LLEI 20/1983, de 2 d'agost, de Pressupost de la Generalitat de Catalunya i les seves entitats autònomes per al 1983. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 375, p. 2660, de 26.10.1983 i en el DOGC núm. 382, p. 2998, de 18.11.1983).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulgo la següent

LLEI

Article 1

S'aproven el pressupost de la Generalitat i els de les entitats autònomes per a l'exercici econòmic del 1983, els quals tenen el contingut següent:

  1. En l'estat de despeses relatiu a la Generalitat es concedeixen els crèdits necessaris per al compliment de les seves obligacions per un import de 319.913.946.461 pessetes. Els drets econòmics que s'han de liquidar durant l'exercici, detallats en l'estat d'ingressos, sumen un total de 319.813.946.461 pessetes. Els beneficis fiscals que afecten els tributs, el rendiment dels quals està cedit a la Generalitat, es calculen en 8.053.000.000 de pessetes.

  2. En els estats de despeses de cada una de les entitats autònomes de caràcter administratiu, els crèdits concedits per a atendre el compliment de llurs obligacions sumen un import total de 3.783.439.515 pessetes. Els drets que s'han de liquidar durant l'exercici, per a cada entitat autònoma de caràcter administratiu, es detallen en els estats d'ingressos corresonents per un import total de 3.783.439.515 pessetes.

  3. En l'estat de despeses de cada una de les ennitats autònomes de caràcter comercial, els crèdits concedits per a atendre el compliment de llurs obligacions sumen un import total de 9.889.810.381 pessetes. Els recursos estimats per a cada entitat autònoma de caràcter comercial es detallen en l'estat d'ingressos corresponents per un import total de 9.889.810.381 pessetes.

  4. En l'estat de despeses de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió, els crèdits concedits per a atendre el compliment de les seves obligacions sumen un import total de 2.008.944.200 pessetes. Els recursos estimats per a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió es detallen en l'estat d'ingressos corresponent per un import total de 2.008.944.200 pessetes.

  5. En els crèdits consignats en l'estat de despeses i en els drets detallats en l'estat d'ingressos als quals es refereix l'apartat a) d'quest article són inclosos els crèdits corresponents als serveis transferits de la Seguretat social, pel mateix import.

Article 2

-1 S'autoritza el Departament d'Economia i Finances perquè incorpori a l'estat de despeses del pressupost del 1983 els crèdits autoritzats en l'exercici precedent en funció de la recaptació efectiva dels drets afectats i especialment els crèdits transferits per l'Estat que l'últim dia de l'exercici pressupostari no hgin estat vinculats al compliment d'obligacions reconegudes. També podrà incorporar els romanents de crèdits de l'exercici precedent corresponents a les dotacions fixades per la Llei 7/1981, de 27 d'octubre (Primer Pla d'Obres Públiques).

-2 El Departament d'Economia i Finances ha d'incorporar al pressupost els romanents de crèdits anul·lats en l'exercici anterior que comportin el reconeixement d'obligacions dels exercicis tancats, d'acord amb la legislació vigent. S'informarà el Parlament d'aquestes incorporacions.

-3 Els romanents de crèdits pressupostaris corresponents als serveis traspassats de la Seguretat Social han de ser incorporats al pressupost de l'exercici següent, en els mateixos conceptes pressupostaris en què s'hagin produït.

Article 3

Els crèdits consignats en l'estat de despeses tenen caràcter limitador. En conseqüència, no es poden adquirir compromisos en una quantia superior a llurs imports, excepte en els supòsits dels apartats següents:

-1 Tenen la condició d'ampliables els crèdits derivats de transferències de cabals afectats a serveis traspassats per l'Administració de l'Estat. Cal entendre que aquestes transferències generaran crèdits pressupostaris, atesa llur naturalesa, en el moment que entrarà en vigor el corresponent acord de transferència del Govern de l'Estat per les quanties que contindrà. Tindran la mateixa consideració les transferències provinents dels Pressupostos Generals de l'Estat destinats a les Corporacions Locals, per tal de finançar els dèficits provocats per la prestació de serveis que no corresponguin a la seva estricta competència municipal.

-2 Es consideren ampliables fins a una suma igual a les obligacions que sigui preceptiu de reconèixer, previ compliment de les normes legals oportunes, els crèdits inclosos en el pressupost de la Generalitat i en el dels seus ens públics aprovats per aquesta Llei, els quals crèdits es detallen a continuació:

  1. Els que es destinaran al pagament d'interessos, a l'amortització de principal i a les despeses derivades del Deute.

  2. Els relatius a les obligacions de classes passives en funció del reconeixement d'obligacions específiques de l'exercici respectiu, segons disposicions amb rang de llei.

  3. Els destinats a satisfer: 1r Les quotes a la Seguretat Social per als funcionaris eventuals o contractats sotmesos a dret administratiu i el complement familiar, d'acord amb els preceptes en vigor així com l'aportació de la Generalitat al règim de previsió social dels funcionaris públics adscrits o traspassats a la Generalitat. 2n L'assistència mèdico-farmacèutica derivada dels funcionaris adscrits en virtut del Decret 1942/1979. 3r La indemnització per residència acreditada pel personal en els punts en els quals s'hagi reconegut aquest dret, d'acord amb la legislació vigent. 4t El pagament del personal laboral com a conseqüència de puges salarials imposades amb caràcter general o de l'aplicació de convenis col·lectius que afectin tota la branca d'activitat del personal laboral. 5è Els triennis derivats dels còmputs de temps realment prestats a l'Administració pels funcionaris adscrits o traspassats.

  4. Aquells la quantia dels quals es moduli per la recaptació obtinguda amb taxes, exaccions parafiscals, cànons o preus que dotin conceptes integrats en el pressupost.

  5. Les dotacions de les entitats autònomes de caràcter comercial que es detallen: 1r Aquelles la quantia de les quals segui determinada en funció de recursos finalistes efectivament obtinguts. 2n Les destinades a dotar els fons de previsió i amortització. 3r Les que siguin necessàries en els pressupostos de les entitats com a conseqüència d'operacions financeres.

    -3 També tindran caràcter d'ampliables els crèdits següents:

  6. En la Secció 05, "Departament d'Economia i Finances", els destinats al pagament de les obligacions derivades de crebants en operacions de crèdit avalades per la Generalitat de Catalunya.

  7. En la secció 08, "Departament de Sanitat", els destinats a satisfer el pagament de les pensions a vells i a malalts i a ajudes a minusvàlids en la mesura que augmentin els beneficiaris que reuneixin els requisits establerts en la normativa vigent.

Article 4

No es poden autoritzar transferències de crèdit dins del pressupost que afectin, a l'alça o a la baixa, qualsevol dels crèdits que es refereixen als serveis traspassats de la Seguretat Social, llevat dels casos en què es realitzin dins dels crèdits corresponents a aquests serveis traspassats.

Article 5

-1 Durant l'exercici econòmic del 1983 la quantia de les retribucions bàsiques i complementàries corresponents al personal funcionari traspassat de l'Administració de l'Estat, així com als funcionaris adscrits i al personal eventual, contractat i interí, reben un increment del 9% respecte a l'exercici anterior immediat.

-2 Els crèdits que es consignen en el pressupost per un import equivalent al 2,5% de les retribucions el 31 de desembre de 1982 del personal a qui es refereix l'apartat anterior s'han de destinar a programes que potenciïn el complement de destinació i l'incentiu en el treball, mitjançant acord del Consell Executiu, prèvia consulta formal amb les organitzacions representatives del personal de l'Administració de la Generalitat. Dels resultats d'aquesta distribució del tant per cent, se n'ha de donar compte a la Comissió d'Economia, Finances i Pressupost del Parlament de Catalunya.

-3 Al personal traspassat de la Seguretat Social se li han d'aplicar els increments retributius que per a aquest personal estableixen el Real Decreto-ley 3/1983, del 20 d'abril, i altres normes d'aplicació.

-4 Les retribucions íntegres creditades pels alts càrrecs de la Generalitat reben un increment del 9% en relació amb el del 1982.

Article 6

Una quantitat equivalent al 0,5% dels crèdits inclosos en el pressupost de despeses d'aquesta Llei per a retribucions del personal al qual es refereix l'apartat 1 de l'article 5 s'ha de destinar a actuacions que fomentin l'ocupació. El Departament d'Economia i Finances ha d'ampliar per l'import corresponent el concepte pressupostari 481.01 consignat en la Secció 11, "Departament de Treball", Servei 04, "Direcció General d'Ocupació".

Article 7

-1 Les pensions reconegudes actualment pels Decrets del 14 de novembre de 1978 reben un increment del 9% en relació amb les de l'exercici anterior immediat.

-2 Els Consellers de la Generalitat que deixin el càrrec durant l'any 1983 tindran dret a la pensió per un període màxim de divuit mesos. Deixaran de percebre-la en el moment que obtindran una altra retribució amb càrrec a fons públics.

Article 8

-1 Durant l'exercici del 1983 no es tramitaran expedients d'ampliació de plantilles ni disposicions o expedients de creació o de reestructuració d'unitats orgàniques si l'increment de la despesa pública que en derivi no queda compensat mitjançant la reducció d'aquests mateixos conceptes en altres unitats de gestió o en crèdits corrents ampliables la finalitat dels quals comporti augment de personal.

-2 En el supòsit que l'ampliació de crèdits i l'ampliació i la creació de plantilla o la reestructuració d'unitats orgàniques derivin de l'entrada en funcionament de noves inversions, l'increment de la despesa resultant haurà de ser finançat amb minoració en altres dotacions de despeses consumptives no ampliables o d'inversions del Departament o de l'entitat que ho proposin.

-3 Els Departaments i les entitats autònomes poden, excepcionalment, contractar personal laboral per a l'execució d'obres i serveis corresponents a alguna de les inversions incloses en el pressupost en règim d'administració directa i imputar els pagaments per aquest concepte als respectius crèdits per a inversions. La contractació del personal laboral s'ha de fer a través de les oficines d'ocupació, amb prioritat per als treballadors sense subsidi d'atur.

Article 9

-1 Durant l'exercici del 1983, s'autoritza la Generalitat perquè concedeixi les garanties següents:

  1. Avalar les empreses i els grups d'empreses petites i mitjanes de tots els sectors productius que exerceixen llur activitat principal a Catalunya per als crèdits concertats amb la finalitat de finançar operacions de reconversió i reestructuració, fins a un import màxim de 2.500 milions de pessetes.

  2. Prestar un segon aval per als crèdits concertats per les empreses assenyalades en l'apartat anterior i que tenen les finalitats que també s'hi assenyalen, de les quals siguin socis partícips, fins a un import màxim de 3.000 milions de pessetes. Cap aval individualitzat dels autoritzats en aquest apartat així com en l'anterior no pot ser superior al 2% de la quantia global autoritzada, i les empreses han de demostrar, mitjançant el corresponent pla econòmico-financer, una capacitat d'adaptació que faci previsiblement viable llur continuïtat.

  3. Avalar l'operació de crèdit concertada per l'entitat Orfeó Català amb la finalitat de finançar les obres de restauració i adequació del Palau de la Música Catalana, fins a un import màxim de 67 milions de pessetes.

  4. Avalar les operacions de crèdit que concertin les entitats hospitalàries radicades a Catalunya amb la finalitat de finançar noves instal·lacions, fins a un import màxim de 1.000 milions de pessetes. Els avals que s'atorguin a cada entitat no poden en cap cas ultrapassar la xifra de 300 milions de pessetes.

  5. Avalar, d'acord amb el que disposa la Llei 18/83, del 14 de juliol, les operacions de crèdit que concerti l'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat, fins a un import màxim de 9.000 milions de pessetes, destinades a finançar la segona fase de renovació del material mòbil.

  6. Avalar, d'acord amb la mateixa Llei esmentada a l'apartat anterior, les següents operacions de crèdit per a finançar inversions de renovació de material mòbil: 1r. Al Ferrocarril Metropolità de Barcelona, S.A. (SPM), fins a un import de 1.500 milions de pessetes. 2n. A Transports de Barcelona (SPM) fins a un import de 1.400 milions de pessetes. 3r. A empreses municipals de transport públic fins a un import de 100 milions de pessetes.

  7. Avalar les operacions de crèdit que concertin les empreses del sector agroalimentari afectades per les inundacions del mes de novembre de 1982 amb la finalitat de finançar despeses d'inversió, fins a un import màxim de 300 milions de pessetes.

  8. Avalar, fins a un import màxim de 400 milions de pessetes, les operacions de crèdit que les comunitats de regants o les agrupacions agràries de reconeguda solvència concertin amb la finalitat de finançar despeses d'inversió.

  9. Avalar, fins a un import màxim de 750 milions de pessetes, les operacions de crèdit exterior que concerti l'empresa Túnel del Cadí, Concesionaria del Estado, S.A., per a finançar les inversions pròpies de la concessió.

-2 L'autorització correspon al Govern de la Generalitat a proposta del Conseller d'Economia i Finances, i l'execució a aquest o a l'autoritat en la qual delegui expressament.

Article 10

S'autoritza la participació de la Generalitat de Catalunya en el capital social de l'empresa Túnel del Cadí, Concesionaria del Estado, S.A., mitjançant l'adquisició d'accions representatives del capital de la dita societat, per un import màxim de dos-cents vuitanta milions de pessetes al tipus de la par.

Article 11

-1 S'autoritza el Consell Executiu perquè, a proposta del Conseller d'Economia i Finances, emeti deute públic o concerti operacions de crèdit a l'interior o a l'exterior fins a un import màxim de 19.473 milions de pessetes, destinats a finançar operacions de capital previstes en aquesta Llei. Aquest límit s'entén que és sens perjudici de l'autorització establerta en la Llei 5/1983, de 14 de març.

-2 S'autoritza l'entitat autònoma Institut Català del Sòl perquè emeti deute o concerti operacions de crèdit per un import de 3.000 milions de pessetes, destinats a finançar despeses d'inversió. Així mateix, s'autoritza l'entitat autònoma Junta de Sanejament perquè concerti operacions de crèdit per un import de 1.523 milions de pessetes, destinats a finançar operacions de capital.

-3 El Departament d'Economia i Finances ha de retre comptes a la Comissió d'Economia, Finances i Pressupost del Parlament de Catalunya de les operacions d'emissió de deute o de crèdit efectuades d'acord amb les autoritzacions contingudes en aquest article.

Article 12

S'autoritza el Consell Executiu perquè, a proposta del Conseller d'Economia i Finances, emeti deute de la Tresoreria o concerti operacions de crèdit per un termini de reemborsament igual o inferior a un any, fins a un límit màxim de 18.000 milions de pessetes, destinats a atendre les necessitats de la Tresoreria derivades de diferències en el venciment dels seus pagaments i ingressos.

Article 13

Per a l'exercici del 1983, amb efectes fins a final d'any, es podrà elevar el tipus de quantia fixa de les taxes i les exaccions parafiscals inherents als serveis traspassats per l'Administració de l'Estat en una quantia no superior a la que resultarà de l'aplicació dels coeficients assenyalats en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

Disposicions addicionals Primera La Comissió de Govern Interior del Parlament ha d'incorporar els romanents de crèdit del pressupost del Parlament de l'any 1982 als mateixos capítols pressupostaris dels pressupost del 1983.

Segona Les dotacions pressupostàries de la secció del Parlament de Catalunya s'han de lliurar en ferm i periòdicament a nom del Parlament, a mesura que aquest les demanarà, i no restaran subjectes a cap justificació.

Tercera La Mesa del Parlament, d'acord amb la Comissió de Govern Interior, pot acordar tranferències de crèdit entre conceptes de la seva secció pressupostària sense limitació, la qual cosa ha de fer avinent al Departament d'Economia i Finances.

Quarta Al pressupost de la Generalitat s'uneixen els pressupostos resum dels de caràcter ordinari i especial de les Diputacions Provincials de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona corresponents a l'exercici del 1982, que són els últims que s'han elaborat i aprovat.

Cinquena En el pressupost de la Generalitat s'inclouen com a annex els pressupostos d'explotació i de capital per al 1983 dels Ferrocarrils de la Generalitat, per tal de donar compliment a l'article 49 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya.

Sisena

-1 La concessió de les subvencions corrents innominades o genèriques incloses en els crèdits pressupostàris dels Capítols IV i VII dels pressupost de la Generalitat s'ha de fer mitjançant disposició reglamentària. Quan la concessió requereixi convocatòria prèvia, aquesta haurà de ser acordada mitjançant decret, en el qual se n'han de fer constar les característiques i les condicions. S'establiran mecanismes de control de compliment per l'adjudicatari de la destinació de les subvencions.

-2 Les subvencions corresponents al Departament de Cultura, la Direcció General de l'Esport i la Direcció General de la Joventut hauran d'ésser comunicades prèviament a les corporacions locals respectives, abans de lliurar les tranferències corrents i de capital a institucions sense finalitat de lucre d'àmbit local.

Setena A fi que a partir de l'1 de gener de 1984 es pugui començar un programa d'homogeneïtzació retributiva entre les diferents categories del personal de la Generalitat, s'autoritza el Consell Executiu perquè, a proposta del Conseller d'Economia i Finances, destini aquesta finalitat romanents de crèdits que el 31 de desembre de 1983 s'hagin produït com a conseqüència de retards en la previsió de places vacants de personal fins a un import de 250 milions de pessetes.

Vuitena Per a disposar de fons amb càrrec a les aplicacions pressupostàries corresponents a "Estudis i dictàmens emesos per persones alienes als Departaments", caldrà, quan la quantia superi el milió de pessetes, l'aprovació del Consell Executiu de la Generalitat, a proposta del Conseller respectiu.

Novena Abans del 31 de desembre de 1983 el Departament del Treball ha de retre comptes a la Comissió de Política Social del Parlament dels resultats obtinguts de l'aplicació dels diferents programes específics consignats en la Secció 11, Servei 04, Capítols IV i VII del pressupost.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera En el supòsit que durant l'exercici del 1983 es creïn per llei del Parlament les entitats gestores dels serveis tranferits de la Seguretat Social, el Consell Executiu, a proposta del Conseller d'Economia i Finances aprovarà les tranferències de crèdit necessàries per a adscriure a l'estat d'ingressos i a l'estat de despeses d'aquestes entitats els crèdits i les tranferències als quals fa referència la lletra e) de l'article 1.

Segona En el supòsit que la fixació del percentatge de participació de la Generalitat de Catalunya en els ingressos de l'Estat, establert en el punt 4 de la Disposició Transitòria Tercera de l'Estatut d'Autonomia, comportés una reducció dels ingressos previstos en aquesta Llei per a aquest concepte superior al 10% dels dits ingressos, el Consell Executiu, en un termini de temps no superior a un mes, comptat a partir de la data en què s'estableixi l'esmentat percentatge, presentarà al Parlament un projecte de llei de reducció dels crèdits consignats en l'estat de despeses del Pressupost.

Disposicions finals Primera S'autoritza el Departament d'Economia i Finances perquè efectuï en les seccions del Pressupost de Despeses de la Generalitat i de les seves entitats autònomes les adaptacions tècniques que calguin com a conseqüència de reorganitzacions administratives, per tal de crear les seccions, els serveis i els conceptes pressupostaris que calguin i autoritzar les tranferències de crèdit corresponents. Aquestes operacions no poden donar lloc en cap cas a un increment de crèdit dins el pressupost.

Segona Les despeses autoritzades amb càrrec als crèdits del pressupost prorrogat s'han d'imputar als crèdits autoritzats per la present Llei. En el supòsit que en el pressupost per al 1983, el Departament d'Economia i Finances determinarà el concepte pressupostari a que s'ha d'imputar la despesa autoritzada.

Tercera Aquesta Llei entrarà en vigor el mateix dia que serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els Tribunals i les Autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Barcelona, 2 d'agost de 1983

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Josep M. Cullell i Nadal Conseller d'Economia i Finances

(Vegeu quadres a las pàgs. 1968-2008)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR