DECRET 211/2000, de 13 de juny, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en arts del vidre i en vitralls artístics de la família professional del vidre artístic.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

211/2000, de 13 de juny, pel qual s’estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d’arts plàstiques i disseny en arts del vidre i en vitralls artístics de la família professional del vidre artístic.

D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes curriculars bàsics.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, el Departament d’Ensenyament ha determinat l’ordenació general dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny de Catalunya.

El Reial decret 1739/1998, de 31 de juliol, fixa els títols de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny de la família professional del vidre artístic, així com els corresponents ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a l’aplicació a Catalunya.

El Reial decret 1033/1999, de 18 de juny, estableix l’accés als ensenyaments superiors de qui es trobi en possessió del títol esmentat.

Els cicles d’aquesta família requereixen formar professionals que coneguin l’evolució de les tècniques i processos de les arts del vidre, que tinguin, a més a més del domini dels procediments tradicionals, el domini de les tècniques i metodologies més avantguardistes, adequant-se, tothora, a l’evolució que ha experimentat el disseny i la creació en vitrall.

Aquests professionals hauran d’assolir una preparació artística de qualitat, que els permeti apreciar la importància de les arts plàstiques com a llenguatge artístic i com a mitjà d’expressió cultural i desenvolupar la seva capacitat creativa i atendre llocs de treball d’aquest àmbit.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny que pertanyen a la família professional del vidre artístic. Aquests títols són:

Tècnic superior d’arts plàstiques i disseny en arts del vidre.

Tècnic superior d’arts plàstiques i disseny en vitralls artístics.

Article 2

Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest Decret:

La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l’annex 1, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l’annex 1, als apartats 2.1 i 2.2.

Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.1.

L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se’ls destina, es detallen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.1.

Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.2.

Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.

Article 4

L’accés directe als estudis superiors d’arts plàstiques i disseny, a què es refereix l’article 49 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, per a qui disposi del títol de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny, s’efectuarà d’acord amb el procediment establert per a la cobertura de places reservades a tal fi, i amb la prioritat derivada de la nota final obtinguda en el cicle de formació específica.

Article 5

L’accés directe als estudis universitaris que s’assenyalen a l’annex 3 d’aquest Decret, per a qui disposi del títol de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny, s’efectuarà d’acord amb els procediments de selecció per a l’ingrés en els centres universitaris dels estudiants que reuneixin els requisits legals necessaris per a l’accés a la universitat.

Article 6

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.

Article 7

Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els seus articles 40.1 i 44, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, a l’apartat 4.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf Tallers que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació 1/30.

Article 8

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’esmenten a l’annex 1, a l’apartat 5.

Article 9

Estarà exempt de la prova d’accés qui hagi cursat amb profit en el batxillerat l’assignatura de fonaments de disseny i dues més entre les següents:

Dibuix tècnic.

Volum.

Dibuix artístic.

Imatge.

Tècniques d’expressió graficoplàstica.

També estarà exempt de realitzar la prova d’accés qui disposi del títol de graduat en arts aplicades en especialitats de l’àmbit del disseny.

Disposicions transitòries

—1 Es faculta la consellera d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació d’aquest Decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar una formació i experiència adients.

—2 Les sol·licituds d’accés als estudis superiors d’arts plàstiques i disseny s’ordenaran d’acord a la nota de revàlida, en el cas dels títols corresponents als ensenyaments d’arts aplicades i oficis artístics del Pla de 1963, equivalents al de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny de la família del vidre artístic, d’acord amb el Reial decret 440/1994, d’11 de març.

Barcelona, 13 de juny de 2000

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d’Ensenyament

Annex 1

Arts del vidre

—1 Identificació del títol

El cicle de les arts del vidre està orientat a formar professionals en l’àmbit de la creació artística en vidre, aprofundint en el coneixement de les tècniques, els procediments i materials tradicionals i en el gran ventall de tècniques contemporànies d’aplicació en els diversos camps de l’art.

La important trajectòria de les arts del vidre a Catalunya en diferents moments de la nostra història ha fet que es compti amb un ampli patrimoni reconegut internacionalment. Aquesta experiència ha posat els fonaments perquè els nous professionals es forneixin dels coneixements artístics i tècnics i els menin agafar el relleu d’aquesta noble tradició.

La formació ha de capacitar els alumnes perquè aportin solucions creatives i relacionin els llenguatges artístics i les tècniques, i tinguin una incidència directa en el batec estètic i funcional de la nostra societat.

En aquest cicle se submergeix l’alumne en les diverses tècniques tradicionals i actuals: el treball amb la pasta de vidre, el vidre mosaic, el vidre termoformat i el vidre de llum, que acompanyat de les noves tecnologies conformen els aprenentatges essencials d’aquest àmbit i porten els alumnes a dominar les propietats expressives del vidre: la lluïssor, la transparència, la translucidesa..., i a fer-ne creacions amb la màxima creativitat i expressivitat.

Paral·lel a aquestes tècniques constructives hi ha un ventall de procediments que hi juguen un paper primordial, ja que fan possible la creació, l’acabat i l’embelliment de les obres.

L’aprofundiment en l’autoconeixement personal i en el fet creatiu, juntament amb el domini de les possibilitats estètiques i de les tècniques, són la base per desenvolupar les potencialitats expressives del professional que ha de concebre obres artístiques en vidre i comunicar-se amb l’entorn.

1.1 Denominació: tècnic superior d’arts plàstiques i disseny en arts del vidre.

1.2 Nivell: grau superior d’arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada: mil nou-centes cinquanta hores.

—2 Perfil professional

2.1 Camp professional

Comprèn activitats i procediments de les arts del vidre realitzats com a artista autònom o associat en grau divers, a un taller, a un estudi, a un equip pluridisciplinari o a una empresa vinculada a:

Creació i reproducció d’obres i objectes de vidre.

Galeries d’art.

Interiorisme.

Difusió i gestió d’obra artística i de disseny.

Conservació i restauració del patrimoni en vidre artístic.

Assessorament i formació artisticotècnics.

2.2 Tasques més significatives

Projecta i realitza obres d’art en vidre dissenyades personalment o per altri.

Elabora avantprojectes i maquetes.

Crea i reprodueix obres d’art i objectes en vidre.

Projecta i prepara prototips per a tallers artesans i indústria.

Organitza el pla de treball, la coordinació i el seu ritme.

Dissenya i du a terme objectes artístics, domèstics i industrials.

Escull les tècniques i els materials més adequats, amb economia de mitjans i fidelitat al projecte.

Intervé en el disseny i realització d’elements lligats al disseny d’espais interiors.

Informa i coordina els grups de treball formats per diferents especialistes.

Comprova el resultat final del procés de treball per tal que respongui a les orientacions inicials.

Estudia les especificacions tècniques dels equips i organitza les mesures per al seu manteniment.

Verifica les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR