DECRET 271/2019, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament del Registre de subvencions i ajuts de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda
Rango de LeyDecret

L'article 114 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat, en les matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment. D'altra banda, l'article 71.4 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, obliga l'Administració de la Generalitat, d'acord amb el principi de transparència, a fer pública la informació necessària perquè la ciutadania en pugui avaluar la gestió.

L'article 150 de l'Estatut atorga també a la Generalitat, en matèria d'organització de la seva Administració, la competència exclusiva sobre l'estructura i la regulació dels seus òrgans.

En exercici d'aquestes competències, la Llei 5/2017, del 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni, afegeix l'article 96 bis al text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. Aquest article crea el Registre de subvencions i ajuts de Catalunya i estableix, en el seu apartat 3, que l'abast, el contingut i el funcionament del Registre s'han de determinar per reglament.

La Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, regula l'ús del mitjans electrònics en les actuacions i les relacions entre el sector públic i la ciutadania. Així, la concreció del model català d'Administració electrònica estableix que les entitats que integren el sector públic de Catalunya han d'impulsar un model d'Administració electrònica basat, entre d'altres, en la cooperació i la col·laboració institucionals per a la creació i la posada a disposició del sector públic de Catalunya de les infraestructures i serveis comuns d'Administració electrònica que garanteixin la interoperabilitat dels sistemes d'informació i que en facin possible l'ús per part de les entitats que integren el sector públic, amb l'objectiu de fer més eficaç i econòmic l'oferiment de serveis als ciutadans i ciutadanes i a les empreses.

La Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, regula el dret a l'ús dels mitjans electrònics per part dels ciutadans i ciutadanes i l'ús dels mitjans electrònics per part de les administracions catalanes en les relacions amb altres ens, organismes i entitats que integren el sector públic de Catalunya.

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, introdueix de manera transversal la utilització de mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i entre aquestes i els ciutadans i ciutadanes, en totes les fases de procediment administratiu.

El Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), el Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE, i el Reglament (UE) núm. 1388/2014, de la Comissió, de 16 de desembre de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts a empreses dedicades a la producció, transformació i comercialització de productes de la pesca i de l'aqüicultura compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE, estableixen que per garantir la transparència dels ajuts estatals, s'ha d'instar els estats membres a crear llocs web complets sobre ajuts estatals, en l'àmbit regional o nacional, que continguin informació resumida relativa a cada mesura d'ajut exempta en virtut d'aquests reglaments. La compatibilitat dels ajuts amb el mercat interior ha de quedar supeditada al compliment d'aquesta obligació, ja que la transparència dels ajuts estatals és essencial per a l'aplicació correcta de les normes del TFUE i en propicia un millor compliment, un major retiment de comptes, la revisió inter partes i una despesa pública més eficaç.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, modificada per la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del sector públic i altres mesures de reforma administrativa, estableix en el seu article 18 que les administracions concedents han de remetre a la Base de dades nacional de subvencions informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió previstes en la Llei. També especifica en l'article 20.4 b que, a les comunitats autònomes, la Intervenció General de cada comunitat és la responsable de subministrar la informació de forma exacta, completa, en termini i respectant el sistema d'enviament establert, i també pot ser responsable de subministrar informació a la Base de dades nacional de subvencions un òrgan que designi la comunitat autònoma. Igualment, cal fer referència al Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades nacional de subvencions i la publicitat de subvencions i altres ajudes públiques, en la mesura que aquest Reial decret estableix el procediment per subministrar la informació i el règim de responsabilitats.

Per altra banda, la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, entén la transparència com una obligació a càrrec de l'Administració, que ha de facilitar la informació sobre dades i continguts de diversa naturalesa que són referencials respecte de la seva organització, funcionament, presa de decisions més importants i la gestió dels recursos públics.

L'Acord de Govern de 28 de febrer de 2017, pel qual s'aprova eI modeI integral de gestió de subvencions i ajuts de Ia Generalitat de Catalunya, estableix que s'ha de facilitar la informació requerida en matèria de transparència, en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya, a través del Registre d'ajuts i subvencions (RAIS) del sistema GECAT, el qual ha estat actualitzat per tal d'incloure-hi la informació necessària relativa a les convocatòries per donar compliment a la normativa aplicable, en particular en matèria de transparència i ajuts d'estat.

En aquest sentit, el Reglament que aprova aquest Decret detalla l'abast, el contingut i el funcionament del Registre...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR