DECRET 140/2020, de 24 de novembre, pel qual es modifica el Decret 8/2015, de 27 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del cos de bombers voluntaris de la Generalitat de Catalunya i del Consell de Bombers Voluntaris de la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior
Rango de LeyDecret

L'article 132 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de protecció civil, que inclou, en tot cas, la regulació, la planificació i l'execució de mesures relatives a les emergències i la seguretat civil, i també la direcció i la coordinació dels serveis de protecció civil, que inclouen els serveis de prevenció i extinció d'incendis, sens perjudici de les facultats dels governs locals en aquesta matèria, respectant el que estableixi l'Estat en exercici de les seves competències en matèria de seguretat pública.

La Llei 5/1994, de 4 de maig, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya, a l'article 5, atribueix als bombers i bomberes voluntaris la condició de ser part integrant dels serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya, i dedica el títol quart als bombers voluntaris de la Generalitat, que estan sota l'organització i la supervisió del departament competent en matèria de prevenció, extinció d'incendis i salvaments i es regeixen per la normativa que s'estableixi per reglament.

El marc normatiu actual del cos de bombers voluntaris de la Generalitat està determinat pel Decret 8/2015, de 27 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del cos de bombers voluntaris de la Generalitat de Catalunya i del Consell de Bombers Voluntaris de la Generalitat de Catalunya.

Durant la vigència del Decret 8/2015 esmentat s'ha detectat que, per tal de donar una resposta operativa adequada i millorar la prestació del servei públic de prevenció, extinció d'incendis i salvaments a la ciutadania, escau modificar determinats requisits d'admissibilitat, relacionats, entre d'altres, amb la residència en el municipi on es localitza el parc de bombers al qual vol ser adscrita la persona interessada en accedir a la condició de bomber voluntari de la Secció Activa.

La modificació que es vol introduir a l'article 6.2.c) i concordants del Decret 8/2015 implicarà que siguin les diferents convocatòries les que estableixin la distància màxima on ha de tenir la residència l'aspirant a ingressar en l'esmentada Secció Activa, en funció d'on estigui el parc de bombers o de les isòcrones de resposta operativa.

En el procés de selecció per a l'ingrés a la Secció Activa també es vol introduir la realització de proves mèdiques en les convocatòries, així com la possibilitat d'incorporar l'avaluació de determinats mèrits, per tal de valorar, com a mínim, els aspectes relatius a la proximitat isocrònica respecte al parc de bombers i l'antiguitat en l'empadronament, entre d'altres, fet que comportarà la modificació de l'article 7 del Decret.

Com a nova obligació dels membres del cos de bombers voluntaris, s'incorpora la de mantenir durant la vigència del nomenament com a membre del cos de bombers voluntaris el requisit de la residència establert a l'article 6.2.c), sens perjudici del que estableix l'article 53.2 del Decret. Aquest nou requisit que es vol fixar comporta la modificació de l'article 34.1.j).

Un altre aspecte important que es vol preveure és la possibilitat que, en el supòsit de canvi de residència dels membres esmentats de la Secció Activa, la persona titular de la direcció general competent en matèria de prevenció, extinció d'incendis i salvaments pugui autoritzar, amb els informes previs, entre d'altres, l'adscripció dels membres de la Secció Activa a un altre parc de bombers o a altres serveis, sempre que es compleixin les condicions que estableix l'article 6.2.c). Aquesta nova possibilitat que es vol fixar comporta la modificació de l'article 53.2.

Finalment, es deroga la disposició addicional segona referent a l'aplicació del Decret als bombers de la Val d'Aran, atès que aquest aspecte és competència del Conselh Generau d'Aran.

Aquesta modificació normativa s'ha elaborat d'acord amb els principis de millora de la qualitat normativa i de participació ciutadana establerts a la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern: (i) pel que fa al...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR