DECRET 214/2016, de 8 de març, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'arts plàstiques i disseny en brodats i rebosters de la família professional dels tèxtils artístics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L'Estatut d'autonomia de Catalunya determina, a l'article 131.3.c, que correspon a la Generalitat, en matèria d'ensenyament no universitari, la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi, incloent-hi l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 bis. 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, els objectius, les competències, els continguts i els criteris d'avaluació del currículum bàsic requereixen el 55 per cent dels horaris escolars.

En el marc dels aspectes que garanteixen l'assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis, correspon al Govern de la Generalitat establir els currículums, en els termes que preveu l'article 53 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació.

El Reial decret 1737/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen diversos títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de tèxtils artístics, així com els ensenyaments mínims corresponents, inclou el títol de brodats i rebosters. Cal, per tant, establir el currículum per aplicar-lo a Catalunya.

El currículum dels cicles formatius s'estableix a partir de les necessitats de qualificació professional detectades a Catalunya i la seva possibilitat d'adequar-lo a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres.

Els brodats formen part de la història de les arts aplicades amb tradició a Catalunya. Actualment, s'ha reprès l'interès per l'art del brodat amb noves formes i continguts, i s'han actualitzat les antigues tècniques.

Cal conservar la riquesa d'aquesta tradició, afavorir la innovació creativa que demanda la indústria actual i potenciar-ne la formació de professionals amb impuls creatiu i capacitat de realització pràctica.

S'estableix així el currículum del cicle formatiu de grau superior d'arts plàstiques i disseny en brodats i rebosters de la família professional dels tèxtils artístics.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip dels professors permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre educatiu. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau dels alumnes i l'adquisició de les competències professionals, personals i socials establertes en el perfil professional, tenint en compte, d'altra banda, la necessitat d'integració dels continguts del cicle formatiu.

Aquest Decret s'ha tramitat segons el que disposen l'article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i amb el dictamen previ del Consell Escolar de Catalunya.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

S'estableix el currículum per als ensenyaments vinculats al títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en brodats i rebosters de la família professional dels tèxtils artístics.

Article 2

Identificació del títol i perfil professional

  1. Els elements d'identificació del títol s'estableixen als apartats 1.1, 1.2 i 1.3 de l'annex 1.

  2. El perfil professional del títol es descriu a l'annex 1, als apartats 2.1 i 2.2.

Article 3

Currículum

  1. Els objectius generals s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.1.

  2. L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, a l'apartat 3.2.1.

  3. Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l'annex 1, a l'apartat 3.2.2, i a l'apartat 4.

  4. Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

  5. Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 4

Espais i instal·lacions

Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que preveu la normativa aplicable.

La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf Tallers que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació 1/30.

Article 5

Competència docent del professorat

La competència docent dels funcionaris pertanyents als cossos de catedràtics, de professors i de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny per impartir els mòduls corresponents als ensenyaments del cicle formatiu de grau superior de puntes artístiques que s'estableix a l'annex 3.

Article 6

Accés a altres estudis

El títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en brodats i rebosters permet accedir als estudis que determini la normativa vigent.

Article 7

Correspondències

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 5.

Article 8

Proves d'accés

El Departament d'Ensenyament ha de convocar les proves d'accés i establir les exempcions que corresponguin d'acord amb la normativa d'aplicació.

Disposició addicional

Les descripcions dels perfils professionals incloses en aquest Decret no constitueixen una regulació de l'exercici de cap professió titulada.

Disposicions finals

Primera

La consellera d'Ensenyament pot desplegar els currículum, tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls professionals establerts.

Segona

La direcció general competent pot adequar el currículum a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la reorganització de les unitats formatives, tot respectant els mòduls professionals establerts, en el cas de persones individuals i de centres educatius concrets, respectivament.

Barcelona, 8 de març de 2016

Carles Puigdemont i Casamajó

President de la Generalitat de Catalunya

Meritxell Ruiz Isern

Consellera d'Ensenyament

Annex 1

Identificació del títol

Els brodats formen part de la història de les arts aplicades a Catalunya amb incidència social, cultural i econòmica sobre la indústria manufacturera del país.

L'origen del brodat és molt remot, les primeres agulles d'ivori i os trobades del paleolític fan suposar que, a banda de ser utilitzades per unir pells, també es van utilitzar per fer decoracions senzilles sobre aquestes. Però la invenció i el primer desenvolupament es pot atribuir als babilonis. De Mesopotàmia procedeixen els brodats més famosos en l'edat antiga així com els teixits fins i les tapisseries d'alt lliç d'Egipte.

El brodat va ser portat d'Orient a Europa a través dels països mediterranis i assolí un alt grau de perfecció entre els segles ix i xv. A l'edat mitjana els brodats es difonien arreu d'Europa a partir de grans centres productors, i exercien un paper important per difondre models i repertoris iconogràfics.

A Catalunya es conserven peces que mostren la importància del brodat. Cal destacar el tapís de la Creació de la Catedral de Girona, un magnífic reboster del segle xi. És un brodat anònim, dibuixat, aplicat i rematat amb el conegut punt de cadeneta.

Els primers tallers brodadors catalans havien assolit al segle xv un altíssim grau de destresa tècnica. Integrats bàsicament per homes, intervenien en el disseny miniaturistes o pintors rellevants. L'obra del tapís frontal de la capella de Sant Jordi brodat el 1450, del Palau de la Generalitat, realitzat pel taller barceloní d'Antoni Sadurní és la primera manifestació d'aquest art del Renaixement a Espanya.

Arribat el segle xvi el brodat pren la seva pròpia personalitat i referma el seu caràcter genuí en estils locals o regionals de cada comarca.

Cal distingir el brodat erudit del popular. El primer, amb predomini de la llana i el lli, la seda i els metalls preciosos, destinats als estaments dominants (nobles i sacerdots), i el brodat popular, que amb la finalitat de l'ornament personal i de la llar utilitza materials senzills.

El desenvolupament dels brodats a Catalunya ha estat lligat al desenvolupament de la indústria tèxtil catalana. El brodat a mà decau en finalitzar el segle xviii i se substitueix pel fabricat a màquina entrat el segle xix.

Les tendències actuals i les noves pràctiques apunten cap a una revaloració de l'art del brodat amb noves formes i nous continguts que actualitzen les antigues tècniques. El cicle formatiu de grau superior de brodats i rebosters és garantia de conservació de la riquesa d'aquesta tradició vinculada als tallers i de la continuïtat dels seus procediments tecnicoartístics històrics, sense descuidar la necessària acomodació als mètodes, tecnologies i innovacions creatives que demana la indústria actual.

El cicle formatiu de grau superior de brodats i rebosters potencia la formació de professionals amb impuls creatiu i capacitat de realització pràctica, coneixedors de les tradicions i posseïdors dels recursos òptims per donar resposta a les necessitats que requereix la societat contemporània, per la seva adaptació àmplia i polivalent als diferents oficis artístics que configuren el seu camp. El tècnic d'aquest nivell, gràcies a la seva capacitació, podrà atendre l'àmplia demanda social de què gaudeixen aquests articles artístics en l'entorn actual.

1.1 Denominació

Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en brodats i rebosters.

1.2 Nivell

Grau superior d'arts plàstiques i disseny.

1.3 Durada

1.950 hores.

  1. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR