DECRET 190/2016, de 16 de febrer, de gestió de la seguretat viària en les infraestructures viàries de la Generalitat de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

Exposició de motius

Amb data 19 de novembre de 2008, el Parlament Europeu i el Consell han adoptat la Directiva 2008/96/CE, sobre gestió de la seguretat de les infraestructures viàries.

La Directiva requereix l'establiment i l'aplicació dels procediments d'actuació de gestió de la seguretat viària que s'han considerat com a millor pràctica a Europa en les infraestructures viàries que formen part de la xarxa transeuropea de carreteres, definida a la Decisió 1692/96/CE del Parlament i del Consell, de 23 de juliol de 1996, així com a posteriors actualitzacions i possibilita igualment la seva aplicació a les infraestructures viàries no incloses en la xarxa transeuropea de transports però que hagin estat finançades amb fons comunitaris.

La Generalitat de Catalunya, en exercici de les seves competències en matèria de xarxa viària i de trànsit, d'acord amb els articles 140.5 i 164.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, ha tingut històricament una sensibilitat especial a l'hora d'impulsar polítiques i estratègies de millora de la seguretat viària tal com recull l'article 48.2 de l'Estatut d'autonomia, com a principi rector de les polítiques socials i econòmiques de la Generalitat.

Aquestes polítiques i estratègies s'han articulat mitjançant els plans de seguretat viària de Catalunya que amb caràcter triennal han implicat el Govern de la Generalitat i la societat catalana en general, amb l'objectiu comú de la reducció constant de l'accidentalitat i les seves conseqüències.

El Text refós de la Llei de carreteres, aprovat pel Decret legislatiu 2/2009, de 25 d'agost, estableix, en el seu article 9, que la Generalitat de Catalunya, a proposta del departament competent en matèria d'infraestructures viàries, ha d'establir normes i criteris tècnics per al disseny, el servei i la seguretat viària de les carreteres i per a la informació a les persones usuàries, d'acord amb la normativa específica que sigui aplicable.

Així mateix, el Text refós de la Llei de carreteres, aprovat pel Decret legislatiu 2/2009, de 25 d'agost, en el seu article 10, específic de seguretat viària, estableix que el projecte de qualsevol nova infraestructura viària ha d'observar tots els requisits necessaris en matèria de seguretat viària; que el manteniment de la xarxa viària titularitat de la Generalitat de Catalunya ha de donar sempre prioritat a totes les obres i actuacions que incideixin en la millora de la seguretat viària, i, finalment, que el departament competent en matèria de carreteres ha d'elaborar i aprovar un pla d'actuacions de millora dels trams amb alta concentració d'accidents que s'ha d'integrar en el Pla de seguretat viària de Catalunya.

El Reial decret 345/2011, d'11 de març, sobre gestió de la seguretat de les infraestructures viàries en la Xarxa de carreteres de l'Estat, va incorporar al dret espanyol la Directiva 2008/96/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de novembre de 2008, sobre gestió de la seguretat de les infraestructures viàries.

El present Decret estableix les condicions en què s'ha de realitzar l'aplicació dels procediments d'actuació quant a la gestió de seguretat viària que preveu la Directiva Europea 2008/96/CE en les infraestructures viàries integrants de la xarxa transeuropea que formen part de la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya, i així s'incorpora a l'àmbit competencial català.

Vist el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

Per tot això, a proposta dels consellers d'Interior i de Territori i Sostenibilitat, d'acord amb el Dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la prèvia deliberació del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

  1. Aquesta disposició té per objecte l'establiment i l'aplicació de procediments relacionats amb les avaluacions d'impacte de la seguretat viària, les auditories de seguretat viària, les inspeccions de seguretat viària i la gestió de la seguretat a les infraestructures viàries.

  2. Aquest Decret s'aplica en aquelles infraestructures viàries titularitat de la Generalitat de Catalunya que formin part de la xarxa transeuropea de carreteres, amb independència que es trobin en fase de disseny, construcció o explotació.

  3. Resten exclosos de les previsions d'aquest Decret els túnels de carretera als quals resulti d'aplicació la Directiva 2004/54/CE, de 29 d'abril, de requisits mínims de seguretat per als túnels de la xarxa transeuropea de carreteres, o el corresponent decret que la desplegui al nivell de les competències de la Generalitat de Catalunya.

Article 2

Definicions

A efectes d'aquest Decret, són d'aplicació les definicions següents:

  1. Xarxa transeuropea de carreteres: la xarxa viària inclosa en la secció 2 de l'annex I de la Decisió núm. 1692/96/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 1996, modificada per la Decisió núm. 884/2004/CE, sobre les orientacions comunitàries per al desenvolupament de la xarxa transeuropea del transport, i en qualsevol altre instrument comunitari posterior que a aquest efecte sigui adoptat per les altres autoritats comunitàries sobre classificació d'aquestes vies.

  2. Actuació: conjunt d'activitats amb l'objectiu de construir o millorar un tram d'infraestructura viària, que comprèn des de la seva concepció fins a la seva posada en servei.

  3. Modificació substancial d'una infraestructura viària: actuació que inclou duplicacions de calçada, variants de població o obres de condicionament d'infraestructures viàries existents en una longitud continuada de més de 10 km.

  4. Condicionament d'una infraestructura viària: actuacions amb la finalitat de modificar les característiques geomètriques de la infraestructura viària existent, amb actuacions tendents a millorar els temps de recorregut, el nivell de servei i la seguretat de la circulació.

  5. Projecte d'infraestructura: document que defineix la construcció d'una infraestructura viària nova o la modificació substancial d'infraestructures de la xarxa ja existents.

  6. Avaluació d'impacte de la seguretat viària: anàlisi estratègica comparativa de la repercussió sobre la seguretat de la xarxa viària d'una infraestructura viària nova o de la modificació substancial d'una infraestructura viària ja existent.

  7. Auditoria de seguretat viària: comprovació independent, detallada, sistemàtica i tècnica de la seguretat de les característiques de disseny d'un projecte d'infraestructura viària, aplicada a les seves diferents fases que van des del seu projecte de traçat i/o del projecte de construcció fins a la seva explotació inicial.

  8. Classificació de trams d'infraestructures viàries amb alta concentració d'accidents: mètode per determinar, analitzar i classificar els trams de la xarxa viària en servei en els quals s'hagi registrat un elevat nombre d'accidents en proporció amb el flux de circulació.

  9. Classificació de la seguretat de la xarxa: mètode per determinar, analitzar i classificar els trams de la xarxa viària existent atenent el seu potencial de millora de la seguretat i d'estalvi pel que fa a costos derivats de l'accidentalitat.

  10. Inspecció de seguretat: comprovació ordinària i periòdica de les característiques i de les oportunitats de millora de la seguretat viària on el nivell d'actuació que en resulti s'emmarqui en l'àmbit del manteniment o la conservació.

  11. Pla específic de seguretat viària: document on es defineixen els diferents programes, actuacions de millora, seguiment i avaluació de la seguretat viària en l'àmbit de les infraestructures viàries en servei.

Article 3

Avaluació d'impacte de la seguretat viària per a projectes d'infraestructura

  1. Tots els projectes de nova infraestructura o de modificació substancial d'una infraestructura viària ja existent han de ser objecte d'una avaluació d'impacte de la seguretat viària.

  2. L'avaluació d'impacte de la seguretat viària es realitza en aquelles fases del disseny de la infraestructura on s'analitzen diferents alternatives i, específicament, durant l'elaboració de l'estudi informatiu, al qual s'incorpora com a document diferenciat.

  3. L'avaluació d'impacte de la seguretat viària ha d'exposar les consideracions en matèria de seguretat viària que contribueixin a l'elecció de la solució proposada en la fase d'anàlisi d'alternatives. A més, ha de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR