DECRET 164/2008, de 26 d'agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis de Catalunya.

Fecha de Entrada en Vigor28 de Agosto de 2008
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Economia i Finances
Rango de LeyDecret

BODY LINK="#0000ff" VLINK="#800080">

DECRET 164/2008, de 26 d'agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis de Catalunya. Preàmbul Les Normes reguladores dels procediments de designació dels membres dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis de Catalunya i de la convocatòria i el funcionament de dits òrgans van ser aprovades pel Decret 190/1989, d'1 agost, el qual va ser objecte de modificació per part dels decrets 265/1989, de 25 d'octubre; 141/1994, de 16 de maig; 308/1997, de 9 de desembre; 266/2003, de 4 de novembre; 311/2004, de 8 de juny; i 9/2006, de 31 de gener. Aquesta pluralitat de modificacions normatives feia aconsellable l'elaboració d'un nou text reglamentari que agrupés, en un únic articulat, la redacció vigent dels procediments de designació de membres dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis de Catalunya a fi d'incrementar el grau de seguretat jurídica de les entitats destinatàries d'aquesta normativa. Aquesta necessitat es va fer més palesa encara amb l'aprovació de la Llei 14/2006, de 27 de juliol, de modificació del text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya aprovat pel Decret legislatiu 1/1994, de 6 d'abril, donat que les modificacions introduïdes per aquesta Llei obliguen a adaptar els preceptes reglamentaris a la nova regulació amb rang de llei, la qual està continguda actualment en el Text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya aprovat pel Decret legislatiu 1/2008, d'11 de març. En conseqüència, aquest Decret, alhora que refon en un únic text la regulació reglamentària sobre aquesta matèria, també l'actualitza d'acord amb el text legal vigent. A la vegada que s'han assolit aquests dos objectius fonamentals, s'ha portat a terme una profunda tasca de revisió del redactat de la norma, per tal d'actualitzar les referències que s'hi contenen així com d'adaptar-lo a la normativa sobre no discriminació de gènere; i, finalment, s'han adaptat qüestions puntuals d'aquesta regulació per garantir la seva adequació als canvis en l'entorn de les caixes d'estalvis produïts d'ençà de l'aprovació inicial del Decret 190/1989. Per tot això, a l'empara del que preveu l'article 61 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Economia i Finances, i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Capítol 1 De l'aprovació i modificació dels Estatuts i dels reglaments reguladors del sistema d'eleccions Article 1 Competència i constància dels acords 1. Les assemblees generals de les caixes d'estalvis, degudament convocades d'acord amb el que disposen les lleis i els seus estatuts, i fetes amb l'assistència que hi és prevista, són els òrgans competents per aprovar els estatuts i el reglament regulador del sistema d'eleccions de la respectiva entitat i les seves modificacions. 2. Els estatuts, el reglament regulador del sistema d'eleccions i les seves respectives modificacions s'han de fer constar en escriptura pública. Capítol 2 De la composició, convocatòria i funcionament de l'assemblea general Article 2 Composició 1. Els estatuts de cada caixa han d'establir el nombre de membres de l'assemblea general entre un mínim de seixanta i un màxim de cent seixanta consellers i conselleres generals. 2. També han de determinar concretament el percentatge o el nombre de places que s'assigni en l'assemblea a cadascun dels sectors, segons el que disposa l'article 16 del Text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya. 3. Igualment, els estatuts han de preveure el compliment per part dels consellers i conselleres generals dels requisits d'honorabilitat comercial i professional. En tot cas, s'entén que concorre honorabilitat comercial i professional en les persones que hagin observat una trajectòria personal de respecte a les lleis mercantils o d'altres que regulen l'activitat econòmica i la vida dels negocis, així com també les bones pràctiques comercials i financeres. 4. Així mateix, han d'incorporar les previsions sobre incompatibilitats establertes a la llei. En relació amb la que estableix la lletra f) de l'article 19 del Text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya, es considera que es produeix el supòsit d'incompatibilitat quan la vinculació dels càrrecs s'hagi produït amb la mateixa caixa o amb caixes que, en el moment en què s'ocuparen, eren entitats que posteriorment han estat subjecte d'un procés de fusió o d'absorció amb la referida caixa d'estalvis. Secció 1 Dels consellers i conselleres generals representants de corporacions locals Article 3 Entitats implantades en altres comunitats autònomes Les caixes que tinguin obertes sucursals en altres comunitats autònomes han d'atribuir a les corporacions locals de cada comunitat un nombre de consellers i conselleres generals proporcional a la xifra de dipòsits domiciliats a cada comunitat. A aquests efectes s'han d'assignar als territoris de les altres comunitats autònomes tants consellers i conselleres com enters resultin de dividir la seva quota de dipòsits pel quocient entre el total de quotes i el nombre de consellers i conselleres del sector. Article 4 Criteris de designació de corporacions locals fora de Catalunya Fora de Catalunya, la designació de les corporacions locals amb dret a nomenar consellers i conselleres generals, segons el nombre que a cada comunitat correspongui, s'ha de fer principalment en funció del nombre de sucursals obertes. També s'ha de ponderar la representació territorial de les corporacions locals en funció de les divisions administratives de cada comunitat autònoma. Article 5 Criteris de designació de corporacions locals a Catalunya El dret de designar consellers i conselleres generals a Catalunya, en el nombre que li correspongui segons l'article 3, s'ha de distribuir de la manera següent: a) Entre un 25% i un 35% seran designats pels consells comarcals, creats d'acord amb la Llei d'ordenació territorial, de l'àmbit territorial d'actuació de la caixa. Els estatuts de les caixes han de fixar el percentatge concret. Totes les comarques han de tenir el mateix nombre de persones representants. Els estatuts poden excloure aquelles en què algun o alguns dels seus ajuntaments haguessin obtingut representació segons el que estableix el paràgraf b) d'aquest article. Si el nombre de consellers i conselleres d'aquest sector no fos suficient perquè totes les comarques d'implantació de la caixa siguin representades a l'assemblea, s'ha d'establir un torn rotatori per tal que totes elles, encara que sigui en successives renovacions, hi puguin obtenir representació. La llista i el sistema de rotació s'haurà de preveure com annex en els estatuts. b) La resta s'ha de distribuir entre ajuntaments i altres corporacions locals, en funció del grau de presència d'oficines de la institució a l'àmbit de la corporació corresponent. En cas d'igual presència, els estatuts determinen el criteri d'elecció. Si en aplicació de l'article 53.1 resulta un total distribuït inferior al necessari, l'atribució de les places restants entre les corporacions que no hagin obtingut representació s'ha de fer per sorteig. Per efectuar el sorteig s'ha d'atorgar a cada corporació tantes opcions com oficines tingui obertes la caixa en el seu territori. Article 6 Representació en caixes d'origen comarcal Com a excepció a les regles de l'article precedent, en les caixes d'origen comarcal, el consell comarcal on ragui la seu central i els ajuntaments de dita comarca poden tenir permanentment atribuïda la designació de consellers i conselleres generals, àdhuc en nombre superior que no pot excedir del 40% dels que corresponguin al territori de Catalunya. La determinació dels ens locals en aquest àmbit es regirà pels mateixos criteris establerts en l'article 5. Tanmateix, correspon com a mínim un representant al municipi i al consell comarcal de la seu. Article 7 Límits de la designació D'acord amb el que disposa l'article 16.1.a) del Text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya, cap corporació no pot designar més del 20% dels consellers i conselleres generals en representació del sector de les corporacions locals. En cas d'obtenció d'un número decimal en l'aplicació d'aquest percentatge, sempre s'ha de prendre el número enter que resulti d'arrodonir aquesta xifra per defecte. Article 8 Nomenament de representants El nomenament de representants de les corporacions locals s'ha de fer pel seu ple. El nomenament s'ha de comunicar a la caixa mitjançant una certificació del secretari o secretària. Secció 2 Dels consellers i conselleres generals representants de les persones impositores Article 9 Sistemes d'elecció Els consellers i conselleres generals en representació de les persones impositores poden ser elegits en forma directa o mitjançant compromissaris o compromissàries. L'opció per un o altre sistema s'ha d'establir en els estatuts de cada caixa. Article 10 Distribució de places 1. La distribució de les places de consellers i conselleres generals entre els territoris de les diverses comunitats autònomes s'ha de fer segons el que disposa l'article 3. 2. Dintre de cada comunitat autònoma, les persones impositores es distribueixen en tantes circumscripcions com places de consellers i conselleres generals li pertoquin d'aquest sector, sense que cap circumscripció excedeixi en nombre de persones impositores el triple del nombre mitjà de persones impositores de les circumscripcions de la comunitat. 2.1 Fora de Catalunya, les circumscripcions s'han d'adoptar en la forma que sigui més adient amb la implantació de la caixa. 2.2 A Catalunya s'han de prendre com a circumscripcions les comarques i dintre d'elles els municipis i els districtes municipals o subdivisions d'aquests, quan escaigui. També es pot preveure a aquests efectes l'agrupació de comarques. 2.3 En les caixes d'origen...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR