DECRET 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies.

Fecha de Entrada en Vigor21 de Octubre de 2009
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyDecret

DECRET

151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies.

Preàmbul

La diversitat de models familiars és avui una realitat a la qual els poders públics han de donar respostes. De la definició tradicional de família basada en el matrimoni i en el repartiment de càrregues i funcions per raó del sexe, s'ha passat a la definició que considera la família un nucli de convivència basat en relacions paritàries entre les persones membres i en el qual aquestes troben l'espai idoni per al seu desenvolupament social i afectiu, així com un eix central en la socialització i en l'educació dels infants. El concepte de família, per tant, ha adquirit un significat més ampli que abasta la diversitat de famílies que formen la societat catalana. A aquest fet responen les últimes reformes legislatives, com la Llei 3/2005, de 8 d'abril, de modificació de la Llei 9/1998, del Codi de família, de la Llei 10/1998, d'unions estables de parella, i de la Llei 40/1991, del Codi de successions per causa de mort en el dret civil de Catalunya, en matèria d'adopció i de tutela.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya (EAC) recull expressament, a l'article 16, el dret de totes les persones a rebre prestacions socials i ajuts públics per atendre les càrregues familiars, d'acord amb els requisits establerts per la llei; igualment, l'article 40 de l'Estatut preveu que els poders públics han de garantir la protecció jurídica, econòmica i social de les diverses modalitats de família que regulen les lleis, com a estructura bàsica i factor de cohesió social i com a primer nucli de convivència de les persones. També disposa que els poders públics han de promoure les mesures econòmiques i normatives de suport a les famílies dirigides a garantir la conciliació de la vida laboral, familiar i personal i a tenir descendència. Quant a l'àmbit competencial, l'article 166.4 de l'EAC configura com a competència exclusiva de la Generalitat la promoció de les famílies i de la infància, que inclou, en tot cas, les mesures de protecció social i la seva execució.

La Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, disposa que la finalitat d'aquesta és establir les bases i les mesures per a una política de suport i protecció a la família i, per tant, determina els drets i les prestacions destinats a donar suport a les famílies. D'acord amb el preàmbul de la Llei, els poders públics estan obligats a garantir la igualtat d'oportunitats a les famílies amb més càrregues, com les famílies amb infants petits i les famílies nombroses i monoparentals, i a donar suport a les famílies amb infants a càrrec, per lluitar contra la marginació crònica i el perill d'exclusió social i per facilitar l'exercici d'una maternitat i una paternitat responsables, vetllant per l'interès superior de l'infant.

La Llei de suport a les famílies s'ha de desplegar en els diversos àmbits i, pel que fa a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, cal desenvolupar la regulació de les famílies monoparentals i de les famílies nombroses i, alhora, de les prestacions econòmiques i dels ajuts per a les famílies amb infants a càrrec. Aquest Decret regula, per tant, el reconeixement de la condició de família monoparental, la qual comporta una novetat en la legislació catalana, alhora que estableix el procediment de reconeixement i d'expedició del títol de família nombrosa i del de família monoparental i recull, per primer cop en un decret, les prestacions econòmiques i els ajuts a les famílies amb infants a càrrec, regulades fins ara a través d'ordres anuals de convocatòria. La regulació a través de decret atorga més seguretat i continuïtat en els àmbits esmentats i supleix buits legals existents quant al procediment de reconeixement i d'expedició de títols de família nombrosa.

L'article 2 de la Llei 18/2003 estableix que són destinatàries de les mesures de suport a les famílies les persones membres de família nombrosa i les de família monoparental; igualment, la disposició addicional tercera esmenta que en el desplegament reglamentari d'aquesta Llei, el Govern ha de tenir en compte el problema específic de les famílies monoparentals i de les famílies nombroses, per tal de fer efectiu el principi d'igualtat establert a l'Estatut. D'altra banda, també cal fer menció a la disposició addicional quarta, relativa a la perspectiva de gènere, en el sentit d'integrar-la en el desplegament reglamentari de la Llei i de tenir en compte les necessitats de les dones en les mesures de protecció a la família, qüestió especialment rellevant en relació amb les famílies monoparentals.

Pel que fa a les famílies nombroses, convé destacar que la Llei estatal 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, va substituir la normativa anterior datada de l'any 1971 i, per tant, obsoleta, alhora que ha estat desplegada posteriorment pel Reial decret 1621/2005, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de protecció a les famílies esmentades. Es tracta d'una normativa estatal que convé desenvolupar pel que fa al procediment d'expedició del títol d'acreditació d'aquesta condició. La Llei estatal 40/2003, de protecció a les famílies nombroses, regula el concepte i les condicions de família nombrosa i, pel que fa al reconeixement de la seva condició, estableix en l'article 5.2 que correspon a la comunitat autònoma de residència de la persona sol·licitant la competència per al reconeixement de la condició de família nombrosa, com també per a l'expedició i per a la renovació del títol que acredita aquesta condició i categoria.

D'altra banda, el títol II de la Llei de suport a les famílies regula les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies, entre les quals hi ha la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, la prestació econòmica de caràcter universal per part o adopció múltiple i l'ajut per adopció i acolliment. Pel que fa a l'articulat que cal desenvolupar, destaca l'article 10, que regula la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, que s'ha atorgat des de l'any 2004 a les famílies amb infants de menys de tres anys i a les famílies nombroses o famílies monoparentals amb infants de menys de sis anys, amb independència dels ingressos familiars. Cal esmentar que, amb anterioritat a l'aprovació de la Llei de suport a les famílies, des de l'any 1999, s'atorguen ajuts per a les famílies amb infants de menys de tres anys; des de l'any 2002, també per a les famílies nombroses amb infants de menys de sis anys, i des de l'any 2003, esdevenen prestacions de caràcter universal, amb independència dels ingressos de la família. A partir de l'any 2004 s'introdueixen com a beneficiàries a la convocatòria corresponent les famílies monoparentals amb infants de menys de sis anys, les quals reben, per tant, un tractament equiparat al de les famílies nombroses per edat dels infants i per l'import que s'ha de percebre per cada infant. També el mateix any es publica una ordre amb un ajut per a les famílies en situació d'especial vulnerabilitat amb part o adopció múltiple de tres infants o més fins als dotze anys. Mitjançant l'Ordre de 2005 es va incorporar una nova prestació de caràcter universal per part, adopció o acolliment múltiple de dos infants o més i, posteriorment, l'any 2006, es va incorporar l'ajut per adopció internacional, a l'empara de l'article 12 de la Llei 18/2003, i es va ampliar l'ajut per famílies amb part, adopció o acolliment múltiple també en cas de part, adopció o acolliment doble fins als tres anys d'edat.

Formalment, aquest Decret està estructurat en cinc capítols que contenen 60 articles i una part final que es compon de tres disposicions addicionals, una disposició transitòria i tres disposicions finals.

El capítol primer, relatiu a les disposicions generals, estableix l'objecte del Decret, que és el desenvolupament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, en els àmbits de les famílies monoparentals, del reconeixement de la condició i l'acreditació d'aquestes i de les famílies nombroses, i del règim de diverses prestacions econòmiques i ajuts que el Govern de la Generalitat, mitjançant el Departament d'Acció Social i Ciutadania, atorga a les famílies en desenvolupament d'aquesta Llei. Paral·lelament, determina el concepte de família, fill o filla, persona progenitora i persona discapacitada o incapacitada per treballar, tots a l'efecte d'aquest Decret.

El capítol segon regula les famílies nombroses d'acord amb el concepte recollit a la Llei estatal 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, al qual ja remet la Llei 18/2003. També es consideren famílies nombroses, d'acord amb el dret civil de Catalunya, i sempre que compleixin els requisits necessaris per ser-ho, les unions estables de parella amb independència de l'orientació sexual.

Pel que fa al capítol tercer, aquest està dedicat a les famílies monoparentals. Inclou el concepte de família monoparental, les condicions que han de complir els fills o filles i les categories. Es tracta d'una novetat que possibilita la identificació d'aquestes famílies per donar-los un suport específic des dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR