DECRET 74/2000, de 22 de febrer, de convocatòria per a la formulació del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya del quadrienni 2000-2003. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 3094, pàg. 2420, de 8.3.2000).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

74/2000, de 22 de febrer, de convocatòria per a la formulació del Pla únic d’obres i serveis de Catalunya del quadrienni 2000-2003. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 3094, pàg. 2420, de 8.3.2000).

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

D’acord amb la Llei 23/1987, de 23 de desembre, correspon a la Generalitat, mitjançant el Pla únic d’obres i serveis de Catalunya (en endavant PUOSC o Pla), instrumentar la cooperació econòmica en les inversions locals, per a la realització de les obres i la prestació dels serveis de competència municipal, enumerats pels articles 63 i 64 de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya, i, preferentment, els que determina de caràcter mínim i obligatori.

Havent arribat a la fi del Pla 1996-1999, i per tal de mantenir la deguda continuïtat de la cooperació econòmica en les inversions locals, el Govern de la Generalitat de Catalunya convoca als ens locals a la formulació del PUOSC corresponent al quadrienni 2000-2003.

La present convocatòria conté diversos aspectes que la diferencien de les precedents i que convé destacar, bé que sigui en els seus trets essencials.

En primer lloc, és la primera que es realitza després de la Sentència 109/1998, de 21 de maig, del Tribunal Constitucional, que declara la constitucionalitat essencial dels preceptes de la Llei 5/1987, de 4 d’abril, reguladora del règim provisional de les competències de les diputacions provincials, i de la Llei 23/1987, del 23 de desembre, per la qual s’estableixen els criteris de finançament del Pla únic d’obres i serveis de Catalunya, i les bases per a la selecció, la distribució i el finançament de les obres i els serveis a incloure-hi, la constitucionalitat dels quals havia estat qüestionada.

La convocatòria present s’estructura en dues parts ben diferenciades, de les quals, la primera, regula la convocatòria per a la formulació del Programa general i la segona, els programes específics que impulsa i formula l’Administració de la Generalitat, adreçats a procurar el reequilibri territorial de Catalunya. En aquest sentit, es consolida el programa adreçat als municipis que tenen nuclis agregats dins del seu territori, mentre que el segon, anomenat d’acció territorial, constitueix una novetat, i va adreçat a atendre actuacions singulars, per la seva naturalesa i característiques, que foren difícilment integrables en els altres instruments de cooperació existents fins ara.

Per altra part, cal destacar que, per primera vegada, es formula una convocatòria única per a tots els programes i totes les administracions públiques cooperadores, amb la qual cosa es proporciona als ens beneficiaris un marc unitari de planificació de les seves inversions i una seguretat absoluta pel que fa a l’execució de les actuacions que siguin incloses dins del PUOSC del quadrienni.

Pel que fa al contingut del Decret, cal destacar que el Govern pretén aplicar, en coherència amb el que s’ha dit abans, les previsions de la Llei 23/1987, de 23 de desembre, d’acord amb la interpretació que d’elles ha fet el Tribunal Constitucional, que reconeix el PUOSC com a instrument de la cooperació econòmica de totes les administracions públiques en les inversions locals i el paper capital de la Comissió de Cooperació Local com l’òrgan idoni per exercir les funcions de planificació i de coordinació d’aquella cooperació, atesa la seva composició paritària entre representants de la Generalitat de Catalunya i dels ens locals de Catalunya, la qual cosa, com assenyala, garanteix la seva participació en la formulació dels programes corresponents.

En segon lloc, es prossegueix en la línia encetada en la convocatòria precedent de procurar reduir, tant com sigui possible, l’endeutament dels ens beneficiaris, i es preveuen mesures que seran oportunament desplegades per a la reducció dels tràmits administratius en la gestió del Pla.

Cal destacar, també, que juntament amb els programes d’àmbit provincial que proposen les diputacions, i atenent les peticions formulades pels consells comarcals, s’incrementa la seva participació en el Pla mitjançant la facultat de proposar la formulació de programes específics d’àmbit comarcal.

Aquests plantejaments no poden ocultar però, que el Pla, que és un instrument irrenunciable del Govern de la Generalitat per a la coordinació de la cooperació econòmica en les inversions locals, ha de ser alhora un instrument flexible que permeti la seva adaptació periòdica a les variacions de les circumstàncies i necessitats del món local i susceptible de la modificació legal que sigui escaient. En aquest sentit, la voluntat explícita del Govern de la Generalitat és promoure, mitjançant el diàleg obert amb totes les parts implicades, ens locals i les seves organitzacions associatives, un replanteig del marc normatiu que regula el Pla únic d’obres i serveis de Catalunya.

L’esmentat replanteig hauria de preveure, per una part, recollir la doctrina expressada pel Tribunal Constitucional sobre l’abast i límits de les competències respectives de la Generalitat, els ens beneficiaris i les diputacions en l’esmentada cooperació econòmica i, per l’altra, les legítimes aspiracions de les associacions municipalistes quant a l’actualització d’aquell marc normatiu.

En conseqüència, atesa la proposta de convocatòria del PUOSC corresponent al quadrienni 2000-2003 formulada per la Comissió de Cooperació Local, i oïts els ens associatius municipalistes;

A proposta del conseller de Governació i Relacions Institucionals, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Formulació de la demanda

Article 1

Ens beneficiaris i objecte de la convocatòria

1.1 Es formula convocatòria única adreçada als municipis i les altres entitats locals beneficiàries de la cooperació econòmica de l’Estat, la Generalitat i les diputacions catalanes, per tal que presentin les propostes de les inversions en obres i serveis de competència municipal que han de servir de base per a la formulació del PUOSC per a cadascun dels anys 2000, 2001, 2002 i 2003.

1.2 Són objecte d’aquesta convocatòria les obres i els serveis de competència municipal a què fan referència els articles 63 i 64 de la Llei 8/1987, del 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya, i, preferentment, els que l’article 64 enumera com de caràcter mínim i obligatori.

1.3 Poden concórrer a la convocatòria els municipis, les entitats municipals descentralitzades, les mancomunitats intermunicipals, i les comarques.

Pel que fa a les mancomunitats, podran ser beneficiàries en el supòsit de les actuacions que no siguin incloses en el Programa d’actuació comarcal corresponent, d’acord amb el que disposa l’article 4.7 de la Llei 23/1987, del 23 de desembre, per la qual s’estableixen els criteris de finançament del PUOSC i les bases per a la selecció, la distribució i el finançament de les obres i els serveis a incloure-hi.

1.4 La demanda dels ens beneficiaris servirà de base a la formulació del PUOSC en cadascun dels anys 2000, 2001, 2002 i 2003.

Article 2

Sol·licituds i termini de presentació

a) Els ens beneficiaris presentaran les seves sol·licituds, d’acord amb els models normalitzats que aprovi el Departament de Governació i Relacions Institucionals, a la seu del consell comarcal corresponent. Aquestes sol·licituds han d’anar acompanyades del projecte tècnic de l’obra o servei que concorri a la convocatòria; en defecte seu, es pot presentar una memòria amb pressupost, tenint en compte però el que disposa l’article 13 d’aquest Decret.

b) Aqueixes sol·licituds es correspondran amb la programació d’inversions de l’ens beneficiari per cobrir dèficits en obres i serveis de titularitat municipal, principalment els que la llei determina com de caràcter mínim i obligatori i, per tant, susceptibles de ser inclosos en el Pla únic d’obres i serveis de Catalunya. No podran ser incloses en el Pla les actuacions que han estat iniciades, o executades, abans d’aquesta convocatòria.

c) El termini per a la presentació de sol·licituds és de dos mesos comptats a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Capítol 2

Estructura i finançament

Article 3

Programes de què consta el Pla

3.1 El PUOSC del quadrienni 2000-2003 s’estructurarà en els programes següents:

a) Programa general

b) Programes específics:

De l’Administració de la Generalitat.

D’àmbit provincial.

D’àmbit comarcal.

Els que formuli la Comissió de Cooperació Local.

3.2 Entre els programes de l’Administració de la Generalitat s’inclouen el de nuclis agregats i el d’acció territorial, que es regulen en aquest Decret, i que si bé s’inclouen en la convocatòria única, els ens beneficiaris podran sol·licitar directament incloure-hi els seus projectes.

3.3 Els programes d’àmbit provincial, d’àmbit comarcal i els que, si escau, proposi la Comissió de Cooperació Local, es formularan, segons la demanda dels ens beneficiaris, en els termes que estableixen els articles següents.

Article 4

Formulació d’altres programes específics

4.1 A la vista de la demanda plantejada, la Comissió de Cooperació Local podrà formular d’altres programes específics.

4.2 Igualment, ateses les necessitats sobrevingudes amb posterioritat a aquesta convocatòria, la Comissió podrà formular nous programes específics, els quals hauran de contenir, si més no, les determinacions següents:

a) Objecte.

b) Durada del Programa.

c) Dotació econòmica.

d) Bases de selecció de les sol·licituds i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR