DECRET 191/1993, de 13 de juliol, pel qual es determina el procediment aplicable per efectuar els reconeixements periòdics de les instal·lacions de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 1852, pàg. 546, de 28.1.1994).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

Preàmbul

Pel Reial decret 724/1979, de 2 de febrer, desplegat per l'Ordre de 18 de setembre de 1979, ambdues disposicions dictades pel Ministeri d'Indústria i Energia, es van modificar els articles 2 i 92 del Reglament de verificacions elèctriques i regularitat en el subministrament d'energia, aprovat pel Decret de 12 de març de 1954, establint-se l'obligació per als titulars de les instal·lacions de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica de procedir al seu reconeixement amb una periodicitat màxima de tres anys, d'acord amb el procediment establert a l'article 92 de l'esmentat Reglament.

D'altra banda, l'article 2 determina la intervenció de l'Administració en el subministrament d'energia elèctrica per tal de garantir la seguretat i els interessos dels consumidors i empresaris.

La Generalitat, d'acord amb l'establert a l'article 12.1.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, té la competència exclusiva en matèria d'indústria, sens perjudici d'allò que determinin les normes de l'Estat per raons de seguretat. Així, respectant la regulació fixada per l'Estat en matèria de seguretat, la Generalitat la pot desplegar fixant normes complementàries i addicionals de protecció.

L'experiència obtinguda en l'aplicació del Reial decret 724/1979 i l'evolució que s'ha produït en el camp informàtic, que afecta tots els àmbits de la gestió empresarial, fan aconsellable modificar la metodologia amb què les empreses dedicades a la producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica efectuen els reconeixements periòdics de les instal·lacions, així com la informació aportada a l'Administració, per tal de dur a terme el control que aquesta ha de realitzar del conjunt del procés.

L'objectiu d'aquestes modificacions és garantir dos aspectes principals com són, d'una banda, la idoneïtat de les instal·lacions per a la qualitat del subministrament que es pretén, la qual és un component essencial per a la competitivitat de les empreses implantades a Catalunya. D'altra banda, es tracta d'oferir una major seguretat, tant a terceres persones alienes a les instal·lacions, però afectades per elles, com al mateix personal d'explotació de l'empresa, així com el respecte dels béns i el medi, ja que, d'acord amb la legislació vigent en matèria de seguretat industrial, les instal·lacions de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica han de ser projectades, instal·lades, utilitzades i mantigudes de manera que no comprometin la seguretat de les persones, dels béns o del medi.

Per tal d'obtenir els objectius proposats, aquest Decret preveu un sistema basat en les següents etapes:

1) Planificació del reconeixement d'instal·lacions, 2) Control de la seva execució,

3) Anàlisi dels resultats obtinguts.

Per les raons exposades, es defineix el contingut dels següents documents: Pla general de reconeixements, que haurà d'elaborar cada empresa elèctrica amb caràcter triennal. Control de reconeixements, que ha de permetre efectuar un seguiment del grau de compliment de les previsions efectuades lliurement per cada empresa en el Pla general. Informe de resultats, que serà un instrument de gestió important per a l'avaluació global i objectiva de l'estat de les instal·lacions, de les mesures correctores i, si s'escau, de les inversions necessàries.

En l'aspecte operatiu, s'estableix la utilització d'unes Guies de reconeixement, que inclouen una codificació dels defectes més habituals, amb la finalitat de permetre el seu tractament estadístic.

Es concreta, també, un model de Certificat de reconeixement d'instal·lació elèctrica de servei públic, que haurà de signar un facultatiu competent designat lliurement pel titular de la instal·lació.

La funció dels facultatius és de cabdal importància per al correcte funcionament del sistema.

Per tot això, en virtut de les competències assumides per la Generalitat de Catalunya, d'acord amb el que estableixen els articles 12.1.2 i 9.16 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i a proposta del conseller d'Indústria i Energia,

Decreto:

Article 1

Objecte L'objecte d'aquesta disposició és establir el procediment aplicable per a la realització dels reconeixements de les instal·lacions de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica que, d'acord amb el que disposa el Reglament de verificacions elèctriques i regularitat en el subministrament d'energia de 12 de març de 1954, resten obligats a efectuar els seus titulars, i concretar la informació que aquests hauran de facilitar al Departament d'Indústria i Energia.

Article 2

Àmbit d'aplicació Aquest Decret serà d'aplicació als titulars de les instal·lacions destinades al servei públic de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica.

Article 3

Pla general de reconeixements 3.1 Els titulars de les instal·lacions de producció, transformació, transport i distribució d'energia elèctrica elaboraran, cada tres anys, un document, anomenat Pla general de reconeixements, mitjançant el qual es facilitaran al Departament d'Indústria i Energia les dades que, en relació amb les següents classes d'instal·lacions, es determinen a l'annex 1 d'aquesta disposició: Centrals de producció d'energia elèctrica. Subestacions. Línies de tensió superior a 30 kV. Línies de tensió igual o inferior a 30 kV. Centres de transformació. Xarxes de baixa tensió. 3.2 L'esmentat Pla serà presentat, davant el Departament d'Indústria i Energia, un mes abans a la data prevista per a l'inici de la seva execució. Aquest Pla s'haurà de lliurar, a més, en suport informàtic ASCII.

Article 4

Unitats de reconeixement 4.1 Cada central de producció, subestació, centre de transformació, línia de transport i xarxa de distribució de baixa tensió alimentada des d'un centre de transformació, serà considerada com una unitat de reconeixement. 4.2 Pel que fa a les línies de distribució en alta tensió, cada línia de sortida d'una subestació, amb tots els seus ramals i derivacions, serà considerada com una unitat de reconeixement. En el supòsit que una línia pugui ser alimentada d'altres subestacions, s'indicaran els punts frontera mitjançant la referència d'identificació de l'aparellatge que la defineixi. 4.3 Els titulars de les línies de distribució d'alta tensió que disposin de menys de sis sortides de subestació o punts d'alimentació a les seves xarxes podran, amb la finalitat d'assolir una càrrega de treball homogènia, subdividir-les en unitats de reconeixement que constitueixin trams continus.

Article 5

Realització dels reconeixements 5.1 Els reconeixements de les instal·lacions seran realitzats, sota la seva responsabilitat, per tècnics titulats que siguin competents d'acord amb la normativa vigent, lliurement designats pel titular de la instal·lació entre el personal de la mateixa empresa o extern. 5.2 Per a la realització dels reconeixements s'utilitzaran les Guies de l'annex 2, i s'assenyalaran els defectes que, si s'escau, es detectin, d'acord amb la classificació que l'article 6 i aquelles estableixen. 5.3 L'ús de les Guies no eximeix el tècnic que efectuï el reconeixement de comprovar si les instal·lacions compleixen les prescripcions que per a cada classe i d'acord amb la data d'aprovació del corresponent projecte d'execució estableix la normativa aplicable en matèria de seguretat.

Article 6

Classificació dels defectes 6.1 Els defectes que es detectin mitjançant el reconeixement de les instal·lacions es classificaran en crítics, majors i menors. 6.2 Són defectes crítics aquells en els quals la raó o l'experiència determinin l'existència d'un risc notori que impliqui un perill, a curt termini, per a les persones, els béns o el medi. En el supòsit que el tècnic que efectuï el reconeixement consideri que el defecte detectat implica un perill imminent i greu podrà instar el titular de la instal·lació que la deixi fora de servei i ho comunicarà de forma immediata al Departament d'Indústria i Energia. En tot cas, el titular de la instal·lació haurà de procedir a la correcció d'aquesta classe de defectes en el termini màxim d'una setmana a comptar des de la data de la seva constatació. 6.3 Són defectes majors aquells en els quals la raó o l'experiència determinin que no constitueixen un perill immediat per a la seguretat de les persones, els béns o el medi, però que sí que poden constituir-lo en originar-se una fallada a la instal·lació, inclosos aquells que puguin reduir-ne la capacitat d'utilització. Aquesta classe de defectes hauran de ser corregits en el termini de tres mesos a comptar des de la data de la seva constatació. 6.4 Són defectes menors tots aquells que no comportin perill per a les persones, els béns o el medi, els que no pertorbin el funcionament de la instal·lació, i en els quals la desviació observada no té un valor significatiu per a l'ús efectiu o...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR