REIAL DECRET 210/2018, de 6 d'abril, pel qual s'aprova el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (PRECAT20) (publicat al BOE núm. 92, de 16 d'abril).

Secció:Disposicions Generals
Emissor:Ministeris del Govern de L'Estat
Rang de Llei:Reial Decret
 
CONTENIDO

En el marc de la competència compartida que en matèria de medi ambient atribueix a la Generalitat l'article 144 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya s'aprova la present norma.

La Llei de l'Estat 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, va modificar el règim de la planificació en l'àmbit dels residus en establir l'obligació de les comunitats autònomes d'elaborar plans de gestió de residus i programes de prevenció de residus, d'acord amb el Pla estatal marc de gestió de residus (PEMAR) 2016-2022 i el Programa estatal de prevenció de residus 2014-2020.

Amb relació als plans de gestió de residus, l'article 14.2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, disposa que han de contenir una anàlisi actualitzada de la situació de la gestió de residus a l'àmbit territorial de la comunitat autònoma, així com una exposició de les mesures per facilitar la reutilització, el reciclatge, la valorització i l'eliminació dels residus, amb l'establiment d'objectius de prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, valorització i eliminació, i l'estimació de la seva contribució a la consecució dels objectius que estableixen aquesta Llei, les altres normes en matèria de residus i altres normes ambientals.

Així mateix, l'article 15 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, disposa que les comunitats autònomes han d'aprovar programes de prevenció de residus en els quals s'han d'establir els objectius de prevenció, de reducció de la quantitat de residus generats i de reducció de la quantitat de substàncies perilloses o contaminants, s'han de descriure les mesures de prevenció existents i s'ha d'avaluar la utilitat dels exemples de les mesures que s'indiquen en l'annex IV o altres mesures adequades. Aquestes mesures es dirigiran a aconseguir la reducció del pes dels residus produïts el 2020 en un 10% respecte als generats el 2010. La finalitat d'aquests objectius i mesures serà trencar el vincle entre el creixement econòmic i els impactes sobre la salut humana i el medi ambient associats a la generació de residus. Els programes de prevenció de residus es poden aprovar de manera independent o es poden integrar en els plans i programes sobre gestió de residus o altres ambientals.

En l'àmbit català, l'article 6 del Text refós de la Llei reguladora dels residus, aprovat per Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, estableix que el Govern de la Generalitat ha d'elaborar uns programes de gestió de residus, juntament amb el Pla territorial sectorial d'infraestructures de gestió de residus municipals, en l'elaboració i la revisió dels quals s'ha d'incloure una avaluació ambiental, d'acord amb la normativa aplicable sobre avaluació de les repercussions de plans i programes sobre el medi ambient, i s'ha de garantir l'accés a la informació sobre les mesures establertes i la consulta i la participació dels ens locals, els agents socials i la ciutadania. En aquesta línia, s'estableix que el Govern ha de donar compte a la comissió competent del Parlament de Catalunya dels decrets d'aprovació del Pla i dels programes.

Així mateix, l'article 9.4 del Text refós de la Llei reguladora dels residus disposa l'obligació de l'Agència de Residus de Catalunya de presentar al Parlament les dades econòmiques que es deriven de l'execució del contracte programa establert entre l'Agència de Residus de Catalunya i el Govern de la Generalitat.

Mitjançant el present reial decret s'aprova el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (PRECAT20) com a instrument programàtic de la Generalitat de Catalunya per fer front als reptes estratègics i objectius en matèria de prevenció i gestió de residus fins a l'any 2020.

Es passa així d'una planificació integrada per tres programes basats en l'origen de generació de residus (municipals, industrials i de la construcció) a un únic programa orientat a la gestió de residus sota la visió de fluxos materials, amb la voluntat de vincular el binomi residu-recurs i fer visible la contribució de la correcta gestió dels residus amb l'ús eficient dels recursos. D'aquesta manera, el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya pretén enfortir la condició del residu com a recurs així com les sinergies existents en la gestió dels diferents fluxos materials independentment del seu origen, amb la finalitat de contribuir, des de l'àmbit dels residus, al desenvolupament sostenible, l'ús eficient dels recursos i a una economia circular que alhora sigui competitiva i generadora de noves activitats, i coadjuvar en la política de protecció del medi ambient i la salut de les persones, en el marc de les polítiques europees sobre l'economia circular.

Així, el Programa s'inspira en principis generals arrelats en les bases del desenvolupament sostenible des de les dimensions ambiental, social i econòmica, centrant-los en l'àmbit dels residus i buscant uns fonaments sòlids per a l'actuació.

En la tramitació del Programa s'ha realitzat la preceptiva avaluació ambiental en els termes establerts en la normativa vigent. Així doncs, s'ha elaborat l'informe de sostenibilitat ambiental, s'han dut a terme les consultes pertinents, s'ha elaborat la memòria ambiental, i l'òrgan ambiental ha emès el pertinent acord. El resultat d'aquests tràmits, necessaris per a la seva aprovació pel Govern, s'ha tingut en consideració en l'elaboració del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya.

Aquest reial decret aprova el contingut programàtic del document i estableix uns mecanismes per a la revisió i el seu seguiment, que han de permetre revisar-ne el contingut en funció de circumstàncies socioeconòmiques i ambientals, de forma que constitueixin una eina de treball que es mantingui en tot moment actualitzada i permeti optimitzar la gestió dels residus en el nostre territori.

En el mateix sentit, el reial decret estableix els objectius prioritaris i de gestió de residus municipals, industrials i de la construcció a Catalunya que cal complir abans de l'any 2020, i manté la vigència de determinats preceptes dels decrets reguladors dels programes PROGRIC, PROGREMIC i PROGROC.

D'altra banda, el Decret 87/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus municipals de Catalunya (PROGREMIC) i es regula el procediment de distribució de la recaptació dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus municipals, és la norma que resulta vigent en relació amb les obligacions dels ens locals pel que fa al desplegament de mecanismes per assolir els objectius establerts en la gestió de residus municipals, a l'obligació de tractament de la fracció resta a les infraestructures de gestió de residus municipals que prestin servei a l'àmbit territorial corresponent i al subministrament d'informació sobre gestió de residus municipals.

En relació amb els residus de la construcció i demolició, es modifiquen els articles 11 c),15.2 i 15.3 del Decret 89/2010, de 29 de juny, amb la finalitat d'introduir la simplificació administrativa i d'aclarir-ne la regulació, respectivament. Així, la modificació de l'article 11 c) suposa la substitució de la constitució de la fiança exigible en el moment d'obtenir la llicència d'obres per a la realització d'un dipòsit del mateix import davant del gestor de residus per garantir la correcta gestió dels residus. Aquesta modificació, per coherència normativa, suposa la modificació de l'article 15.2 i la supressió de la menció a la fiança. Finalment, la modificació de l'article 15.3 respon a una única finalitat aclaridora en el sentit de concretar els residus que són objecte d'aquesta previsió de reutilització, com són les terres i pedres no contaminades per substàncies perilloses, per tal d'acabar amb la confusió que la redacció inicial del precepte havia comportat en el sector de la producció i la gestió d'aquests residus.

Tot això en el marc de la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, amb la finalitat de reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i afavorir la transició cap a una economia neutra en emissions, d'acord amb allò previst en l'article 14 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.

Per tot això, amb l'informe previ de la Comissió de Govern Local i el dictamen previ del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

En la seva virtut, en aplicació de l'habilitació conferida per l'Acord adoptat pel Ple del Senat el 27 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les mesures requerides pel Govern, a l'empara de l'article 155 de la Constitució, a proposta de la ministra d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Consell de Ministres en la reunió del dia 6 d'abril de 2018,

 

DISPOSO:

 

Article 1

Aprovació del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya

  1. S'aprova el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya que determina amb caràcter programàtic la planificació del Govern de la Generalitat de Catalunya per a la prevenció i la gestió dels residus i l'ús eficient dels recursos.

  2. El Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya es pot consultar a les dependències de l'Agència de Residus de Catalunya i al lloc web de l'Agència de Residus de Catalunya.

     

    Article 2

    Objecte

    L'objecte del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya és definir el model de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya, establir els objectius i programar les actuacions i els instruments necessaris per a l'assoliment d'aquests objectius.

     

    Article 3

    Seguiment i avaluació

  3. El seguiment i l'avaluació de les actuacions previstes en el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya correspon a l'Agència de Residus de Catalunya.

  4. El Programa ha de ser objecte d'un seguiment i avaluació, com a mínim, biennals, a partir de l'entrada en vigor del present Real Decret, d'acord amb els principis de participació pública i transparència.

     

    Article 4

    Revisió i modificació

  5. La revisió i la modificació del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya corresponen, pel que fa a la seva elaboració i proposta, a l'Agència de Residus de Catalunya, i pel que fa a la seva aprovació, al Govern de la Generalitat de Catalunya.

  6. A partir de la seva entrada en vigor, el Programa ha de ser revisat com a màxim cada sis anys.

     

    Article 5

    Finançament

  7. Les actuacions previstes es financen amb aportacions del sector privat, amb aportacions d'ens locals, amb aportacions del pressupost de l'Agència de Residus de Catalunya mitjançant l'aplicació de la recaptació dels cànons i de les transferències de la Generalitat i d'altres.

  8. El calendari previst per a l'execució de les actuacions s'ajusta a les disponibilitats pressupostàries de cada exercici, prioritzant o reprogramant, si s'escau, aquestes actuacions.

     

    Article 6

    Objectius prioritaris en la prevenció i gestió de residus per a l'any 2020

  9. Els objectius transversals en la prevenció i gestió de residus per a l'any 2020 són els següents:

    1. Reduir la petjada de carboni associada a la gestió de residus i a l'ús dels recursos a Catalunya en un 30% respecte de l'any base 2012.

    2. Reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle associats a la deposició, el tractament biològic i la combustió de residus municipals en un 30% respecte de l'any base 2012.

    3. Incrementar l'eficiència de captació de biogàs dels dipòsits controlats fins a un 60%.

  10. Els objectius de prevenció per a l'any 2020 són els següents:

    1. Reduir, com a mínim, en un 15% en pes la generació primària total de residus de Catalunya, municipals, industrials i de la construcció, respecte de l'any base 2010.

    2. Reduir en un 50% en pes el malbaratament alimentari en els àmbits de la distribució al detall, la restauració, el servei d'àpats o catering i l'àmbit domèstic respecte de l'any base 2010.

    3. Reduir en un 90% en pes el consum de bosses comercials amb nanses d'un sol ús no compostables respecte de l'any base 2007.

  11. Els objectius de gestió per a l'any 2020 són els següents:

  12. Pel que fa a la gestió de tots els residus:

    1. Incrementar la valorització global fins al 65% dels residus generats.

    2. Incrementar la quantitat de residus tractats prèviament abans de ser destinats a dipòsits controlats fins al 100% dels residus destinats a dipòsits controlats, sense perjudici del que disposa l'article 16.2 del Text refós de la Llei reguladora dels residus.

  13. Pel que fa a la gestió de residus municipals:

    1. Incrementar la recollida selectiva bruta fins al 60% dels residus municipals generats.

    2. Incrementar la preparació per a la reutilització més la valorització material fins al 55% dels residus municipals generats, per a les fraccions de paper, vidre, metall, plàstic, bioresidus i altres fraccions reciclables.

    3. Incrementar la valorització global fins al 70% dels residus municipals generats.

    4. Incrementar el tractament previ de la fracció resta fins al 100% de la fracció resta generada.

  14. Pel que fa a la gestió de residus industrials:

    1. Incrementar la preparació per a la reutilització més la valorització material fins al 64% dels residus industrials generats.

    2. Incrementar la valorització efectiva global fins al 70% dels residus industrials generats.

  15. Pel que fa a la gestió de residus de la construcció i demolició, incrementar la valorització global fins al 75% dels residus de la construcció i demolició generats.

  16. Pel que fa a corrents de residus específics:

    1. L'any 2020, un 5% en pes dels residus d'aparells elèctrics i electrònics recollits han de ser destinats a preparació per a la reutilització.

    2. A partir del 31 de desembre de 2020, s'han de recollir selectivament, com a mínim, el 55% dels residus de piles i acumuladors portàtils.

    3. L'any 2018, s'ha de valoritzar materialment, com a mínim, un 80% en pes dels pneumàtics fora d'ús.

    4. L'any 2020, s'ha de valoritzar materialment un 100% en pes dels pneumàtics fora d'ús.

    5. L'any 2020, el nivell de valorització global de residus d'envasos ha de ser com a mínim del 75% en pes.

    6. L'any 2020, com a mínim, s'han d'assolir els següents nivells de valorització global en pes en funció del material d'envasat: paper-cartró, 80%; metalls, 80%; vidre, 80%; plàstic, 50%; fusta, 70%.

     

    Article 7

    Compliment dels objectius prioritaris

  17. El compliment de tots els objectius del Programa, i especialment dels objectius prioritaris considerats a l'article 6, és una responsabilitat compartida de tots els agents privats i públics que hi intervenen.

  18. Pel que fa a l'objectiu de l'apartat 3.2.a) de l'article 6, els municipis han d'assolir a títol individual un objectiu mínim del 50%.

     

     

    Disposició addicional primera

    El Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya integra el Programa de gestió de residus municipals de Catalunya (PROGREMIC) d'acord amb els articles 6.8 i 9 del Text refós de la Llei reguladora dels residus.

     

    Disposició addicional segona

    L'aprovació del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (PRECAT) dona compliment a les previsions establertes en els articles 28 i 29 de la Directiva 2008/98/CE del Parlament europeu i del Consell, sobre els residus i per la qual es deroguen determinades directives, i els articles 14.2 i 15 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

     

     

    Disposició derogatòria única

  19. Queda derogat el Decret 88/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus industrials de Catalunya (PROGRIC) i es modifica el Decret 93/1999, de 6 d'abril, sobre procediments de gestió de residus, a excepció de la disposició final primera, que conserva la seva vigència.

  20. Queda derogat el Decret 87/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus municipals de Catalunya (PROGREMIC) i es regula el procediment de distribució de la recaptació dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus municipals, a excepció dels articles 11, 12, 13, 14, 15, 16 i el capítol II, que conserven la seva vigència.

  21. Queda derogat el Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya (PROGROC), es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició, i el cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció, a excepció dels articles 2, 3, 4, els capítols III, IV i V, i la disposició derogatòria, les disposicions addicionals i les disposicions finals 1 i 3, que conserven la seva vigència.

     

     

    Disposició final Primera. Modificació del Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya (PROGROC), es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició, i el cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció.

    El Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el Programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya (PROGROC), es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició, i el cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció, es modifica en els següents termes:

  22. Es modifica l'apartat c) de l'article 11, que queda redactat de la manera següent:

    “11.c) Presentar davant de l'ajuntament, juntament amb la sol·licitud de la llicència d'obres, un document d'acceptació que sigui signat per un gestor de residus autoritzat per tal de garantir la correcta destinació dels residus separats per tipus. En aquest document hi ha de constar el codi de gestor, el domicili de l'obra, i l'import rebut en concepte de dipòsit per a la posterior gestió.

    L'import del dipòsit es fixa, per a tots els residus de la construcció i la demolició, en 11 €/tona de residus previstos en l'estudi de gestió, amb un mínim de 150 euros.

    El dipòsit té per objecte garantir que la gestió dels residus de la construcció i la demolició que siguin generats en una obra concreta per la persona productora s'efectua d'acord amb la normativa vigent.”

  23. Es modifiquen els apartats 2 i 3 de l'article 15, que queden redactats de la manera següent:

    “15.2. La persona sol·licitant de la llicència ha de presentar a l'ajuntament corresponent el certificat acreditatiu de la gestió dels residus referent a la quantitat i tipus de residus lliurats.”

    “15.3. En cas que en l'estudi de gestió i en el corresponent pla de gestió s'hagi previst la reutilització de terres i pedres no contaminades per substàncies perilloses generades en la mateixa obra, en una obra diferent o en una activitat de restauració, condicionament o rebliment, cal que la llicència d'obres determini la forma d'acreditació d'aquesta gestió.

    Aquesta acreditació pot realitzar-se:

    1. mitjançant els serveis tècnics del mateix ajuntament, o

    2. mitjançant empreses acreditades externes.

    El cost d'aquesta acreditació ha de ser assumit pel productor dels residus.”

     

    Disposició final Segona. Habilitació al conseller o consellera competent en matèria de medi ambient.

    S'habilita al conseller o consellera competent en matèria de medi ambient per modificar aspectes estrictament tècnics i reglats del Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya si de l'avaluació i el seguiment que ha de realitzar l'Agència de Residus de Catalunya es constata la necessitat de la seva modificació per adaptar les actuacions previstes a exigències derivades de normativa superior.

     

    Madrid, 6 d'abril de 2018

     

    FELIPE R.

     

    Isabel García Tejerina

    Ministra d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient