RESOLUCIÓ PDA/1805/2018, de 25 de juliol, per la qual s'aprova el temari de les proves selectives per a l'accés a l'escala superior d'administració general del cos superior d'administració de la Generalitat de Catalunya.

SecciónCàrrecs i Personal
EmisorDepartament de Polítiques Digitals i Administració Pública
Rango de LeyResolució

El Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova la refosa en un text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública, estableix els principis en què s'ha d'inspirar la selecció de personal, entre els quals cal tenir especialment en compte l'adequació del sistema selectiu al contingut dels llocs de treball que s'han d'ocupar, amb la finalitat de garantir al màxim que les persones que hagin de prestar serveis a l'Administració de la Generalitat tinguin la preparació i els coneixements necessaris per dur a terme adequadament les seves tasques.

Al mateix temps, la normativa sobre funció pública disposa que una de les dades essencials que han de contenir les bases d'una convocatòria és el programa (temari) sobre el qual han de versar les proves selectives, o bé la indicació del Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) en què s'hagi publicat.

El temari de l'escala superior d'administració general del cos superior d'administració de la Generalitat de Catalunya es va aprovar i fer públic mitjançant la Resolució GAP/2542/2008, de 4 d'agost, en el DOGC núm. 5193, de 12.8.2008 (correcció d'errada en el DOGC núm. 5287, de 30.12.2008), i modificat per la Resolució GAP/545/2009, de 23 de febrer, publicada en el DOGC núm. 5333, de 6.3.2009 (correcció d'errada en el DOGC núm. 5337, de 12.3.2009).

L'Acord del Govern de 3 de juny de 2014 encarrega al Departament de Governació i Relacions Institucionals, mitjançant la Secretaria d'Administració i Funció Pública i el Consell per a l'Impuls i l'Ordenació de la Reforma de l'Administració, el disseny, el desenvolupament, la governança i l'impuls definitiu del Pla de reforma de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic. El Pla preveu, entre altres eixos, l'eix 3, relatiu als recursos humans, que té per objectiu, mitjançant els canvis normatius corresponents, el disseny i la progressiva implementació d'un nou model de polítiques en aquest àmbit. Des de llavors, la Direcció General de Funció Pública impulsa noves tècniques selectives que connecten les proves o exercicis que han de realitzar les persones aspirants amb la realitat professional del cos corresponent i d'una administració que avança cap a la digitalització, de manera que se superen les proves exclusivament memorístiques i se'n reforcen d'altres orientades a l'avaluació d'altres competències.

La implementació d'un canvi de model en la selecció del personal funcionari que potenciï una avaluació dels coneixements, les capacitats i les competències professionals dels aspirants per seleccionar perfils més polivalents i, conseqüentment, més adequats a les necessitats actuals relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació, passa per la revisió del temari de l'escala superior d'administració general del cos superior d'administració de la Generalitat de Catalunya, tot garantint que els empleats públics d'aquest cos puguin actuar de manera rigorosa i transparent i siguin capaços de respondre a les demandes actuals de la ciutadania.

Aquest enfocament del temari envers un enfortiment de l'administració digital implica un canvi en els sistemes tradicionals d'estudi dels aspirants per accedir a aquest cos, en orientar-se cap a l'ús de les noves metodologies d'aprenentatge que incorporin l'adquisició, l'emmagatzematge i la recuperació d'informació i els coneixements que ofereix la tecnologia present a Internet.

Atès el que disposa la Resolució GRI/1728/2013, de 18 de juliol, de delegació de competències, i d'acord amb les competències que m'atribueix la normativa vigent,

Resolc:

—1 Aprovar i fer públic el temari de les proves selectives per a l'accés a l'escala superior d'administració general del cos superior d'administració de la Generalitat (60 temes comuns a totes les opcions i 40 temes específics per a cadascuna de les opcions), que figura en l'annex d'aquesta Resolució.

—2 Deixar sense efecte el temari per a l'accés a l'escala superior d'administració general del cos superior d'administració de la Generalitat, aprovat per mitjà de la Resolució GAP/2542/2008, de 4 d'agost, publicada en el DOGC núm. 3979, de 2 d'octubre (correcció d'errada en el DOGC núm. 5287, de 30.12.2008), i modificada per la Resolució GAP/545/2009, de 23 de febrer, publicada en el DOGC núm. 5333, de 6.3.2009 (correcció d'errada en el DOGC núm. 5337, de 12.3.2009).

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades poden interposar potestativament un recurs de reposició davant la directora general de Funció Pública, en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà que es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà que es publiqui en el DOGC, de conformitat amb la Llei 29/1988, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que puguin interposar qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 25 de juliol de 2018

P. d. (Resolució GRI/1728/2013, de 18 de juliol, DOGC núm. 6434, de 7.8.2013)

Pilar Surribas Arenas

Directora general de Funció Pública

Annex

Temari

Part comuna a totes les opcions

  1. Bon govern i transparència

    Tema 1

    Bon govern. Els codis ètics i de conducta en el marc d'una infraestructura ètica. El dret a una bona administració i a serveis públics de qualitat. Les cartes de serveis i l'avaluació permanent dels serveis públics.

    Tema 2

    Govern obert. Dades obertes. Participació i col·laboració ciutadana. Els grups d'interès. El Registre de grups d'interès de Catalunya. Protocol d'actuació dels alts càrrecs i personal directiu en les seves relacions amb un grup d'interès.

    Tema 3

    Governança de les dades a l'administració digital. Característiques de les dades. Classificació de les dades orientada al seu ús. Relació entre dades. Metadades i diccionari de dades. Dades específiques de negoci i dades de tramitació. Cicle de vida de les dades. Dades massives ( big data ). Mineria de dades ( data mining ).

    Tema 4

    Estadística: definició i conceptes principals. Estadística descriptiva i inferencial. Anàlisi temporal i atemporal. Distribució de freqüències. Valors representatius d'una distribució estadística unidimensional. La mitjana aritmètica. La moda. La mediana. Mesures de dispersió d'una distribució unidimensional: el rang, el percentil, la variància i la desviació tipus.

    Tema 5

    Probabilitat: conceptes principals. Probabilitat condicionada. Variable aleatòria. Variables aleatòries discretes i contínues. La distribució normal. Concepte de mostra d'una població. Tipus de mostreig.

    Tema 6

    Transparència i accés a la informació pública: principis generals. Regulació de la transparència en l'activitat pública. El portal de la transparència. Accés a la informació pública.

    Tema 7

    Sistema de garanties de la transparència. Dret d'accés a la informació pública. Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.

    Tema 8

    Protecció de dades de caràcter personal. Normativa de protecció de dades. La conservació i l'eliminació de les dades personals a l'Administració. El registre d'activitats de tractament. El delegat de protecció de dades. L'avaluació d'impacte de privacitat. L'anàlisi de riscos i l'aplicació de mesures de seguretat. Infraccions i sancions.

    Tema 9

    Institucions de control i de garantia: el Síndic de Greuges, l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i l'Oficina Antifrau de Catalunya.

  2. Organització del sector públic

    Tema 10

    Marc constitucional. Principis. Drets i deures fonamentals de les persones. Garanties. Organització institucional. El poder judicial. Organització territorial.

    Tema 11

    Marc estatutari. L'Estatut d'autonomia de Catalunya: naturalesa jurídica, estructura, principis rectors, drets i deures, i competències.

    Tema 12

    Organització institucional de Catalunya: el Parlament, el Govern i el president o presidenta de la Generalitat. El Consell de Garanties Estatutàries.

    Tema 13

    Organització de l'Administració de la Generalitat de Catalunya: òrgans superiors i alts càrrecs. Departaments: estructura i tipologia d'òrgans.

    Tema 14

    Sector públic instrumental de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Organismes autònoms, entitats de dret públic sotmeses a l'ordenament jurídic privat, consorcis, societats mercantils i fundacions.

    Tema 15

    Unió Europea: fundació i evolució. Àmbits d'actuació. El mercat únic europeu. La lliure circulació de mercaderies, capitals i treballadors. La llibertat d'establiment i la lliure prestació de serveis. La ciutadania de la Unió Europea. El control de les fronteres exteriors (l'espai Schengen).

    Tema 16

    Institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, el Banc Central Europeu i el Tribunal de Comptes Europeu. Altres organismes: el Comitè Econòmic i Social Europeu, el Comitè Europeu de les Regions, el Defensor del Poble, el Banc Europeu d'Inversions, el Servei Europeu d'Acció Exterior, i el Supervisor Europeu de Protecció de Dades.

    Tema 17

    Dret de la Unió Europea. El dret primari i el dret derivat. La relació entre el dret de la Unió Europea i l'ordenament jurídic dels estats membres.

    Tema 18

    L'Administració local. La Llei de bases del règim local. Regulació del règim local a Catalunya. Organització i competències municipals. Règims municipals especials. Organització comarcal de Catalunya. La vegueria.

    Tema 19

    L'administració digital. Transformació cap a l'administració digital. Model d'administració digital a Catalunya i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR