DECRET 268/1999, de 28 de setembre, pel qual s'estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en floristeria de la família professional d'art floral.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

268/1999, de 28 de setembre, pel qual s’estableix el currículum del cicle de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny en floristeria de la família professional d’art floral.

D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional d’art floral. Aquest títol és:

Tècnic d’arts plàstiques i disseny en floristeria.

Article 2

Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest decret:

  1. La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l’annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

  2. El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l’annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2.

  3. Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.1.

  4. L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l’obra final, així com les hores que se’ls destinen, es detallen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.2.

  5. Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun es fixen a l’annex 1, en l’apartat 3.2.1.

  6. Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, en l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts de l’obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.

Article 4

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul és de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament pot establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.

Article 5

El títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny dóna dret a l’accés al batxillerat en la seva modalitat d’arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l’article 9 del Decret 304/1995.

El mòdul de dibuix pot ser objecte de convalidació per la matèria de dibuix artístic I de la modalitat d’arts del batxillerat.

Article 6

Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 de l’esmentat Decret, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, en l’apartat 4.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació numèrica docent/alumnes 1/30.

Article 7

Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s’estableixen en aquest decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d’arts.

Article 8

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen a l’annex 1, a l’apartat 5.

Disposició transitòria

Es faculta el conseller d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, en el moment de la publicació d’aquest Decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar la formació i l’experiència adequades.

Barcelona, 28 de setembre de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex 1

Floristeria

—1 Identificació del títol

Aquest cicle de formació específica té la finalitat de formar els professionals en els més avançats procediments de composició floral, de manteniment de les plantes, i de potenciar la seva capacitat creativa, tant en l’ús de les tècniques tradicionals con en la recerca de nous materials i solucions plàstiques, sense oblidar, però, que l’obra realitzada ha d’acomplir els objectius inherents al fet floral, el de produir gaudi visual i l’emotiu.

La floristeria, igual que altres activitats laborals, s’ha anat adaptant a les noves orientacions culturals que demanden decoracions i ornaments, i donant resposta al conjunt de la població en la multiplicitat de circumstàncies personals i en els esdeveniments socials.

La formació d’aquests professionals ha de proporcionar un bon nivell artístic i tècnic, i també facilitar les eines per a la recerca de noves tècniques i materials complementaris, que els prepari per dur a terme treballs i composicions, i fer la seva tasca de tal manera que puguin competir amb eficàcia en l’àmbit de la floristeria i la jardineria.

1.1 Denominació.

Tècnic d’arts plàstiques i disseny en floristeria.

1.2 Nivell.

Grau mitjà d’arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada.

Mil sis-centes hores.

—2 Descripció del perfil professional

2.1 Camp professional.

Comprèn les activitats i els procediments de floristeria realitzats com a professional autònom o associat en grau divers, a un taller o una empresa vinculats a:

Comerç especialitzat.

Jardineria interiors i exteriors.

Decoració.

Fires i mostres.

2.2 Tasques més significatives.

Confecciona composicions i ornamentacions fetes amb flor fresca, seca i artificial, tant en recipient com a la mà.

Realitza treballs d’enjardinament i manteniment de plantes d’exterior i interior de comerços i empreses.

Du a terme la presentació final dels encàrrecs, dominant els sistemes d’embolcall, tant si es tracta de composicions florals com de plantes.

Té cura de la imatge de l’espai de treball, del producte i de la relació amb el públic.

Organitza l’endreça i la neteja dels materials florals i les eines de treball.

Interpreta les comandes dels clients.

Gestiona els tràmits del procés comercial diari.

Coordina el lliurament dels encàrrecs a domicili així com la recollida del material de treball, amb cura de l’adequada ubicació en el mitjà de transport i l’emmagatzematge.

Basteix decoracions florals d’aparadors.

Conserva i tracta la flor tallada i les plantes d’interior.

Executa el procés de muntatge floral per a locals, empreses i esdeveniments socials.

Participa en les tasques d’ornamentacions de grans dimensions i de bastiments.

—3 Currículum

3.1 Objectius generals del cicle formatiu.

Reconèixer els trets més significatius dels períodes historicoartístics en general i de l’àmbit de l’art floral en particular.

Seleccionar el material en funció de l’objectiu i funcionalitat dels treballs.

Conjuminar els aspectes creatius, tècnics i econòmics en la realització dels treballs florals i d’enjardinament.

Utilitzar les tècniques idònies per obtenir el millor resultat de les composicions florals i decoratives.

Planificar la feina tenint en compte: temps, materials, cost i comercialització, entre d’altres.

Interrelacionar la creativitat, les habilitats i els coneixements tècnics, tant en el treball individual com en equip.

Incorporar a l’activitat professional la informació que ofereix l’entorn i l’evolució de les noves tècniques, així com els nous materials que s’adaptin a la creació floral.

Interpretar les propostes gràfiques dels projectes florals.

Entendre la professió dins el respecte pel medi natural.

Integrar el procés de producció dins la imatge comercial que es vol...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR