autònomes, així com els indicadors que s'han d'utilitzar per conèixer i avaluar anualment el seu grau de compliment.

Per assolir aquests objectius, han de contenir la previsió dels serveis i programes de polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral que es proposen portar a terme tant les comunitats autònomes en l'exercici de les seves competències d'execució en l'àmbit del treball, l'ocupació i la formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral com el Servei Públic d'Ocupació Estatal en el seu àmbit competencial.

Els plans anuals de política d'ocupació els elabora el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, tenint en compte les previsions formulades per les comunitats autònomes i el Servei Públic d'Ocupació Estatal en el si de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Afers Laborals, han de rebre l'informe del Consell General del Sistema Nacional d'Ocupació i els ha d'aprovar el Consell de Ministres.

L'apartat 2 de la disposició addicional única del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional , estableix que les comunitats autònomes que hagin assumit el traspàs de la gestió feta pel Servei Públic d'Ocupació Estatal en l'àmbit del treball, l'ocupació i la formació, així com dels programes de suport, exerceixen les funcions que el Reial decret atribueix al Servei Públic d'Ocupació Estatal i que els corresponguin segons el que disposen els reials decrets de traspàs. La gestió s'ha de fer d'acord amb el que estableix el Reial decret i les normes de procediment i bases reguladores per a la concessió de subvencions que dictin les comunitats autònomes per a la seva execució en funció de la seva pròpia organització.

La Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, a la disposició final dotzena estableix que les comunitats autònomes, amb càrrec als fons estatals distribuïts a través de la Conferència Sectorial, poden realitzar les accions i mesures regulades a la normativa estatal, o bé desenvolupar accions i mesures de polítiques actives d'ocupació, diferents de les anteriors, adaptades a la realitat de les persones desocupades i del teixit productiu del seu àmbit territorial. En tot cas, les accions i mesures s'han de dirigir al compliment dels objectius que s'estableixin en el Pla anual de política d'ocupació de cada any i integrar-se en els diferents àmbits de l'Estratègia espanyola d'ocupació.

Aquestes subvencions es financen anualment amb l'aportació distribuïda territorialment per la Conferència Sectorial d'Afers Laborals de l'Administració de l'Estat.

Atès el Reial decret 469/2006, de 21 d'abril, pel qual es regulen les unitats de suport a l'activitat professional en el marc dels serveis d'ajustament personal i social dels centres especials de treball;

Atès el que disposa l'article 170.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, pel qual correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, i s'hi inclouen de forma expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents; i atès l'article 112 del mateix Estatut, pel qual correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva;

Atesa la Resolució de 27 de febrer de 2013, de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 22 de febrer de 2013, d'aprovació de les instruccions per a l'aplicació de l'article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària (BOE núm. 60, d'11.3.2013);

Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Atès el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (DOGC núm. 7196, d'1.9.2016)

Atès l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa; amb els informes previs de l'Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals i de la Intervenció Delegada del Departament del Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article únic

Aquesta Ordre té per objecte aprovar les bases reguladores generals i les específiques per a cada programa que han de regir la convocatòria de subvencions i que s'indiquen a continuació:

Annex 1: Bases reguladores generals, aplicables a tots els programes i subvencions.

Annex 2: Programa 1. Subvencions destinades a la realització d'accions relatives a les unitats de suport a l'activitat professional en el marc dels serveis d'ajustament personal i social de les persones amb discapacitat d'especial...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR