DECRET 109/2014, de 22 de juliol, del sistema de formació, transferència tecnològica i innovació en el sector agroalimentari a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

El marc competencial, derivat de l’article 116.1, i d’acord amb l’article 110 de l’Estatut, atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d’agricultura i ramaderia. Aquesta competència inclou, entre d’altres, tant la regulació i el desenvolupament del sector agroalimentari com la recerca, el desenvolupament, la transferència tecnològica, la innovació de les explotacions i les empreses agràries i alimentàries i la formació en aquestes matèries.

La Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’orientació agrària, va indicar les línies generals de les polítiques públiques de la Generalitat de Catalunya en aquestes matèries i va preveure a l’article 2.c) “promoure la formació i la capacitació professionals de les persones dedicades a l’agricultura, la ramaderia i l’explotació forestal, a fi de facilitar la introducció de noves tecnologies que permetin millorar la qualitat dels productes i la competitivitat de les explotacions agràries, d’una manera sostenible, i fomentar l’ocupació i la prevenció de riscos laborals, d’acord amb les potencialitats dels diversos àmbits territorials.”

Igualment el capítol IV de l'esmentada Llei, sota el títol “Innovació i transferència de tecnologia agroalimentària i formació agrària”, definia a l’article 13 els diferents objectius de les polítiques públiques en aquesta matèria com són incrementar la recerca i innovació en matèria agroalimentària, gestionar la transferència tecnològica, i millorar la qualificació dels professionals del sector agrari per mitjà de programes de formació.

Com a línies d’actuació l’article 14 d’aquesta Llei n’esmentava diverses, entre elles, establir un sistema de transferència que integri les diferents actuacions dels sectors públics i privats afectats, fomentar la utilització de les innovacions tecnològiques en tota la cadena agroalimentària, elaborar i aplicar programes de formació, coordinar l’oferta formativa mitjançant un pla integral de formació agrària i establir sistemes de foment de la qualificació professional, promoure la formació continuada i facilitar l’obtenció de titulacions acadèmiques de formació professional inicial.

El Pla estratègic de recerca, innovació i transferència agroalimentària de Catalunya 2013-2020 va ser aprovat per Acord del Govern de 18 de juny de 2013 amb l’objectiu de millorar la governança del sistema de R+D+I en tots els àmbits i establir mecanismes de coordinació i cooperació eficaços entre les administracions que actuen en R+D+I, inclòs l’àmbit agroalimentari, per tal de consolidar-lo com un dels sectors estratègics de l’economia catalana. L'aprovació d'aquest Pla reforça i consolida l'aposta per una R+D+I de qualitat, integradora, eficaç, eficient en els recursos, i orientada a augmentar la competitivitat i la sostenibilitat del sector agrari i agroalimentari de Catalunya.

El Pla, impulsat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, preveu aprofitar les polítiques i actuacions en matèria de recerca, desenvolupament i innovació que es promouen en les estratègies i plans europeus, estatals i regionals. El Pla, definit amb una àmplia participació de tots els actors involucrats, permet establir un full de ruta per tal d’impulsar la innovació i la competitivitat del sector agroalimentari.

El Parlament de Catalunya, en la sessió plenària del dia 14 d’abril de 2010, va adoptar la Resolució 671/VIII sobre el món agrari, la qual a l'apartat VI, relatiu a la gestió del coneixement i el valor afegit, considera la formació com a element irrenunciable per millorar la competitivitat del conjunt del sector agrari i insta el Govern en l’àmbit de la gestió del coneixement a establir un programa marc de territorialitat de formació per a l’emprenedoria de base agroalimentària, amb continguts adreçats a coneixement de l’empresa, del mercat i de les fonts de finançament; destinar els recursos necessaris per posar en marxa i executar anualment el Pla de formació dels professionals agraris per compte propi; promoure les escoles de capacitació agrària i els seus programes en un esforç intensiu per dotar de més formació els agents de l’agricultura i la ramaderia, en tots els àmbits, tant en la formació professional com en la formació per a l’ocupació, i incentivar aquesta formació dels agricultors, tot considerant l’aprenentatge per a l’emprenedoria i la gestió d’empreses del sistema agroalimentari.

La millora de la formació i professionalització del sector agroalimentari i del món rural són aspectes clau per a la innovació, competitivitat i sostenibilitat de l’agricultura, la ramaderia, la forest, la indústria agroalimentària i la conservació del medi natural. La millora d’aquesta competitivitat, tal com s’esmenta en la Declaració de Lisboa i en el plantejament estratègic Europa 2020, ha de venir per un impuls de la recerca, la innovació, la transferència tecnològica i la formació. Per aquest motiu, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural vol potenciar i millorar l’eficàcia dels instruments de què disposa per a aquest fi. En aquest sentit, es vol millorar i potenciar la labor de les escoles agràries, definir millor els instruments de transferència tecnològica i formació i, especialment, potenciar la participació del sector.

Els centres de capacitació agrària es troben regulats actualment pel Decret 238/1986, de 4 de agost, pel qual es disposa l'adequació dels centres de capacitació agrària dependents del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca a les prescripcions de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació. Els darrers anys, s’han publicat diverses disposicions normatives que fan necessària una adequació de les funcions i estructura de les escoles agràries.

El Decret 270/2013, de 23 de desembre, de reestructuració del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, atribueix al Servei de Formació Agrària les funcions d’executar els plans i els programes de capacitació professional agrària del Departament tant en l’àmbit de la formació inicial com del reciclatge de coneixements i la formació permanent dels agricultors i en general del món rural, i fer-ne el seguiment i la coordinació. També li atribueix la funció de supervisar el funcionament de les escoles i centres de capacitació agrària.

En els quaranta anys d’història de l’actual model d’escoles de capacitació agrària, aquest ha estat molt important en la millora de la formació i professionalització del sector agroalimentari. En els darrers anys, el sector agroalimentari i rural ha sofert una important transformació que ha generat noves necessitats de formació i transferència tecnològica. Aquest fet ha conduït a la necessitat d’adequar, regular i redefinir la labor que actualment realitzen les escoles i centres de capacitació agrària, per tal de reconèixer moltes de les actuacions que ja realitzen actualment i crear les condicions per donar resposta a les necessitats del sector agroalimentari i del món rural per als propers anys. El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, com a departament que té dins les seves competències el sector agroalimentari, el medi natural i l’alimentació, té la voluntat d’impulsar i potenciar la formació, transferència i innovació i adequar les seves estructures i programes a aquest fi, sense perjudici de la col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i de les competències d’aquest Departament en l’ordenació general del sistema educatiu, i del Departament d’Empresa i Ocupació en matèria de formació ocupacional.

Mitjançant aquest Decret es crea el Consell Català de la Innovació Agroalimentària com a òrgan i espai de participació amb el sector i tots els agents implicats per tal de desenvolupar el Pla estratègic de recerca, innovació i transferència agroalimentària de Catalunya 2013-2020, adaptar-lo a la realitat i a les necessitats més prioritàries del sector en matèria de recerca i innovació, i per facilitar, alhora, la transferència de tot el coneixement que se’n dedueixi al conjunt del sector per fer-lo més competitiu.

D'acord amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

Per tot això, a proposta del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte:

  1. Establir les línies d’actuació en l’àmbit de la formació, la transferència tecnològica i la innovació del sector agroalimentari a Catalunya, així com la coordinació d’aquestes línies.

  2. La creació del Consell Català de la Innovació Agroalimentària.

  3. La regulació de la denominació, les funcions i l’estructura organitzativa de les escoles agràries.

Article 2

Actuacions en l’àmbit de la formació, la transferència tecnològica i la innovació del sector agroalimentari

Corresponen a la Direcció General d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, en l’àmbit de les seves competències, les actuacions següents:

  1. Coordinar els plans i programes de formació, de transferència tecnològica i d'innovació.

  2. Definir i gestionar les mesures de foment de la formació, la transferència tecnològica i la innovació, incorporant la perspectiva de gènere en el desenvolupament d’aquestes funcions.

  3. Dissenyar i establir protocols, procediments i metodologies per a les actuacions de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR