DECRET 250/2013, de 12 de novembre, de la Taula Nacional i les taules territorials i locals d'infància.

Fecha de Entrada en Vigor 4 de Diciembre de 2013
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyDecret

L’article 26 de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, ordena que s’estableixi per reglament l’abast territorial, la composició i el funcionament de les taules territorials d’infància, i també els de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya.

La Taula Nacional i les taules territorials i locals es configuren com a òrgans col·legiats que tenen l’objectiu de potenciar la coordinació dels agents implicats en la promoció social de la infància i l’adolescència i la detecció i la intervenció davant possibles situacions de risc o de desemparament. Aquestes matèries formen part de l’àmbit competencial que estableix l’article 166 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, que determina que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de serveis socials, de menors i de promoció de les famílies i de la infància.

D’acord amb el que estableix la Llei esmentada, les taules d’infància es constitueixen per coordinar, impulsar i promoure les polítiques d’infància arreu del territori mitjançant la participació de les administracions i les institucions implicades, amb les funcions principals següents:

  1. La coordinació de les diverses administracions i institucions en la promoció social de la infància i l’adolescència, i també de la detecció i la intervenció davant possibles situacions de risc o desemparament, especialment pel que fa als maltractaments infantils.

  2. El desplegament dels eixos del pla integral i la promoció i la coordinació, en l’àmbit territorial corresponent, de la planificació local o comarcal dels recursos preventius en la infància i l’adolescència en col·laboració amb els ens locals.

  3. La coordinació de tots els agents implicats per potenciar el treball en xarxa, en especial en els àmbits de l’educació, la salut, la seguretat, el treball, la joventut i les dones que afecten la infància i l’adolescència del territori.

La creació de les taules d’infància implica l’ordenació de tots aquells espais, comissions i xarxes que, amb funcions diferents (lluita contra el maltractament infantil, infància en risc, infància amb discapacitats, participació infantil, promoció dels drets dels infants) i amb una extensió territorial diversa (districte, municipi, comarca), s’han creat en els darrers anys.

Les diferents experiències de coordinació territorial i treball en xarxa que s’han portat a terme són la base sobre la qual s’articula aquest Decret. Una de les característiques d’aquestes experiències és la diversitat del seu àmbit territorial. Aquesta diversitat territorial també es dóna en les divisions territorials dels diferents àmbits (àrees bàsiques de serveis socials, àrees de salut, àrees policials, partits judicials i altres). No obstant això, per raons d’eficiència administrativa s’ha optat per establir que l’àmbit territorial de les taules territorials coincideixi amb el de les delegacions territorials del Govern de la Generalitat.

Atesos l’article 26.2 de la Llei 14/2010, del 27 de maig; l'article 26.e) de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i el capítol II del títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, i vistos el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i el dictamen del Consell de Govern Local;

A proposta de la consellera de Benestar Social i Família, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Taula Nacional de la Infància de Catalunya

Article 1

Naturalesa i objectius

1.1 La Taula Nacional de la Infància de Catalunya és un òrgan col·legiat permanent, adscrit al Departament competent en matèria d’infància i adolescència, el qual li ha de donar el suport material i personal necessari per complir les seves funcions.

1.2 La Taula Nacional de la Infància de Catalunya té els objectius de coordinar, impulsar i promoure les polítiques d’infància mitjançant les diverses administracions i institucions implicades.

Article 2

Funcions

2.1 Les funcions de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya són:

  1. Desplegar els objectius estratègics, les mesures i les prioritats del Pacte per a la Infància fixant, anualment, els objectius operatius necessaris i fent el seguiment en el marc del Pla d’atenció integral a la infància i l’adolescència.

  2. Coordinar les diverses administracions i institucions en la promoció social de la infància i l’adolescència i també en la detecció i la intervenció davant possibles situacions de risc o desemparament, especialment pel que fa als maltractaments infantils.

  3. Promocionar i coordinar, en l’àmbit territorial corresponent, la planificació local o comarcal dels recursos preventius en la infància i l’adolescència en col·laboració amb els ens locals.

  4. Coordinar tots els agents implicats per potenciar el treball en xarxa, en especial en els àmbits de l’educació, la salut, els serveis socials, la seguretat, el treball, la justícia, la joventut i les dones, quan l’exercici de les competències respectives afecti la infància i l’adolescència del territori.

  5. Establir la coordinació necessària amb l’Observatori dels Drets de la Infància.

  6. Establir la coordinació necessària amb l’adjunt o l’adjunta per a la defensa dels drets de la infància i l’adolescència del Síndic de Greuges.

  7. Constituir i liderar les taules territorials d’infància i promoure les taules locals d’infància.

  8. Elevar propostes d’iniciatives o polítiques d’infància o adolescència als departaments afectats.

  9. Constituir la Comissió Tècnica de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya.

  10. Establir l’estructura de la Comissió Tècnica de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya en seccions i la composició, a proposta de la mateixa Comissió Tècnica.

  11. Elaborar estudis, informes i recomanacions sobre els diferents programes, actuacions i normativa dels diversos departaments i ens locals en relació amb la infància i l’adolescència.

  12. Emetre informes i propostes sobre el conjunt d’equips que atenen la infància i l’adolescència.

  13. Elaborar instruments tècnics de col·laboració i d’informació, documents de comunicació, protocols de coordinació i d’atenció, guies, directoris de recursos o altres instruments similars.

  14. Fer el seguiment de l’evolució de la despesa pública en matèria d’infància i adolescència i incorporar-hi també la perspectiva de gènere.

  15. Proposar processos de participació.

  16. Proposar l’organització de jornades, seminaris i conferències sobre les polítiques d’infància i adolescència.

  17. Resoldre les diferències en l’aplicació de circuits, protocols i criteris tècnics que no s’han pogut solucionar en l’àmbit de les taules territorials d’infància.

2.2 En el desenvolupament de les funcions de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya s’ha de fer el seguiment i la validació de l’ús de la variant del gènere, de manera que es tinguin en compte les especificitats dels drets de la infància i l’adolescència amb l’objecte de donar resposta i oferir una atenció integral a les seves necessitats i prestar una atenció especial a les situacions de violència masclista.

Article 3

Òrgans

Els òrgans interns de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya són:

  1. El Ple.

  2. La Comissió Tècnica.

  3. Els grups de treball.

  4. Les taules territorials d’infància.

Article 4

El Ple

4.1 El Ple és l’òrgan de màxima representació de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya, assumeix les funcions que preveu l’article 2 i l’integren la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria i les vocalies.

4.2 La Presidència l’exerceix la persona titular del departament competent en matèria d’infància i adolescència.

4.3 La Vicepresidència l’exerceix la persona titular de la direcció general competent en matèria d’atenció a la infància i a l’adolescència.

4.4 La Secretaria l’exerceix una persona del subgrup A1 o del subgrup A2 adscrita a la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR