LLEI 16/2003, de 13 de juny, de finançament de les infraestructures de tractament de residus i del cànon sobre la deposició de residus.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Indústria, Comerç i Turisme
Rango de LeyLlei

LLEI 16/2003, de 13 de juny, de finanÁament de les infraestructures de tractament de residus i del c‡non sobre la deposiciÛ de residus.

El President de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la seg¸ent

LLEI

Pre‡mbul

La Directiva 1999/31/CE del Consell, del 26 d'abril, de deposiciÛ de residus, constitueix un repte en la polÌtica ambiental comunit‡ria. Amb la finalitat de protegir, preservar i millorar la qualitat del medi ambient de la Comunitat Europea, marca objectius ambiciosos de reducciÛ de la quantitat de residus que es destinen a la deposiciÛ en dipÚsits controlats, i imposa millores substancials de les condicions tËcniques d'aquestes instal∑lacions.

L'assoliment dels objectius establerts per la polÌtica comunit‡ria en matËria de gestiÛ de residus municipals fa necess‡ria l'adopciÛ de mesures addicionals de protecciÛ del medi ambient, amb la finalitat de portar a les m‡ximes conseq¸Ëncies la jerarquia establerta per la Llei 6/1993, del 15 de juliol, reguladora dels residus, en les operacions de gestiÛ de residus.

En conseq¸Ëncia, cal prioritzar la minimitzaciÛ i la valoritzaciÛ dels residus davant la deposiciÛ en dipÚsits controlats, mitjanÁant un impuls eficaÁ de les operacions de recollida selectiva, separaciÛ, reciclatge i reutilitzaciÛ dels residus, que permetin l'aprofitament de la utilitat dels residus com a recurs.

En aquesta tasca Ès essencial la intervenciÛ i la col∑laboraciÛ de les administracions competents en aquesta matËria; tanmateix, tots els agents econÚmics i socials implicats han de contribuir a la reorientaciÛ dels sistemes de producciÛ i gestiÛ dels residus d'acord amb el marc normatiu vigent, avanÁant cap a un desenvolupament sostenible sota el principi de coresponsabilitat en la protecciÛ del medi ambient.

En el marc legal de competËncies compartides que, en matËria de residus, tenen la Generalitat de Catalunya i els ens locals, i sota el principi de cooperaciÛ econÚmica entre ambdues administracions, s'han assolit avenÁos importants en la polÌtica de gestiÛ de residus. En aquest sentit, els programes especÌfics de residus sÛn un instrument essencial per a la planificaciÛ, el desenvolupament i el finanÁament dels models de gestiÛ implantats a Catalunya.

Per aixÚ, el cost que comporten el manteniment i la millora del sistema de gestiÛ de residus, i l'assoliment dels reptes i els objectius que marquen la polÌtica comunit‡ria i el Programa de gestiÛ de residus municipals a Catalunya per al perÌode 2001-2006, requereix l'adopciÛ de mesures addicionals de protecciÛ i el desenvolupament i la intensificaciÛ dels instruments econÚmics establerts.

Per tal de contribuir a la millora en la gestiÛ dels residus municipals, la Generalitat de Catalunya assumeix el cost Ìntegre de la inversiÛ necess‡ria per a la implantaciÛ d'infraestructures, d'acord amb les previsions i el contingut de la proposta de finanÁament del Programa de gestiÛ de residus municipals a Catalunya corresponent al perÌode 2001-2006.

La Llei 6/1993, del 15 de juliol, reguladora dels residus, en el marc de la cooperaciÛ econÚmica amb els ens locals, cre‡ el Fons de gestiÛ de residus, en el marc de la legislaciÛ reguladora de la cooperaciÛ econÚmica de la Generalitat en inversions en obres i serveis de competËncia dels ens locals de Catalunya.

MitjanÁant el Decret 43/2000, del 26 de gener, del Fons de gestiÛ de residus, fou desenvolupada la regulaciÛ del Fons que es configura com un instrument financer destinat al finanÁament de les operacions de gestiÛ de residus municipals i assimilables, de les operacions de gestiÛ d'envasos, d'acord amb les disposicions de la Llei de l'Estat 11/1997, del 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos, i del Programa de residus municipals de Catalunya, en benefici dels ens locals.

Els articles 7.2 i 33 de la Llei 6/1993, del 15 de juliol, permeten la creaciÛ de figures impositives sobre les operacions de gestiÛ dels residus i, concretament, damunt la deposiciÛ de residus. Aquestes mesures sÛn orientades al foment de la minimitzaciÛ i la valoritzaciÛ dels residus, i tambÈ a aconseguir els objectius del Progremic (2001-2006).

En el marc de les competËncies que la ConstituciÛ atorga, en l'article 149.1.23, a les comunitats autÚnomes en matËria de protecciÛ del medi ambient, d'acord amb els antecedents exposats i en l'exercici del poder tributari, segons els articles 133.2 i 157.1.b de la ConstituciÛ i l'article 50 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, mitjanÁant aquesta Llei es crea el c‡non sobre la deposiciÛ controlada dels residus municipals, com un tribut propi de la Generalitat de Catalunya, amb finalitat ecolÚgica i com a mesura de foment de la valoritzaciÛ i la recuperaciÛ dels recursos dels residus. Aquest tribut s'afecta a la consecuciÛ de les finalitats del Fons de gestiÛ de residus.

TÕTOL preliminar

Disposicions generals

Article 1

Objecte de la Llei

  1. †Correspon a la Generalitat garantir la cooperaciÛ amb els ens locals, mitjanÁant el finanÁament de les infraestructures de gestiÛ de residus municipals, d'acord amb les disposicions contingudes en el Programa de gestiÛ de residus municipals de Catalunya.

  2. †Es crea el c‡non que grava la destinaciÛ dels residus municipals a les instal∑lacions de deposiciÛ del rebuig, de titularitat tant p˙blica com privada, situades a Catalunya.

TÕTOL I

FinanÁament de la gestiÛ dels residus municipals

CapÌtol I

Infraestructures de gestiÛ de residus municipals

Article 2

FinanÁament d'infraestructures

  1. †El finanÁament de les instal∑lacions de recollida, tractament i deposiciÛ de residus municipals es fa en els termes que contÈ el Programa de gestiÛ de residus municipals de Catalunya, d'acord amb les disposicions d'aquest Programa.

  2. †La Generalitat assumeix el cost total de les inversions previstes en el perÌode de vigËncia del Programa de gestiÛ de residus municipals, sempre que hi hagi un acord previ entre les administracions interessades sobre els termes en quË han d'Èsser executades les inversions.

  3. †La Generalitat garanteix l'execuciÛ de les infraestructures previstes en el Programa de gestiÛ de residus municipals a Catalunya.

CapÌtol II

Fons de gestiÛ de residus

Article 3

RËgim jurÌdic aplicable

El Fons de gestiÛ de residus, creat mitjanÁant la Llei 6/1993, del 15 de juliol, reguladora dels residus, en el marc de la legislaciÛ reguladora de la cooperaciÛ econÚmica de la Generalitat en inversions, obres i serveis de competËncia dels ens locals de Catalunya, que contenen les lleis d'organitzaciÛ territorial, es regeix per les disposicions contingudes en aquesta Llei, per les disposicions que la despleguin i, amb car‡cter supletori, per la Llei 13/1989, del 14 de desembre, d'organitzaciÛ, procediment i rËgim jurÌdic de l'AdministraciÛ de la Generalitat de Catalunya.

Article 4

AdscripciÛ del Fons

El Fons de gestiÛ de residus s'adscriu a l'AgËncia de Residus de Catalunya.

Article 5

Naturalesa i recursos econÚmics del Fons de gestiÛ de residus

  1. †El Fons de gestiÛ de residus es destina a finanÁar les operacions de gestiÛ de residus municipals i assimilables, i tambÈ les de gestiÛ de residus d'envasos que duguin a terme els ens locals, d'acord amb el que estableix la Llei de l'Estat 11/1997, del 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos, i el Programa general de residus de Catalunya. En tot cas, queda assegurat el finanÁament dels costos addicionals que, en cada cas, hagin d'assumir efectivament els ens locals en aplicaciÛ de la Llei de l'Estat 11/1997, del 24 d'abril.

  2. †El Fons de gestiÛ de residus s'integra de forma diferenciada en el pressupost de l'AgËncia de Residus de Catalunya. Les actuacions que s'executin amb c‡rrec al Fons s'han d'ajustar al Programa d'actuaciÛ d'inversiÛ i finanÁament de les infraestructures i de les operacions de gestiÛ de residus municipals, que ha d'elaborar i aprovar l'AgËncia de Residus de Catalunya, de conformitat amb el Programa de gestiÛ de residus municipals de Catalunya. El Programa d'actuaciÛ esmentat s'ha de destinar a satisfer els costos d'inversiÛ i de gestiÛ dels ens locals en matËria de residus municipals, en funciÛ de les disponibilitats pressupost‡ries.

  3. †El Fons de gestiÛ de residus es pot nodrir dels recursos seg¸ents:

a)†Les aportacions del pressupost de la Generalitat.

b)†Les assignacions que corresponguin a la Generalitat procedents de la imposiciÛ per les administracions p˙bliques de grav‡mens sobre residus.

c)†Els ingressos derivats del c‡non sobre la deposiciÛ controlada de residus municipals.

d)†Les aportacions de l'AgËncia de Residus de Catalunya.

e)†Les subvencions i els ajuts atorgats per altres ens.

f)†L'import recaptat de les sancions imposades per l'AdministraciÛ de la Generalitat com a conseq¸Ëncia d'infraccions de la normativa sobre residus municipals i assimilables, un cop deduÔdes les despeses de gestiÛ.

g)†Les donacions, les herËncies, les aportacions i els ajuts que, amb destinaciÛ especÌfica al Fons, disposin els particulars, les empreses o les institucions.

h)†Els romanents procedents d'economies en la contractaciÛ, de declaracions de caducitat i de ren˙ncies dels ens locals a ajuts atorgats o subvencions finanÁades amb aquest Fons, o altres rÚssecs, inclosos els provinents dels sistemes que s'estableixin per a la gestiÛ de residus municipals, ja siguin del mateix exercici econÚmic o d'exercicis anteriors.

i)†Les aportacions provinents dels sistemes que s'estableixen per a la gestiÛ de residus d'envasos o d'altres sistemes de gestiÛ de residus que es desenvolupin en el futur.

j)†Les aportacions especÌfiques de l'Estat.

k)†Qualsevol altra aportaciÛ que es destini a finanÁar operacions de gestiÛ de residus municipals.

Article 6

AdministraciÛ del Fons

  1. †Es crea la Junta de Govern del Fons de GestiÛ de Residus, per a administrar les aportacions econÚmiques i les actuacions derivades del Fons de gestiÛ de residus, amb la composiciÛ seg¸ent:

    a)†El president o presidenta, que tÈ vot qualificat i Ès designat pel gerent o la gerent de l'AgËncia de Residus de Catalunya.

    b)†Dues persones vocals designades per l'AgËncia de Residus de Catalunya.

    c)†Tres persones vocals en representaciÛ dels ens locals, designades, una per l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidr‡ulics i del Tractament de Residus; una altra per l'AssociaciÛ Catalana de Municipis i Comarques, i una altra per la FederaciÛ de Municipis de Catalunya.

    d)†El secretari o secret‡ria, designat per l'AgËncia de Residus de Catalunya, amb veu i sense vot.

  2. †Totes les persones vocals poden delegar llur representaciÛ, en el cas de no poder assistir a les reunions de la Junta de Govern del Fons de GestiÛ de Residus.

  3. †Correspon a la Junta de Govern del Fons de GestiÛ de Residus planificar, decidir i gestionar la destinaciÛ dels recursos disponibles en el marc del Programa de gestiÛ de residus municipals de Catalunya, d'acord amb les disposicions especÌfiques aplicables.

  4. †La Junta de Govern ha d'acordar, abans del 31 d'octubre de cada any, els criteris que determinen la distribuciÛ de la recaptaciÛ de fons procedents del c‡non sobre la deposiciÛ dels residus. Aquesta distribuciÛ ha d'Èsser proporcional als fluxos dels residus municipals que no es destinin a deposiciÛ controlada ni a valoritzaciÛ energËtica. D'aquests recursos, el 50%, com a mÌnim, s'ha d'aplicar al tractament de la fracciÛ org‡nica recollida selectivament, i la resta s'ha d'aplicar a la recollida selectiva de matËria org‡nica, a la valoritzaciÛ d'altres tipus de materials i a tractaments que redueixin la quantitat o millorin la qualitat del rebuig destinat a dipÚsit controlat, i tambÈ a promoure campanyes de sensibilitzaciÛ i d'educaciÛ ambiental i divulgaciÛ.

  5. †El quÚrum de constituciÛ de la Junta de Govern Ès el de la majoria absoluta dels seus components.

  6. †Els acords de la Junta de Govern s'adopten per majoria dels assistents. En cas d'empat, dirimeix el resultat de les votacions el vot de la presidËncia.

Article 7

Beneficiaris del Fons de gestiÛ de residus

SÛn beneficiaris del Fons de gestiÛ de residus els ens locals tant municipals com supramunicipals, altres entitats competents i consorcis constituÔts per a la prestaciÛ de serveis i per inversions resultants de la gestiÛ de residus municipals.

CapÌtol III

Del c‡non sobre la deposiciÛ controlada de residus municipals

Article 8

¿mbit d'aplicaciÛ i finalitat

  1. †El c‡non s'aplica als residus que, d'acord amb la legislaciÛ especÌfica vigent, tenen la consideraciÛ de municipals i sÛn destinats a dipÚsits controlats.

  2. †El c‡non sobre la deposiciÛ de residus Ès un instrument econÚmic que contribueix al finanÁament del cost que significa la implantaciÛ de la gestiÛ sostenible dels residus.

Article 9

RËgim econÚmic i financer

El c‡non sobre la deposiciÛ de residus inclosos en l'‡mbit d'aplicaciÛ d'aquesta Llei Ès un impost ecolÚgic que s'afecta al Fons de gestiÛ de residus.

Article 10

DestinaciÛ

L'import del c‡non sobre la deposiciÛ de residus inclosos en l'‡mbit d'aplicaciÛ d'aquesta Llei s'ha de destinar als tractaments de valoritzaciÛ de materials, de conformitat amb les directrius adoptades per la Junta de Govern del Fons.

Article 11

Fet imposable

Constitueix el fet imposable del c‡non la destinaciÛ dels residus inclosos en l'‡mbit d'aplicaciÛ d'aquesta Llei a les instal∑lacions de deposiciÛ controlada dels residus, tant de titularitat p˙blica com privada.

Article 12

Subjectes

  1. †SÛn subjectes passius en concepte de contribuents els ens locals titulars del servei de gestiÛ de residus municipals i, si s'escau, els que tinguin la competËncia delegada, d'acord amb la legislaciÛ de rËgim local, amb independËncia de quina sigui la modalitat de gestiÛ del servei.

  2. †TambÈ tenen la consideraciÛ de subjectes passius en concepte de contribuents els productors dels residus municipals que no sÛn objecte del servei municipal de recollida.

  3. †Tenen la condiciÛ de subjectes passius substituts d'aquests contribuents i estan obligats a complir les obligacions materials i formals establertes per aquesta Llei les persones titulars de les instal∑lacions de deposiciÛ dels residus.

Article 13

MeritaciÛ

El c‡non es merita en el moment que el posseÔdor o posseÔdora lliura els residus al dipÚsit controlat i qui tÈ la titularitat de la instal∑laciÛ els accepta.

Article 14

Base imposable

  1. †La base imposable Ès constituÔda per la quantitat de residus expressada en tones que es destinen a deposiciÛ controlada.

  2. †La base imposable es determina pel rËgim general d'estimaciÛ directa, amb car‡cter preferent, mitjanÁant l'aplicaciÛ de sistemes de pes homologats, i subsidi‡riament, nomÈs en el cas que no pugui aplicar-se aquest sistema, per la via d'estimaciÛ indirecta.

  3. †Per a determinar la base imposable per la via d'estimaciÛ indirecta, l'AdministraciÛ pot tenir en compte qualsevol dada, circumst‡ncia o antecedent del subjecte passiu indicatiu del tonatge de residus destinats a la deposiciÛ controlada.

Article 15

Tipus de gravamen

  1. †Es fixa el tipus de gravamen general en la quantitat de 10 euros per tona de residu que es destini a dipÚsit controlat.

  2. †El tipus de gravamen Ès susceptible d'Èsser modificat anualment per mitj‡ de la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya.

Article 16

Quota Ìntegra

La quota tribut‡ria Ès el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen aplicable d'acord amb el que estableix l'article 15.

Article 17

Infraccions i sancions

El rËgim d'infraccions i sancions aplicable a la gestiÛ del c‡non sobre les operacions de deposiciÛ dels residus procedents dels serveis municipals de recollida Ès el vigent per a la resta de tributs de la Generalitat.

Article 18

GestiÛ

  1. †Els subjectes passius han de presentar una autoliquidaciÛ durant els vint primers dies naturals del mes seg¸ent al corresponent perÌode de liquidaciÛ trimestral, en el lloc i la forma que s'estableixin per reglament.

  2. †El deute tributari s'ha de determinar a partir de les dades contingudes en el llibre registre d'entrades de residus o a partir del tonatge facturat trimestralment.

  3. †El perÌode de liquidaciÛ ha de coincidir amb el trimestre natural.

  4. †La manca de presentaciÛ de l'autoliquidaciÛ determina que l'AdministraciÛ d'ofici giri la liquidaciÛ provisional que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 123 de la Llei general tribut‡ria.

  5. †La gestiÛ, la comprovaciÛ, la inspecciÛ i la revisiÛ dels actes derivats de l'aplicaciÛ del c‡non, llevat de la reclamaciÛ economicoadministrativa, corresponen a l'AgËncia de Residus de Catalunya.

DisposiciÛ addicional

…s aplicable la normativa general relativa als tributs de la Generalitat a tot allÚ que no regula aquesta Llei.

DisposiciÛ derogatÚria

Resten derogades les normes seg¸ents:

a)†Els articles 49, 50 i 51 de la Llei 6/1993, del 15 de juliol, reguladora dels residus.

b)†El Decret 43/2000, del 26 de gener, del Fons de gestiÛ de residus.

DisposiciÛ final

Primera

Aquesta Llei entra en vigor l'1 de gener de 2004.

Segona

S'autoritza el Govern per a desenvolupar i executar les disposicions d'aquesta Llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicaciÛ aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 13 de juny de 2003

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Ramon Espadaler i Parcerisas

Conseller de Medi Ambient

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR