ORDRE ENS/248/2012, de 20 d'agost, per la qual s'estableixen els requisits i el procediment per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat d'ensenyament no universitari.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyOrdre

El nou marc legislatiu fa necessari actualitzar el mecanisme pel qual es reconeixen les activitats de formació permanent adreçades al professorat d’ensenyament no universitari.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, estableix en l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives i dels mateixos centres. Els programes de formació permanent han de preveure l’adequació dels coneixements i els mètodes a l’evolució de les ciències i de les didàctiques específiques, així com tots els aspectes de coordinació, orientació, tutoria, atenció educativa a la diversitat i organització encaminats a millorar la qualitat de l’ensenyament i el funcionament dels centres.

La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació, estableix en l’article 110 que la formació permanent té per objectiu actualitzar la qualificació professional, millorar les pràctiques educatives, especialment en relació amb el projecte educatiu de cada centre, i millorar la gestió dels centres. La formació ha d’incloure en tots els casos l’avaluació de l’aprofitament de les persones participants.

El Departament d’Ensenyament preveu en el seu Pla de formació permanent del professorat vies diverses per garantir al professorat la possibilitat de realitzar activitats de formació, entre les quals s’inclouen les activitats conduents a la formació inicial i permanent de la funció directiva considerades en el Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent. Així el Departament d’Ensenyament organitza activitats de formació, directament o en col·laboració amb altres entitats, i també n’encarrega a les institucions universitàries especialitzades. Aquestes activitats de formació donen compliment als preceptes legals i, a la vegada, contribueixen a desenvolupar la carrera professional del professorat.

Així mateix, a Catalunya existeixen entitats diverses que organitzen, a iniciativa pròpia, activitats de formació que tenen per objectiu l’actualització de coneixements i la millora de la pràctica docent del professorat de nivells educatius no universitaris.

L’interès d’aquestes activitats de formació fa convenient que puguin ser reconegudes pel Departament d’Ensenyament, per tal que tinguin els mateixos efectes administratius per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del professorat.

Per tot el que s’ha exposat, es fa necessari establir uns nous requisits i un nou procediment per al reconeixement d’activitats de formació permanent adreçades al professorat i promogudes per institucions i entitats no universitàries no dependents del Departament d’Ensenyament.

Aquesta nova regulació exigeix que les activitats formatives, per ser reconegudes, s’adeqüin a les prioritats formatives que anualment fixa el Departament d’Ensenyament, a través del Comitè de Formació, d’acord amb la Resolució ENS/2559/2011, de 24 d’octubre, per la qual es crea el Comitè de Formació del Departament d’Ensenyament. Les entitats organitzadores de formació afectades per aquesta normativa han de presentar una memòria final amb la informació suficient per tal que se’n pugui fer un seguiment adequat i una valoració.

A més, inclou un nou procediment de reconeixement individual de formació a petició de la persona interessada, en aquells casos singulars que puguin afectar un únic docent, bé perquè sigui formació rebuda a l’estranger o bé perquè sigui una formació singular d’especial rellevància per al mateix Departament d’Ensenyament. Aquest procediment també serà aplicable quan es requereixi l’homologació de formació directiva cursada amb anterioritat a la publicació del Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent, a efectes de la seva consideració en els procediments per a l’obtenció de l’acreditació de directiu professional docent.

Una vegada efectuat el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques, i a proposta del Comitè de Formació del Departament d’Ensenyament,

Ordeno:

Article 1

Efectes del reconeixement

Les activitats de formació que es reconeguin en el marc d’aquesta Ordre tindran els mateixos efectes administratius per al desenvolupament de la carrera professional del professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del professorat del Departament d’Ensenyament.

Article 2

Entitats sol·licitants

Poden sol·licitar el reconeixement d’activitats de formació permanent aquelles entitats amb personalitat jurídica pròpia i sense finalitat de lucre vinculades al món de l’educació: col·legis professionals, sindicats, moviments de renovació pedagògica, grups de mestres, associacions d’ensenyants i altres entitats anàlogues de reconegut prestigi, amb experiència acreditada en formació del professorat i que tinguin com a finalitat, en els seus objectius específics o estatutaris, la realització d’activitats de formació permanent adreçades al professorat no universitari.

També en podran sol·licitar el reconeixement les entitats o organismes oficials i els centres que en depenguin (llevat dels centres docents de règim general i especial), sempre que les activitats de formació estiguin directament vinculades amb l’àmbit d’actuació i amb els objectius d’aquelles entitats i, alhora, amb els objectius del Pla de Formació Permanent del Professorat i de les línies prioritàries anuals, aprovades pel Comitè de Formació del Departament d’Ensenyament.

Article 3

Característiques i modalitats de les activitats

3.1 Per tal de ser reconegudes pel Departament d’Ensenyament, les activitats per a les quals es demana el reconeixement han de complir les condicions següents:

  1. Ser activitats adreçades al professorat no universitari.

  2. Respondre a les prioritats formatives fixades anualment pel Departament d’Ensenyament.

  3. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR