ORDRE ECF/138/2007, de 27 d'abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

ORDRE

ECF/138/2007, de 27 d'abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals.

L'article 3 del Decret 94/1995, de 21 de febrer, assigna al Departament d'Economia i Finances diverses funcions en matèria de tutela financera dels ens locals. El desplegament d'aquestes funcions ha estat regulat fins ara per l'Ordre del Departament d'Economia i Finances de 28 de juny de 1999.

Aquesta Ordre va ser modificada parcialment per l'Ordre ECF/324/2003, de 2 de juny, per tal d'adequar-la a les modificacions introduïdes en aquesta matèria per la Llei 18/2001, de 12 de desembre, general d'estabilitat pressupostària.

La Llei 18/2001, de 12 de desembre, ha estat reformada per la Llei 15/2006, de 26 de maig. L'apartat 1 de la disposició final cinquena de la Llei 15/2006 preveu que aquesta norma entra en vigor l'1 de gener de 2007 i que és aplicable als pressupostos l'elaboració dels quals s'hagi d'iniciar a partir d'aquesta data.

Aquesta reforma implica la necessitat d'adequar la reglamentació catalana sobre tutela financera dels ens locals a la nova regulació en matèria d'estabilitat pressupostària.

La reglamentació de tutela financera s'ha d'adequar també a altres modificacions normatives com ara:

Els canvis introduïts per l'article 1 de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, en l'article 85 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en allò que fa referència al règim jurídic dels organismes autònoms dels ens locals.

La modificació introduïda per l'article 64 de la Llei 62/2003, de 30 de desembre, en la Llei reguladora de les hisendes locals, en matèria de tutela financera dels ens locals.

Les noves instruccions comptables per a l'administració local -models normal, simplificat i bàsic- aprovades mitjançant Ordres del Ministeri d'Economia i Hisenda de 23 de novembre de 2004.

El nou text reglamentari preveu també la documentació que cal trametre juntament amb les sol·licituds de l'informe previ del Departament d'Economia i Finances per al cas de l'adquisició o de l'alienació de valors mobiliaris per part dels ens locals, previstes, respectivament, als articles 206.3.c) i 209.1.b) del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril.

Per últim, la nova reglamentació preveu, igualment, la tramitació per mitjà telemàtic a l'extranet de les administracions catalanes (www.eacat.net) dels procediments regulats en aquesta matèria. La Resolució ECF/1737/2006, de 10 de maig, va donar publicitat de la incorporació d'aquest servei a l'extranet esmentada.

En conseqüència,

Ordeno:

Article 1

Àmbit subjectiu

1.1 Els procediments previstos en aquesta Ordre són d'aplicació als ens locals de Catalunya i als ens dependents que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat.

1.2 Són ens dependents els organismes autònoms locals, les entitats públiques empresarials locals i les societats mercantils en les quals la participació de l'ens local en el capital, directament o indirectament, supera el 50%.

L'ens dependent no es finança majoritàriament amb ingressos de mercat quan la pròpia administració de què depèn cobreix, de forma estable en el temps, els seus costos de producció en un percentatge superior al 50%, ja sigui per cobertura de dèficit d'explotació o per acord bilateral per compensar els costos de producció.

1.3 Les referències d'aquesta Ordre als ens locals s'han d'entendre realitzades també als ens dependents que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat.

Article 2

Àmbit objectiu

2.1 Les operacions subjectes als procediments previstos en aquesta Ordre són:

  1. Les operacions de crèdit, incloent-hi les modificacions de les condicions contractuals i la conversió o substitució total o parcial d'operacions preexistents.

  2. Els avals de les operacions de crèdit esmentades en l'article 2.1.a).

  3. Els instruments o productes financers derivats concertats per a la cobertura i gestió del risc de tipus d'interès i de tipus de canvi.

  4. Les adquisicions de valors mobiliaris a títol onerós.

  5. Les alienacions de valors mobiliaris. El gravamen de valors mobiliaris resta subjecte al mateix procediment que l'alienació.

    2.2 Les operacions de crèdit, previstes a l'article 2.1.a), es poden instrumentar en les modalitats de:

  6. Préstec.

  7. Pòlissa de crèdit.

  8. Emprèstit.

  9. Qualsevol altra instrumentació que comporti l'assumpció d'un passiu financer.

    2.3 Als efectes d'aquesta Ordre, constitueixen un passiu financer, en tot cas, els saldos dels comptes detallats a l'annex 1.

Article 3

Operacions de crèdit i aval a llarg termini subjectes a autorització

3.1 El Departament d'Economia i Finances ha d'autoritzar la formalització de les operacions previstes als articles 2.1.a) i 2.1.b), de termini superior a 1 any, quan les ràtios legals, establertes en el capítol VII del títol I del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i calculades d'acord amb el procediment especificat a l'annex 3 d'aquesta Ordre, es trobin en un dels supòsits següents:

  1. Que la ràtio legal d'estalvi net tingui signe negatiu. El procediment de càlcul de les anualitats teòriques que s'utilitzen en el càlcul d'aquesta ràtio legal es detalla a l'annex 3. Les anualitats teòriques de les operacions de crèdit amb garantia hipotecària sobre béns immobles no computen en aquesta ràtio legal, en proporció a la part de l'operació que compti amb aquesta garantia.

  2. Que la ràtio legal de deute viu sigui superior a un 110%. Aquesta ràtio legal s'ha de calcular a partir de la liquidació dels pressupostos i dels estats comptables, en termes consolidats, del grup integrat per l'ens local i els ens dependents que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat. Aquesta liquidació ha de ser la de l'exercici anterior. Durant el primer semestre, si no s'ha aprovat la liquidació esmentada, es pot utilitzar la liquidació de l'exercici immediat precedent.

    3.2 En les sol·licituds d'autorització, cal trametre al Departament d'Economia i Finances la documentació que s'assenyala a continuació, d'acord amb les especificacions i el format que es detallen als annexos d'aquesta Ordre:

  3. Model CL-0. Dades generals.

  4. Model CL-1. Pla de finançament de les inversions.

  5. Model CL-1S. Pla de substitució d'operacions preexistents.

  6. Model CL-2. Condicions financeres de l'operació de crèdit a llarg termini.

  7. Model CL-3. Anualitats teòriques.

  8. Model CL-4. Situació econòmica i ràtios legals, en la versió que correspongui d'acord amb el detall següent:

    Model CL-4.0, a emplenar per l'ens local que no té ens dependents subjectes a tutela financera.

    Model CL-4.1, a emplenar per l'ens local que té ens dependents subjectes a tutela financera.

    Model CL-4.2, a emplenar per l'organisme autònom local.

    Model CL-4.3, a emplenar per l'entitat pública empresarial local o per la societat mercantil.

  9. En el cas que alguna de les ràtios financeres previstes al model CL-4 sigui inferior als nivells que es detallen a l'apartat 5 de l'annex 3, cal trametre addicionalment els models PR-0 .Dades generals. i PR-1 .Previsions d'ingressos i despeses o d'estats financers., en la versió que correspongui d'acord amb el detall següent:

    Model PR-1.0, a emplenar per l'ens local o per l'organisme autònom local.

    Model PR-1.1, a emplenar per l'entitat pública empresarial local o per la societat mercantil.

    Aquests models s'han d'acompanyar d'una memòria del president o de la presidenta de l'ens relativa a les hipòtesis utilitzades en l'elaboració de les previsions.

  10. Addicionalment, el Departament d'Economia i Finances pot requerir la documentació addicional que consideri necessària per avaluar la situació econòmica i financera de l'entitat.

    3.3 Els ens locals de més de 200.000 habitants poden presentar, alternativament a les sol·licituds d'autorització previstes en l'apartat 1 d'aquest article, un escenari de consolidació pressupostària per als tres exercicis següents per mitjà de la tramesa dels models PR-0 .Dades generals. i PR-1 .Previsions d'ingressos i despeses o d'estats financers., en les versions relatives a l'ens local (model PR-1.0) i a les dades consolidades del grup integrat per aquest ens i els ens dependents que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat (model PR-1.2), junt amb la memòria del president o de la presidenta de l'ens local relativa a les hipòtesis utilitzades en l'elaboració de les previsions.

    Quan el Departament d'Economia i Finances n'hagi aprovat l'escenari, les operacions de crèdit que hi hagi previstes s'han de comunicar per mitjà de la tramesa dels models CL-0 i CL-2 en el termini dels primers deu dies del mes següent al de la formalització. Si es produeix una desviació en sentit negatiu entre les dades corresponents al darrer tancament comptable i les previsions de l'escenari per a aquest exercici o si augmenten les previsions de dèficit no financer i el nivell d'endeutament, cal que l'ens local presenti un nou escenari o que sol·liciti l'autorització prevista en l'apartat 1 d'aquest article.

    3.4 Per atorgar les autoritzacions previstes en els apartats anteriors d'aquest article cal tenir en compte la situació econòmica i financera de l'entitat peticionària, les condicions de les operacions financeres que s'han de concertar o modificar i la futura rendibilitat econòmica de la inversió a realitzar. Cal tenir en compte, igualment, els compromisos de l'administració local en relació amb els objectius d'estabilitat pressupostària.

    3.5 No han de ser objecte de nova autorització les modificacions que no afectin les condicions contractuals de l'operació de crèdit o que no superin les condicions autoritzades prèviament, d'acord amb les especificacions de l'apartat 2 de l'annex 2 d'aquesta Ordre. No obstant això, cal comunicar aquestes modificacions al Departament...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR