DECRET 117/1999, de 19 d'abril, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d'explotacions ramaderes.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

117/1999, de 19 d’abril, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d’explotacions ramaderes.

El Reial decret 1717/1996, de 12 de juliol, ha establert el títol de tècnic en explotacions ramaderes i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu; alguns d’aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en explotacions ramaderes regulat pel Reial decret 1717/1996, de 12 de juliol, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic en explotacions ramaderes s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

Estan autoritzats per impartir aquest cicle formatiu els centres privats de formació professional que imparteixin els ensenyaments que s’indiquen a l’apartat 5 de l’annex.

Article 6

Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 6.1 i 6.2 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 El professorat de l’especialitat de processos i producció agrària del cos de professors d’ensenyament secundari podrà impartir les matèries de biologia i geologia, i ciències de la terra i del medi ambient del batxillerat.

—2 El conseller d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—3 El conseller d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el DOGC.

Barcelona, 19 d’abril de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol

1.1 Denominació: explotacions ramaderes.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 2.000 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1.590 hores (crèdits de l’1 al 10 i el 12).

1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 11).

—2 Perfil professional

2.1 Competència general.

És competència general d’aquest tècnic realitzar les operacions d’alimentació, aconduïment, reproducció, higiene i sanitat dels animals destinats a l’obtenció de productes ramaders o d’animals de companyia i experimentació; aconseguir la qualitat exigida pel mercat, en condicions de seguretat i higiene, i respectar i conservar el medi productiu. Manejar i mantenir en ús les instal·lacions, les màquines, els equips i els materials necessaris. Organitzar i gestionar una explotació ramadera.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Organitzar i gestionar una explotació familiar agrària:

  1. Valorar la possibilitat d’implantació o incorporació d’una explotació segons la seva activitat i els objectius de producció.

  2. Organitzar el pla general d’activitats de l’explotació segons els seus objectius i els mitjans de producció disponibles.

  3. Gestionar, organitzar i formalitzar la documentació necessària per a la constitució o incorporació a una explotació.

  4. Realitzar la promoció i comercialització dels productes de l’explotació, atenent a les seves exigències, i optimar els recursos disponibles.

  5. Gestionar i organitzar l’adquisició i l’emmagatzematge de materials, productes, estris i peces de recanvi propis de l’explotació.

  6. Negociar amb proveïdors i clients, buscant les condicions més avantatjoses en l’adquisició de mitjans i venda de productes de l’explotació.

  7. Realitzar en temps i forma les accions derivades de les obligacions legals i de les activitats productives de l’explotació.

  8. Aplicar les normes d’higiene i seguretat personal i en el treball, i complir les normes de protecció del medi natural.

    b) Preparar, manejar i mantenir en ús les instal·lacions, la maquinària i els equips de l’explotació agrària:

  9. Controlar i supervisar el condicionament, la neteja, la desinfecció i la desinsectació dels locals i les instal·lacions de cria o producció.

  10. Realitzar el manteniment de primer nivell de les màquines i els equips de l’explotació, efectuant les operacions bàsiques de mecanització, soldatge i muntatge/desmuntatge requerides.

  11. Preparar i manejar els tractors, la maquinària, els equips, les instal·lacions i altres estris de l’explotació perquè es puguin utilitzar en les tasques/operacions programades i en la circulació per vies públiques.

  12. Actuar sota normes de seguretat durant l’estada en les instal·lacions i en les operacions amb màquines, equips i eines per preveure els riscos personals i generals.

    c) Realitzar les operacions de producció d’animals per a llet, carn, llana i avicultura de posta:

  13. Preparar i conservar els aliments concentrats i de volum, com també realitzar la seva distribució i controlar-ne el consum.

  14. Detectar i comprovar l’estat del zel de les femelles reproductores de l’explotació, i controlar les operacions de cobriment perquè es realitzin de forma que es compleixi l’objectiu de fecundació de les femelles.

  15. Assistir als parts i controlar-los, vigilar el puerperi de la femella i comprovar l’expulsió dels líquids puerperals, el seu comportament i estat sanitari, com també l’estat fisiològic de les mames.

  16. Realitzar les tasques de vigilància i assistència a les cries, comprovant el seu estat morfològic i sanitari; retirar o no la cria de la mare segons l’espècie i comprovar que les cries mamen correctament.

  17. Reconèixer de visu l’estat sanitari del bestiar, executar els tractaments especificats i prendre les mostres per a les anàlisis indicades en la planificació sanitària de l’explotació.

    d) Realitzar les operacions d’aconduïment racional del bestiar:

  18. Realitzar l’aconduïment i la identificació dels animals en l’època i la forma adequades.

  19. Agrupar els animals per lots, atenent a l’edat, el pes i l’estat reproductor, sanitari i productiu, amb el fi de realitzar-ne l’aconduïment i alimentar-lo de forma escaient.

  20. Realitzar les operacions de munyir, amb l’equip adient i seguint el procediment establert segons l’espècie animal.

  21. Realitzar les operacions d’escuament, escornament, castració i esquilada.

    e) Realitzar operacions de producció i atenció d’animals de laboratori, experimentació i d’altres petits animals en animalaris i estabularis:

  22. Realitzar la recepció, el marcatge i la identificació dels animals d’experimentació.

  23. Realitzar les operacions de control mediambiental en les instal·lacions de l’animalari o l’estabulari, com també el manteniment en ús dels equips i els materials que s’hi empren.

  24. Realitzar les operacions...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR