RESOLUCIÓ ENS/2423/2017, de 29 de setembre, per la qual s'obre convocatòria del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació per al curs 2017-2018 en centres que depenen del Departament d'Ensenyament.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyResolució

El procediment d'avaluació i acreditació de competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació permet a les persones que el segueixen obtenir una certificació capitalitzable per a l'obtenció, segons correspongui, d'un certificat de professionalitat, d'un títol de formació professional o d'ambdós. Per tant, aquest procediment incideix en les competències del Departament d'Ensenyament i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, motiu pel qual ambdós departaments publiquen conjuntament la convocatòria.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per finalitat l'ordenació d'un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació i, per això, s'ha dotat com a instrument d'acreditació, del procediment de reconeixement, avaluació, acreditació i registre de les qualificacions professionals.

Mitjançant el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, s'ha regulat el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació determina que la formació professional inicial té com a finalitats l'adquisició de la qualificació professional i la millora d'aquesta qualificació al llarg de la vida perquè pugui respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit econòmic i de la cohesió social i territorial.

La Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals estableix i regula el sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya que s'orienta a facilitar a les persones l'accés a la formació, l'actualització i l'especialització professional al llarg de la vida. Els serveis bàsics del sistema són la informació, l'orientació i l'assessorament, la formació professional del sistema educatiu i la formació professional per a l'ocupació i l'avaluació i acreditació de competències professionals. La Llei 10/2015, del 19 de juny, determina que les persones amb mancances de qualificació professional han de poder accedir de manera regular i estable a un procediment per a acreditar llur experiència professional que els permeti qualificar-se per a poder obtenir un lloc de treball o accedir a un itinerari personalitzat de formació.

El primer Pla d'acreditació i qualificació professionals de Catalunya 2016-2018 dona compliment a la Llei 10/2015, del 19 de juny, i estableix el compromís de destinar recursos per acreditar i qualificar els col·lectius prioritzats.

L'Ordre ENS/313/2011, de 9 de novembre (DOGC núm. 6011, de 23.11.2011), va crear els preus públics aplicables als serveis corresponents a l'avaluació i l'acreditació de competències professionals.

Per tant, per tal de concretar les bases del procediment d'avaluació i acreditació esmentat en l'àmbit territorial de Catalunya,

Resolc:

-1 Objecte

Aprovar les bases que regeixen la convocatòria objecte d'aquesta resolució del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.

-2 Convocatòria

Obrir, en centres que depenen del Departament d'Ensenyament, convocatòria de caràcter general del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, que es regeixen per les bases que consten a l'annex 1.

S'ofereixen un total de 1.810 places distribuïdes en quatre àmbits segons consta a l'annex 2. Cada centre tindrà un nombre limitat de places.

Per tal d'incentivar l'acreditació i la qualificació professional dels treballadors i treballadores de diversos sectors es convoquen les unitats de competència incloses a les qualificacions professionals dels títols d'ensenyaments professionals que consten a l'annex 3.

En cas que es disposi de recursos addicionals es podrà ampliar el nombre de places.

-3 Certificació

Es certificarà d'acord amb el model d'acreditació d'unitats de competència incloses en títols de formació professional i/o en certificats de professionalitat de l'annex 4.

-4 Permisos individuals de formació

Es pot fer ús dels permisos individuals de formació previstos a l'article 10.7 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, que faciliten la participació en el procediment.

-5 Informació i orientació general

A l'adreça http://acreditat.gencat.cat s'informarà de la convocatòria i es farà pública la relació de centres i de punts d'informació i d'orientació que es troben a disposició de les persones interessades, als efectes de poder fer consultes sobre la convocatòria i rebre la informació, l'orientació i el suport que correspongui.

Als webs dels centres participants es trobarà informació detallada de la convocatòria.

-6 Desenvolupament del procediment

Correspon a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial coordinar i donar les instruccions oportunes per al desenvolupament d'aquesta convocatòria.

-7 Protecció de dades

D'acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les dades recollides s'incorporen al fitxer Proves d'acreditació de competències, que té per finalitat la tramitació i resolució de les proves d'acreditació de competències. S'hi poden exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició mitjançant un escrit adreçat a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial, Via Augusta, 202-226, 08021 Barcelona.

La preinscripció i la inscripció en el procediment faculten a les administracions convocants i els centres on es presenta la inscripció a tractar i compartir les dades personals per a les finalitats de la convocatòria.

-8 Normativa aplicable

En tot allò que no preveu expressament aquesta Resolució és d'aplicació el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, pel qual es regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

-9 Desplegament del pla d'acreditació i qualificació professionals

Aquesta convocatòria forma part de les actuacions compromeses pel Departament d'Ensenyament en el desplegament del primer Pla d'acreditació i qualificació professionals de Catalunya 2016-2018.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, de conformitat amb el que preveu l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Així mateix, previ al recurs contenciós administratiu, poden interposar recurs de reposició davant l'òrgan que dicta aquest acte, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 29 de setembre de 2017

Clara Ponsatí i Obiols

Consellera d'Ensenyament

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Bases

  1. Fases del procediment d'acreditació de competències professionals

    1.1 El Reial Decret 1224/2009, de 17 de juliol, estableix les fases del procediment d'acreditació de les competències professionals i les diverses actuacions que les integren. Correspon a l'Institut Català de les Qualificacions Professionals definir i desenvolupar la metodologia i els instruments necessaris per dur a terme el procediment, donar suport tècnic a les comissions avaluadores i fer-ne el seguiment.

    1.2 Abans de l'inici del procediment els aspirants poden adreçar-se als centres o punts d'informació habilitats, on se'ls facilitarà informació i orientació sobre la naturalesa i les fases del procediment de reconeixement de les competències professionals.

    1.3 El procediment d'acreditació de les competències professionals consta de tres fases:

    1. Fase d'assessorament

      És una fase individual i obligatòria que té com a objectiu preparar a l'aspirant per a l'avaluació. L'assessor ajuda l'aspirant a autoavaluar la seva competència professional i a completar el seu historial professional i formatiu.

      De l'anàlisi de la documentació aportada i de l'entrevista amb l'aspirant, l'assessor emet un informe orientatiu no vinculant amb el resultat de l'assessorament, que lliura a l'aspirant i a la comissió d'avaluació.

      A l'aspirant se li assessorarà de l'àmbit al que s'hagi inscrit, segons el seu perfil professional.

    2. Fase d'avaluació

      És una fase individual i obligatòria de comprovació de la competència professional a partir d'evidències directes i indirectes de l'aspirant:

      -Avaluació d'evidències indirectes: els avaluadors analitzen l'informe de l'assessor i la documentació aportada per l'aspirant per comprovar la competència de cada una de les unitats a les que s'ha inscrit. Els avaluadors determinen de quines unitats de competència cal fer-ne l'avaluació d'evidències directes.

      -Avaluació d'evidències directes: es comprova si la persona candidata demostra la competència professional a través del mètode d'avaluació escollit que pot ser l'entrevista professional, l'observació en el lloc de treball, o d'altres.

      Es farà l'avaluació únicament de les unitats de competència a les que l'aspirant s'ha inscrit. A l'annex 3 consten les unitats de competència convocades associades als títols de formació professional o certificats de professionalitat agrupades per qualificació professional.

    3. Fase d'acreditació de la competència professional

      És la fase de certificació oficial de la unitat de competència avaluada positivament.

      ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR