LLEI 12/2000, de 20 de novembre, per a la transmissió a la Generalitat de Catalunya de la titularitat de les instal·lacions del sistema Ter-Llobregat.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyLlei

12/2000, de 20 de novembre, per a la transmissió a la Generalitat de Catalunya de la titularitat de les instal·lacions del sistema Ter-Llobregat.

El President

de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que estableix l’article 33.2 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La Llei 6/1999, del 12 de juliol, d’ordenació, gestió i tributació de l’aigua, ha modificat el règim jurídic del servei públic d’abastament d’aigua en alta i de les instal·lacions afectes a aquest servei, pel que fa a la distinció entre la xarxa bàsica i les xarxes secundàries de la legislació precedent. Aquest fet comporta la declaració d’un únic servei públic de competència de la Generalitat, la definició d’una única xarxa regional d’abastament per a la prestació del servei a l’àrea de Barcelona el denominat "sistema Ter-Llobregat" i un únic gestor directe del servei públic: l’empresa pública Aigües Ter Llobregat, sens perjudici del règim de titularitat i gestió de les instal·lacions en el moment de l’entrada en vigor de la Llei.

En aquest marc, el Govern de la Generalitat i l’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus van formalitzar un protocol, atorgat l’1 de juliol de 1999, que estableix un procés d’incorporació gradual de les instal·lacions, amb llurs càrregues financeres i llur règim de finançament específic, en la gestió integral del servei públic d’abastament d’aigua en alta a les poblacions. Aquest procés ha de finalitzar amb la transferència de les instal·lacions al nou gestor, un cop atorgades les autoritzacions legals preceptives per a l’assumpció de les obligacions financeres preexistents.

Aquest protocol estableix els elements bàsics següents:

a) La transmissió a la Generalitat de la titularitat de les instal·lacions i dels drets i les obligacions de contingut econòmic i de qualsevol altra naturalesa vinculats a la prestació del servei públic. Les instal·lacions s’adscriuen a l’empresa pública Aigües Ter Llobregat com a gestora directa del servei, que ha d’assumir les obligacions econòmiques derivades d’aquesta adscripció amb plena garantia del manteniment de l’equilibri econòmic del servei.

b) L’aprovació d’una tarifa revisada del servei, que ha d’incloure en tots els casos els costos addicionals derivats de l’explotació i el finançament de les instal·lacions transferides.

c) L’establiment d’un marc normatiu per a la fixació i la revisió de la tarifa del servei públic d’abastament de competència de la Generalitat que garanteixi per a cada anualitat la cobertura íntegra dels costos del servei, incloses les càrregues financeres.

La primera fase d’aplicació d’aquest protocol s’ha dut a terme mitjançant el Decret 104/2000, de 6 de març, pel qual s’assigna a Aigües Ter Llobregat l’ús i l’explotació de les instal·lacions d’abastament d’aigua de titularitat metropolitana que integren la xarxa del sistema Ter-Llobregat i dels mitjans personals i materials corresponents per a la gestió del servei públic d’abastament d’aigua en alta a les poblacions.

La transferència de la titularitat de les instal·lacions a la Generalitat, en la mesura que implicarà l’assumpció pel nou gestor del servei dels actius i els passius vinculats al servei públic, comportarà també l’assumpció de les obligacions financeres que hi estan vinculades, amb el manteniment d’un règim de garanties equivalent a l’actual.

En aquest sentit, la contraprestació econòmica de totes les operacions de l’abastament d’aigua en alta és la tarifa del servei. Aquesta tarifa ha de respondre al criteri d’equilibri econòmic i, per tant, de cobertura integral dels conceptes de cost derivats de la gestió del servei. A més, la garantia del compliment d’aquestes noves obligacions requereix una afectació singular de la tarifa de què és titular l’entitat subrogada, és a dir, l’empresa pública Aigües Ter Llobregat.

De conformitat amb el que estableix la Llei 10/1982, de 12 de juliol, de finances públiques de Catalunya, s’ha d’aprovar per llei la concertació d’operacions de crèdit de les empreses públiques de la Generalitat, i també l’autorització de l’afectació de llurs recursos econòmics.

Article 1

  1. Dins el procés de transmissió a la Generalitat de la titularitat de les instal·lacions i dels drets i les obligacions de contingut econòmic vinculats a la prestació del servei públic d’abastament d’aigua en alta, s’autoritza l’empresa pública Aigües Ter Llobregat per tal que, de conformitat amb l’article 8 de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l’estatut de l’empresa pública catalana, pugui efectuar operacions d’endeutament, en qualsevol modalitat, fins a un import màxim de 20.000.000.000 de pessetes, destinades a operacions de capital i financeres que siguin pròpies de la gestió del servei públic al seu càrrec, d’acord amb les funcions establertes per l’article 9.1 de la Llei 4/1990, del 9 de març, d’ordenació de l’abastament d’aigua a l’àrea de Barcelona.

  2. Els efectes econòmics de l’autorització a què es refereix l’apartat 1 s’han d’incorporar als pressupostos de la Generalitat, amb l’acord previ del Govern, que ha d’incloure la subrogació en contractes de crèdit preexistents i la cancel·lació dels instruments de cobertura que hi estiguin associats.

Article 2

Les obligacions econòmiques derivades de les operacions d’endeutament autoritzades s’han de continuar incorporant anualment en l’estructura dels costos del servei que presta l’empresa, per tal de fer-ne la recuperació íntegra mitjançant la tarifa del servei. La tarifa ha d’ésser revisada dins de cada exercici, a fi de garantir que els ingressos procedents de la tarifa siguin suficients per a:

a) Cobrir el cost d’explotació, incloses les despeses d’operació i les amortitzacions a dotar regularment.

b) Satisfer la taxa de cobertura del servei del deute que resulti dels contractes de finançament vigents en cada moment.

c) Fer les inversions necessàries.

Article 3

L’estructura de la tarifa de l’empresa pública Aigües Ter Llobregat s’ha d’adequar al volum dels costos fixos del servei que resulta de l’assumpció de les obligacions derivades de les operacions autoritzades.

Disposicions addicionals

  1. La tarifa del servei d’abastament d’aigua en alta a les poblacions, com a ingrés propi de l’empresa pública Aigües Ter Llobregat, i el seu producte es poden afectar, pignorar o gravar, en tot o en part, per a garantir el compliment de les obligacions de pagament derivades de l’endeutament autoritzat. També poden ésser cedits a terceres persones, totalment o parcialment, els drets de crèdit presents o futurs que puguin resultar de l’aplicació de la tarifa o del producte d’aquests drets. Aquestes operacions s’han d’instrumentar, d’acord amb les normes de dret privat, en els contractes de finançament que siguin atorgats i de conformitat amb el criteri de cobertura suficient del servei del deute de les operacions formalitzades d’endeutament.

  2. En particular, es poden pignorar, en tot o en part, els drets al cobrament de la tarifa, presents o futurs, dels quals sigui o pugui ésser titular l’empresa pública Aigües Ter Llobregat, i també el producte, present o futur, del cobrament. Els drets futurs resten pignorats en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, sense necessitat d’una nova penyora o ratificació.

  3. En el cas que, a conseqüència de modificacions en la regulació, en l’estructura o en l’import de la tarifa o per altres causes que determini el Govern, resulti alterada la posició jurídica dels titulars dels contractes i les garanties indicats en els apartats 1 i 2, el Govern ha d’adoptar les mesures necessàries per a garantir el restabliment dels drets d’aquestes persones, inclòs l’abonament, si escau, dels interessos meritats per qualsevol concepte.

Disposició transitòria

Fins que el Govern no aprovi un altre règim, el cost fix establert per l’article 3 d’aquesta Llei s’ha d’imputar als municipis de l’àmbit territorial definit per l’article 3.1.c) de la Llei 7/1987, de 4 d’abril, per la qual s’estableixen i regulen actuacions públiques especials en la conurbació de Barcelona i en les comarques compreses dins la seva zona d’influència directa, d’acord amb la tarifa que autoritzi l’òrgan competent en els exercicis successius.

Disposicions finals

Primera

S’autoritza el Govern perquè dicti les disposicions necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei i, especialment, perquè estableixi, si escau, l’abast i la forma de les garanties previstes en la disposició addicional.

Segona

Aquesta Llei entra en vigor el dia 21 de novembre de 2000. Els recursos i les dotacions que en resultin s’han d’incorporar en els pressupostos de la Generalitat.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d’aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 20 de novembre de 2000

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Felip Puig i Godes

Conseller de Medi Ambient

(00.322.042)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR