DECRET 97/2001, de 3 d'abril, sobre l'acreditació i el funcionament de les entitats col·laboradores d'adopció internacional.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

97/2001, de 3 d’abril, sobre l’acreditació i el funcionament de les entitats col·laboradores d’adopció internacional.

El Decret 337/1995, de 28 de desembre, regula per primera vegada el procés d’acreditació i funcionament de les entitats col·laboradores d’adopció internacional, d’acord amb el que disposa la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l’adopció i la seva modificació, operada en virtut de la Llei 8/1995, de 27 de juliol. L’esmentat Decret també regula les institucions col·laboradores d’integració familiar.

En aquells moments Espanya havia ratificat el Conveni relatiu a la protecció de l’infant i a la cooperació en matèria d’adopció internacional fet a la Haia el 29 de maig de 1993, que va establir i possibilitar la intervenció, en l’adopció internacional, d’organismes acreditats davant les administracions competents.

Ha transcorregut el temps suficient des de l’entrada en vigor de l’esmentat Decret per poder constatar la necessitat de modificar-lo per millorar l’operativitat i el funcionament de les entitats col·laboradores d’adopció internacional (en endavant ECAI), regulant un nou procediment per a la seva acreditació mitjançant el sistema de concurs, en garantia dels principis de concurrència i publicitat. Aquesta necessitat també es desprèn de la Moció 158/V del Parlament de Catalunya, sobre la política general d’adopcions, aprovada per unanimitat de tots els grups parlamentaris, en la qual s’insta el Govern a modificar el Decret 337/1995, de 28 de desembre, a introduir el sistema de concurs públic per a l’acreditació de les ECAI i a simplificar les seves estructures a fi d’abaratir els costos del procés, en la mesura que sigui possible, sense que això vagi en detriment de la qualitat del servei que realitzen o presten.

Al mateix temps s’adequa la normativa a la nova estructura del Departament de Justícia, que va assumir les competències en matèria d’atenció a la infància en virtut del Decret 184/1996, de 7 de juny, i es va reorganitzar, principalment, mitjançant la creació de l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció (ICAA) per la Llei 13/1997, de 19 de novembre.

Per una qüestió de tècnica i de racionalitat normativa, es considera convenient regular íntegrament, mitjançant aquest Decret, l’acreditació i el funcionament de les ECAI de forma sistemàtica i separada de la regulació específica de les institucions col·laboradores d’integració familiar, les quals continuaran regint-se pel Decret 337/1995, de 28 de desembre.

En la nova regulació, i en coherència amb el sistema d’adjudicació de l’acreditació mitjançant concurs públic, s’introdueix un nou règim econòmic que permet establir un preu tarifat, adreçat a sufragar les despeses que origina a l’ECAI la funció de mediació, com a garantia de l’usuari i de l’estabilitat dels preus. Les despeses directes que ocasioni la tramitació de l’expedient tant en el país de recepció com en el d’origen hauran de ser documentalment justificades i acreditades per l’ECAI a l’usuari.

Una altra novetat d’aquest Decret consisteix a establir la possibilitat de destinar una part dels excedents que pugui produir l’activitat de l’ECAI a abaratir els costos de la tramitació de l’expedient quant al preu tarifat a aquelles persones o famílies que acreditin menors ingressos.

Finalment, cal fer esment de la regulació de les facultats inspectores i sancionadores de l’Administració i de la creació d’un registre d’ECAI en què constaran totes les dades transcendents d’aquestes entitats, així com les queixes i reclamacions que formulin els usuaris del servei de mediació. En aquesta regulació es preveu la mediació de l’entitat pública com a sistema de resolució de conflictes entre l’ECAI i l’usuari.

Per tant, d’acord amb l’informe del Consell General de Serveis Socials, l’informe del Consell Sectorial de Serveis Socials d’Atenció a la Infància i el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Justícia i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

És objecte d’aquest Decret l’establiment dels requisits d’acreditació, règim de funcionament, obligacions, control i inspecció de les entitats col·laboradores d’adopció internacional (en endavant ECAI) que realitzen funcions de mediació en l’adopció internacional de menors i que tenen el seu domicili social al territori de Catalunya.

Article 2

Concepte d’entitat col·laboradora d’adopció internacional

2.1 Són ECAI les associacions o fundacions legalment constituïdes que, tenint com a finalitat única, o conjunta amb altres finalitats, la protecció de menors, i reunint els requisits que preveu aquest Decret, obtinguin la corresponent acreditació per intervenir en funcions de mediació en adopció internacional.

2.2 Les ECAI han d’ajustar la seva actuació al que disposa la legislació vigent sobre la matèria, a la legislació aplicable del país d’origen del menor i a al que estableix aquest Decret. Si escau, ajustaran la seva actuació a les previsions contingudes en el Conveni relatiu a la protecció del nen i a la cooperació en matèria d’adopció internacional, fet a la Haia el 29 de maig de 1993 i ratificat per Espanya.

Article 3

Àmbit d’aplicació

Aquest Decret regula l’actuació de les ECAI que tingui lloc en l’àmbit territorial de Catalunya i la seva intervenció a l’estranger, referida al país o als països per als quals han estat acreditades per l’òrgan competent de la Generalitat de Catalunya.

Capítol 2

Acreditació de les entitats col·laboradores d’adopció internacional

Secció 1

Àmbit i règim jurídic

Article 4

Àmbit d’actuació

4.1 Les ECAI intervenen en funcions de mediació per a l’adopció internacional sol·licitada per residents a Catalunya, en el país o en els països per als quals hagin estat acreditades, per a les activitats i en els termes i condicions assenyalats per l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció (en endavant ICAA).

4.2 L’ECAI també pot intervenir per tramitar sol·licituds de residents d’altres comunitats autònomes, amb funcions de mediació, quan l’entitat pública competent les habiliti a l’efecte de tramitar una determinada adopció en un país on no hi hagi cap entitat acreditada, circumstància que l’ECAI haurà de posar en coneixement de l’ICAA.

4.3 Les ECAI acreditades per altres comunitats autònomes poden intervenir per tramitar sol·licituds d’adopció internacional de residents a Catalunya quan estiguin habilitades a l’efecte per l’ICAA per tramitar una determinada adopció sol·licitada per a un país per al qual aquest organisme no hagi acreditat cap entitat, fet que l’ICAA posarà en coneixement de l’entitat competent de la comunitat autònoma que l’hagi acreditada.

Article 5

Règim jurídic

5.1 Les ECAI han de complir la normativa d’aplicació respecte de l’acreditació de la comunitat autònoma on estiguin acreditades i, en allò relatiu al procediment de tramitació, han de respectar els convenis i tractats internacionals en vigor i la normativa vigent a la comunitat autònoma de residència dels sol·licitants de l’adopció.

5.2 El control de la gestió, tramitació i seguiment de l’adopció correspon a l’entitat competent de la comunitat autònoma de residència dels sol·licitants de l’adopció.

Secció 2

Acreditació

Article 6

Requisits per a l’acreditació

Les entitats col·laboradores, per obtenir la corresponent acreditació, hauran de reunir els requisits següents:

a) Ser una fundació o associació constituïda legalment i inscrita en el registre corresponent de la Generalitat de Catalunya d’acord amb el seu àmbit territorial d’actuació.

b) Tenir com a finalitat única, o que formi part de les finalitats establertes en els seus estatuts, la protecció de menors, d’acord amb els principis que contenen la Convenció de Drets de l’Infant i en altres normes d’aplicació.

c) No tenir ànim de lucre.

d) El projecte d’actuació que presentin haurà de garantir el respecte als principis i a les normes de l’adopció internacional i la deguda intervenció dels organismes administratius i/o judicials competents del país d’origen del menor.

e) Han de disposar dels mitjans materials necessaris per al desenvolupament de les seves funcions, així com d’una oficina de recepció i atenció al públic.

f) Comptar amb un equip interdisciplinari format, com a mínim, per un professional del món del dret, de la salut i de l’acció socioeducativa, amb experiència en l’àmbit de la infància, de l’adolescència i de la família i coneixements adients de les qüestions relatives a l’adopció internacional; i amb el personal administratiu necessari per al compliment de les seves funcions. Les bases del concurs per a la concessió de l’acreditació hauran d’establir el temps mínim de dedicació del personal tècnic i el nombre de dotació adequat en funció del volum d’activitat de l’ECAI i dels expedients que hagi de tramitar.

g) Estar dirigida i administrada per persones qualificades, per la seva formació i experiència, per actuar en l’àmbit de l’adopció internacional.

h) Tenir la seu social en el territori de Catalunya i la representació en el país per al qual sol·licita l’acreditació. En el cas que es tracti d’un estat compost, es pot establir que n’hi hagi més d’un representant.

i) Justificar, mitjançant estudi econòmic, els costos i despeses directes derivades de la tramitació de l’expedient d’adopció internacional a Catalunya i al país d’origen, així com els que resultin del manteniment, infraestructura i personal de l’entitat.

Article 7

Procediment d’acreditació

7.1 El/la director/a de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR