DECRET 210/2000, de 13 de juny, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en mestre d'aixa de la família professional de disseny industrial.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

210/2000, de 13 de juny, pel qual s’estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny en mestre d’aixa de la família professional de disseny industrial.

D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes curriculars bàsics.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, el Departament d’Ensenyament ha determinat l’ordenació general dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny de Catalunya.

El Reial decret 1389/1995, de 4 d’agost, fixa el títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny en mestre d’aixa, de la família professional de disseny industrial, així com els corresponents ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a l’aplicació a Catalunya.

El cicle d’aquesta família requereix formar professionals que han d’atendre llocs de treball on s’han de preservar les tècniques tradicionals de construcció d’embarcacions, i adequar-se constantment al progrés que ha experimentat el disseny i les tècniques actuals, principalment pel que fa a les embarcacions dedicades a la pesca, l’esbarjo i l’esport.

L’evolució d’aquesta professió requereix, doncs, a més del coneixement dels procediments tradicionals, el coneixement dels innegables avenços tecnològics i dels materials sorgits en els darrers anys, així com de les metodologies més avantguardistes del camp de la nàutica.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny pertanyent a la família professional del disseny industrial. Aquest títol és:

Tècnic d’arts plàstiques i disseny en mestre d’aixa.

Article 2

Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest Decret:

La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l’annex 1, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l’annex 1, als apartats 2.1 i 2.2.

Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.1.

L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l’obra final, així com les hores que se’ls destina, es detallen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.1.

Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.2.

Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts de l’obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.

Article 4

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.

Article 5

El títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny donarà dret a l’accés al batxillerat en la seva modalitat d’arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l’article 9 del Decret 304/1995.

Els mòduls de volum i de dibuix artístic podran ser objecte de validació, respectivament, per les matèries de volum i de dibuix artístic I de la modalitat d’arts del batxillerat.

Article 6

Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els seus articles 40.1 i 44, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, a l’apartat 4.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació 1/30.

Article 7

Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s’estableixen en el present Decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d’arts.

Article 8

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen a l’annex 1, a l’apartat 5.

Disposició transitòria

Es faculta la consellera d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, en el moment de la publicació d’aquest Decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar l’adient formació i experiència.

Barcelona, 13 de juny de 2000

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d’Ensenyament

Annex 1

Mestre d’aixa

—1 Identificació del títol

Aquest cicle de formació específica té per objectiu la formació de professionals amb capacitat per interpretar i realitzar projectes relacionats amb la construcció, restauració i manteniment d’embarcacions, tant de les tradicionals com de les actuals.

A Catalunya, l’ofici de mestre d’aixa ha tingut un desenvolupament que ha marxat sempre paral·lel a la història del país lligat majoritàriament a períodes d’autogovern i a bons nivells econòmics.

Actualment, en relació amb l’ofici de mestre d’aixa, que tan bons serveis ha proporcionat a la comunitat marítima en temps passats, es constata un gran ressorgiment del sector de la mà d’una infraestructura de ports i vies de comunicació que permeten plantejar una activitat nàutica d’esbarjo i de pesca de litoral, i que dóna a la nostra nova marina i a les nostres costes unes dimensions i característiques pròpies i encoratjadores.

Aquest manteniment de la tradició i alhora el tenir en compte, en tot moment, l’actualitat i la progressió futura de les embarcacions, implica al mestre d’aixa un aprenentatge aprofundit dels coneixements tècnics i dels criteris estètics, així com un afany de superació personal i constant reciclatge.

1.1 Denominació:

Tècnic d’arts plàstiques i disseny de mestre d’aixa.

1.2 Nivell:

Grau mitjà d’arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada:

Mil sis-centes hores.

—2 Descripció del perfil professional

2.1 Camp professional.

Comprèn activitats i procediments del mestre d’aixa realitzats com a artista autònom o associat, en grau divers, a un equip pluridisciplinari o a una drassana, taller o empresa vinculada a:

Construcció d’embarcacions de diferents desplaçaments: d’esport, d’esbarjo i de pesca.

Reparació.

Comerç especialitzat.

Manteniment i conservació.

Assessorament i formació.

2.2 Tasques més significatives.

Interpreta amb rigor i sensibilitat artística la informació sobre projectes gràfics, escrits i maquetes.

Selecciona el procediment, la tècnica i el material més adequats per a la realització dels treballs, amb capacitat per l’assessorament en els processos de realització.

Realitza encàrrecs de treballs de reparació, millora i reconstrucció d’embarcacions, pren mesures, aixeca croquis i en fa els pressupostos.

Empra tota la informació tècnica disponible sobre màquines, eines pròpies de la seva activitat.

Du a terme, individualment o en equip, els processos de treball i les peces, seguint les especificacions dels plànols i dissenys dels projectes, emprant les tècniques i eines adients.

Aplica les tecnologies tradicionals i actuals del seu àmbit, i s’adapta constantment als nous procediments.

Col·labora en equips de treball coordinats per tècnics superiors, per establir els processos, les tècniques i les eines més adequats per a la realització dels projectes.

Té cura del manteniment preventiu dels estris, equips i maquinària, i en realitza, si escau, les reparacions oportunes.

Organitza el taller, i considera tots els factors tècnics, econòmics, de reciclatge i de seguretat que siguin necessaris.

—3 Currículum

3.1 Objectius generals del cicle formatiu.

Identificar els períodes històrics més influents en el desenvolupament dels vaixells.

Analitzar els processos bàsics de realització dels projectes i elements propis de l’ofici.

Aplicar als treballs els coneixements sobre les tecnologies tradicionals i actuals de l’especialitat.

Utilitzar els sistemes de reproducció de prototips mitjançant les diferents tècniques.

Interpretar, amb rigor i creativitat, la informació sobre els projectes i els diferents processos de treball d’aquesta especialitat.

Resoldre els problemes tecnològics i artístics que es plantegin durant el procés de realització.

Dominar les especificacions tècniques dels equips i la maquinària a utilitzar, i organitzar les mesures per al seu manteniment preventiu.

Estimular la capacitat d’autoaprenentatge per tal d’evolucionar en el treball.

Experimentar nous procediments i materials, i aportar els resultats a les realitzacions.

Elaborar un banc de dades sobre exposicions i salons en relació amb l’especialitat.

Emprar les mesures preventives necessàries amb la finalitat que els processos de realització utilitzats no incideixin negativament en el medi ambient.

Conèixer el marc jurídic, econòmic i organitzatiu que regula i condiciona l’activitat professional, i els drets i deures que afecten les relacions laborals.

3.2 Estructura del cicle i distribució horària.

3.2.1 Estructura del cicle.

Mòduls impartits en el centre educatiu: 1.365 h.

Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 150 h.

Obra final...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR