DECRET 140/2009, de 8 de setembre, pel qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial.

Fecha de Entrada en Vigor 3 de Octubre de 2009
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

DECRET

140/2009, de 8 de setembre, pel qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix, a l'article 30, que correspon a les administracions educatives organitzar els Programes de Qualificació Professional Inicial. Així mateix, l'article 41.4 disposa que correspon a les administracions educatives regular l'exempció de la part de les proves per a l'accés a la formació professional que escaigui per als qui hagin superat un Programa de Qualificació Professional Inicial.

La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació de Catalunya, estableix, a l'article 53.1, que correspon al Govern determinar els currículums dels ensenyaments. D'altra banda, l'article 55.2 preveu que es poden impartir diversos ensenyaments en la modalitat d'educació no presencial. Finalment, l'article 60 regula els Programes de Qualificació Professional Inicial; l'apartat 5 d'aquest article preveu l'organització de Programes de Qualificació Professional Inicial específics orientats a resoldre les necessitats de qualificació i d'inserció laboral de l'alumnat nouvingut o amb discapacitats que ho requereixin.

El Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, determina, a l'article 25, que el departament competent en matèria d'educació ha d'organitzar i, si escau, autoritzar Programes de Qualificació Professional Inicial a fi d'afavorir la inserció social, educativa i laboral del jovent de més de 16 anys, fets durant l'any natural de l'inici del programa, que no hagi obtingut el títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria. Així mateix, l'article 25.8 estableix que, per a l'alumnat que vulgui cursar els mòduls per a l'obtenció del títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria, el departament competent en matèria d'educació ha d'establir els procediments que permetin el reconeixement dels aprenentatges adquirits tant en l'escolarització ordinària en l'educació secundària obligatòria com en la resta de mòduls del programa.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, estableix, a l'article 8, la regulació relativa al reconeixement, a l'avaluació i a l'acreditació de les qualificacions professionals adquirides, dins de la qual es preveu el reconeixement parcial acumulable de les qualificacions no completades.

El Reial decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, estableix, a la disposició addicional onzena, que les certificacions acadèmiques expedides per les administracions educatives a qui superi els mòduls obligatoris dels Programes de Qualificació Professional Inicial donen dret a l'expedició dels certificats de professionalitat corresponents per part de les administracions laborals competents a les persones que ho sol·licitin.

El Decret 176/2003, de 8 de juliol, de creació de l'Institut Català de les Qualificacions Professionals, preveu, a l'article 2.2, l'elaboració del Catàleg de Qualificacions Professionals de Catalunya.

Durant l'etapa d'educació secundària obligatòria està previst aplicar un conjunt de mesures d'atenció a la diversitat així com programes de diversificació curricular per tal que tot l'alumnat pugui assolir els objectius previstos. Tot i així, en finalitzar aquesta etapa, cal oferir recursos per millorar les competències i habilitats del jovent que s'ha d'incorporar a la vida adulta sense haver assolit els objectius de l'etapa.

Els Programes de Qualificació Professional Inicial s'adrecen a aquest col·lectiu de joves que, tot i que tenen en comú no haver acreditat l'educació secundària obligatòria, presenten diversitat d'orígens, d'entorns familiars i socials, de capacitats i de nivells formatius, així com diferents expectatives laborals i formatives. Tot i que no hi ha una edat màxima d'accés, es recomana l'accés als menors de 21 anys, atès que la metodologia didàctica adreçada a joves és diferent de la metodologia didàctica adequada per a les persones adultes. Els Programes de Qualificació Professional Inicial han d'atendre aquesta diversitat amb plantejaments flexibles, que permetin adaptar-se i respondre a les necessitats i als interessos de cada grup i de cada jove, amb una oferta diversa pel que fa a l'organització i al desenvolupament del currículum formatiu dels programes i amb una atenció individualitzada a cada jove.

Els programes han de constituir un recurs orientador i formatiu que, a partir de nous marcs d'aprenentatge i atenent a les característiques i al projecte personal de cada jove, li proporcioni els elements necessaris per iniciar el seu itinerari de transició al món laboral i a la formació permanent.

Per això han de donar la formació necessària perquè l'alumnat desenvolupi les competències bàsiques i professionals necessàries, tant per millorar les seves condicions d'integració, d'adaptació i de promoció al món laboral, com per continuar el seu procés de formació al llarg de la vida, propi de la societat del coneixement.

Els Programes de Qualificació Professional Inicial esdevenen així una via per adquirir la qualificació i millorar les oportunitats d'incorporació al món laboral i, alhora, una via que faciliti l'accés als cicles formatius de grau mitjà i a altres ofertes formatives. Paral·lelament, els Programes de Qualificació Professional Inicial constitueixen una nova oportunitat per obtenir el títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria per al jovent que, de manera voluntària, s'inscrigui en els mòduls específics que s'organitzin amb aquesta finalitat.

Així mateix, la superació dels mòduls A dels Programes de Qualificació Professional Inicial permeten obtenir el reconeixement, per part de l'Administració laboral, de les unitats de competència incloses als certificats de professionalitat respectius, de manera que faciliten la inserció laboral de l'alumnat d'aquests programes.

Des d'aquesta perspectiva, els Programes de Qualificació Professional Inicial es configuren també, en l'estratègia general del sistema educatiu, com una via específica, possibilitadora de la continuïtat del procés educatiu i formatiu de l'alumnat.

Atesos els resultats de l'aplicació dels programes de garantia social, convé incorporar, als Programes de Qualificació Professional Inicial, els seus elements clau, tant pel que fa a les estratègies metodològiques i didàctiques com quant a la col·laboració entre les administracions, a la participació de diversos agents en l'oferta i en l'organització dels programes i a la implicació de l'àmbit empresarial.

Els Programes de Qualificació Professional Inicial han d'incorporar els principis de la igualtat d'oportunitats des d'un enfocament integrat de gènere en totes les activitats formatives i orientadores, atesa la persistència d'estereotips que continuen limitant el ventall d'opcions professionalitzadores de les noies i dels nois i la permanència de realitats discriminatòries al món laboral.

El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establerta per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, va determinar la implantació dels Programes de Qualificació Professional Inicial al curs 2008-2009. Per aquest motiu es va dictar l'Ordre PRE/308/2008, de 13 de juny, per la qual s'estableix el procediment d'autorització dels Programes de Qualificació Professional Inicial, es regulen les bases de concessió de subvenció d'aquests programes i s'obre la convocatòria per al curs acadèmic 2008-2009. Aquesta Ordre es deroga a l'entrada en vigor del Decret.

D'acord amb la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya; amb la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, i amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya;

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Educació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Decret és regular els Programes de Qualificació Professional Inicial a Catalunya.

Article 2

Finalitats

Els Programes de Qualificació Professional Inicial tenen una finalitat educativa, formativa i professionalitzadora i han de facilitar a l'alumnat el desenvolupament personal i l'adquisició de competències professionals que li permetin una inserció social i laboral satisfactòria, així com ampliar les seves competències bàsiques per prosseguir estudis en els ensenyaments de formació professional i, si escau, obtenir el títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria.

Article 3

Principis

El desenvolupament dels Programes de Qualificació Professional Inicial s'ha de fonamentar en els principis següents:

  1. Atenció individualitzada a cada jove en el seu procés formatiu, en el de la seva inserció laboral i en la seva incorporació a altres formacions, fent-lo partícip actiu en tots aquests processos.

  2. Acció tutorial i orientadora compartida per tot l'equip docent del programa.

  3. Adaptació flexible a les característiques i necessitats del col·lectiu de joves que s'atén partint dels coneixements, les destreses, les habilitats i les possibilitats d'aquests.

  4. Aprenentatge significatiu en el plantejament metodològic i pràctic dels diferents mòduls a partir de la realitat més propera i relacionant els continguts amb el món del treball i de la vida activa.

  5. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR