DECRET 39/1988, d'11 de febrer, regulador de la promoció, el finançament i les prestacions econòmiques dels serveis socials.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les modificacions que estableixen els decrets 327/1990 i 195/1993.

La Llei 26/1985, de 27 de desembre, de Serveis Socials de Catalunya, va fixar l'objectiu d'estructurar i promoure el dret a un sistema de serveis socials de responsabilitat pública per tal de garantir i facilitar a tots els ciutadans l'accés a aquelles prestacions i a aquells serveis que tendeixen a afavorir un desenvolupament lliure i ple de la persona i dels col·lectius dins la societat, especialment en cas de limitacions i mancances.

Havent estat feta l'ordenació general dels serveis socials mitjançant el Decret 27/1987, de 29 de gener, cal ara procedir al desplegament de determinats principis operatius que faran viable la implantació d'aquest sistema, i entre els quals destaquen: La responsabilitat pública de promoure la prestació de serveis socials mitjançant l'aportació de mitjans financers, tècnics i humans adients. El reconeixement i la promoció de la iniciativa social privada, que s'ha d'inserir en els plans d'actuació social. La planificació de la prestació de serveis socials, coordinant les actuacions de les administracions públiques de Catalunya entre si i d'aquests amb la iniciativa privada.

Aquest Decret té per objecte, en conseqüència, la reglamentació dels mitjans de promoció dels serveis per mitjà dels plans d'actuació social, estructurar la coordinació interadministrativa, fixar mecanismes que facilitin el manteniment dels serveis i establiments privats i la implantació de la xarxa bàsica d'utilització pública. D'altra banda, fixar les bases reglamentàries de les prestacions econòmiques assistencials que haurà de presentar el Departament de Sanitat i Seguretat Social en forma tal que es garanteixin l'objectivitat en la concessió i la flexibilitat de la cobertura per tal de poder atendre situacions canviants.

Per això, atesa la Llei 12/1983, de 14 de juliol, d'Administració Institucional de la Sanitat i de l'Assistència i els Serveis Socials de Catalunya; atesos els articles 2.2, 6, 8.c), la Secció 3 del Capítol 2 i la disposició addicional 3 de la Llei de Serveis Socials;

Vista la disposició final 1 de Llei esmentada; a proposta del Departament de Sanitat i Seguretat Social; amb l'informe previ del Consell General de Serveis Socials i la deliberació prèvia del Consell Executiu,

Decreto:

Capítol preliminar De la promoció de serveis i establiments socials

Article 1

Del sistema de serveis socials de responsabilitat pública Atès el que disposa l'article 1 de la Llei de Serveis Socials, el Departament de Sanitat i Seguretat Social, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials i l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS), promourà l'estructuració d'un sistema de serveis socials de responsabilitat pública, que quedarà configurat per l'ordenació general feta pel Decret 27/1987, de 29 de gener, i per les actuacions següents:

  1. Implantació d'una xarxa bàsica de serveis i d'establiments socials d'utilització pública. Aquesta xarxa es formarà mitjançant la coordinació dels d'iniciativa pública local amb els de l'ICASS, i la concertació de les places necessàries amb la iniciativa privada i pública.

  2. Recolzament i promoció de les entitats, els serveis i els establiments privats d'iniciativa social mitjançant la col·laboració financera i tècnica.

  3. Reglamentació d'un sistema de prestacions econòmiques assistencials individuals complementari dels serveis.

Capítol 1 De la planificació i la coordinació dels serveis socials

Article 2

Planificació A proposta del Departament de Sanitat i Seguretat Social, i amb l'informe previ del Consell General de Serveis Socials, el Consell Executiu aprovarà uns Plans d'Actuació Social (PAS) que tindran una vigència quadriennal, i que han d'incloure la consideració de les necessitats generals i sectorials de la població, les prioritats, l'afectació de recursos, els mecanismes de coordinació amb la iniciativa privada i les tècniques de cooperació amb els ens locals, així com les previsions de concertació amb les entitats de serveis socials. La planificació serà flexible i oberta, de manera que permeti les adaptacions anyals exigides per l'evolució legislativa i per l'evolució de la situació social i financera. Les adaptacions i concrecions anyals s'efectuaran mitjançant annexos al PAS, que seran aprovats pel Departament de Sanitat i Seguretat Social a l'inici de cada any, amb l'informe previ del Consell esmentat.

Article 3

Coordinació general El Departament de Sanitat i Seguretat Social i l'ICASS es coordinaran: 3.1 Quant als serveis i als establiments públics. 3.1.1 Amb els municipis, els quals detenten la competència dels serveis públics d'Atenció Primària, integrats pels Equips Bàsics i pels Serveis d'Atenció Domiciliària, sens perjudici del que considera l'article 11 de la Llei de Serveis Socials quant als Serveis Especialitzats. 3.1.2 Amb els ens comarcals, als quals corresponen la gestió dels serveis, els establiments i les prestacions que la llei sectorial els atorga. 3.1.3 Configurant la xarxa bàsica d'utilització pública mitjançant la integració funcional dels recursos homòlegs, sens perjudici de mantenir les respectives titularitats de la gestió. 3.2 Quant a la iniciativa privada, orientant la seva tasca assistencial a complementar la xarxa bàsica d'utilització pública mitjançant la possibilitat de concurrència a les convocatòries de subvencions i concerts, i el compliment dels requisits i les condicions que s'hi estableixin.

Article 4

Instruments de cooperació i coordinació interadministrativa dels serveis socials públics Basant-se en la detecció de necessitats i priorització d'accions que inclogui el Pla d'Actuació Social vigent, i sens perjudici de la utilització dels mecanismes de coordinació interadministrativa previstos a la Llei Municipal i de Règim Local, la coordinació de l'Administració de la Generalitat i les Administracions locals s'instrumentarà en: 4.1 Convenis de cooperació interadministrativa, per col·laborar en els serveis de titularitat municipal i en l'estructuració de la xarxa bàsica d'utilització pública segons el que preveu l'article 3.1.3. En aquests convenis es determinarà, com a mínim: 4.1.1 Termini de vigència limitat a la durada del PAS. 4.1.2 Serveis que gestionaran les Administracions respectives i que s'integren a la xarxa. 4.1.3 Àmbit de la població que atendrà cada servei. 4.1.4 Mitjans financers i d'assistència tècnica que s'aplicaran, per cada part signatària, a la instal·lació i el manteniment dels serveis i establiments. 4.1.5 Sistema d'avaluació de resultats anuals. 4.2 Delegació o assignació de competències de titularitat de la Generalitat, segons la regulació establerta per la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya. 4.3 Concertació, per part de l'ICASS, de places de titularitat d'altra Administració pública per atendre serveis de competència d'aquell. 4.4 Subvencions condicionades mitjançant la signatura de convenis complementaris de les resolucions d'atorgament, els quals concretaran els objectius de les subvencions.

Article 5

Instruments de coordinació amb la iniciativa privada La coordinació de l'ICASS amb la iniciativa privada es durà a terme mitjançant: 5.1 Concertació de places per integrar-les a la xarxa bàsica d'utilització pública, en la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR