DECRET 180/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de documentació sanitària.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 180/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de documentació sanitària. El Reial decret 543/1995, de 7 d'abril, ha establert el títol de tècnic superior en documentació sanitària i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en documentació sanitària regulat pel Reial decret 543/1995, de 7 d'abril, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en documentació sanitària s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El professorat de l'especialitat de processos sanitaris del cos de professors d'ensenyament secundari podrà impartir la matèria de biologia del batxillerat. --2 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --3 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 8 de juliol de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol. 1.1 Denominació: documentació sanitària. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 1400 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l'1 al 8 i el 10). 1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 9). --2 Perfil professional. 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic definir i organitzar processos de tractament de la informació i de la documentació clínica, codificar-la i garantir el compliment de les normes de l'administració sanitària i dels sistemes de classificació i codificació internacionals, sota la supervisió corresponent. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Organitzar/gestionar els arxius de documentació i històries clíniques: 1. Diligenciar la localització, el préstec i la devolució de la història clínica a les diferents unitats clíniques sol·licitants, complint les normes d'ús de l'arxiu del centre. 2. Aconseguir una correcta distribució i optimació de l'espai destinat a l'emmagatzematge d'històries clíniques. 3. Definir/establir el mètode d'arxivament que optimi el tractament de la informació i la utilització dels recursos, en el marc dels objectius econòmics assignats. 4. Arxivar històries clíniques i documents annexos, aplicant correctament la tècnica idònia per als diferents tipus de documents. 5. Controlar i avaluar l'arxivament i l'emmagatzematge de les històries clíniques per a una correcta conservació, fiabilitat, validesa i maneig de les dades. b) Definir o avaluar el procés de tractament de la informació i la documentació clínica: 1. Normalitzar la documentació clínica general del centre sanitari, per fer-ne la correcta homogeneïtzació, complint la normativa establerta pel centre o empresa sanitària. 2. Definir la documentació clínica necessària per complir els objectius operatius que es desprenen de la seva utilització. 3. Validar, tractar i avaluar la nova documentació clínica per saber si compleix l'objectiu que va motivar-ne el disseny. 4. Intervenir en el procés de tractament de la informació. c) Identificar, extreure i codificar dades clíniques i no clíniques de la documentació sanitària: 1. Codificar les variables no clíniques del CMBD (Conjunt Mínim Bàsic de Dades) o altres subsistemes d'informació i les afegides pel centre, seguint el manual de procediment del codificador establert pel propi centre. 2. Identificar el diagnòstic principal, d'acord amb el CMBD o d'altres subsistemes d'informació, mitjançant la revisió de la documentació clínica i ajustant-se a la normativa vigent. 3. Identificar altres diagnòstics, d'acord amb les normes del CMBD o d'altres subsistemes d'informació i amb la legislació vigent. 4. Identificar els procediments diagnòstics aplicats en l'estudi del pacient/client. 5. Identificar els procediments quirúrgics als quals s'ha sotmès el pacient/client durant la seva estada a l'hospital. 6. Identificar els procediments obstètrics aplicats per a l'estudi/tractament del pacient/client en les diferents consultes o durant la seva estada en el centre hospitalari. 7. Identificar els procediments terapèutics, no quirúrgics, utilitzats en el tractament o rehabilitació del pacient/client. 8. Definir les necessitats de dades que completin la història clínica per al procés de codificació. 9. Codificar diagnòstics (principals i d'altres) i procediments diagnòstics, obstètrics i quirúrgics, segons el sistema de classificació internacional de malalties-modificació clínica en l'última versió disponible. 10. Identificar els efectes adversos produïts per drogues, i també el tipus de droga, diferenciant entre reacció adversa i intoxicació. 11. Classificar neoplàsies segons les normes de la CIM-MC i el seu tipus histològic. 12. Codificar procediments obstètrics, malalties prèvies o relacionades amb l'embaràs i les possibles complicacions obstètriques. 13. Codificar la sida i totes les seves manifestacions, identificant l'estadi de la malaltia segons la terminologia del clínic. 14. Classificar i codificar procediments diagnòstics i terapèutics específics. d) Validar i explotar les dades del conjunt mínim bàsic de dades (CMBD) o d'altres subsistemes d'informació mitjançant eines estadístiques, epidemiològiques i de control de qualitat: 1. Determinar les condicions de realització del control de qualitat de la base de dades. 2. Seleccionar una mostra representativa de la base de dades que cal validar. 3. Recodificar les històries clíniques extretes de la base de dades. 4. Comparar les dades existents a la base de dades amb les obtingudes a la nova codificació. 5. Generar la informació més adient que s'adapti a les necessitats del centre sanitari, des del punt de vista de la planificació, de la gestió o de la clínica. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR