DECRET 56/2010, de 4 de maig, de segona modificació del Decret 23/2005, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de màquines recreatives i d'atzar, i de tercera modificació del Decret 240/2004, de 30 de març, d'aprovació del catàleg de jocs i apostes autoritzats a Catalunya i dels criteris aplicables a la seva planificació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior, Relacions Institucionals i Participacio
Rango de LeyDecret

DECRET 56/2010, de 4 de maig, de segona modificació del Decret 23/2005, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de màquines recreatives i d'atzar, i de tercera modificació del Decret 240/2004, de 30 de març, d'aprovació del catàleg de jocs i apostes autoritzats a Catalunya i dels criteris aplicables a la seva planificació.

D'acord amb l'article 141 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de joc, apostes i casinos, si l'activitat es fa exclusivament a Catalunya, així com en matèria d'espectacles i activitats recreatives, que inclou, en tot cas, l'ordenació del sector, el règim d'intervenció administrativa i el control de tota mena d'espectacles en espais i locals públics.

Mitjançant el Decret 23/2005, de 22 de febrer, es va aprovar el Reglament de màquines recreatives i d'atzar, d'acord amb les previsions de la Llei 15/1984, de 20 de març, del joc, i tenint en compte la competència estatutària exclusiva de la Generalitat de Catalunya en aquesta matèria. Aquest Reglament cal revisar-lo en determinats aspectes tenint en compte les noves polítiques de la Generalitat en matèria de joc responsable, l'evolució del sector del joc a Catalunya i la necessitat d'implantació de l'ús de mitjans electrònics en la tramitació dels procediments regulats pel Reglament citat, atesos la Llei estatal 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans al servei públic, i el Decret 56/2009, de 7 d'abril, per a l'impuls i desenvolupament dels mitjans electrònics a l'Administració de la Generalitat.

La implantació de polítiques socials de la Generalitat de foment del joc responsable adreçades, entre d'altres, a la execució d'accions de sensibilització, informació i bones pràctiques, dirigides a la ciutadania en general i, en concret, a col·lectius d'especial risc, fa necessari establir determinades mesures informatives dirigides a la persona jugadora, fet que comporta la introducció de noves condicions que han de complir les màquines tipus B o recreatives amb premi, amb la finalitat que la persona jugadora pugui conèixer el temps que porta jugant a la màquina. Així mateix, la màquina ha de mostrar a la persona jugadora cada trenta minuts de joc missatges indicatius del temps jugat, com també, informació a partir dels noranta minuts de prevenció de possibles problemes d'addicció al joc.

També s'introdueix en el Reglament la possibilitat que les empreses titulars de màquines recreatives amb premi i d'atzar puguin sol·licitar la suspensió temporal del permís d'explotació de la màquina per un determinat termini, suspensió que possibilita l'article 34.3.d) de la Llei 25/1998, de 3 de desembre, en la redacció donada per l'article 31 de la Llei 26/2009, de 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives.

Una altra modificació que s'incorpora és la possibilitat que les màquines A o recreatives i les màquines B o recreatives amb premi es puguin instal·lar en determinats establiments on es fan activitats musicals, com són els bars musicals, les sales de ball, les sales de festes amb espectacle i els locals de pública concurrència on s'exerceix la prostitució, activitats en què un percentatge molt elevat de les persones usuàries són majors d'edat, i atesos els canvis que s'han produït en el gaudiment del lleure i l'oci. El nombre i el tipus de màquines que es podran col·locar seran les mateixes que es poden instal·lar en bars i bars restaurant. Un fet molt important a destacar és que la instal·lació de màquines en aquests tipus de locals no comporta l'augment de les màquines recreatives amb premi que hi ha actualment a Catalunya, atès que solament es podran col·locar en els nous locals si provenen de màquines contingentades per a bars i bars restaurant. Igualment s'amplia la durada de les autoritzacions provisionals per instal·lar màquines en bars i bars restaurant, que podran ser prorrogades anualment, per un termini màxim de cinc anys, a instància de la persona sol·licitant de la llicència municipal corresponent, amb el compliment de determinats requisits.

Així mateix, el Decret modifica l'article 40.2 del Reglament limitant la subrogació per canvi de titularitat de l'establiment, de manera que no es faci efectiva si el canvi de titularitat es produeix dins dels darrers sis mesos anteriors a la data de finalització de l'autorització d'emplaçament corresponent.

D'altra banda, se simplifica el procediment administratiu relatiu a la inscripció de màquines tipus A o recreatives per tal de facilitar a les empreses l'exercici de l'activitat econòmica a l'empara del que estableix el Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica i tenint en compte el que disposa la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior. En concret, se substitueix el règim d'homologació de les màquines tipus A pel de comunicació i s'elimina el permís d'explotació per aquest tipus de màquines.

A més, per tal d'implementar l'ús de mitjans electrònics en la tramitació dels procediments regulats en el Reglament de màquines recreatives i d'atzar, a l'empara principalment del que estableixen la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i el Decret 56/2009, de 7 d'abril, per a l'impuls i desenvolupament dels mitjans electrònics a l'Administració de la Generalitat i de millorar els serveis que es presten a la ciutadania, s'introdueix una disposició addicional en el Reglament de màquines per tal d'adequar els procediments a les citades disposicions.

Pel que fa al catàleg de jocs i apostes autoritzats a Catalunya i als criteris aplicables a la seva planificació, establerts en el Decret 240/2004, de 30 de març, en relació amb les màquines tipus B o recreatives amb premi, destinades als establiments dedicats a l'activitat de bar o bar restaurant, bar musical, sala de ball, sala de festes amb espectacles i local de pública concurrència on s'exerceix la prostitució, es preveu que no puguin emetre permisos d'explotació, llevat que es tracti d'una alta per substitució d'una màquina de les mateixes característiques.

Aquesta disposició ha estat sotmesa al procediment d'informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i de reglaments relatius als serveis de la societat de la informació, que preveu la Directiva 98/34/CE del Parlament Europeu i del Consell de 22 de juny, modificada per la Directiva 98/48/CE de 20 de juliol, com també el Reial decret 1337/1999, de 31 de juliol, que incorpora aquestes directives a l'ordenament jurídic espanyol. Així mateix ha emès informe el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.

Per tot l'exposat, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Modificació del Reglament de màquines recreatives i d'atzar, aprovat pel Decret 23/2005, de 22 de febrer

Article 1

Es modifica l'apartat 1.2 de l'article 4 del Reglament de màquines recreatives i d'atzar, aprovat pel Decret 23/2005, de 22 de febrer, que queda redactat de la manera següent:

"4.1.2 Es poden inscriure com a models de màquines tipus A aquells en els quals es puguin introduir jocs que compleixin els requisits dels apartats anteriors i que no incorrin en les prohibicions establertes a l'article 5."

Article 2

Es modifica el títol de l'article 5, que passa a tenir el contingut següent "Limitacions d'homologació i d'inscripció" i l'apartat 1 de l'article 5 del Reglament de màquines recreatives i d'atzar, aprovat pel Decret 23/2005, de 22 de febrer, que queda redactat de la manera següent:

5.1 No es poden inscriure com a models de màquines de tipus A aquelles la utilització de les quals impliqui l'ús d'imatges o la realització o exhibició d'activitats o actituds que puguin perjudicar la formació de la infància i la joventut, d'acord amb el que estableix la legislació en matèria d'atenció i protecció de la infància i adolescència.

Article 3

S'afegeix un article 6 bis al Reglament de màquines recreatives i d'atzar, aprovat pel Decret 23/2005, de 22 de febrer, amb el contingut següent:

"Article 6 bis

Mesures d'informació del temps de joc i informació de prevenció

6 bis.1 A més dels requisits de l'article 6, les màquines tipus B han de mostrar, de manera visible i llegible a la persona jugadora, missatges d'informació de temps de joc comptabilitzat i de prevenció. Els missatges han d'aparèixer, amb les condicions que recull l'apartat 4, a la pantalla en les màquines de vídeo i en les màquines que no disposin d'un mòdul de visualització al costat del panell de premis en el moble o en un element annex connectat directament a la màquina.

6 bis.2 El temps de joc s'ha de comptar des del moment que s'inicia el joc i de manera contínua, mentre la màquina no se situï en mode d'espera, mode que s'ha d'activar com a mínim un minut després que no hi hagi hagut cap acció de joc sobre la màquina per part de cap persona jugadora. El temps esmentat pot reduir-se a 10 segons si els comptadors de premis, els crèdits, la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR