RESOLUCIÓ GAH/1405/2017, de 15 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a obres de millora de l'accessibilitat i per al coneixement de l'estat dels edificis d'ús residencial dels barris gestionats per l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge
Rango de LeyResolució

L'article 29 de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, estableix que el foment de la conservació, la rehabilitació i la gran rehabilitació del patrimoni immobiliari residencial és objecte de l'actuació prioritària de la Generalitat i els ens locals per garantir el dret a un habitatge digne i adequat.

L'article 3 de la Llei 13/2009, del 22 de juliol, de creació de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, disposa que, entre altres funcions, li correspon la de gestionar, executar, coordinar i difondre els ajuts destinats a la rehabilitació d'habitatges i edificis d'habitatges.

L'article 2 del Decret 2/2016, de 13 de gener, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, regula l'organització de l'Administració de la Generalitat en els departaments corresponents, entre els quals s'inclou el Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge.

L'article 1.2.b) del Decret 262/2016, de 7 de juny, de reestructuració del Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, disposa que l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, mitjançant la Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana, s'adscriu a aquest Departament.

El Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l'habitatge, estableix el Programa de foment de la rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'habitatges i, concretament, el capítol III determina l'objecte, les actuacions protegibles, els criteris de legalitat i coherència tècnica, el pressupost protegible de les actuacions de rehabilitació, els aspectes relatius a l'execució de les obres i els requisits temporals que s'han de complir.

El Decret 67/2015, de 5 de maig, per al foment del deure de conservació, manteniment i rehabilitació dels edificis d'habitatges, mitjançant les inspeccions tècniques i el llibre de l'edifici, disposa que la inspecció tècnica dels edificis d'habitatges té per objecte determinar l'estat de l'edifici en el moment de la inspecció i orientar la propietat en les actuacions que cal dur a terme per complir el deure de conservació, manteniment i rehabilitació.

La disposició transitòria del Decret 67/2015 estableix que aquells edificis que a l'entrada en vigor del Decret hagin estat sotmesos a l'informe de la inspecció tècnica del Decret 187/2010, de 23 de novembre, poden emprar vàlidament aquell informe per acollir-se a programes públics de foment de la rehabilitació, en les condicions que estableixi cada convocatòria.

L'article 5.2.h) de la Llei 13/2009, del 22 de juliol, disposa que correspon al president o presidenta de l'Agència l'aprovació de les bases reguladores i de les convocatòries de subvencions i prestacions previstes en els plans per al dret a l'habitatge, sens perjudici que es pugui delegar la funció de concedir les subvencions o prestacions en altres òrgans de l'Agència.

La Resolució GAH/380/2016, de 15 de febrer, de delegació de competències de la persona titular de la presidència de l'Agència, estableix que la concessió de subvencions o prestacions en matèria de rehabilitació d'habitatges correspon a la persona titular de la Direcció de Qualitat de l'Edificació i Rehabilitació de l'Habitatge o a la persona titular de la direcció de l'Agència, en funció de l'import.

L'article 14 de l'annex del Decret 157/2010, de 2 de novembre, de reestructuració de la Secretaria d'Habitatge, creació de l'Observatori de l'Hàbitat i la Segregació Urbana i aprovació dels Estatuts de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, regula les funcions de la Direcció de Qualitat de l'Edificació i Rehabilitació de l'Habitatge, entre les quals destaquen les següents: seguir i controlar la política de rehabilitació d'habitatges, proposar les convocatòries d'ajuts, subvencions i prestacions en general, en l'àmbit de les seves competències, i gestionar els plans de rehabilitació de la Generalitat de Catalunya.

Vist l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, i d'acord amb les previsions del capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu Reglament; la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i a proposta de la Direcció de Qualitat de l'Edificació i Rehabilitació de l'Habitatge,

Resolc:

—1 Aprovar les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions, en règim de concurrència pública competitiva, per a la realització d'ajustos raonables per a una adequació efectiva en matèria d'accessibilitat (línia 1), que consten a l'annex 1, i per al coneixement de l'estat dels edificis d'ús residencial dels barris gestionats per l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (línies 2 i 3), que consten a l'annex 2.

A l'annex 3 s'estableixen les especificacions tècniques en les intervencions dels edificis existents relatives a la realització d'ajustos raonables per a una adequació efectiva en matèria d'accessibilitat.

—2 Aquestes bases reguladores s'apliquen als edificis d'ús residencial de protecció oficial de promoció pública de la Generalitat de Catalunya i als transferits a la Generalitat perquè els administri i gestioni d'acord amb el Reial decret 1009/1985, de 5 de juny, pel qual es complementa el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Generalitat de Catalunya en matèria de control de la qualitat de l'edificació i promoció pública de l'habitatge.

La relació dels barris on estan ubicats els edificis esmentats es pot consultar en el portal Tràmits gencat, http://tramits.gencat.cat .

—3 Aquesta Resolució produeix efectes a partir de l'endemà de la data de publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar, en el termini d'un mes, un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o un recurs contenciós administratiu, davant de l'òrgan judicial que sigui competent segons els criteris de distribució competencial previstos en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació.

Barcelona, 15 de juny de 2017

Carles Sala i Roca

President

Annex 1

Bases reguladores de les subvencions per a la realització d'ajustos raonables per a una adequació efectiva en matèria d'accessibilitat (línia 1).

  1. Objecte

    Aquestes bases tenen per objecte regular les actuacions que són susceptibles de rebre subvencions, i determinar les condicions i els requisits per accedir-hi, amb la finalitat de promoure la realització d'ajustos raonables en els edificis d'habitatges per a una adequació efectiva en matèria d'accessibilitat.

  2. Actuacions subvencionables

    Es consideren actuacions subvencionables per dur a terme els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat les que consisteixin a adequar els edificis i els accessos als habitatges i locals de l'edifici a la normativa vigent, segons les especificacions tècniques descrites a l'annex 3. En particular:

    1. La instal·lació d'ascensors, remuntadors d'escales, rampes o altres dispositius d'accessibilitat, inclosos els adaptats a les necessitats de persones amb discapacitat sensorial, així com la seva adaptació, una vegada instal·lats, a la normativa sectorial corresponent.

    2. La instal·lació o dotació de productes de suport: grues o artefactes anàlegs que permetin l'accés i l'ús de les persones amb discapacitat als elements comuns dels edificis, com jardins, zones esportives, piscines i similars.

    3. La instal·lació d'elements d'informació o d'avís, com senyals lluminosos o sonors que permetin l'orientació en la utilització de les escales i els ascensors.

    4. La instal·lació d'elements o dispositius electrònics de comunicació entre els habitatges i l'exterior, com videoporters i anàlegs.

  3. Beneficiaris

    Poden ser beneficiaris de les subvencions les juntes de propietaris, les agrupacions de juntes de propietaris i els titulars d'habitatges que compleixin els requisits establerts a la base 7.3, sempre que els edificis es trobin en l'àmbit d'aplicació assenyalat al punt 2 de la Resolució.

  4. Requisit dels edificis

    4.1 Els edificis de tipologia residencial col·lectiva han de complir els requisits següents en totes les fases del procediment:

    1. Com a mínim, el 70% de la superfície construïda sobre rasant de l'edifici ha d'estar destinada a habitatge. No computa la superfície en planta baixa si és d'ús diferent del d'habitatge.

    2. Com a mínim, el 70% dels habitatges de l'edifici han de constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris.

    4.2. inspecció tècnica prèvia

    Els edificis han de disposar amb caràcter obligatori i prèviament a la sol·licitud de subvenció, de l'informe d'avaluació de l'edifici (IAE) que ha de contenir l'informe de la inspecció tècnica de l'edifici (IITE) i el certificat d'eficiència energètica (CEE) amb l'etiqueta de qualificació energètica, d'acord amb la normativa vigent, que acrediti la necessitat de l'actuació de rehabilitació.

    L'informe de la ITE s'ha d'haver presentat davant l'organisme competent de la Generalitat de Catalunya per sol·licitar el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR