DECRET 256/2013, de 26 de novembre, pel qual es crea el Registre de professionals sanitaris de Catalunya i s'estableixen els criteris generals i requisits mínims dels registres públics de professionals sanitaris en l'àmbit de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

La Llei 44/2003, de 21 de novembre, d’ordenació de les professions sanitàries, a més de regular els aspectes bàsics de les professions sanitàries titulades, preveu l’establiment dels registres públics de professionals que permetin fer efectius els drets dels ciutadans respecte de les prestacions sanitàries i l’adequada planificació dels recursos humans del sistema de salut.

L’article 5.2 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, preveu que els col·legis professionals, consells autonòmics i consells generals, en els seus àmbits territorials respectius, han d’establir els registres públics de professionals que, d’acord amb els requeriments d’aquesta Llei, han de ser accessibles a la població i han d’estar a disposició de les administracions sanitàries. Els registres indicats, respectant els principis de confidencialitat de les dades personals continguts en la normativa d’aplicació, han de permetre conèixer el nom, la titulació, l’especialitat, el lloc d’exercici i les altres dades que en aquesta Llei es determinen com a públiques. En el mateix article es preveu que poden existir, en els centres sanitaris i en les entitats d’assegurances que actuen en el ram de la malaltia, altres registres de professionals de caràcter complementari als anteriors, que serveixin per facilitar l’exercici dels drets dels pacients a la lliure elecció de professional mèdic, i per rebre determinada informació dels professionals sanitaris que els atenen.

L’article 8.4 de la mateixa Llei estableix l’obligació dels centres sanitaris de disposar d’un registre del seu personal mèdic, el nom, la titulació, l’especialitat, la categoria i la funció del qual s’ha de posar en coneixement de les persones usuàries.

Així mateix, l’article 43 preveu que els centres sanitaris i les entitats d’assegurances que actuen en el ram de la malaltia han d’establir i mantenir actualitzat un registre dels professionals sanitaris amb els quals mantinguin contractes de prestació de serveis per compte propi o d’altri. D’acord amb el que preveu l’article 5.2 d’aquesta Llei, aquest registre ha de ser públic pel que fa al nom, la titulació, l’especialitat i, si escau, la categoria i la funció del professional.

D’acord amb els articles esmentats, correspon a les administracions sanitàries establir els criteris generals i requisits mínims dels registres públics de professionals sanitaris que han de tenir els col·legis professionals, els consells autonòmics i els consells generals, així com els centres sanitaris i les entitats d’assegurances que operin en el ram de la malaltia, dintre dels principis generals que determini el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, que pot acordar que s’integrin en el sistema d’informació sanitària del Sistema Nacional de Salut.

Per la seva banda, la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, disposa en l’article 16 que el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut ha d’acordar els requisits i els procediments per possibilitar el tractament conjunt i la utilització recíproca de la informació continguda als registres de personal dels serveis de salut, que s’hagin d’integrar en el sistema d’informació sanitària del Sistema Nacional de Salut.

D’acord amb l’article 53 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, entre els objectius del sistema d’informació sanitària del Sistema Nacional de Salut hi ha respondre a les necessitats de les autoritats sanitàries i afavorir el desenvolupament de polítiques i la presa de decisions, mitjançant una informació actualitzada i comparativa de la situació i evolució del Sistema Nacional de Salut. D’acord amb l’apartat 2 d’aquest article 53, aquest sistema d’informació sanitària ha de contenir, entre d’altres, informació sobre els recursos humans, i l’apartat 5 reconeix el dret de les administracions autonòmiques i de l’Estat a accedir i disposar de les dades que necessitin que formin part del sistema d’informació per a l’exercici de les seves competències.

En compliment d’aquestes disposicions, el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va aprovar un Acord sobre els registres de professionals sanitaris, fet públic per la Resolució de 27 de març de 2007 de la Direcció General de Recursos Humans i Serveis Economicopressupostaris del Ministeri de Sanitat i Consum.

Aquest Acord conté els principis generals sota els quals les comunitats autònomes han d’establir els criteris generals i els requisits mínims dels registres públics de professionals dels col·legis professionals, els consells autonòmics i els consells generals, els centres sanitaris concertats i privats i les entitats d’assegurances que operin en el ram de la malaltia, així com el conjunt mínim de dades que s’han d’integrar en el registre de professionals sanitaris de cada comunitat autònoma creat a aquest efecte, de manera sincronitzada, amb el sistema d’informació sanitària del Sistema Nacional de Salut.

Correspon a la Generalitat, en matèria de sanitat i salut pública, la competència exclusiva sobre l’organització, el funcionament intern, l’avaluació, la inspecció i el control de centres, serveis i establiments sanitaris, i la competència compartida sobre la planificació dels recursos sanitaris de cobertura pública i la coordinació de les activitats sanitàries privades amb el sistema sanitari públic, d’acord amb l’article 162, apartats 1 i 3 c), respectivament, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya.

D’altra banda, l’article 125 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de col·legis professionals i altres corporacions de dret públic representatives d’interessos econòmics i professionals, salvant el que estableixen els apartats 2 i 3 del mateix article i respectant, en tot cas, el que disposen els articles 36 i 139 de la Constitució. Pel que fa a la competència de la Generalitat en matèria d’exercici de professions titulades, l’article 125.4 de l’Estatut la reconeix com a exclusiva, respectant les normes generals sobre titulacions acadèmiques i professionals i el que disposen els articles 36 i 139 de la Constitució.

A aquests títols competencials, s’hi afegeix la competència exclusiva que l’article 150 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga a la Generalitat en matèria d’organització de la seva Administració.

En exercici d’aquestes competències, sobre la base dels manaments legals exposats, i atesa la necessitat de l’Administració sanitària d’analitzar i planificar les necessitats dels professionals sanitaris, es fa imprescindible l’existència d’un instrument d’ús comú que permeti integrar la informació sobre els recursos humans professionals del sistema sanitari català.

En aquest sentit, amb l’objectiu de poder disposar d’una eina que permeti conèixer amb la màxima exactitud possible els recursos humans de què disposa la sanitat a Catalunya i les seves necessitats, la Resolució 78/VIII del Parlament de Catalunya, sobre la creació de l’Observatori de les Professions Sanitàries i del Registre de Professionals Sanitaris, de 18 d’octubre de 2007, va instar el Govern a impulsar la creació del Registre de professionals sanitaris. Per la seva banda, la creació d’un observatori de les professions sanitàries en què participin tots els agents implicats és un instrument que ha de fer possible que la planificació sanitària sigui, pel que fa als professionals sanitaris, quantitativament i qualitativament adequada.

El Decret llei 4/2010 de 3 d’agost, de mesures de racionalització i simplificació de l’estructura del sector públic de la Generalitat de Catalunya, modificat per la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per agilitzar l’activitat administrativa, crea l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, a la qual assigna, a l’article 3.i), la funció següent:

“i) Establir i gestionar un sistema d’informació integrat sobre els professionals que desenvolupen la seva activitat a Catalunya, per compte propi o aliè, en centres públics i privats, que respongui a les necessitats de l’Administració sanitària per a l’exercici de les seves competències, especialment en matèria de planificació i organització de recursos sanitaris, i de desenvolupament professional. Amb aquesta finalitat, l’Agència pot accedir a les dades personals necessàries que obrin en els registres de recursos humans de les administracions públiques i les entitats vinculades, les corporacions professionals i els centres, serveis i establiments sanitaris. Les comunicacions d’aquestes dades han d’estar subjectes a la legislació en matèria de protecció de dades. ”.

El Registre de professionals sanitaris de Catalunya es nodrirà de les dades que li siguin comunicades per les diferents entitats que actuen en l’àmbit sanitari de Catalunya; concretament, els col·legis professionals, els consells de col·legis professionals, els centres, serveis i establiments sanitaris, i les entitats d’assegurances que actuen en el ram de la malaltia –totes d’acord amb els articles 5.2, 8.4 i 43 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre– i l’Administració sanitària –amb fonament en l’article 53.5 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut.

En aquest sentit, la disposició addicional desena de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, introduïda pel Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions, disposa la creació del registre...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR