DECRET 24/2010, de 23 de febrer, de la Comissió Rectora del Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyDecret

DECRET

24/2010, de 23 de febrer, de la Comissió Rectora del Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya.

El Consell Europeu, reunit a Lisboa el març de 2000, fixa la lluita contra la pobresa i l'exclusió social com una de les seves grans prioritats polítiques. La Unió Europea es compromet a reduir significativament el nombre de persones en una situació de risc de pobresa. En aquest sentit, el desembre de 2000, el Consell Europeu aprova els objectius de lluita contra la pobresa i l'exclusió i insta els estats membres a generar estratègies adreçades a reduir les desigualtats socials i a potenciar les polítiques d'inclusió social. S'adopta també el compromís que els diferents estats i regions que integren la Unió Europea elaborin els seus plans nacionals. Així, el juny de 2001, s'aprova el I Pla nacional d'acció per a la inclusió social del Regne d'Espanya.

L'Agenda Social Europea (2005-2010), que complementa i dóna suport a l'estratègia de Lisboa, té com a prioritats l'ocupació i la lluita contra la pobresa, i la promoció de la igualtat d'oportunitats.

El 2 de juliol de 2008, la Comissió Europea adopta una ambiciosa Agenda Social Renovada, amb la finalitat que les polítiques de la Unió Europea responguin de manera efectiva als actuals desafiaments econòmics i socials. Té com a finalitat crear més oportunitats per a la ciutadania, millorar l'accés a uns serveis de qualitat i demostrar la seva solidaritat amb qui pateix les conseqüències negatives dels canvis tecnològics, la globalització i l'envelliment de la població, que estan transformant les societats europees. L'Agenda Social Renovada reuneix una sèrie de polítiques de la Unió Europea per donar suport a l'actuació en set àmbits prioritaris i, un d'aquests és el de la lluita contra la pobresa i l'exclusió social.

El 22 d'octubre de 2008, en una decisió conjunta del Parlament Europeu i del Consell i amb la voluntat de donar suport a l'acció comunitària en inclusió social, es designa l'any 2010 Any Europeu de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social.

Respecte a l'Estat espanyol, actualment entra en vigència el V Pla nacional d'acció per a la inclusió social 2008-2010. Aquest Pla tendeix a un enfocament global i més preventiu i ambiciós, ja que amplia l'actuació a totes les persones que es troben en el llindar de la pobresa relativa i no la centra només en els perfils tradicionals de població en situació d'exclusió social. Els objectius prioritaris del Pla s'emmarquen en una doble direcció estratègica: en primer lloc, fomentar la inclusió social activa, impulsar la inserció laboral en combinació amb una adequada política de garantia de rendes i amb l'accés a uns serveis de qualitat, especialment als serveis educatius, i en segon lloc, abordar l'impacte produït pel creixement de la immigració, afavorint la integració social, i abordar també l'envelliment de la població en l'exclusió social, garantint l'equitat en l'atenció a les persones en situació de dependència.

Seguint les recomanacions europees i estatals, Catalunya va elaborar el Pla integral de lluita contra la pobresa i l'exclusió social, que es va aprovar per Acord del Govern el 2 de maig de 1995. Aquest Pla es va desenvolupar a Catalunya des de l'any 1995 fins a l'any 2000.

Posteriorment, es va iniciar l'Avantprojecte de Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya per al període 2003-2006. Paral·lelament, es va elaborar el Decret 61/2003, de 20 de febrer, de creació de la Comissió Rectora del Pla d'acció per a la inclusió social a Catalunya. Aquesta Comissió havia de permetre realitzar una intervenció més transversal a nivell de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i, alhora, més participativa, buscant la implicació i la col·laboració dels municipis i altres agents socials.

A l'Estatut d'autonomia de 2006 s'estableix, per primera vegada, un llistat de drets i deures de la ciutadania catalana. Concretament, en l'àmbit dels serveis socials, l'article 24 diu que totes les persones tenen dret a accedir en condicions d'igualtat a les prestacions de la xarxa de serveis socials de responsabilitat pública; que les persones amb necessitats especials, per mantenir l'autonomia personal, tenen dret a rebre l'atenció adequada a llur situació, i que les persones o famílies que es troben en situació de pobresa tenen dret a accedir a una renda garantida de ciutadania que els asseguri els mínims d'una vida digna.

Per garantir aquests drets, les polítiques públiques s'han d'orientar d'acord amb els principis rectors del nou Estatut. Aquests fan esment, entre d'altres, a la protecció de les persones i les famílies, a la perspectiva de gènere i a la cohesió i el benestar social. Concretament, l'article 42 compromet als poders públics a vetllar per la plena integració social, econòmica i laboral de les persones i dels col·lectius més necessitats de protecció, especialment dels que es troben en situació de pobresa i de risc d'exclusió social. També insta els poders públics a vetllar per la dignitat, la seguretat i la protecció integral de les persones, especialment de les més vulnerables, a promoure polítiques preventives i comunitàries i a garantir serveis socials de qualitat i serveis socials bàsics gratuïts.

El febrer de 2006, es convoca la Comissió Rectora del Pla d'acció per a la inclusió social per informar els membres del Ple i el Govern de la Generalitat de Catalunya de l'elaboració del Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social per al període 2006-2009. Aquest document va fixar el marc conceptual i els eixos estratègics per a la inclusió social.

El Govern de la Generalitat de Catalunya, conscient que els nous canvis estructurals requereixen noves polítiques públiques i, alhora, compromès amb l'estratègia europea i estatal, emprèn el repte de lluitar contra l'exclusió social per mitjà del Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya 2010-2013, donant continuïtat al seguit d'actuacions impulsades pel Departament d'Acció Social i Ciutadania i fent explícit el seu compromís en la lluita contra l'exclusió social i a favor d'una societat més cohesionada i més justa.

Així es veu reflectit en el Pla de Govern 2007-2010, on un dels objectius és el d'avançar cap a una societat plenament inclusiva amb la potenciació del treball en xarxa amb altres institucions i entitats, i també a l'Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana, on la inclusió social és una de les mesures per a la millora de la qualitat de l'ocupació i la cohesió social.

Així doncs, el Pla pretén donar un impuls significatiu a la política social catalana i ser un punt d'inflexió en la manera d'abordar, plantejar i actuar sobre les problemàtiques socials. Amb aquesta voluntat es preveuen un seguit d'eixos estratègics d'actuació corresponents als diferents àmbits en què poden emergir factors d'exclusió social de diversa naturalesa. Aquests eixos han estat fixats sobre la base d'una primera aproximació a la realitat catalana i guiats pel ferm compromís del Govern de Catalunya de contribuir a l'eradicació de l'exclusió social.

El Pla també vol posar les bases per crear sinergies amb tots els agents que a Catalunya, tant des de l'àmbit públic (Govern de la Generalitat, administracions locals, etc.) com des de les organitzacions socials, treballen per a la inclusió. Es vol afavorir, per tant, que les experiències i aportacions de tots aquests agents nodreixin la implementació del Pla, tot desenvolupant el treball col·lectiu i en xarxa que les polítiques d'inclusió requereixen. Així, el Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya 2010-2013 és ja, en ell mateix, un instrument que impulsa la transversalitat i el treball en xarxa, ja que les diferents mesures que el conformen, per la seva dimensió social i política, reclamen el compromís dels departaments del Govern i s'han de vertebrar des d'una actuació transversal i integral coordinada i territorialment distribuïda, amb cooperació pública-privada i fomentant la participació ciutadana.

És necessari, doncs, que la Comissió Rectora del Pla d'acció per a la inclusió social, constituïda pel Decret 61/2003, de 20 de febrer, respongui a la realitat actual i als diversos canvis que s'han produït en el si de l'Administració de la Generalitat i, així, hi siguin representades totes aquelles unitats i/o òrgans dels departaments de la Generalitat l'abast competencial dels quals té relació amb els àmbits d'exclusió social. Les competències sobre aquests àmbits no només abracen els departaments de la Generalitat, per tant, també es requereix la implicació i la complicitat de la resta d'administracions que operen en el nostre territori, la societat civil organitzada i el tercer sector social.

Per tots aquests motius, es considera la necessitat de coordinar les diverses actuacions per a l'elaboració, la implementació i el seguiment del Pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social a Catalunya, en aplicació de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. D'altra banda, a més dels informes preceptius que estableix la Llei 13/1989, el text del Decret ha obtingut l'informe favorable de la Comissió Permanent del Consell General de Serveis Socials, de la Direcció General de Modernització de l'Administració i de la Comissió de Govern Local.

Per tot el que s'ha exposat;

Vist el Dictamen 3/2010 del Consell del Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

A proposta de la consellera d'Acció Social i Ciutadania, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Comissió...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR