DECRET 202/2018, de 25 de setembre, pel qual es regula la Comissió de Delimitació Territorial.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

Els articles 151 i 160 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueixen a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva sobre organització territorial i en matèria de règim local. Així mateix, l'article 150 de l'Estatut d'autonomia atorga a la Generalitat, en matèria d'organització de la seva Administració, la competència exclusiva sobre l'estructura, la regulació dels òrgans i directius públics, el funcionament i l'articulació territorial, així com les diverses modalitats organitzatives i instrumentals per a l'actuació administrativa.

L'article 27 del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, crea la Comissió de Delimitació Territorial de Catalunya com a òrgan d'estudi, consulta i proposta, en relació amb les matèries que afecten la determinació, la revisió i la modificació dels límits territorials dels ens locals de Catalunya i de les demarcacions en què s'estructura l'Administració de la Generalitat, adscrit al departament competent en matèria d'Administració local.

D'acord amb el que estableix l'article 29 i l'habilitació reglamentària continguda en la disposició final tercera del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el Govern va aprovar el Decret 282/1987, de 27 d'agost, pel qual es regulen la composició, l'organització i les funcions de la Comissió de Delimitació Territorial. Aquest Decret va ser substituït pel Decret 225/2002, de 27 d'agost, pel qual es regula la Comissió de Delimitació Territorial, disposició que ha estat objecte de successives modificacions.

Des de l'entrada en vigor del Decret 225/2002, de 27 d'agost, s'han produït nombrosos canvis normatius que han incidit tant en el règim local com en el procediment administratiu i el règim jurídic de les administracions públiques, i que posen de manifest la necessitat de disposar d'una nova disposició reglamentària reguladora de la Comissió de Delimitació Territorial que els incorpori. Aquest Decret té per finalitat recollir totes aquestes modificacions normatives per tal que la regulació de la Comissió de Delimitació Territorial s'adapti al cos jurídic vigent, així com unificar en un únic text la seva regulació i contribuir a millorar la qualitat i la coherència de l'ordenament jurídic.

Les principals modificacions que s'introdueixen en aquest nou Decret fan referència a la utilització dels mitjans electrònics en el funcionament de la Comissió. El Decret també incorpora una sèrie de previsions relatives a la limitació de la durada del mandat dels seus membres, a la paritat entre homes i dones en la seva composició i al seu sotmetiment a les regles de conducta i als principis ètics establerts en la normativa de transparència, accés a la informació pública i bon govern, entre d'altres.

La incorporació d'aquestes modificacions s'ajusta als principis de bona regulació establerts a l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, segons els quals les administracions públiques, en l'exercici de la potestat reglamentària, han d'actuar conforme als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

D'acord amb els principis de necessitat i eficàcia, les modificacions que s'incorporen en la regulació de la Comissió estan justificades per una raó d'interès general consistent a garantir que el règim jurídic d'aquest òrgan s'ajusti a la normativa vigent i es fonamenten en una clara identificació de les finalitats que es persegueixen i constitueixen l'instrument adequat per garantir la consecució d'aquestes finalitats.

D'acord amb el principi de proporcionalitat, les mesures que s'hi incorporen contenen la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s'ha de cobrir amb la norma.

Atenent al principi de seguretat jurídica, la potestat reglamentària s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, amb la finalitat de generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa.

Finalment, en aplicació del principi de transparència, l'Administració de la Generalitat de Catalunya ha de possibilitar l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i als documents propis del seu procés d'elaboració, i, en aplicació del principi d'eficiència, aquest Decret evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i permet racionalitzar la gestió dels recursos públics.

Aquest Decret no està inclòs en el Pla anual normatiu, ja que es tracta d'una disposició de caràcter organitzatiu amb la qual la regulació de la Comissió de Delimitació Territorial s'actualitza i s'adapta als canvis normatius establerts, tant per la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i del procediment de les administracions públiques de Catalunya com per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a la regulació dels òrgans col·legiats.

Amb l'informe favorable emès per la Comissió de Govern Local de Catalunya;

A proposta de la consellera de la Presidència, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte regular les funcions, l'organització i el funcionament de la Comissió de Delimitació Territorial.

Article 2

Naturalesa, adscripció i règim jurídic

2.1 La Comissió de Delimitació Territorial és l'òrgan d'estudi, consulta i proposta en relació amb les matèries que afecten la determinació, la revisió i la modificació dels límits territorials dels ens locals de Catalunya i de les demarcacions en què s'estructura territorialment l'Administració de la Generalitat.

2.2 La Comissió de Delimitació Territorial s'adscriu orgànicament i funcionalment al departament competent en matèria d'Administració local. Els recursos econòmics necessaris per al seu funcionament es consignen en el pressupost d'aquest departament.

2.3 La Comissió de Delimitació Territorial es regeix per les previsions d'aquest Decret i per la resta de disposicions aplicables reguladores del règim jurídic dels òrgans col·legiats.

Article 3

Seu

La Comissió de Delimitació Territorial té la seva seu a Barcelona, a les dependències del departament competent en matèria d'Administració local, on hi té la Secretaria i els mitjans de suport administratiu.

Capítol II

Membres de la Comissió de Delimitació Territorial

Article 4

Composició

4.1 La Comissió de Delimitació Territorial està integrada pels membres següents:

  1. Vuit representants de l'Administració de la Generalitat.

  2. Vuit representants de les entitats locals de Catalunya.

  3. Tres representants de les universitats de Catalunya.

  4. Un representant del Col·legi de Geògrafs.

  5. Un representant de l'Institut d'Estudis Catalans.

4.2 A les reunions de la Comissió de Delimitació Territorial, hi poden assistir representants d'altres departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, institucions i organismes, així com experts, amb veu però sense vot, quan la naturalesa de la matèria que s'hagi de debatre ho aconselli i així ho decideixi la Presidència. En aquest cas, es trametrà a aquestes entitats la convocatòria de la reunió perquè designin els seus representants.

Article 5

Representació de l'Administració de la Generalitat

5.1 Són membres de la Comissió de Delimitació Territorial, en representació de l'Administració de la Generalitat:

  1. La persona titular del departament competent en matèria d'Administració local.

  2. La persona titular de la secretaria competent en matèria d'Administració local.

  3. La persona titular de la direcció general competent en matèria d'Administració local.

  4. La persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori del departament competent en matèria de territori.

  5. La persona titular de la direcció general competent en matèria de tutela financera de les corporacions locals del departament competent en matèria d'economia.

  6. La persona titular de la direcció de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

  7. Un representant amb rang de secretari general o de director general del Departament de la Presidència.

  8. Un representant amb rang de secretari general o de director...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR