ORDRE INT/242/2012, de 3 d'agost, per la qual s'estableix el procediment d'autorització dels acords de col·laboració entre municipis per a la prestació dels serveis de policia local.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior
Rango de LeyOrdre

L’article 160 de l’Estatut d’Autonomia estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de règim local, respectant el principi d’autonomia local, que inclou, entre d’altres, les relacions entre les institucions de la Generalitat i els ens locals i també les tècniques d’organització i de relació per a la cooperació i la col·laboració entre els ens locals i entre aquests i l’Administració de la Generalitat, incloent-hi les diverses formes associatives, mancomunades, convencionals i consorcials.

L’article 164 de l’Estatut d’Autonomia estableix que correspon a la Generalitat de Catalunya, en matèria de seguretat pública, d’acord amb el que disposa la legislació estatal, la planificació i la regulació del sistema de seguretat pública de Catalunya, l’ordenació de les policies locals i la coordinació de l’actuació de les policies locals. Respecte d’això, cal tenir en compte que l’any 2003, el Parlament va aprovar la Llei 4/2003, de 7 d’abril, d’ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya.

La Llei orgànica 16/2007, de 13 de desembre, complementària de la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural, de modificació de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, ha possibilitat que els municipis que no disposin de recursos suficients per a la prestació dels serveis de policia local puguin associar-se per a l’execució de les funcions assignades a aquestes policies per la Llei orgànica 2/1986.

Així, la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat preveu que dos o més municipis limítrofs i pertanyents a una mateixa comunitat autònoma, en el supòsit indicat, hagin de subscriure un acord de col·laboració per a la prestació de serveis pels cossos de policia local dependents dels respectius municipis, el qual ha de respectar les condicions que es determinin pel Ministeri de l’Interior (que ha dictat l’Ordre INT/2944/2010, de 10 de novembre) i ha de comptar amb l’autorització del Ministeri o, si escau, de la Comunitat autònoma corresponent d’acord amb el que disposi l’Estatut d’Autonomia que, en el cas de la Generalitat de Catalunya, inclou les prescripcions abans indicades en matèria de seguretat i policia. Així mateix, la disposició final primera de l’esmentada Ordre ministerial atribueix l’autorització de l’acord de col·laboració, d’acord amb la citada Llei orgànica, a les comunitats autònomes que hagin assumit en els seus estatuts d’autonomia competències per a la protecció de persones i béns i per al manteniment de l’ordre públic.

Cal tenir en compte que aquesta Ordre estatal, a més de reiterar la citada disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 2/1986, únicament ha concretat, quant als requisits, la necessitat que els municipis limítrofs que s’associen pertanyin a una mateixa comunitat autònoma i que les poblacions de llurs municipis no superin la xifra dels 40.000 habitants, especificant que s’han de justificar les causes, que s’ha de determinar un òrgan encarregat de coordinar el funcionament dels serveis i, si escau, la composició i funcions de la Comissió mixta de seguiment de l’Acord, així com el principi d’exclusivitat que impedeix a un municipi subscriure més d’un acord de col·laboració i també la seva vigència (indefinida, temporal o estacional).

La Llei 16/1991, de 10 de juliol, de les policies locals, aprovada pel Parlament de Catalunya, en el títol 2 sobre coordinació i col·laboració entre les policies locals, va preveure les funcions de coordinació i el seu abast, la Comissió de Coordinació de les Policies Locals (actualment Comissió de Policia de Catalunya d’acord amb la Llei 4/2003), la col·laboració i cooperació entre les policies locals referides a la creació de serveis comuns d’utilització supramunicipal (article 21), l’assessorament als municipis (article 22), els convenis de cooperació dels municipis que no disposen de policia local amb el Departament d’Interior (abans Governació) perquè la policia autonòmica exerceixi actuacions concretes i de cooperació corresponents a les policies locals (article 23.1), el suport de la policia autonòmica als municipis que disposen de policia local (article 23.2) i, en el cas de municipis limítrofs en casos de necessitat, amb l’autorització prèvia del conseller d’Interior, l’establiment d’acords de cooperació entre llurs policies (article 23.3). Lògicament, a la data d’aprovació d’aquesta Llei, i molt abans del reconeixement de la competència autonòmica sobre ordenació de les policies locals, no es preveia la col·laboració entre municipis per prestar els serveis de policia local tenint en compte a més la jurisprudència constitucional que havia establert taxativament que la Llei orgànica 2/1986 havia exclòs tant la possibilitat de creació de cossos de policia local supramunicipals com la creació de cossos de policia local per altres ens locals que no fossin els municipis.

Per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR