DECRET 348/2004, de 20 de juliol, pel qual es regulen els criteris de l'habilitació i les funcions del personal de control d'accés de determinats establiments d'espectacles i activitats recreatives.

SecciónDisposicions Generals
Emisore. a. de Jocs i Apostes de la Generalitat
Rango de LeyDecret

DECRET 348/2004, de 20 de juliol, pel qual es regulen els criteris de l'habilitació i les funcions del personal de control d'accés de determinats establiments d'espectacles i activitats recreatives.

D'acord amb les competències exclusives queté la Generalitat en matèria d'espectacles i activitats recreatives, es va aprovar la Llei 10/1990, de 15 de juny, sobre policia de l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments públics. La Llei esmentada té com a objectius, entre d'altres, garantir la seguretat del públic, la seva comoditat, evitar molèsties a tercers, defensar els drets i la seguretat del públic com a usuari i consumidor, i preservar l'ordre públic en el sentit estricte.

Des de l'Administració s'ha dut a terme,sistemàticament, el desenvolupament de la normativa en matèria d'espectacles i activitats recreatives, d'acord amb les previsions de la citada Llei 10/1990, de 15 de juny.

S'ha de destacar que, l'article 14.4 de l'esmentada Llei estableix la possibilitat de regular, per a determinats tipus d'activitats recreatives o d'espectacles, la necessitat de mesures o serveis de vigilància i les seves característiques. En conseqüència, donant compliment a aquest imperatiu legal, es va aprovar la norma reguladora del dret d'admissió i la dels serveis de vigilància.

El Decret 200/1999, de 27 de juliol, pel qual es regula el dret d'admissió als establiments públics on es realitzen espectacles i activitats recreatives, en el seu article 10, determina amb claredat que el dret d'admissió, és a dir, l'admissió del públic en un local, dins dels límits legals, serà exercit per la persona titular de l'establiment públic o la persona organitzadora d'un espectacle o, si escau, per les persones designades per aquests que, sota la seva dependència, portin el control d'accés del públic a l'interior de l'establiment. Aquest personal de control ha d'estar identificat com a tal i, així mateix, ha d'impedir l'entrada a les persones que es troben incloses enels supòsits de les limitacions d'accés que estableix l'article 9 del citat Decret, a l'efecte de garantir la seguretat del públic a l'interior del local.

Cal destacar que l'article 16 de la citada Llei 10/1990, de 15 de juny, estableix que les persones titulars dels establiments públics i les persones organitzadores d'espectacles han d'impedir l'accés a persones que manifestin actituds violentes, que puguin produir perill o molèsties a altres espectadors o usuaris, o bé, que dificultin el desenvolupament normal d'un espectacle o activitat recreativa.

Per altra part, el Decret 205/2001, de 24 de juliol, pel qual es regulen els serveis de vigilància per a determinats espectacles, activitats recreatives i establiments públics, va regular l'establiment d'aquests serveis de vigilància i les seves característiques en els espectacles i activitats recreatives que per la seva naturalesa poden comportar més risc per a la seguretat de les persones.

L'article 9 del citat Decret diferencia totalment el personal que exerceix les funcions pròpies de l'activitat que es desenvolupa en els espectacles i activitats recreatives, com ara els porters dels vigilants de seguretat, les funcions dels quals, d'acord amb l'article 8 del citat Decret, són les que s'estableixen a la normativa de seguretat privada.

Regular els criteris d'habilitació i les funcions de les persones que han d'exercir el control d'accés a determinats locals on es realitzen espectacles i/o activitats recreatives, es considera convenient com a conseqüència de les denuncies i dels expedients sancionadors per incompliment de la Llei 10/1990, de 15 de juny, i demés normes que la desenvolupen. Això fa necessari que les persones que han d'exercir el control d'accés a aquests locals hagin de tenir una formació sobre el marc legal de l'àmbit de la seva activitat, així com els coneixements i les habilitats necessaris per evitar situacions conflictives i/o violentes, actuacions arbitràries, abusives o improcedents, tal com succeeix en algunes ocasions.

D'acord amb el que s'ha exposat, aquest Decret té com a objecte regular els criteris de l'habilitació del personal de control d'accés de determinats establiments d'espectacles i activitats recreatives, en concret, en els establiments als quals, d'acord amb el seu aforament, s'aplica l'esmentat Decret 205/2001, de 24 de juliol, en el supòsit que redueixin el nombre de vigilants de seguretat, d'acord amb les disposicions addicionals del Decret que ara s'aprova.

Així mateix, també s'estableix al Decret, per a aquest personal de control d'accés, la determinació de les funcions que els són pròpies, d'acord amb els requisits i les condicions que estableix la normativa reguladora del dret d'admissió, amb l'objectiu que es garanteixi el lliure exercici dels drets i les llibertats de tots els ciutadans i ciutadanes, i evitar i eradicar qualsevol situació abusiva i/o discriminatòria envers les persones que accedeixen a aquest tipus d'establiments, per garantir així la seva seguretat.

D'altra banda, i a més de la previsió que estableixen les disposicions addicionals primera a tercera d'aquest Decret per reduir el nombre de vigilants de seguretat en els citats establiments, la disposició addicional quarta introdueix una disposició addicional al Decret 205/2001, de 24 de juliol, als efectes d'establir la corresponent concordança amb aquesta nova previsió normativa.

Per últim, cal tenir en compte que mitjançant el Decret 176/2003, de 8 de juliol, es va crear l'Institut Català de les Qualificacions Professionals, el qual, entre altres, té com a funció la de definir un sistema de reconeixement i certificació de la competència professional, tot respectant les competències que el Servei d'Ocupació de Catalunya té en matèria de certificats de professionalitat. A aquest efecte la disposició addicional cinquena preveu la possibilitat que s'inclogui en el futur Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya l'ocupació que és objecte de regulacióen aquest Decret.

En compliment del Decret 200/1991, d'1 d'octubre, de creació del Consell Assessor d'Espectacles i Activitats Recreatives, aquest organisme de caràcter consultiu i d'assessorament ha emès un informe del projecte de decret.

Per totaixò, atès el que preveuen l'article 14.4 i 16.4 de l'esmentada Llei 10/1990, d'acord amb el que disposen els articles 61 i 62 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'administració de la Generalitat deCatalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera d'Interior i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte regular els criteris de l'habilitació iles funcions del personal de control d'accés de determinats establiments d'espectacles i activitats recreatives, tenint en compte els requisits i les condicions que estableix la normativa reguladora del dret d'admissió, amb l'objectiu que es garanteixi el lliure exercici dels drets i les llibertats de tots els ciutadans i ciutadanes, i evitar i eradicar qualsevol situació abusiva i/o discriminatòria envers les persones que accedeixen a aquest tipus d'establiments.

Article 2

Concepte

S'entén per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR