ORDRE TES/226/2012, de 13 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions a associacions i fundacions per al finançament d'actuacions i projectes d'educació i sensibilització ambiental.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

La sensibilització i l’educació ambiental són instruments especialment útils a l’hora de promoure el canvi social de mentalitat que demana la transició de la societat catalana cap al desenvolupament sostenible.

Les actuacions de sensibilització i educació ambiental que duen a terme per iniciativa pròpia associacions i fundacions coadjuven als esforços que fa en el mateix sentit l’Administració pública. És per això que la Generalitat de Catalunya contribueix a finançar-les per mitjà de la Direcció General de Polítiques Ambientals de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat.

El juliol de 2011, el Departament de Territori i Sostenibilitat va presentar públicament el Pla de suport al tercer sector ambiental de Catalunya 2011-2014, l’objectiu del qual és enfortir la capacitat operativa de les entitats que el conformen, en el sentit de facilitar la creació de xarxes d’interacció, impulsar projectes innovadors i fer més visible la funció social de les entitats.

Com que una de les línies d’actuació que preveu el Pla esmentat consisteix a promoure el treball en xarxa i la coordinació dins del tercer sector, el Departament de Territori i Sostenibilitat considera necessari fomentar la col·laboració d’entitats en la concepció, l’organització i l’execució d’actuacions de sensibilització i educació ambiental i enfortir-ne la capacitat operativa, mitjançant una línia específica de les subvencions regulades en aquesta Ordre, destinada al finançament de projectes en què participin de manera conjunta dues o més entitats.

El fet que el propòsit d’aquesta línia de subvencions sigui enfortir la capacitat operativa de les entitats que conformen el tercer sector ambiental de Catalunya, les quals tenen en la protecció i millora del medi ambient la seva finalitat principal, comporta que les associacions empresarials, els col·legis professionals i els sindicats no hi puguin optar com a beneficiàries, ja que les seves finalitats principals són d’una altra naturalesa.

Es tracta d’una línia de subvencions que s’afegeix i complementa la que convocava fins ara el Departament de Medi Ambient i Habitatge, adreçada al finançament d’actuacions de sensibilització i educació ambiental dutes a terme per associacions i fundacions a títol individual; línia que es manté i que queda regulada, així mateix, en aquesta Ordre.

Atès que l’article 119.h) del Decret 342/2011, de 17 de maig, de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat, atribueix a la Direcció General de Polítiques Ambientals la funció de promoure plans, programes i activitats adreçades a l’educació, la recerca i la formació ambiental i fomentar les actituds, les pràctiques i l’ús de recursos, productes i serveis basats en criteris de sostenibilitat, en coordinació amb els ens locals, així com impulsar projectes i actuacions per enfortir el tercer sector ambiental;

Atès el que disposen el capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions i la resta de normativa aplicable;

D’acord amb l’article 92.3 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases reguladores de les subvencions a associacions i fundacions per al finançament d’actuacions i projectes d’educació i sensibilització ambiental que consten en els annexos d’aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordre MAH/444/2009, de 7 d’octubre, per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions a associacions i fundacions per al finançament d’actuacions d’educació i sensibilització ambiental en matèria de canvi climàtic (DOGC núm. 5487, de 20.10.2009).

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 13 de juliol de 2012

Lluís Recoder i Miralles

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex 1

Bases reguladores de les subvencions destinades a associacions i fundacions per al finançament d’actuacions d’educació i sensibilització ambiental

—1 Objecte de les subvencions

L’objecte d’aquestes bases és regular les subvencions destinades a associacions i fundacions per al finançament d’actuacions d’educació i sensibilització ambiental.

—2 Actuacions subvencionables

Són subvencionables les actuacions d’educació i sensibilització ambiental que es determinen a cada convocatòria.

—3 Entitats beneficiàries i requisits de les entitats sol·licitants

3.1 Poden optar a les subvencions regulades en aquestes bases a títol individual les persones jurídiques següents:

  1. Les associacions.

  2. Les fundacions.

    Per poder optar a les subvencions, les persones jurídiques esmentades han de tenir la seu o una delegació a Catalunya, exercir-hi la seva activitat i en els seus estatuts ha de constar que tenen com a finalitat principal la protecció i millora del medi ambient.

    Les associacions empresarials, els col·legis professionals i els sindicats no poden optar com a beneficiàries a les subvencions que regula aquesta Ordre.

    3.2 Les entitats destinatàries de les subvencions han de complir, en tot cas, els requisits següents:

  3. Estar legalment constituïdes i inscrites en el registre corresponent.

  4. Estar al corrent de les obligacions tributàries davant la Generalitat de Catalunya, l’Administració General de l’Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.

  5. No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  6. Si tenen establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

  7. Si no tenen establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableix l’article 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

  8. En el cas que tinguin activitat econòmica i una plantilla igual o superior a 50 treballadors/ores, donar feina, almenys, a un 2% de treballadors/ores amb discapacitat sobre el total de treballadors/ores de l’empresa, d’acord amb el que preveu l’article 38.1 de la Llei 13/1982, de 7 d’abril, d’integració social de minusvàlids, o bé complir el que estableixen el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i el Decret 322/2011, de 19 d’abril, que regulen el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de treballadors amb discapacitat, d’acord amb el que estableix l’article 92.5 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

  9. En el cas que tinguin activitat econòmica i una plantilla igual o superior a 25 persones, utilitzar mitjans, amb l’acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe als centres de treball i intervenir-hi, de conformitat amb els articles 5 i 29 de la Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

  10. En el cas de fundacions, haver presentat els comptes anuals al registre corresponent.

    El compliment d’aquests requisits s’acreditarà mitjançant l’aportació de la documentació que preveu la base 7.

    —4 Despeses subvencionables i import de les subvencions

    4.1 Es consideren despeses subvencionables les que tinguin una relació directa amb l’actuació subvencionada i es duguin a terme dins del termini d’execució de l’actuació que, d’acord amb la base 14 , fixi la convocatòria.

    Les despeses subvencionables estan sotmeses a les limitacions següents:

  11. Tan sols es poden imputar a la subvenció les retribucions de personal efectivament meritades per l’activitat per a la qual va ser concedida.

  12. No es poden imputar a la subvenció les despeses realitzades en la condició de membres de les juntes directives o consells de direcció de l’entitat.

  13. Les dietes i despeses de viatge directament relacionades amb l’activitat objecte de la subvenció poden ser objecte de subvenció en les quanties que estableix el Decret 138/2008, de 8 de juliol, d’indemnitzacions per raó del servei (DOGC núm. 5170, de 10.7.2008). Els viatges a l’estranger tenen caràcter excepcional i només se subvencionaran si es justifiquen com a imprescindibles per a la realització de l’activitat subvencionada.

  14. Es poden considerar despeses de funcionament propi qualsevol altra despesa degudament justificada, directament relacionada amb l’activitat objecte de subvenció (despeses de material fungible, de lloguer d’immobles, de subministrament d’electricitat, aigua, gas o telèfon), la imputació de les quals s’efectuï en la part que correspongui de forma raonable i d’acord amb principis i normes de comptabilitat generalment acceptades, fins a un import màxim d’un 10% de l’import del pressupost de l’activitat subvencionada.

  15. Els àpats de persones destinatàries d’actuacions no se subvencionen en cap cas.

    4.2 No tenen la consideració de despeses subvencionables:

  16. L’IVA.

  17. Les despeses financeres.

  18. Les despeses que no estiguin definides o que no tinguin com a finalitat l’objecte de la subvenció, així com les despeses no imputables directament a les actuacions.

    4.3 La dotació màxima de les subvencions, l’import màxim per actuació i la posició pressupostària a què s’han d’imputar les subvencions figuraran en la resolució de convocatòria anual corresponent. L’import per actuació pot arribar al 100% del seu cost total.

    4.4 Les entitats beneficiàries de subvencions per a actuacions d’educació i sensibilització ambiental poden subcontractar-ne l’execució d’una part, sempre que aquesta subcontractació no excedeixi el 70% de l’import de l’actuació.

    —5 Compatibilitat de les subvencions

    La percepció de les subvencions concedides és compatible amb la percepció de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR