ORDRE TRI/95/2006, de 3 de març, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les accions per al foment de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

ORDRE

TRI/95/2006, de 3 de març, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les accions per al foment de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball.

Amb el Tractat d'Amsterdam, l'any 1998 s'institucionalitza l'Estratègia Europea per a l'Ocupació i es concreten tot un seguit de línies directrius d'ocupació per al període 1997-2002. En aquest període aquestes línies directrius es van estructurar en quatre blocs o pilars: millorar la capacitat d'inserció professional; desenvolupar l'esperit d'empresa i la creació d'ocupació; fomentar la capacitat d'adaptació dels treballadors/res i de les empreses; reforçar la política d'igualtat entre homes i dones.

La Unió Europea ha anat avançant en l'establiment i definició d'un marc d'actuació comú a tots els estats membres en relació amb les polítiques d'ocupació que intenta respondre de forma equilibrada a la necessitat d'augmentar la competitivitat de les nostres economies, alhora que es desenvolupen mesures d'integració social per als col·lectius amb major risc d'exclusió, encarant aquests reptes des d'una estratègia proactiva.

La Cimera de Lisboa, celebrada l'any 2000, instaura una nova fórmula estratègica per assolir els objectius d'ocupació per al 2010. Dins d'aquesta nova estratègia, cal destacar la necessitat que els estats membres desenvolupin actuacions orientades a garantir l'aprenentatge permanent al llarg de la vida de tots els ciutadans i ciutadanes.

El Consell Europeu de Brussel·les, celebrat al març de 2003, confirma que l'estratègia per a l'ocupació compleix el paper director en l'aplicació dels objectius de l'estratègia de Lisboa sobre ocupació i mercat de treball. En aquest sentit, s'aproven les Directrius d'ocupació que els estats membres estan aplicant en el període 2003-2006.

Aquesta nova estratègia per a l'ocupació s'articula en onze Directrius. La Directriu sisena Igualtat d'oportunitats entre homes i dones tracta de reduir el desequilibri entre homes i dones en matèria d'ocupació, salaris i de promoció professional. En aquesta línia es proposa la posada en marxa de mesures específiques i també integrar la igualtat d'oportunitats entre homes i dones en el conjunt de línies directrius.

Amb l'objecte de reduir les diferències de retribució, cal abordar els factors subjacents a aquestes diferències, especialment la segregació sectorial i professional, la formació, la classificació de feines i els sistemes de retribució, la sensibilització i la transparència.

La Directriu setena és Promoure la integració de les persones desafavorides en el mercat de treball i combatre la seva discriminació. En aquest sentit, els estats membres han de fomentar la integració de les persones amb dificultats específiques en el mercat de treball -joves amb fracàs escolar, persones amb discapacitat, immigrants- tot desenvolupant la seva ocupabilitat, incrementant les oportunitats de treball i combatent la discriminació de què són objecte.

D'altra banda, la normativa comunitària incideix en la importància dels itineraris integrats d'inserció professional. El Reglament 1784/1999 del Parlament europeu i del Consell de 12 de juliol de 1999, relatiu al Fons Social Europeu, estableix en el seu article 3 que els ajuts financers del fons es destinaran especialment a l'assistència a favor de les persones en activitats com la formació professional ocupacional, la formació professional reglada, la formació contínua de la població ocupada, ajuts a l'ocupació, orientació i assessorament, etc., que podran formar part d'itineraris integrats d'inserció professional.

També el Marc comunitari de suport 2000-2006 fa referència a l'objectiu 3 del Fons Social Europeu, que estableix com a prioritats estratègiques la integració d'actuacions per tal d'establir, en la mesura del possible, itineraris individualitzats d'inserció.

La Llei 17/2002, de 5 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació, i de creació del Servei d'Ocupació de Catalunya (DOGC núm. 3676, de 12.7.2002), que assumeix els objectius europeus de l'ocupació, crea el Servei d'Ocupació de Catalunya responent als plantejaments i les necessitats que un servei públic requereix, establint criteris ordenadors i integradors de les funcions i els serveis que els ciutadans de Catalunya necessiten i demanen per a l'ocupació. Tot això sense oblidar la necessitat i el compromís del Departament de Treball i Indústria de proposar i aplicar línies d'actuació, incorporables a curt i mitjà termini a aquest Servei, dels estàndards de qualitat, innovació, promoció i participació que la societat catalana de la primera dècada del segle XXI demana i per donar resposta als criteris i als requeriments de la Comissió Europea.

La consecució dels objectius i les finalitats a què responen les funcions que té atribuïdes el Servei d'Ocupació de Catalunya ha de passar necessàriament per la regulació, la gestió i el foment d'aquelles accions que permetin assajar fórmules innovadores i explorar noves alternatives en l'àmbit de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball. Aquesta Ordre té com a finalitat establir aquesta regulació i les bases per a la gestió i el foment d'aquestes accions.

D'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, modificat per la Llei 12/2004, de 27 de desembre;

Un cop consultats els agents socials representats al consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i al Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de Catalunya, amb l'informe previ de l'Assessoria Jurídica del Departament de Treball i Indústria i de la Intervenció Delegada, a proposta del director del Servei d'Ocupació de Catalunya i es ús de les facultats que em són conferides d'acord amb l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

TÍTOL 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular la gestió dels programes ocupacionals per al foment de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball promoguts pel Servei d'Ocupació de Catalunya en el marc de les seves funcions, i aprovar les bases reguladores de les subvencions destinades a impulsar els esmentats programes.

Article 2

Definició i classificació dels programes ocupacionals per al foment de la igualtat d'oportunitats

Els programes ocupacionals per al foment de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball es classifiquen, en funció del seu plantejament i contingut, en:

  1. Programes per al foment de la igualtat d'oportunitats home-dona en el mercat de treball (mesures d'acció positiva), que es preveuen al Capítol 1 del Títol 2 d'aquesta Ordre.

    Aquestes actuacions tenen com a finalitat la posada en marxa d'accions que neutralitzin les desigualtats existents entre homes i dones al mercat laboral en relació amb l'accés a l'ocupació, la formació, la promoció professional i les condicions de treball.

  2. Programes d'inserció sociolaboral de col·lectius amb especials dificultats, que es preveuen al Capítol 2 del Títol 2 d'aquesta Ordre.

    Aquestes actuacions tenen com a objectiu la integració al mercat laboral dels col·lectius amb especials dificultats d'inserció, mitjançant l'articulació d'accions ocupacionals que combinen mesures de diferent naturalesa: informació, orientació, motivació, formació, pràctica laboral, seguiment i tutoria.

Article 3

Subvencions i ajuts per al desenvolupament de les accions

El Servei d'Ocupació de Catalunya podrà atorgar subvencions per tal de finançar totalment o parcial la realització de les accions a què es refereix aquesta Ordre.

Article 4

Beneficiaris dels programes

Els beneficiaris dels programes per al foment de la igualtat d'oportunitats en el mercat de treball i per als programes d'inserció sociolaboral han de ser persones aturades inscrites com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de Catalunya, que compleixin els requisits específics previstos als articles 13 i 20 d'aquesta Ordre.

Article 5

Entitats beneficiàries de les subvencions

5.1 Podran accedir a les subvencions previstes en aquesta Ordre les entitats que reuneixin els requisits que s'estableixen a l'...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR