DECRET 23/2015, de 24 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del títol de grau superior dels ensenyaments esportius en l'especialitat d'handbol.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L’article 131.3.c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya disposa que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l’establiment dels plans d’estudi corresponents, incloent-hi l’ordenació curricular.

D’acord amb l’article 6 bis.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, els objectius, les competències, els continguts i els criteris d’avaluació del currículum bàsic requereixen el 55 per cent dels horaris escolars.

En el marc dels aspectes que garanteixen l’assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis, correspon al Govern de la Generalitat establir els currículums, de les diverses modalitats i especialitats dels ensenyaments esportius, en els termes que preveu l’article 68.3 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

El Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, estableix l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, i disposa que se segueixin impartint, entre d’altres, l’especialitat d’handbol dels ensenyaments esportius establerts a l’empara del Reial decret 1913/1997, de 19 de desembre, pel qual es configuren com a ensenyaments de règim especial els conduents a l’obtenció de titulacions de tècnics esportius, s’aproven les directrius generals dels títols i dels corresponents ensenyaments mínims.

El Decret 25/2014, de 25 de febrer, d’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, ha previst aquest règim transitori en relació amb l’especialitat d’handbol que s’ha de seguir impartint d’acord amb el Decret 169/2002, d’11 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de règim especial que condueixen a les titulacions oficials de tècnic d’esport i tècnic superior d’esport i amb els decrets que estableixen les corresponents titulacions fins al moment en què es creïn i implantin les noves titulacions i ensenyaments en les modalitats i especialitats corresponents.

Conseqüentment, en desplegament del Reial decret 361/2004, de 5 de març, pel qual s’estableixen els títols de tècnic d’esport i tècnic superior d’esport en handbol, s’aproven els ensenyaments comuns corresponents i es regulen les proves d’accés a aquests ensenyaments, s’estableix el currículum del títol de grau superior en l’especialitat d’handbol, a fi d’ampliar l’oferta formativa en l’àmbit de l’esport i, més concretament, d’aquesta modalitat esportiva de la que, actualment, es troba regulat el grau mitjà pel Decret 285/2007, de 24 de desembre, pel qual s’estableix el currículum i es regula la prova d’accés específica del títol de tècnic o tècnica d’esport en l’especialitat d’handbol.

Aquest Decret s’ha tramitat segons el que disposen l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment i de les administracions públiques de Catalunya, i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

S’estableix el currículum del títol de grau superior dels ensenyaments esportius en l’especialitat d’handbol, que permet obtenir el títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior regulat pel Reial decret 361/2004, de 5 de març.

Article 2

Durada, estructura i organització

  1. La formació té una durada total de 750 hores.

  2. Els ensenyaments s’estructuren en els blocs següents:

    1. Un bloc comú, format per crèdits transversals, que són coincidents i obligatoris per a totes les modalitats, les disciplines i les especialitats esportives. En aquests crèdits es troba el suport científic, de caràcter tècnic i pràctic, requerit per a l’inici, l’adaptació i el perfeccionament de les activitats motores, i s’estableixen les bases genèriques per a l’especialització i l’adquisició de destreses i habilitats tècniques i específiques, així com també el desenvolupament de les bases psicopedagògiques de la persona.

    2. Un bloc específic, que agrupa els crèdits de caràcter científic, tècnic i pràctic, que permeten adquirir i aplicar correctament els coneixements de la modalitat, la disciplina o l’especialitat esportiva.

    3. Un bloc complementari, que amplia els dos blocs anteriors amb crèdits relacionats amb la utilització de recursos tecnològics i les variacions de la demanda social.

    4. Un bloc de formació pràctica, que s’ha de realitzar de forma paral·lela o un cop superats els blocs comú, específic i complementari de cada nivell o grau.

    5. Un projecte final, que té caràcter integrador dels coneixements adquirits durant el període de formació i que s’ha d’elaborar sobre la modalitat o especialitat esportiva cursada per l’alumne.

  3. Els ensenyaments dels blocs s’organitzen en mòduls de caràcter teoricopràctic, estructurats en crèdits. La durada de cada crèdit és variable, d’acord amb els objectius de formació establerts.

    Als efectes d’aquest Decret, s’entén per mòdul l’equivalent a la matèria teòrica o teoricopràctica vinculada a un o a diversos objectius de la formació. Així mateix, s’entén per crèdit la proposta organitzativa d’ensenyament-aprenentatge en què s’estructura cadascun dels mòduls i agrupa continguts i objectius terminals vinculats al perfil professional o als requeriments educatius.

  4. Els objectius terminals de cada crèdit són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació dels crèdits.

Article 3

Perfil professional i currículum

La durada, la distribució horària, el perfil professional i el currículum s’estableixen a l’annex 1.

Article 4

Crèdits de formació

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals s’estableix a l’annex 2.

Article 5

Professorat

Els requisits de titulació del professorat, els seus equivalents i les especialitats exigides per impartir els crèdits corresponents s’estableixen a l’annex 3.

Article 6

Convalidacions i correspondència amb la pràctica laboral

Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral i amb la pràctica esportiva d’alt nivell i d’alt rendiment s’estableixen a l’annex 4.

Article 7

Requisits d’accés

  1. A més de la titulació de tècnic esportiu o tècnica esportiva en la mateixa modalitat, disciplina o especialitat cal estar en possessió de les titulacions o certificats exigits per la normativa vigent.

2 Es pot accedir sense els requisits acadèmics si s’acompleixen les condicions d’edat i se supera una prova d’acord amb el que estableixi el Departament competent en matèria educativa.

Article 8

Efectes i validesa del títol

  1. Els alumnes que superen els ensenyaments reben el títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior en l’especialitat d’handbol.

  2. El títol permet l’accés als estudis universitaris de grau d’acord amb la normativa vigent.

Article 9

Espais

Els requisits específics d’espais i d’equipaments, i de seguretat i responsabilitat s’estableixen a l’annex 5.

Article 10

Relació numèrica

El nombre màxim d’alumnes per aula per a les sessions teòriques és de 35. Per a les sessions pràctiques que es desenvolupin en instal·lacions, espais o equipaments esportius, la relació màxima professor/alumne és d’1/24.

Disposició addicional

D’acord amb el que estableix el Reial decret 361/2004, de 5 de març, mitjançant el qual es van establir els títols de tècnic o tècnica d’esport i tècnic o tècnica superior d’esport en l’especialitat d’handbol, els corresponents ensenyaments mínims i els requeriments d’accés a aquests ensenyaments, els elements inclosos en aquest decret no constitueixen una regulació de l’exercici de cap professió titulada.

Disposicions finals

Primera

La consellera d’Ensenyament pot desplegar el currículum, tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància i el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials.

Segona

La direcció general competent pot adequar el currículum a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials, en el cas de persones individuals i de centres educatius concrets, respectivament.

Barcelona, 24 de febrer de 2015

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

Irene Rigau i Oliver

Consellera d’Ensenyament

Annex 1

Denominació, durada, distribució horària, perfil professional i currículum

  1. Denominació: grau superior d’handbol

  2. Durada: 750 hores

  3. Distribució horària dels ensenyaments:

    Crèdits del bloc comú (150 hores teòriques + 50 hores pràctiques)

    Càrrega total del bloc: 200 hores

    Biomecànica de l’esport (20 hores teòriques + 10 hores pràctiques)

    Entrenament d’alt rendiment esportiu (30 hores teòriques + 20 hores pràctiques)

    Fisiologia de l’esforç (25 hores teòriques + 15 hores pràctiques)

    Gestió de l’esport (45 hores teòriques)

    Psicologia de l’esport d’alt rendiment (20 hores teòriques + 5 hores pràctiques)

    Sociologia de l’esport d’alt rendiment (10 hores teòriques)

    Crèdits del bloc específic (120 hores teòriques + 130 hores pràctiques)

    Càrrega total del bloc: 250 hores

    Desenvolupament professional III (10 hores teòriques)

    Direcció d’equips II (20 hores teòriques + 10 hores pràctiques)

    Formació tècnica i tàctica individual de l’handbol III (20 hores teòriques + 15 hores pràctiques)

    Joc col·lectiu ofensiu i defensiu II (20 hores teòriques + 40 hores pràctiques)

    Metodologia de l’ensenyament i de l’entrenament de l’handbol III (15 hores teòriques + 30 hores pràctiques)

    Preparació física específica II (20 hores teòriques + 15 hores pràctiques)

    Regles del joc III (15 hores teòriques + 10 hores pràctiques)

    Seguretat de l’handbol II (5 hores teòriques + 5 hores pràctiques)

    Crèdits del bloc complementari (15 hores teòriques + 25 hores pràctiques)

    Càrrega total del bloc: 40...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR