DECRET 321/2016, de 22 de novembre, d'obligacions d'informació de caràcter econòmic de les mutualitats de previsió social i altres entitats asseguradores supervisades per la Generalitat de Catalunya.

Fecha de Entrada en Vigor15 de Diciembre de 2016
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

Segons determina l'article 126 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, la Generalitat té la competència exclusiva sobre l'estructura, organització i el funcionament de les mutualitats de previsió social, i competències compartides sobre l'activitat desenvolupada per les mutualitats de previsió social i per altres entitats asseguradores que, amb domicili social a Catalunya, reuneixin els requisits previstos a la normativa bàsica d'aplicació.

Les mutualitats de previsió social són entitats sense ànim de lucre que desenvolupen activitat asseguradora. El seu marc normatiu abasta, per una banda, la regulació catalana conformada per la Llei 10/2003, de 13 de juny, sobre mutualitats de previsió social, el Decret 279/2003, de 4 de novembre, de desplegament de determinats aspectes de la llei 10/2003, de 13 de juny, sobre mutualitats de previsió social i el Decret 20/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableixen les obligacions en matèria estadisticocomptable de les mutualitats de previsió social de Catalunya, de les seves agrupacions i de les seves federacions, i s'especifica la documentació que hauran d'aportar; i, per altra banda, la normativa estatal reguladora de les bases d'ordenació asseguradora, àmbit en què destaquen la recent Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores (LOSSEAR) i el Reial decret 1060/2015, de 20 de novembre, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, textos amb què es transposa la Directiva 2009/138/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre, sobre l'accés a l'activitat d'assegurança i de reassegurança i el seu exercici (en endavant, Directiva solvència II).

La Directiva solvència II suposa un canvi fonamental en la visió dels requeriments de solvència exigits a les entitats asseguradores. S'introdueixen uns nous conceptes de capital mínim obligatori i de capital de solvència obligatori, aquest darrer quantificat atenent els riscos assumits per l'entitat. La LOSSEAR i el Reial decret 1060/2015, de 20 de novembre, estableixen la fórmula estàndard per al seu càlcul, així com la possibilitat que les entitats utilitzin, amb l'autorització administrativa prèvia , models interns, totals o parcials. A més, les normes esmentades configuren un règim especial de solvència per a les entitats que no superen uns determinats llindars, preveient per a aquestes un càlcul simplificat dels capitals de solvència. Aquests requeriments de solvència substitueixen els vigents fins ara, definits com a marge de solvència i fons de garantia.

Aquest nou enfocament porta, consegüentment, a redefinir els requisits d'informació de caràcter econòmic de les mutualitats de previsió social vers al supervisor, a l'efecte que aquest disposi de les dades necessàries per a una supervisió de qualitat en el nou context de solvència II.

Fins ara, les obligacions de rendició d'informació de caràcter econòmic estaven regulades pel Decret 20/2008, de 29 de gener. A la vista dels canvis profunds que hi ha hagut en l'ordenació i supervisió de les entitats asseguradores, esdevé imprescindible disposar d'una nova reglamentació. Així, les disposicions contingudes en el text d'aquest nou Decret estableixen la tipologia de la informació de caràcter econòmic que han de retre les mutualitats de previsió social i altres entitats asseguradores en aquest nou context de solvència II, així com la forma i els terminis en què han d'aportar-la, tant pel que fa a la documentació a trametre a l'òrgan supervisor com als documents d'obligada informació pública, tot en línia amb els nous requeriments de transparència informativa establerts per la normativa europea d'aplicació directa, i de forma particular per l'article 301 del Reglament delegat (UE) 2015/35 de la Comissió, de 10 d'octubre de 2014, pel qual es completa la Directiva solvència II.

D'altra banda, en aquest nou context normatiu, i donat que s'han redefinit els requeriments de solvència, és necessari substituir les referències que en el Decret 279/2003, de 4 de novembre, es fan al marge de solvència i al fons de garantia, per als nous conceptes de capital de solvència obligatori i capital mínim obligatori, així com eliminar les remissions a la cobertura de les provisions tècniques, concepte que ha decaigut en el nou marc.

Tenint present l'article 126 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, la disposició final segona de la Llei 10/2003, de 13 de juny, sobre mutualitats de previsió social, l'article 31.2 de la mateixa Llei, que estableix l'obligació de les mutualitats de previsió social de retre comptes a l'autoritat de supervisió, d'acord amb el que s'estableixi per reglament, i la disposició addicional tercera, també de la mateixa Llei, que, en el seu apartat 1, determina que les garanties financeres i les obligacions de tramesa d'informació a l'autoritat de supervisió que han de complir les entitats sotmeses a aquesta Llei s'han de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR