DECRET 179/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de serveis al consumidor.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 179/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de serveis al consumidor. El Reial decret 1652/1994, de 22 de juliol, ha establert el títol de tècnic superior en serveis al consumidor i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en serveis al consumidor regulat pel Reial decret 1652/1994, de 22 de juliol, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en serveis al consumidor s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El professorat de l'especialitat d'organització i gestió comercial del cos de professors d'ensenyament secundari podrà impartir les matèries d'economia i organització d'empresa, i economia del batxillerat. --2 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --3 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 8 de juliol de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol. 1.1 Denominació: serveis al consumidor. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 1400 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1050 hores (crèdits de l'1 al 8 i el 10). 1.3.2 Formació en centres de treball: 350 hores (crèdit 9). --2 Perfil professional. 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic gestionar i executar els plans de protecció al consumidor i l'usuari de béns i serveis, d'acord amb la normativa i la legislació vigent en matèria de consum, els procediments establerts i les especificacions rebudes. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Realitzar el control d'establiment, indústries, activitats, productes i serveis, dins de l'àmbit del consum: 1. Determinar les línies d'actuació en la visita d'inspecció per a la consecució dels objectius prefixats. 2. Realitzar la visita d'inspecció d'acord amb el caràcter de l'actuació, per tal d'assegurar el compliment de la legislació. 3. Aixecar correctament l'acta de la inspecció efectuada quan el caràcter de l'actuació així ho requereixi. 4. Efectuar la presa de mostres, aplicant els procediments adequats a la naturalesa del producte. 5. Presentar conclusions, obtingudes en l'actuació inspectora, en el temps i forma establerts. b) Executar els plans d'atenció al consumidor/usuari de béns i serveis: 1. Atendre adequadament al consumidor/usuari i identificar el problema/consulta per tal de deduir les línies d'actuació. 2. Informar i assessorar adequadament al consumidor dels drets i possibles solucions en relació amb el problema/consulta plantejat, d'acord amb especificacions establertes. 3. Establir un sistema d'informació que optimi el cost i temps de tractament i accés a aquesta. 4. Gestionar de forma correcta les queixes i reclamacions envers els departaments o entitats i organismes corresponents, de forma que l'objectiu o interès del consumidor en la resolució del conflicte sigui satisfet. 5. Actuar com a mitjancer perseguint solucions de consens entre les parts en les reclamacions presentades per consumidors o usuaris, i aplicar les tècniques de negociació adequades. 6. Controlar adequadament el procés de reclamació per tal de detectar anomalies o retards. 7. Controlar la qualitat del servei prestat per l'empresa/organització, i analitzar-ne les necessitats i el grau de satisfacció. c) Obtenir, organitzar i controlar la informació/documentació en matèria de consum: 1. Obtenir la informació/documentació que afecta el consumidor/usuari, i assegurar-ne la fiabilitat, d'acord amb el pressupost establert. 2. Processar la informació procedent de fonts internes i externes a l'organització, i aplicar-hi els mètodes d'organització i tractament que s'adaptin a les necessitats del departament. 3. Atendre en temps i forma les demandes internes i externes d'informació específica en matèria de consum. 4. Establir procediments per mantenir la informació amb la integritat, disponibilitat i seguretat requerides. 5. Assegurar l'òptim funcionament del sistema d'informació establert. d) Organitzar i gestionar els plans formatius i campanyes d'informació en matèria de consum: 1. Identificar necessitats d'informació/formació del consumidor/usuari de béns i serveis per a l'elaboració del pla. 2. Elaborar els plans de formació/informació en matèria de consum, d'acord amb especificacions rebudes que cobreixin les necessitats detectades dins del marc dels objectius establerts. 3. Organitzar i gestionar la disposició dels recursos materials i l'equip humà necessaris per desenvolupar el pla formatiu/informatiu, d'acord amb el pressupost aprovat per l'organització. 4. Gestionar la difusió, a través dels mitjans de comunicació, de la campanya d'informació o el pla formatiu, d'acord amb els objectius establerts al pla. 5. Controlar el desenvolupament del pla formatiu/informatiu per assegurar que s'executa correctament. 6. Avaluar el pla formatiu/informatiu i determinar-ne l'eficàcia, utilitzant les tècniques adequades. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals --en el sentit que afecten molts llocs de treball-- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució. Aquesta capacitat es manifesta en: La inspecció de les pràctiques comercials més comunes en establiments, indústries, activitats i serveis. L'aplicació de la intervenció cautelar de mercaderies en la detecció de mercaderies fraudulentes, en mal estat o falsificades. L'atenció de les consultes dels consumidors/clients en concretar el context de la situació exposada per aquests i el tema motiu de consulta. La presa de decisions individuals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR