DECRET 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies.
Fecha de Entrada en Vigor | 21 de Octubre de 2009 |
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament D'Accio Social i Ciutadania |
Rango de Ley | Decret |
DECRET
151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies.
Preàmbul
La diversitat de models familiars és avui una realitat a la qual els poders públics han de donar respostes. De la definició tradicional de família basada en el matrimoni i en el repartiment de càrregues i funcions per raó del sexe, s'ha passat a la definició que considera la família un nucli de convivència basat en relacions paritàries entre les persones membres i en el qual aquestes troben l'espai idoni per al seu desenvolupament social i afectiu, així com un eix central en la socialització i en l'educació dels infants. El concepte de família, per tant, ha adquirit un significat més ampli que abasta la diversitat de famílies que formen la societat catalana. A aquest fet responen les últimes reformes legislatives, com la Llei 3/2005, de 8 d'abril, de modificació de la Llei 9/1998, del Codi de família, de la Llei 10/1998, d'unions estables de parella, i de la Llei 40/1991, del Codi de successions per causa de mort en el dret civil de Catalunya, en matèria d'adopció i de tutela.
L'Estatut d'autonomia de Catalunya (EAC) recull expressament, a l'article 16, el dret de totes les persones a rebre prestacions socials i ajuts públics per atendre les càrregues familiars, d'acord amb els requisits establerts per la llei; igualment, l'article 40 de l'Estatut preveu que els poders públics han de garantir la protecció jurídica, econòmica i social de les diverses modalitats de família que regulen les lleis, com a estructura bàsica i factor de cohesió social i com a primer nucli de convivència de les persones. També disposa que els poders públics han de promoure les mesures econòmiques i normatives de suport a les famílies dirigides a garantir la conciliació de la vida laboral, familiar i personal i a tenir descendència. Quant a l'àmbit competencial, l'article 166.4 de l'EAC configura com a competència exclusiva de la Generalitat la promoció de les famílies i de la infància, que inclou, en tot cas, les mesures de protecció social i la seva execució.
La Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, disposa que la finalitat d'aquesta és establir les bases i les mesures per a una política de suport i protecció a la família i, per tant, determina els drets i les prestacions destinats a donar suport a les famílies. D'acord amb el preàmbul de la Llei, els poders públics estan obligats a garantir la igualtat d'oportunitats a les famílies amb més càrregues, com les famílies amb infants petits i les famílies nombroses i monoparentals, i a donar suport a les famílies amb infants a càrrec, per lluitar contra la marginació crònica i el perill d'exclusió social i per facilitar l'exercici d'una maternitat i una paternitat responsables, vetllant per l'interès superior de l'infant.
La Llei de suport a les famílies s'ha de desplegar en els diversos àmbits i, pel que fa a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, cal desenvolupar la regulació de les famílies monoparentals i de les famílies nombroses i, alhora, de les prestacions econòmiques i dels ajuts per a les famílies amb infants a càrrec. Aquest Decret regula, per tant, el reconeixement de la condició de família monoparental, la qual comporta una novetat en la legislació catalana, alhora que estableix el procediment de reconeixement i d'expedició del títol de família nombrosa i del de família monoparental i recull, per primer cop en un decret, les prestacions econòmiques i els ajuts a les famílies amb infants a càrrec, regulades fins ara a través d'ordres anuals de convocatòria. La regulació a través de decret atorga més seguretat i continuïtat en els àmbits esmentats i supleix buits legals existents quant al procediment de reconeixement i d'expedició de títols de família nombrosa.
L'article 2 de la Llei 18/2003 estableix que són destinatàries de les mesures de suport a les famílies les persones membres de família nombrosa i les de família monoparental; igualment, la disposició addicional tercera esmenta que en el desplegament reglamentari d'aquesta Llei, el Govern ha de tenir en compte el problema específic de les famílies monoparentals i de les famílies nombroses, per tal de fer efectiu el principi d'igualtat establert a l'Estatut. D'altra banda, també cal fer menció a la disposició addicional quarta, relativa a la perspectiva de gènere, en el sentit d'integrar-la en el desplegament reglamentari de la Llei i de tenir en compte les necessitats de les dones en les mesures de protecció a la família, qüestió especialment rellevant en relació amb les famílies monoparentals.
Pel que fa a les famílies nombroses, convé destacar que la Llei estatal 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, va substituir la normativa anterior datada de l'any 1971 i, per tant, obsoleta, alhora que ha estat desplegada posteriorment pel Reial decret 1621/2005, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de protecció a les famílies esmentades. Es tracta d'una normativa estatal que convé desenvolupar pel que fa al procediment d'expedició del títol d'acreditació d'aquesta condició. La Llei estatal 40/2003, de protecció a les famílies nombroses, regula el concepte i les condicions de família nombrosa i, pel que fa al reconeixement de la seva condició, estableix en l'article 5.2 que correspon a la comunitat autònoma de residència de la persona sol·licitant la competència per al reconeixement de la condició de família nombrosa, com també per a l'expedició i per a la renovació del títol que acredita aquesta condició i categoria.
D'altra banda, el títol II de la Llei de suport a les famílies regula les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies, entre les quals hi ha la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, la prestació econòmica de caràcter universal per part o adopció múltiple i l'ajut per adopció i acolliment. Pel que fa a l'articulat que cal desenvolupar, destaca l'article 10, que regula la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, que s'ha atorgat des de l'any 2004 a les famílies amb infants de menys de tres anys i a les famílies nombroses o famílies monoparentals amb infants de menys de sis anys, amb independència dels ingressos familiars. Cal esmentar que, amb anterioritat a l'aprovació de la Llei de suport a les famílies, des de l'any 1999, s'atorguen ajuts per a les famílies amb infants de menys de tres anys; des de l'any 2002, també per a les famílies nombroses amb infants de menys de sis anys, i des de l'any 2003, esdevenen prestacions de caràcter universal, amb independència dels ingressos de la família. A partir de l'any 2004 s'introdueixen com a beneficiàries a la convocatòria corresponent les famílies monoparentals amb infants de menys de sis anys, les quals reben, per tant, un tractament equiparat al de les famílies nombroses per edat dels infants i per l'import que s'ha de percebre per cada infant. També el mateix any es publica una ordre amb un ajut per a les famílies en situació d'especial vulnerabilitat amb part o adopció múltiple de tres infants o més fins als dotze anys. Mitjançant l'Ordre de 2005 es va incorporar una nova prestació de caràcter universal per part, adopció o acolliment múltiple de dos infants o més i, posteriorment, l'any 2006, es va incorporar l'ajut per adopció internacional, a l'empara de l'article 12 de la Llei 18/2003, i es va ampliar l'ajut per famílies amb part, adopció o acolliment múltiple també en cas de part, adopció o acolliment doble fins als tres anys d'edat.
Formalment, aquest Decret està estructurat en cinc capítols que contenen 60 articles i una part final que es compon de tres disposicions addicionals, una disposició transitòria i tres disposicions finals.
El capítol primer, relatiu a les disposicions generals, estableix l'objecte del Decret, que és el desenvolupament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, en els àmbits de les famílies monoparentals, del reconeixement de la condició i l'acreditació d'aquestes i de les famílies nombroses, i del règim de diverses prestacions econòmiques i ajuts que el Govern de la Generalitat, mitjançant el Departament d'Acció Social i Ciutadania, atorga a les famílies en desenvolupament d'aquesta Llei. Paral·lelament, determina el concepte de família, fill o filla, persona progenitora i persona discapacitada o incapacitada per treballar, tots a l'efecte d'aquest Decret.
El capítol segon regula les famílies nombroses d'acord amb el concepte recollit a la Llei estatal 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, al qual ja remet la Llei 18/2003. També es consideren famílies nombroses, d'acord amb el dret civil de Catalunya, i sempre que compleixin els requisits necessaris per ser-ho, les unions estables de parella amb independència de l'orientació sexual.
Pel que fa al capítol tercer, aquest està dedicat a les famílies monoparentals. Inclou el concepte de família monoparental, les condicions que han de complir els fills o filles i les categories. Es tracta d'una novetat que possibilita la identificació d'aquestes famílies per donar-los un suport específic des dels...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba