DECRET 15/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en joieria artística i en orfebreria i argenteria artístiques de la família professional de la joieria d'art.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

15/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en joieria artística i en orfebreria i argenteria artístiques de la família professional de la joieria d'art.

D'acord amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, el Departament d'Ensenyament ha determinat l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya.

El Reial decret 1297/1995, de 21 de juliol, fixa els títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny de la família professional de la joieria d'art, així com els corresponents ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a l'aplicació a Catalunya.

Els cicles d'aquesta família de la joieria d'art estan orientats a formar professionals que coneguin les tècniques i tasques pròpies d'aquest sector i que desenvolupin la seva escomesa amb creativitat i sensibilitat artística.

Pel que fa els criteris estètics, les eines i la tecnologia de la joieria, orfebreria i argenteria, aquests progressen de manera interrelacionada amb la societat, si bé també, les característiques d'aquestes especialitats palesen una continuïtat en el coneixement de les tècniques tradicionals que qualifiquen i alhora garanteixen l'èxit d'aquest sector.

Per tot això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de la joieria d'art. Aquests títols són:

Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en joieria artística.

Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en orfebreria i argenteria artístiques.

Article 2

Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d'aquest Decret:

2.1 La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l'annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 corresponents a cada títol.

2.2 El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l'annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2 corresponents a cada títol.

2.3 Els objectius generals són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.1 corresponent a cada títol.

2.4 L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, a l'apartat 3.2 de cada títol.

2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l'annex 1, a l'apartat 3.3 de cada títol.

2.6 Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.4 de cada títol. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 4

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d'Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d'altres de semblant consideració.

Article 5

Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són els que fixa el Reial decret 389/1992 de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Decret esmentat, els mòduls d'aquesta família professional es classifiquen a l'annex 1, a l'apartat 4 de cada cicle.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf tallers que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació numèrica docent/alumnes 1/30.

Article 6

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'esmenten a l'annex 1, a l'apartat 5 de cada cicle.

Article 7

Estarà exempt de la prova d'accés qui hagi cursat amb profit en el batxillerat l'assignatura de fonaments de disseny i dues més entre les següents:

Dibuix tècnic.

Volum.

Dibuix artístic.

Imatge.

Tècniques d'expressió graficoplàstica.

També estarà exempt de realitzar la prova d'accés qui disposi del títol de graduat en arts aplicades en especialitats de l'àmbit del disseny.

Disposició transitòria

Es faculta el conseller d'Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació del present Decret, imparteixi matèries equivalents de l'anterior ordenació i pugui acreditar una formació i experiència adients.

Barcelona, 26 de gener de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d'Ensenyament

Annex 1

Joieria artística

--1 Identificació del títol

El cicle de Joieria artística té com a finalitat formar professionals capaços de crear joies amb un llenguatge personal i innovador, i resolent els condicionaments tècnics de les peces.

La joia és la manifestació d'una expressió artística i preval el fet que les joies s'han de lluir i que formen part de l'ornamentació vinculada al cos. En la seva elaboració s'utilitzen preferentment metalls nobles: l'or i l'argent.

Tenim referència de l'activitat artística del joier des de les primeres civilitzacions, ja que l'home ha sentit sempre la necessitat d'abillar el seu cos, tant pel gaudi personal com per posseir uns senyals d'identitat i distinció.

En l'actualitat la joieria pot ser entesa com a art final. Des d'aquesta perspectiva es creen i elaboren preferentment peces úniques i es potencien tots els aspectes relacionats amb l'expressió creativa de l'artista, estaríem, doncs, davant de les joies d'autor.

L'objectiu del present cicle és oferir uns aprenentatges que atenguin les vessants constitutives del procés de treball en l'àmbit de la joieria artística: els continguts culturals, els procediments que desvetllen la creativitat i la intuïció personal, i els que aporten els fonaments tècnics i tecnològics que permetran desenvolupar, de forma factible, projectes i dissenys.

1.1 Denominació

Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en joieria artística.

1.2 Nivell

Grau superior d'arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada

Mil vuit-centes setanta-cinc hores.

--2 Descripció del perfil professional

2.1 Camp professional

Comprèn les activitats de joieria artística realitzades com a professional autònom o com associat en grau divers, a un taller o a una empresa vinculat a:

Creació i producció de joies.

Modificació i restauració de peces de joieria.

Comerç especialitzat.

Galeria d'art.

Conservació i restauració de peces del patrimoni artístic.

Assessorament i formació artisticotècnica.

2.2 Tasques més significatives

Crea peces úniques com a joieria d'autor.

Analitza i dur a terme els requeriments de les peces d'encàrrec.

Dissenya peces de joieria i estudia el prototip i el sistema de reproducció i fabricació.

Realitza la construcció de la joia a partir dels propis projectes.

Fa recerca de documentació bibliogràfica i informació històrica i tècnica.

Utilitza les tècniques de dibuix per poder esbossar les seves creacions i traçar-ne els plànols.

Realitza les maquetes de les joies com a part de l'estudi del projecte.

Empra els mitjans informàtics com a eina de projecció i presentació dels dissenys.

Té cura de la presentació adient dels projectes.

Determina el procediment tècnic de seriació i estudia el cost de fabricació.

Aplica en els dissenys els materials, les tècniques i els procediments més adients.

Prepara les peces per altres oficis afins a la joieria: gravador i encastador entre d'altres.

Investiga nous materials i noves tecnologies aplicables en el sector de la joieria.

Dissenya la presentació i els estoigs de les peces.

--3 Currículum

3.1 Objectius generals del cicle formatiu

Reconèixer els trets més significatius dels períodes històrics i de les manifestacions artístiques de l'àmbit de la joieria d'art.

Argumentar amb aportació de documentació el concepte dels dissenys i el seu valor funcional i estètic.

Incorporar la informació que ofereix l'entorn i seleccionar-la amb judici crític.

Fer un seguiment de les innovacions i noves propostes en l'àmbit del disseny i de l'art així com també de les noves tecnologies susceptibles d'incorporar-les a l'àmbit de la joieria.

Personalitzar els projectes de joieria fent una aportació creativa en els dissenys.

Emprar el llenguatge de la projecció per tal d'aconseguir el resultat òptim en cadascun dels projectes.

Valorar la càrrega conceptual i expressiva que ha de tenir la joieria d'autor.

Resoldre els problemes artístics i tècnics que es plantegin durant el procés de projecció i de realització.

Distingir els processos industrials requerits en la fabricació dels dissenys.

Coordinar l'equip de treball i l'organització i distribució de tasques.

Fer propostes adients d'acord amb els condicionaments de la comanda.

Aplicar els procediments i tecnologia propis de l'especialitat i resoldre els

problemes tècnics que es plantegin.

Reconèixer la vàlua de joies i fer-ne una taxació.

Identificar els circuits comercials i de mercats dels metalls nobles i gemmes

Distingir les associacions i gremis de la joieria d'art.

Experimentar amb nous procediments i tècniques i aportar els resultats a les creacions.

...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR