DECRET 198/1996, de 12 de juny, pel qual s'aprova el reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació infantil i primària. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 2275, pàg. 11069, de 30.10.1996).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, ha reestructurat el conjunt d'aquest sistema. Entre les línies fonamentals d'aquest canvi destaca l'establiment de l'educació infantil i l'educació primària com a noves etapes dels ensenyaments de règim general en el nou sistema educatiu.

El títol IV disposa que els poders públics donaran una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixin la qualitat i la millora de l'ensenyament. Destaca específicament la programació docent, els recursos educatius i la funció directora. En el desenvolupament d'aquest conjunt de factors, els centres docents juguen un paper cabdal completant i desenvolupant el currículum dels nivells, etapes i cicles en el marc de la nova programació docent. Igualment, s'atorga un major grau d'autonomia pedagògica i organitzativa als centres i disposa l'autonomia de la seva gestió econòmica en els termes establerts en les lleis.

D'altra banda, la Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents, a l'objecte que l'activitat educativa s'adeqüi als principis i finalitats establerts a la Llei orgànica general del sistema educatiu, estableix que els poders públics fomentaran la participació de la comunitat educativa en l'organització i el govern dels centres docents i en la definició del seu projecte educatiu i recolzaran el funcionament dels òrgans de govern alhora que aprofundeix els principis d'autonomia dels centres docents.

Sota els principis expressats, la nova normativa regula al seu títol 2 el consell escolar del centre i el claustre de professors com a òrgans de govern dels centres docents públics. Reforça la participació de pares, alumnes i professors en la vida dels centres a través d'aquests òrgans i també reforça la importància dels òrgans de govern en augmentar el seu grau d'autonomia. Actualitza la regulació dels òrgans unipersonals dels centres, disposa quins són els requisits per exercir la funció directiva, el nou model d'elecció del director i les seves competències, així com els de la resta d'òrgans unipersonals.

És necessària, doncs, l'elaboració d'un Reglament orgànic dels centres docents d'educació infantil i primària que reguli de forma ordenada i sistemàtica l'estructura d'organització i gestió d'aquests centres i el seu règim acadèmic, recollint els nous principis d'actuació i organització establerts en la normativa indicada. Aquest Reglament recull tots aquells aspectes necessaris per al funcionament dels centres juntament amb la específica organització dels centres integrats en les zones escolars rurals.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, vist l'informe del Consell Escolar de Catalunya, vist l'informe favorable de la Comissió de Govern Local, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació infantil i primària, que figura com a annex d'aquesta disposició.

Disposicions addicionals

-1 Nomenament dels òrgans de govern en determinats casos 1.1 En els centres docents inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret que siguin de nova creació el delegat territorial corresponent del Departament d'Ensenyament nomena el director i, si s'escau, el cap d'estudis i el secretari, a proposta del director, per un període de tres anys. Els òrgans unipersonals de govern hauran de reunir els requisits establerts amb caràcter general, llevat de l'exigència de la destinació definitiva al centre. 1.2 En els centres docents inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret en els quals es doni bé el supòsit d'absència de candidats a director o bé el que cap d'aquests no obtingui la majoria exigida per al seu nomenament, el delegat territorial corresponent del Departament d'Ensenyament nomena director un mestre, que independentment del centre al qual estigui destinat, reuneixi els requisits establerts a les lletres a) i c) del punt 1 de l'article 23 del Reglament que figura a l'annex d'aquesta disposició, el qual exerceix les funcions per un període de quatre anys. El director proposarà al delegat territorial el nomenament del cap d'estudis i secretari, quan correspongui. 1.3 En els centres inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret, quan el delegat territorial corresponent del Departament d'Ensenyament disposi el cessament del director, o aquest càrrec quedi vacant per qualsevol altre motiu, en nomenarà un el mandat del qual s'estendrà fins a la següent convocatòria general d'elecció de directors. En aquest supòsit, el nou director proposarà al delegat territorial el nomenament de la resta de membres de l'equip directiu.

-2 Estructura d'organització i gestió en centres específics El Departament d'Ensenyament regula el funcionament i l'estructura d'organització i gestió dels centres d'educació especial i dels col·legis d'educació infantil i primària amb característiques específiques i en determina, si escau, els seus òrgans de govern i de coordinació. El Departament d'Ensenyament, de manera excepcional, podrà modificar l'estructura de càrrecs directius quan en un centre es donin circumstàncies singulars que ho justifiquin.

-3 Composició inicial del consell escolar del centre En els col·legis d'educació infantil i primària de nova creació, el Departament d'Ensenyament fixa la composició inicial del consell escolar, d'acord amb l'estructura de l'oferta d'ensenyament del col·legi prevista en la planificació general.

-4 Nomenament i cessament dels òrgans unipersonals de govern dels col·legis d'educació infantil i primària de titularitat pública diferent del Departament d'Ensenyament Als col·legis d'educació infantil i primària els titulars dels quals siguin corporacions locals o entitats públiques, l'àmbit d'actuació de les quals se circumscrigui al territori de Catalunya, les funcions que el Reglament que figura a l'annex del present Decret atribueix al delegat territorial corresponent del Departament d'Ensenyament, en relació amb el nomenament i cessament del director i de la resta de l'equip directiu, s'entenen referides al titular públic promotor.

-5 Retribucions complementàries dels òrgans unipersonals La fixació de les retribucions complementàries dels òrgans unipersonals de govern dels centres compresos en aquest Decret l'efectua el Govern, a proposta dels consellers d'Economia i Finances i d'Ensenyament.

-6 Col·legis d'educació primària i artística 6.1 En els centres que es determini, es podran impartir conjuntament ensenyaments d'educació primària i de música i dansa, dels previstos a l'article 39.5 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, amb programes d'ensenyament destinats a preparar l'alumne/a per a l'accés al grau mitjà dels ensenyaments corresponents. 6.2 El Departament d'Ensenyament regularà el funcionament i l'estructura d'organització i gestió d'aquests centres.

Disposicions transitòries

-1 Transformació en col·legis d'educació infantil i primària Els centres d'educació preescolar i els col·legis d'educació general bàsica es transformen en col·legis d'educació infantil i primària. A l'inici del curs següent al d'entrada en vigor d'aquest Decret els centres d'educació infantil i primària adapten llur estructura a les previsions del Reglament que figura a l'annex d'aquesta disposició.

-2 Impartició dels ensenyaments que s'extingeixen Els col·legis d'educació infantil i primària imparteixen els ensenyaments d'educació general bàsica fins a la seva extinció, d'acord amb el que disposa el Decret 154/1992, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu a Catalunya, i el Decret 209/1994, de 26 de juliol, de modificació del calendari d'aplicació i de l'adequació dels concerts educatius vigents a la nova ordenació del sistema educatiu a Catalunya.

-3 Adaptació de les zones escolars rurals Durant el curs següent al de l'entrada en vigor d'aquest Decret, les zones escolars rurals actualment existents adapten llur estructura a les previsions de l'esmentat Reglament.

-4 Òrgans de govern 4.1 Els òrgans unipersonals de govern nomenats d'acord amb allò previst en el Decret 87/1986, de 3 d'abril, pel qual es regulen els òrgans de govern dels centres públics d'ensenyament de nivell no universitari de Catalunya, continuen en exercici dels seus càrrecs fins a la data de finalització del seu nomenament. 4.2 Els òrgans unipersonals de govern, el termini de mandat dels quals va ser prorrogat per la Llei orgànica 7/1995, de 29 de juny, per la qual es prorroga el termini del mandat dels òrgans unipersonals de govern dels centres docents sostinguts amb fons públics, continuen en el exercici dels seus càrrecs fins a la data de finalització de la seva pròrroga. 4.3 Els consells escolars elegits d'acord amb el que disposa el Decret 87/1986, de 3 d'abril, pel qual es regulen els òrgans de govern dels centres públics d'ensenyament de nivell no universitari de Catalunya, continuaran en exercici de les seves funcions fins a la finalització del termini per al qual van...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR