DECRET 76/2002, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau superior i se'n regula la prova d'accés.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET

76/2002, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau superior i se'n regula la prova d'accés.

L'ordenació general del sistema educatiu vigent inclou per primera vegada els ensenyaments de dansa, amb una extensió que comprèn des de la formació elemental fins a la superior, i els incorpora en el marc dels ensenyaments artístics, entre els quals hi ha les arts escèniques, a les quals la dansa pertany.

El currículum dels ensenyaments superiors de dansa, que estableix aquest Decret, regula les especialitats relacionades amb la pedagogia i la coreografia corresponents a branques no compreses en la formació tècnica del ballarí o ballarina, que és la finalitat del currículum dels ensenyaments de grau mitjà, establert mitjançant el Decret 84/2000, de 8 de febrer.

Tot recollint l'experiència acumulada per responsables de la coreografia i la direcció de companyies de dansa, així com per personal docent i investigador tant d'entitats públiques com privades i, particularment, per l'Institut del Teatre, es proposa un pla d'estudis amb l'objectiu de proporcionar una àmplia preparació teòrica i pràctica que capaciti professionalment per a la docència de la dansa, així com per a la creació, la crítica i la recerca a l'entorn d'aquest art.

El currículum del grau superior de dansa parteix de la consideració de dos grans àmbits, el de la docència i el de la creació escènica, que comparteixen gran part dels fonaments teòrics i la necessitat de la reflexió i la investigació per consolidar-se en el seu exercici i reeixir en la pràctica professional. El desenvolupament dels estudis de tercer cicle completarà una oferta educativa similar a la d'altres estudis superiors artístics i permetrà alhora atendre les necessitats de formació reclamades des del sector de la dansa. A aquest efecte es fomentaran les relacions entre els centres que imparteixin ensenyaments superiors de dansa i les universitats i els centres superiors mitjançant convenis institucionals que augmentin l'oferta d'estudis i que incentivin la investigació.

El disseny curricular s'ha plantejat amb una visió integradora de la disciplina de la dansa, com a creació que participa del fet artístic global. Per aquest motiu, tant l'especialitat de pedagogia de la dansa com la de coreografia i tècniques d'interpretació de la dansa, a partir de l'estudi del moviment en general, impulsen i propicien treballs que conjuminin la tecnologia educativa, la creació escènica i la investigació. Les bases teòriques, que cerquen l'equilibri entre especialització i formació generalista, són comunes i s'organitzen a partir d'una programació oberta i flexible que estimula la iniciativa de l'alumnat.

En l'organització dels estudis es potencia que l'alumnat, amb l'assessorament tutorial corresponent, pugui configurar un currículum personalitzat mitjançant una estructura que comprèn assignatures obligatòries, optatives i de lliure elecció. Això permet a l'alumnat orientar el seu aprenentatge i la posterior inserció professional en alguna de les tendències actuals de les professions escèniques.

També s'han inclòs en el currículum diferents tipus de pràctiques per fomentar les relacions entre alumnat i professionals de l'espectacle en general i de la dansa en particular i per incrementar el lligam entre docència i projectes escènics. D'aquesta manera es reforça la sensibilització cap a altres formes d'expressió artística, particularment l'art dramàtic, amb el qual la dansa manté força coincidències i relacions de complementarietat, especialment pel que fa a la creació d'un producte artístic que ha de ser escenificat.

Aquest Decret, d'acord amb les previsions del Reial decret 1463/1999, de 17 de setembre, pel qual s'estableixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments de grau superior de dansa i es regulen les proves d'accés a aquests estudis, determina el currículum d'aquests ensenyaments per a l'àmbit de Catalunya i les característiques de la prova d'accés, de contingut diferent segons si es compleixen els requisits acadèmics o no.

En conseqüència, per tal de regular els diferents aspectes de l'ordenació dels ensenyaments de dansa de grau superior, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Els ensenyaments de dansa de grau superior, agrupats en un cicle únic, tenen una durada de quatre cursos. El fet de superar-los dóna dret al títol superior de dansa en l'especialitat corresponent, que serà equivalent, a tots els efectes, al títol de llicenciatura universitària.

Article 2

Els ensenyaments de dansa de grau superior, que per la seva naturalesa seran majoritàriament de caràcter presencial, tenen com a finalitat proporcionar una formació cultural i artística de qualitat, mitjançant l'estudi de les disciplines corresponents, que garanteixi la qualificació de qui en el futur esdevindrà professional de la coreografia, la pedagogia i la investigació d'aquest àmbit artístic.

Article 3

L'activitat educativa que conforma el currículum del grau superior de dansa ha de contribuir de manera essencial a assolir els objectius següents:

  1. Desenvolupar les capacitats creatives a partir de l'assimilació dels coneixements propis de cada especialitat i de la seva inserció en el món de l'art i de la cultura, tant pel que fa al present com a la història.

  2. Valorar la importància de la dansa en les diferents cultures i la incidència dels factors socials i estètics en el seu desenvolupament històric.

  3. Conèixer i valorar el patrimoni coreogràfic i cultural de Catalunya per poder-hi exercir professionalment i intervenir convenientment en el fet artístic català.

  4. Proporcionar instruments metodològics per a l'anàlisi dels llenguatges de la dansa en el repertori dels diferents moviments i escoles.

  5. Relacionar la pràctica de la dansa amb la de les altres arts escèniques en els aspectes que donen unitat al fet escènic, més enllà dels diferents àmbits professionals, per tal d'afavorir la creativitat des d'una perspectiva globalitzadora.

  6. Conèixer les tècniques bàsiques utilitzades en les professions escèniques a fi d'obtenir un millor aprofitament dels propis recursos.

  7. Afavorir l'adquisició de criteris per assumir de manera reflexiva i coordinada els aspectes formatius teòrics, tècnics i pràctics.

  8. Facilitar una metodologia i unes eines d'aprenentatge i investigació que assegurin la formació acadèmica i que permetin una formació permanent posterior.

  9. Comprendre la necessitat de continuïtat de la formació posterior als estudis que donen lloc a la titulació.

  10. Conèixer i aplicar la tecnologia més actual utilitzada en el món de la dansa a fi d'aconseguir un aprofitament més alt de les potencialitats.

  11. Valorar la dimensió social i humana de la dansa per tal de defensar el seu estatut artístic en tots els àmbits, inclòs el laboral.

  12. Orientar professionalment i iniciar durant el període de formació l'aproximació al marc jurídic i administratiu en què es desenvolupa l'activitat professional per facilitar la reinserció laboral.

Article 4

4.1 El currículum dels ensenyaments de grau superior de dansa s'estructura en dues especialitats: a) Pedagogia de la dansa i b) Coreografia i tècniques d'interpretació de la dansa.

Les dues especialitats corresponen a les dues grans àrees d'aquests estudis superiors, la pedagògica i l'escènica, que s'identifiquen amb dos grups de professions diferenciades: les del sector educatiu i les del sector escènic.

4.2 L'especialitat de Pedagogia de la dansa està orientada a la formació de professionals de la docència que, a partir del coneixement tant de les tècniques com del conjunt de sabers i eines didàctiques i pedagògiques implicades en el procés de la seva transmissió impartiran les diferents matèries de dansa en els estudis professionalitzadors de qualsevol dels graus en què s'estructuren i en els no professionalitzadors impartits en escoles de dansa autoritzades pel Departament d'Ensenyament.

L'especialitat de pedagogia de la dansa, a més dels objectius detallats a l'article 3, tindrà els objectius específics següents:

  1. Identificar, des de l'experiència interpretativa pròpia, les bases dels processos d'ensenyament-aprenentatge, especialment en el que fa referència al moviment.

  2. Oferir metodologies i eines pedagògiques per fer possible la transmissió de coneixements relacionats amb l'expressió corporal i la interpretació de la dansa.

  3. Mostrar l'organització i funcionament del sistema educatiu pel que fa als diferents graus de l'ensenyament de la dansa i als procediments de desplegament curricular.

  4. Reconèixer les etapes del desenvolupament del cos humà, les seves capacitats cognitives i expressives i les seves possibilitats en l'entrenament de l'exercici.

  5. Establir criteris d'identificació de les característiques de les escoles i estils i utilitzar-los com a eines per a l'ensenyament de les diferents tècniques.

  6. Disposar de recursos musicals a utilitzar en la didàctica de la dansa i per identificar allò que el autor vol transmetre.

  7. Conèixer els fonaments de la creació coreogràfica i dels factors espacials, temporals i interpretatius que acompanyen l'escenificació.

    4.3 L'especialitat de Coreografia i tècniques d'interpretació de la dansa està orientada a la formació de professionals, tant de la coreografia i la creació escènica com de la investigació a l'entorn de les tècniques del moviment i la seva expressió artística des de la perspectiva de la dansa com a fet artístic i escènic.

    L'especialitat de Coreografia i tècniques d'interpretació de la dansa, a més dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR