ACORD GOV/175/2013, de 17 de desembre, pel qual s'aprova la modificació de les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic i es disposa la publicació del seu text íntegre.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyAcord

L’article 172.1.c) de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat en matèria d’ensenyament universitari, sens perjudici de l’autonomia universitària, la competència exclusiva sobre l’aprovació dels estatuts de les universitats públiques i de les normes d’organització i funcionament de les universitats privades.

Les universitats privades elaboren i aproven les seves normes d'organització i funcionament, en virtut de la seva autonomia universitària, les quals són aprovades pel Govern de la Generalitat, amb el control previ de legalitat, d'acord amb el que estableix l'article 103.2 de la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d'universitats de Catalunya.

En compliment de la disposició addicional novena de la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats, el Patronat de la Fundació Universitària Balmes, en data 18 de desembre de 2012, ha aprovat les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic, per tal d'adaptar-les al nou marc jurídic vigent.

Un cop analitzada l’adequació a la legalitat vigent de les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic, i atès el que estableix la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern; per tot això, a proposta del conseller d’Economia i Coneixement el Govern,

Acorda:

-1 Aprovar les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic, que figuren com a annex a aquest Acord.

-2 Aquestes Normes substitueixen les que es varen aprovar mitjançant el Decret 274/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aproven les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic, que queden derogades.

-3 De conformitat amb l’article 6.2 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, les Normes d'organització i funcionament de la Universitat de Vic entren en vigor el mateix dia de la seva publicació al DOGC.

-4 Disposar la publicació d’aquest Acord al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 17 de desembre de 2013

Jordi Baiget i Cantons

Secretari del Govern

Annex

Normes d’organització i funcionament de la Universitat de Vic

Preàmbul

La Universitat de Vic (UVic), reconeguda per Llei del Parlament de Catalunya 5/1997, de 30 de maig, sorgí de la culminació dels Estudis Universitaris de Vic (EUV), conjunt de centres adscrits a les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona i Politècnica de Catalunya, procés iniciat l’any 1977 amb l’adscripció de l’Escola de Mestres Jaume Balmes.

La UVic significa, doncs, elevar a la condició universitària plena una realitat preexistent, dotant-la de personalitat jurídica i acadèmica. És, de fet, una restauració o refundació de la Universitat a Vic, ciutat que compta amb una antiga tradició i una provada vocació d’estudis superiors que, arrelats a l’Edat Mitjana, han mantingut una presència constant sota formes canviants. Abans de la represa d’aquestes darreres dècades i de l’actual universitat, tres grans institucions al llarg dels segles han donat a Vic el caràcter de ciutat d’estudis superiors i cultura, l’Escola Catedralícia i l’Estudi General a l’Edat Mitjana, la Universitat Literària durant l’Edat Moderna i el Seminari Tridentí dels segles XIX i XX.

La UVic és continuació d’aquesta tradició educativa i alhora respon a les necessitats de la societat actual. Aquest doble objectiu ha presidit en tot moment el projecte universitari de Vic, emprès als inicis del darrer quart del segle XX per un equip de professors, en el qual gradualment es varen anar implicant més persones i institucions fins a formar una comunitat universitària que, amb responsabilitat i il·lusió, amb estabilitat i renovació, ha portat la UVic cap a la seva consolidació.

L’ens titular de la UVic, la Fundació Universitària Balmes (FUB) constituïda l’any 1985, assumí la voluntat de restituir a la ciutat la institució universitària que en fou suprimida l’any 1717 com a conseqüència de represàlies de la guerra de Successió. El restabliment de la UVic és, doncs, d’una banda, una acció de justícia històrica, però respon, de l’altra, a la voluntat de reequilibrar el territori de Catalunya i a la constatació que la universitat, en les ciutats com Vic, és un factor de reconstrucció nacional.

La UVic, que, igual que l’antiga, porta el nom de la ciutat, capital d’Osona, es projecta no solament a la zona de la seva influència natural i a tot Catalunya, sinó també a les terres de llengua catalana, a l’Estat espanyol, a Europa i al món. Conseqüent amb els principis inherents a la institució, la UVic es projecta, doncs, a l’àmbit internacional des del propi àmbit nacional.

A partir de l’Escola Universitària de Mestres Jaume Balmes, creada l’any 1977, els Estudis Universitaris de Vic (EUV) varen créixer ordenadament fins a arribar a impartir en els seus centres adscrits diverses titulacions universitàries oficials, així nasqueren l’Escola Universitària d’Infermeria Osona, l’Escola Universitària d’Estudis Empresarials d’Osona i l’Escola Politècnica Superior d’Osona. Paral·lelament es va crear l’editorial EUMO (Edicions de l’Escola Universitària de Mestres d’Osona), entenent la producció de llibres com a inherent a l’activitat universitària. Aquesta continuada expansió comptà amb la meritòria col·laboració de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya, per mitjà dels corresponents convenis d’adscripció. Igualment, des dels seus orígens, la UVic ha rebut el suport dels diferents organismes territorials i, especialment, de l’Ajuntament de Vic, el qual, directament o per mitjà de la Fundació Pública Municipal per a l’Ensenyament Universitari a Vic, ha tingut un paper decisiu en la seva promoció i el seu sosteniment. Així, s’ha apropat als ciutadans de l’entorn el servei públic de l’ensenyament superior i s’ha complementat l’oferta d’ensenyaments universitaris a Catalunya.

En traspassar del segle XX al XXI, després d’anys d’estreta col·laboració entre institucions privades i organismes públics, Vic recuperà la condició de ciutat universitària i l’activitat docent i investigadora que ofereix ha assolit un nivell d’acceptació social, un grau de desenvolupament i de qualitat acadèmica i una consolidació territorial que justifiquen la confiança en el futur de la UVic.

La UVic com a institució, així com les persones que hi treballen, s’inspira en els valors de la pedagogia catalana, en clara sintonia amb la realitat social i territorial, es fonamenta en la unitat de docència i recerca i transferència de coneixement, estimula els ideals humans individuals i socials de l’Educació Superior i vol contribuir, col·laborant amb les altres universitats, a la formació del sistema universitari català.

L’èmfasi distintiu de la UVic es posa en els següents punts:

Referents catalans i europeus

Les realitats nacionals catalanes, en el sentit més comprensiu, són objecte privilegiat de docència i d’estudi. La UVic s’identifica com a universitat catalana. La llengua catalana n’és el signe perceptible, constant i comú d’identitat i per això en promou l’ús i fomenta que sigui la llengua vehicular de la vida universitària. Alhora, l’àmbit universal dels seus interessos científics i formatius s’hi concreta des de la perspectiva de la societat catalana. Simultàniament la UVic considera les realitats d’Europa objecte destacat d’estudi i unitat superior identificadora.

Projecció internacional

La Universitat de Vic considera essencials els programes de mobilitat internacional per a estudis i practiques, docència i formació i el desenvolupament de projectes acadèmics i de recerca d’àmbit internacional compartits amb altres universitats i institucions.

Formació plurilingüe

La formació plurilingüe és per a la UVic un punt d’èmfasi no solament perquè ha esdevingut imprescindible a causa de la mobilitat creixent dels universitaris i dels professionals, sinó també perquè l’estudi de llengües i cultures ha esdevingut en el nostre temps un vehicle privilegiat per a la formació humanística.

Projecte personal d’aprenentatge

El model de formació propi i singular de la UVic es basa en la integració de diverses metodologies docents, la combinació del contacte presencial amb fórmules no presencials i l’ús de les TIC i la qualitat de les relacions professorat-alumnat orientat cap a la consolidació dels coneixements. L’objectiu és aconseguir la implicació activa de l’estudiant en el propi procés de formació i promoure la inclusió en els plans formatius de la perspectiva internacional i dels valors de l’emprenedoria i de la innovació i d’altres valors relatius a la seva formació integral.

Inserció socioprofessional dels titulats

També és funció de la Universitat formar professionals capaços d’assumir les exigències professionals i laborals de les empreses i organitzacions. Per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR