REIAL DECRET 688/1978, de 17 de febrer, sobre Plans Provincials d'Obres i Serveis.

SecciónDiversos
EmisorPresidència del Govern de L'Estat
Rango de LeyReial Decret

Els Plans Provincials d'Obres i Serveis persegueixen l'assignació de recursos amb criteris objectius i la seva utilització diversificada amb vista a aquelles accions que pretenen l'obtenció d'una millora en la qualitat de la vida de tots els espanyols. Actuen selectivament, envers aquelles zones més deprimides i en pitjor situació econòmica i social, amb l'objectiu d'una redistribució de la renda a través de la planificació i execució totalment realitzades des de cada una de les províncies. En tot això es conjuguen, a més, el finançament de l'Estat i el de les Corporacions locals.

El present Reial Decret pretén assolir una consecució més eficaç d'aquells objectius mitjançant la normalització i simplificació dels procediments i la descentralització de les decisions amb vista al planejament provincial, cosa que necessàriament ha de repercutir en una més gran agilitat dels expedients i en un millor nivell de coneixement de les accions planejades.

En virtut d'això, a proposta dels Ministres d'Hisenda i de l'Interior, prèvia deliberació del Consell de Ministres en la seva reunió del dia disset de febrer de mil nou-cents setanta-vuit,

Disposo:

Capítol Primer Elaboració i finançament dels Plans Provincials

Article primer

- U. S'elaborarà un Pla únic d'obres i

serveis, de caràcter provincial, que afecti els Municipis de població inferior a vint mil habitants. Dos. Les obres i serveis que es poden incloure al Pla seran les següents:

- Abastament d'aigua i sanejament.

- Vies provincials i municipals.

- Equipament de nuclis, en especial pavimentació, enllumenat públic i servei d'extinció d'incendis.

- Electrificació rural.

- Extensió telefònica en àrees rurals.

- Mercat de bestiar. Tres. Excepcionalment, i sempre que concorrin circumstàncies degudament justificades, s'hi podran incloure obres i serveis a realitzar en Municipis amb població superior a vint mil habitants, prèvia l'aprovació de la Comissió Provincial en Col·laboració de l'Estat amb les Corporacions Locals i, en tot cas, dins els recursos disponibles per al finançament del Pla. Quatre. Les obres i serveis inclosos als Plans no podran utilitzar altres mitjans públics de finançament que els previstos en el present Reial Decret, ni aquests podran destinar-se a altres finalitats diferents, sense perjudici d'allò que disposa l'article dinou. Cinc. Sense perjudici de la seva inclusió al Pla a què es refereix el present article, el planejament i execució dels camins dependents de les Entitats locals s'efectuarà amb subjecció a allò que disposen la Llei de Carreteres i el seu Reglament General. El Delegat del Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme informarà les Diputacions Provincials sobre l'adequació entre el Pla Provincial i el Pla de Carreteres corresponent.

Article segon

- El Pla d'Obres i Serveis es finançarà

amb crèdits dels Pressupostos de l'Estat, dels seus Organismes autònoms i de cooperació de les Diputacions i així mateix amb aportacions dels Ajuntaments i altres entitats locals, ja sigui de fons propis, ja procedents de la imposició de contribucions especials o d'operacions privades de crèdit.

Article tercer

- El Consell de Ministres, a proposta del

Ministeri de l'Interior, i previ informe de la Subcomissió de Plans Provincials d'Obres i Serveis, s'aprovarà la distribució del crèdit estatal de Plans Provincials. Aquesta distribució s'efectuarà tenint en compte les circumstàncies socials i econòmiques de cada província i l'estat de les seves respectives necessitats. Es donarà atenció preferent a les províncies de renda més baixa, de més nombre de sense feina o que comprenguin Comarques d'Acció Especial.

Article quart

- Les aportacions de les Diputacions

Provincials i Ajuntaments podran nodrir-se d'operacions de préstec amb el Banc de Crèdit Local d'Espanya, Caixes d'Estalvis i altres institucions de crèdit. Les Caixes d'estalvis podran computar, en els seus préstecs de regulació especial, els imports de les operacions de crèdit per al finançament d'Obres i Serveis inclosos en Plans Provincials degudament aprovats; les Corporacions i Entitats locals que hagin sol·licitat préstecs del Banc de Crèdit Local d'Espanya podran establir operacions de tresoreria amb aquest Banc, amb les Caixes d'Estalvis i Institucions de crèdit privades per a la immediata posta en marxa de les obres i serveis inclosos en els Plans abans esmentats. Aquestes operacions de tresoreria es cancel·laran quan es formalitzaran els préstecs respectius amb el Banc de Crèdit Local. Podrà elevar-se fins a un trenta per cent el percentatge a què fa referència el número dos de l'article cent setanta-tres del Reial Decret tres mil dos-cents cinquanta/mil nou-cents sentanta-sis, de trenta de desembre, sempre que es destinin a l'execució dels Plans Provincials regulats pel present Reial Decret. En el cas que el préstec sigui concertat per la Diputació Provincial en nom dels Ajuntaments, se'n computarà la part que correspongui a cada Entitat, a fi de calcular la capacitat legal d'endeutament, que regirà també per a les regles de concessió de crèdits pel Banc de Crèdit Local.

Article cinquè

- Un cop efectuada l'assignació al Banc

de Crèdit Local del volum d'autoritzacions per a cada exercici, la quantitat destinada a Plans Provincials es distribuirà d'acord amb els criteris assenyalats a l'article tercer d'aquest Reial Decret.

Article sisè

- La participació de les Corporacions

Locals en el finançament de les obres del Pla, tant si és amb fons propis com amb fons procedents de contribucions especials o d'operacions privades de crèdit, serà com a mínim la meitat de la suma de la subvenció de l'Estat i del crèdit concedit a les esmentades Corporacions pel Banc de Crèdit Local d'Espanya. En els Plans Provincials d'Obres i Serveis per a les Comarques d'Acció Especial, la participació local no podrà baixar del deu per cent del volum global de recursos assignats a la comarca per tots els conceptes.

Article setè

- Quan l'aportació dels Ajuntaments tingui

el seu origen en contribucions especials, aquestes s'ajustaran a la legislació vigent amb les següents salvetats:

  1. Pel que fa a les obres a què es refereix l'article segon, només s'imposaran contribucions especials per les de: abastament d'aigua i sanejament, pavimentació i enllumenat públic.

  2. El cost gravat amb la contribució serà:

- El deu per cent del pressupost total de les obres o serveis en els Municipis de població inferior a deu mil habitants.

- El vint-i-cinc per cent en els altres casos.

Article vuitè

- U. Les Corporacions i altres Entitats

locals podran tramitar pressupostos extraordinaris per a l'execució de les obres i serveis a què es refereix aquest Reial Decret, mentre sol·liciten les subvencions i préstecs per al seu finançament. Dos. L'aprovació definitiva dels esmentats pressupostos correspondrà a les respectives Entitats, sense que hi siguin d'aplicació les disposicions transitòries setena i vuitena del Reial Decret tres mil dos-cents cinquanta/mil nou-cents setanta-sis, de trenta de desembre, si bé aquella aprovació quedarà condicionada a l'obtenció dels ingressos suficients. Tres. D'aquestes aprovacions hauran de donar compte a les Delegacions d'Hisenda tot remetent-li dos exemplars d'aquests pressupostos extraorinaris.

Article novè

- U. L'estudi, elaboració, aprovació i

execució del Pla correspondrà a les Diputacions Provincials, en col·laboració amb els Ajuntaments i altres Entitats locals. A les províncies canàries el Pla s'elaborarà inicialment a nivell de cada illa pel Capítol insular, en col·laboració amb els Ajuntaments i altres Entitats locals. El Capítol elevarà el projecte de Pla a la Mancomunitat Provincial Interinsular, la qual redactarà el pla de conjunt. Dos. En el Pla s'especificaran:

  1. La denominació de l'obra o servei.

  2. La localització o emplaçament.

  3. El pressupost per anualitats.

  4. El règim de finançament, amb les aportacions de tots els partícips.

    Article deu.

    - Elaborat el Pla, serà exposat al públic

    durant un terme de quinze dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la inserció del corresponent anunci al Boletín Oficial de la província. Si existeixen reclamacions, es farà constar l'informe de la Corporació en certificació o document a part. Igualment, es certificarà la data de notificació de les resolucions recaigudes sobre les reclamacions.

    Capítol II Aprovació dels Plans Provincials

    Article onze.

    - U. El Pla Provincial d'Obres i Serveis

    s'aprovarà per la Diputació Provincial dins els tres mesos següents a l'aprovació de distribució de crèdit estatal. Dos. L'aprovació del Pla tindrà el caràcter de vinculant per a les Diputacions i per a l'Estat en la part subvencionada amb fons del Tresor. Tres. Les Diputacions Provincials trametran tres exemplars del Pla aprovat a la Comissió Provincial de Col·laboració de l'Estat amb les Corporacions Locals, la qual n'enviarà dos al Ministeri de l'Interior; igualment, les esmentades Corporacions en remetran un al Banc de Crèdit Local d'Espanya.

    Article dotze.

    - L'aprovació del Pla implicarà la

    declaració d'utilitat pública per a les obres i serveis que s'hi incloguin, conforme amb allò que disposa l'article deu de la Llei d'Expropiació Forçosa. Així mateix, l'aprovació comportarà la dels projectes i plecs de condicions de les obres corresponents.

    Capítol III Execució dels Plans Provincials

    Article tretze.

    - La contractació de les obres i serveis

    inclosos al Pla correspondrà a les Diputacions Provincials, fora si aquestes n'encomanessin l'execució als Ajuntaments i altres Entitats locals, prèvia sol·licitud d'aquests i la corresponent justificació de tenir capacitat de gestió i mitjans tècnics adequats. El Consell de Ministres, a proposta de les Diputacions Provincials, i previ informe de la Comissió Provincial de Col·laboració de l'Estat amb les Coporacions Locals, en podrà encomanar l'execució, en el cas de determinades obres o serveis, a qualsevol altre Organisme públic de l'Administració Central o Institucional.

    Article catorze.

    - Contractada l'obra o servei en què

    existeixi participació de l'Estat, les Diputacions Provincials trametran directament a la Comissió Provincial de Col·laboració de l'Estat amb les Corporacions Locals una còpia dels contractes estesos. U. Les Comissions Provincials, a la vista dels esmentats contractes, estendran una certificació mensual dels que hauran rebut, on faran constar:

    - Obra o servei contractat.

    - Entitat encarregada de la seva execució.

    - Nom de contractista.

    - Import figurant al Pla.

    - Import de l'adjudicació.

    - Baixa a l'aportació de l'Estat.

    - Que l'aportació amb càrrec al crèdit del Plans Provincials no ultrapassi la part fixada per a cada obra inclosa als Plans Provincials.

    - Terme d'execució de cada obra o servei. Dos. Les esmentades Comissions Provincials trametran al Ministeri de l'Interior l'original i dues còpies de la certificació en qüestió, a fi que puguin lliurar-se els imports corresponents a les obres o serveis contractats. Una tercera còpia en serà tramesa directament a l'Interventor d'Hisenda a la província. Tres. Igualment es procedirà en les modificacions de les certificacions trameses que s'originin per les causes següents:

  5. Revisió de preus.

  6. Modificacions de projectes.

  7. Anul·lació total o parcial d'un projecte.

  8. Qualsevol altra variació de la certificació primitiva.

    Capítol IV Pagaments dels Plans Provincials

    Article quinze.

    - U. Els lliuraments indicats a l'article

    anterior es faran efectius mitjançant transferència bancària per al seu ingrés al compte corrent obert a totes les sucursals del Banc d'Espanya, a capitals de província, amb el títol de "Tresor Públic

    - Pla d'Obres i Serveis de la Província... " i que és integrant del saldo que presenti el Compte General del Tresor amb l'esmentada Entitat bancària. Dos. Efectuada l'oportuna fiscalització, d'acord amb la legislació vigent, es trametrà per l'òrgan contractant una còpia de la certificació de l'obra o servei a l'Interventor de la Delegació d'Hisenda, juntament amb els talons o ordres de transferència al Banc d'Espanya i un escrit en el qual es farà constar la conformitat amb la dita certificació i que, en conseqüència, procedeix el pagament de l'aportació de l'Estat. En cas de conformitat, l'Interventor de la Delegació d'Hisenda tornarà, firmats, els talons i ordres de transferència.

    Article setze.

    - U. El moviment de fons dels comptes a

    què es refereix l'article anterior s'autoritzarà amb les firmes conjuntes dels Clavers de la Diputació Provincial i de l'Interventor de la Delegació d'Hisenda de la Capital de la província. Dos. D'aquest compte només es realitzaran pagaments amb les següents finalitats:

  9. Per a abonament de les certificacions d'obres i serveis, en la part que correspon a l'Estat, mitjançant taló nominatiu o transferència bancària a favor del contractista i, si s'escau, dels facultatius corresponents.

  10. Per efectuar ingressos al Tresor, per a reintegraments o altres causes, mitjançant ingrés directe a la respectiva Delegació d'Hisenda. Tres. En el cas que s'encomani a un Ajuntament l'execució d'una determinada obra o servei, la corresponent Diputació Provincial acordarà que l'aportació de l'Estat es faci efectiva seguint un d'aquests dos procediments:

  11. L'assenyalat per al pagament de les certificacions d'obres i serveis executats per la mateixa Diputació.

  12. Mitjançant taló nominatiu o ordre de transferència a favor del respectiu Ajuntament, que s'expedirà a la vista de la còpia de cada certificació d'obra o servei.

    Article disset.

    - L'aportació de l'Estat es farà efectiva

    directament al creditor corresponent per cada certificació d'obra o servei que presenti, en la qual haurà de constar clarament l'import de l'esmentada aportació. El pagament de la part de l'Estat es realitzarà amb independència del moment en què compleixin les seves obligacions els altres partícips.

    Article divuit.

    - Les ordres de pagament que s'expedeixin

    per fer efectiva l'aportació de l'Estat es justificaran amb les oportunes certificacions, en les quals es farà constar el següent:

  13. Que el seu import s'ha ingressat al compte especial de "Tresor Públic

    - Pla d'Obres i Serveis de la Província de...", obert al Banc d'Espanya.

  14. El Pla d'Obres i Serveis a què correspongui l'ordre de pagament.

  15. Data d'aprovació per la Diputació Provincial del Pla en qüestió. Aquestes certificacions, amb l'àpoca del o dels interessats, es presentaran a les Delegacions d'Hisenda respectives, a efectes de la preceptiva rendició de comptes davant el Tribunal del Regne.

    Article dinou.

    - Quan existeixin altres Ministeris o

    Organismes autònoms que participin en el finançament del Pla, podran optar per regular el pagament de la seva aportació segons les normes dels crèdits de Plans Provincials a què es refereix l'article tretze, llevat del que s'estableix per als romanents de les esmentades subvencions, o regir-se per les seves normes pròpies.

    Capítol V Romanents

    Article vint.

    - U. Constitueixen romanents de les

    subvencions estatals de Plans Provincials els fons generals per:

  16. Les baixes que es produeixin en l'adjudicació definitiva dels contractes.

  17. Les baixes que es produeixin per l'anul·lació total o parcial d'un projecte. Aquests romanents es calcularan tenint en compte el percentatge que respecte al cost del projecte representi l'aportació de l'Estat, i es destinaran a finançar nous projectes del Pla d'Obres i Serveis de la Província. Dos. No obstant això, la Subcomissió de Plans Provincials comunicarà al President de la Comissió Provincial i a l'Interventor d'Hisenda corresponent les quantitats que per qualsevol raó hagin de ser reintegrades al Tresor Públic. Les Diputacions Provincials podran aprovar la inclusió de noves obres amb càrrec als esmentats romanents. Donaran compte d'aquestes modificacions a la Comissió Provincial en la forma indicada a l'article onze d'aquest Reial Decret.

    Capítol VI Control de l'execució

    Article vint-i-u.

    - La Comissió Provincial de Col·laboració

    de l'Estat amb les Coporacions Locals controlarà l'execució real i la qualitat funcional de les obres i serveis en els quals existeixi subvenció estatal. Per a la seva realització podrà recaptar l'assistència tècnica de qualsevol Delegació Provincial de l'Administració de l'Estat.

    Article vint-i-dos.

    - Les Diputacions Provincials duran a

    terme i faran públic al final del període de vigència de cada Pla una avaluació dels seus resultats.

    Capítol VII Acció comunitària i Comarques d'Acció Especial

    Article vint-i-tres.

    - La tramitació i aprovació dels

    expedients d'acció comunitaràira a què es refereix el Decret tres mil cinc-cents vint-i-quatre/mil nou-cents setanta-quatre, de vint de desembre, s'efectuarà per les Comissions Provincials de Col·laboració de l'Estat amb les Corporacions Locals amb subjecció a la distribució provincial de les subvencions estatals que el Govern aprovi. Les mateixes Comissions assumiran el control d'execució de les obres i del destí de la subvenció estatal, que s'eleva al 50 per 100 del seu pressupost.

    Article vint-i-quatre.

    - Els Plans d'obres i serveis de

    les comarques d'acció especial tindran tractament separat dins el Pla provincial d'obres i serveis i que es tramitaran en la mateixa forma que aquest.

    Article vint-i-cinc.

    - Les Juntes Coordinadores de Ceuta

    i Melilla, les Comissions Comarcals del Camp de Gibraltar i de Tierra de Campos, la Comissió Executiva del Patronat de les Hurdes i qualssevol altres òrgans de naturalesa semblant que s'estableixin pel Govern, tindrà, a les seves respectives demarcacions territorials, les competències que el present Reial Decret atribueix a les Diputacions i a les Comissions Provincials de Col·laboració de l'Estat amb les Corporacions Locals, en allò que afecta l'elaboració i execució dels seus Plans específics.

    Disposició transitòria Per a l'exercici de mil nou-cents setanta-vuit, donada la situació econòmica i l'interès públic de les accions contemplades en el present Reial Decret, es declaren de caràcter urgent les actuacions i expedients derivats d'aquelles, així com l'ocupació dels béns afectats per expropiació per a la realització de les obres corresponents. Per aquesta raó d'urgència no s'exposaran al públic els projectes de contractes de préstecs a formalitzar per les corporacions Locals al Banc de Crèdit Local d'Espanya. Igualment s'autoritza la contractació directa de les obres que no excedeixin de trenta milions de pessetes.

    Disposicions finals Primera.

    - El Ministerio de l'Interior dictarà les disposicions necessàries per adaptar les normes del present Reial Decret a allò que disposa la vigent Llei de Pressupostos Generals de l'Estat pel que fa a la Generalitat Provisional de Catalunya, després d'oir aquesta.

    Segona.

    - Queden derogats:

    - El Decret de tretze de febrer de mil nou-cents cinquanta-vuit sobre obres i serveis de caràcter local o provincial, que, no obstant això, continuarà vigent fins a la conclusió de les operacions avui en execució que no puguin ser resoltes d'acord amb aquest Reial Decret.

    - El Reial Decret mil vuitanta-set/mil nou-cents setanta-sis, de vint-i-tres d'abril, sobre regulació del sistema de Plans Provincials.

    Tercera.

    - El present Reial Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Boletín Oficial del Estado.

    Donat a Madrid, el disset de febrer de mil nou-cents setanta-vuit.-

    JOAN CARLES

    El Ministre de la Presidència, José Manuel Otero Novas

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR