DECRET 221/2013, de 3 de setembre, pel qual es regula el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic i s'aprova la seva organització i el seu funcionament.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

La Directiva 2007/66/CE del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2007, per la qual es modifiquen les directives 89/665/CEE i 92/13/CEE del Consell pel que fa referència a la millora de l’eficàcia dels procediments de recurs en matèria d’adjudicacions de contractes públics, va establir l’obligatorietat dels estats membres de la Unió Europea de crear un òrgan independent competent per conèixer els recursos en matèria de contractació pública.

La Llei de l’Estat 34/2010, de 5 d’agost, de modificació de les lleis 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, 31/2007, de 30 d’octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l’aigua, l’energia, els transports i els serveis postals, i 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, per adaptació a la normativa comunitària de les dues primeres, va introduir modificacions en el règim de revisió de decisions en matèria de contractació, en compliment de la referida directiva.

En aquests moments, el recurs especial de revisió de decisions en matèria de contractació està regulat al Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat per Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, que, a l’article 41.3, determina que en l’àmbit de les comunitats autònomes la competència per resoldre els recursos serà establerta per les seves normes específiques i podran crear un òrgan independent, unipersonal o col·legiat, d’acord amb les previsions contingudes al referit text legislatiu.

A Catalunya, la disposició addicional quarta de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, va crear l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya, com a òrgan administratiu unipersonal especialitzat que actua amb plena independència funcional en l’exercici de les seves competències i exerceix les seves funcions en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, de les entitats i els organismes que formen part del seu sector públic que tenen la consideració de poders adjudicadors, de les administracions locals integrades en el seu territori, i també de les entitats i els organismes de l’Administració local que tenen la consideració de poders adjudicadors.

La mateixa llei preveu que si el volum i l’especificitat dels assumptes que són competència de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya aconsellen la modificació del seu caràcter unipersonal, l’òrgan pot ésser transformat en un òrgan col·legiat amb la denominació de Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, mitjançant un decret del Govern i prèvia proposta motivada efectuada per l’òrgan competent que tingui atribuïdes les competències de supervisió i avaluació de la contractació pública a la Generalitat de Catalunya.

En compliment de la normativa esmentada i de la potestat autoorganitzativa que l’article 150 de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat de Catalunya, reconeixent la seva competència exclusiva sobre l’estructura i la regulació dels òrgans administratius públics.

Tenint en compte la proposta de l’Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública, i l’experiència acumulada durant el període de funcionament de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya, es considera convenient regular el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, i la seva organització i funcionament.

De conformitat amb el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat, la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

A proposta del conseller de la Presidència, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Regulació, competències i àmbit d’actuació del Tribunal

Article 1 Regulació del Tribunal

Es transforma l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya en òrgan col·legiat amb la denominació de Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, i s’aprova la seva organització i el seu funcionament.

S’adscriu al departament competent en l’establiment de criteris, direcció i control de la contractació pública.

Article 2 Naturalesa jurídica

El Tribunal és un òrgan administratiu col·legiat de caràcter especialitzat que exerceix les seves funcions amb plena independència, objectivitat i imparcialitat, sense estar subjecte a cap vincle jeràrquic, ni a instruccions de cap tipus dels òrgans de les administracions públiques afectades.

Article 3 Àmbit d’actuació
  1. El Tribunal exerceix les seves funcions en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, de les entitats i els organismes que formen part del seu sector públic que tenen la consideració de poders adjudicadors i, en el seu cas, de les administracions locals integrades en el seu territori i de les entitats i els organismes de l’Administració local que tenen la consideració de poders adjudicadors.

  2. El Parlament de Catalunya i les institucions i entitats que en depenen, així com la resta d’institucions i entitats de la Generalitat creades per l’Estatut d’autonomia, poden atribuir la competència per resoldre els recursos i les reclamacions al Tribunal Català de Contractes del Sector Públic mitjançant la formalització del conveni corresponent.

  3. El Tribunal té competència material sobre els actes següents:

  1. Resoldre els recursos especials en matèria de contractació interposats contra els actes relacionats en l’apartat 2 de l’article 40 del Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, quan es refereixen als tipus de contractes especificats en l’apartat 1 del mateix article i no es tracti de procediments d’adjudicació que se segueixin pel tràmit d’emergència de l’article 113 del mateix text refós.

  2. Decidir sobre l’adopció de mesures provisionals sol·licitades en els termes establerts al text refós esmentat, amb anterioritat a la interposició del recurs especial en matèria de contractació.

  3. Resoldre les qüestions de nul·litat basades en els supòsits especials de nul·litat contractual establerts a l’article 37 del Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.

  4. Resoldre les reclamacions en els procediments d’adjudicació dels contractes, les mesures provisionals i la qüestió de nul·litat a què fan referència els articles 101, 103, 109, 110 i 111 de la Llei 31/2007, del 30 d’octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l’aigua, l’energia, els transports i els serveis postals.

Article 4 Seu del Tribunal

El Tribunal té la seu en el mateix lloc on hi hagi els òrgans centrals del departament competent en l’establiment de criteris, direcció i control de la contractació pública.

Capítol II

Composició del Tribunal, estatut i funcions dels seus integrants

Secció 1a. Composició i estatut personal

Article 5 Composició del Tribunal
  1. El Tribunal es compon del president/a i dues persones com a vocals, tots amb veu i vot. En el cas que el volum d’assumptes sotmesos al coneixement del Tribunal ho aconselli per causes degudament acreditades, el nombre de vocals podrà ser incrementat per decret del Govern. La composició del Tribunal procurarà garantir la presència de dones i homes amb capacitació, competència i preparació adequades.

  2. El president/a i les persones vocals són nomenats per la persona titular del departament competent en l’establiment de criteris, direcció i control de la contractació pública, entre persones funcionàries que reuneixin els requisits establerts a l’article 6.1 d’aquest Decret. La resolució de nomenament s’ha de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

  3. El president/a i una de les persones vocals són nomenats, mitjançant convocatòria pública i pel procediment de lliure designació, entre candidats funcionaris de l’Administració de la Generalitat de Catalunya que reuneixin la resta de requisits establerts a l’article 6.1.

  4. L’altre vocal és nomenat entre candidats funcionaris...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR