DECRET 70/1995, de 7 de febrer, pel qual s'estableix l'ordenació curricular del grau elemental d'ensenyaments de dansa.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

L'ordenació del sistema educatiu inclou la formació dirigida al desenvolupament de les capacitats relacionades amb la motricitat. Posseir coneixement del propi cos, interrelacionar-se i fer possible la inserció social mitjançant el joc, l'esport, la dansa i altres formes d'expressió de la nostra societat constitueixen alguns dels objectius a assolir per tot l'alumnat.

La dansa requereix, però, una formació específica i en profunditat a qui aspiri esdevenir-ne professional. Aquesta formació, d'oferta tradicional a Catalunya com a resposta a una continuada demanda social, comporta una atenció diferenciada que s'ha previst donar a banda dels ensenyaments de règim general.

Proporcionar una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de la dansa és la finalitat dels ensenyaments artístics de règim especial prevista a la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu. Aquesta estableix ensenyaments de tres graus: elemental, mitjà i superior, alhora que preveu altres estudis de caràcter no professionalitzador.

La funció del grau elemental és donar una formació bàsica àmplia, sòlida, prou personalitzada per adequar-se a les necessitats de l'alumnat, i que garanteixi el nivell i qualitat suficients perquè aquells que mostrin voluntat i capacitat puguin accedir al grau mitjà. Correspon al Govern de la Generalitat l'establiment del currículum que contingui els aspectes bàsics, que han estat definits mitjançant el Reial decret 755/1992, de 26 de juny.

Els ensenyaments de grau elemental es distribueixen en dues etapes diferenciades. En la primera, l'objectiu principal és millorar la qualitat de moviment, la consciència corporal, la relació entre el cos i l'espai que l'envolta i el sentit del ritme, a través d'exercicis de caràcter lúdic amb què, d'altra banda, es potencia l'expressivitat i la creativitat de l'alumne/a. En la segona, en canvi, es dóna més importància a la iniciació a les diverses tècniques de dansa (clàssica, espanyola i folklòrica, i contemporània) i a fer conèixer els valors estètics i culturals d'aquest art.

L'esforç serà un element imprescindible per assolir amb èxit una formació en dansa, que implica una càrrega a afegir a la pròpia de l'ensenyament obligatori. Per tal de facilitar a l'alumnat la possibilitat de cursar simultàniament ambdós tipus d'estudis, s'adoptaran les mesures oportunes de coordinació respecte a l'organització i ordenació acadèmica dels ensenyaments de règim general i dels de règim especial de dansa.

L'ensenyament de la dansa, com el de qualsevol altre art, requereix un procés de formació i perfeccionament. En aquest context el Departament d'Ensenyament estimularà i facilitarà la formació permanent del professorat, l'avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i l'activitat investigadora dintre de l'àmbit escolar.

En conseqüència, per tal de regular els diversos aspectes de l'ordenació del grau elemental dels ensenyaments de dansa, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Els ensenyaments de grau elemental de dansa s'estructuren en dues etapes. Cadascuna d'elles s'organitzarà en dos cursos.

Article 2

Els ensenyaments de dansa, que per la seva naturalesa seran de caràcter presencial, tindran com a finalitat proporcionar una formació artística de qualitat, prèvia a la de grau mitjà.

Article 3

L'activitat educativa que conforma el currículum del grau elemental dels ensenyaments de dansa s'orientarà cap a l'assoliment dels següents objectius: 3.1 Valorar la importància de la dansa com a llenguatge artístic i mitjà d'expressió cultural dels pobles i de les persones. 3.2 Desenvolupar la sensibilitat estètica i creativitat necessàries per fruir de les manifestacions artístiques de la dansa i de la música, com a impulsora del moviment. 3.3 Expressar-se amb sensibilitat per tal de comprendre i interpretar la dansa, així com per prendre consciència de les possibilitats de realitzar-se professionalment en ella. 3.4 Experimentar individualment i en grup moviments per desenvolupar la capacitat creativa i d'improvisació. 3.5 Conèixer i valorar el domini del propi cos i la seva importància en el desenvolupament de la tècnica i de l'expressió artística en la dansa. 3.6 Identificar les formes coreogràfiques i musicals de les danses tradicionals de Catalunya. 3.7 Utilitzar la memòria com a part de la capacitat de ballar i la improvisació com un mitjà creatiu i de major llibertat d'expressió. 3.8 Obtenir consciència de la importància del treball individual i de la necessitat d'observar-se i ser crític amb si mateix. 3.9 Reconèixer la importància de la concentració prèvia a la interpretació artística com a punt de partida per a una correcta execució. 3.10 Adquirir l'habilitat necessària per executar els exercicis bàsics de dansa i conèixer i utilitzar la terminologia adequada. 3.11 Adquirir la base de les diverses tècniques i les corresponents estètiques que permetin la comprensió i interpretació d'un repertori bàsic.

Article 4

4.1 El currículum del grau elemental dels ensenyaments de dansa comprendrà dues etapes, de dos cursos cadascuna. 4.2 La primera etapa, corresponent al primer i segon curs, s'organitzarà segons les assignatures següents: Dansa clàssica (Iniciació), amb una durada de 270 hores distribuïdes entre els dos cursos. Danses tradicionals, amb una durada de 60 hores distribuïdes entre els dos cursos. Música, amb una durada de 60 hores distribuïdes entre els dos cursos. 4.3 La segona etapa, corresponent al tercer i quart curs, s'organitzarà segons les assignatures següents: Dansa clàssica, amb una durada de 450 hores distribuïdes entre els dos cursos. Dansa espanyola i danses folklòriques, amb una durada de 90 hores distribuïdes entre els dos cursos. Dansa creativa (Introducció a la dansa contemporània), amb una durada de 120 hores distribuïdes entre els dos cursos. Música, amb una durada de 90 hores distribuïdes entre els dos cursos. 4.4 Per a les diverses assignatures, el currículum de les quals es detalla a l'annex d'aquest Decret, s'estableixen els objectius generals, els continguts i els objectius terminals. Aquests últims serviran com a criteris d'avaluació per determinar el tipus i grau d'aprenentatge que, respecte dels continguts, hauran d'haver assolit els alumnes en finalitzar el grau elemental.

Article 5

5.1 El català com a llengua pròpia de l'ensenyament a Catalunya s'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge de l'ensenyament de la dansa. 5.2 D'acord amb els organismes representatius d'Era Val d'Aran es fixarà l'ús de l'aranès en l'àmbit de l'ensenyament de dansa. 5.3 En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumne/a d'acord amb la legislació vigent.

Article 6

6.1 El projecte curricular de cada centre ha de completar i desplegar el currículum en el marc de la seva autonomia, i haurà de ser elaborat i aprovat per l'equip docent del centre, potenciant així l'activitat en grup del professorat, i estimulant la pràctica investigadora. 6.2 El projecte curricular inclourà les assignatures, la seqüenciació i la distribució temporal dels continguts, els criteris generals per a l'elaboració de la programació i les opcions metodològiques, organitzatives i d'avaluació adoptades per al procés d'ensenyament-aprenentatge. 6.3 El projecte curricular inclourà criteris per adoptar mesures organitzatives orientades a la millora del procés de l'ensenyament-aprenentatge a partir de la informació aportada per l'avaluació.

Article 7

A fi de permetre concrecions individuals ajustades als ritmes d'aprenentatge i singularitats de l'alumnat, el Departament d'Ensenyament adoptarà, si escau, mesures oportunes d'adaptació del currículum a les necessitats educatives especials.

Article 8

8.1 Els centres, en el marc del seu projecte curricular, organitzaran l'horari escolar en què es distribueixen les activitats educatives. 8.2 La programació, conjunt d'unitats temporitzades que organitzen els continguts, els objectius didàctics i les activitats d'aprenentatge i avaluació, serà elaborada pels equips de docents, que coordinarà el cap d'estudis o òrgan competent, d'acord amb el projecte curricular del centre.

Article 9

9.1 La tutoria i l'orientació seran activitats docents a realitzar pel professorat del centre. 9.2 El professor tutor, per tal de vetllar el procés d'ensenyament-aprenentatge, orientarà l'alumne, coordinarà els docents que intervenen en l'activitat educativa i n'intercanviarà informació amb la família.

Article 10

10.1 L'avaluació del procés d'aprenentatge serà contínua i integradora; es durà a terme, per a cada assignatura, en referència als objectius terminals establerts a l'annex d'aquest Decret i tenint en compte els objectius que el centre estableixi a la programació. 10.2 L'avaluació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR