DECRET 71/2015, de 12 de maig, de reestructuració del Servei d'Ocupació de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ
Rango de LeyDecret

El Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) és un organisme autònom de caràcter administratiu adscrit al Departament d’Empresa i Ocupació i creat mitjançant la Llei 17/2002, de 5 de juliol, d’ordenació del sistema d’ocupació i de creació del Servei d’Ocupació de Catalunya (DOGC núm. 3676, de 12.7.2002). La seva estructura es va concretar en diverses normes, la darrera el Decret 160/2006, de 16 de maig, de reestructuració del Servei d’Ocupació de Catalunya (DOGC núm. 4636, de 18.5.2006), amb les seves modificacions posteriors.

Des de l’última modificació, i especialment en els darrers anys, s’han produït canvis profunds a la societat que fan que sigui necessari impulsar un nou model de desenvolupament de les polítiques d’ocupació i dotar el Servei d’Ocupació de Catalunya d’una estructura orgànica adequada per fer front amb qualitat, eficàcia i eficiència a les noves necessitats.

L’Estratègia europea 2020 i els programes impulsats per la Comissió Europea aposten per una visió àmplia i integrada de les polítiques d’ocupació i per la modernització dels sistemes públics d’ocupació i les seves estructures administratives, amb atenció especial al foment de la col·laboració publicoprivada i de fórmules de gestió transparents i segures, orientades a resultats i que permetin un control adequat i una avaluació del seu impacte.

És en aquest context estratègic i normatiu que cal emmarcar aquesta reforma orgànica del Servei d’Ocupació de Catalunya.

La reforma orgànica que es fa ara recull i complementa els canvis que ja es van introduir per mitjà del Decret 138/2013, de 12 de març, de modificació de funcions en els òrgans del Departament d’Empresa i Ocupació que gestionen el Fons Social Europeu.

Les modificacions organitzatives que introdueix el Decret 138/2013 responien a la necessitat immediata d’implantar les mesures correctives requerides per la Comissió Europea sobre la reorganització dels òrgans de gestió i control dels gestors de fons comunitaris amb l’objectiu de garantir una separació correcta de les funcions dels òrgans relacionats amb la gestió del Fons Social Europeu. Les mesures organitzatives implantades són també adequades per assegurar una bona gestió de la resta de fons, i és per això que es consoliden en la nova estructura que defineix el Decret que ara ens ocupa.

La divisió en unitats de l’estructura es basa en uns serveis que desenvolupen les funcions de planificació, disseny i proposta d’assignació de recursos econòmics per a finançar els diferents àmbits de les polítiques actives d’ocupació, el comandament de les quals s’estructura en dues subdireccions generals: la de polítiques actives d’ocupació i la d’ocupació i territori.

A la Subdirecció General de Polítiques Actives d’Ocupació li corresponen les actuacions en l’àmbit de formació professional per a l’ocupació adreçades principalment a persones desocupades, així com els programes mixtos de formació i ocupació, la formació professional dual en l’àmbit laboral i les iniciatives de desenvolupament territorial en l’àmbit de l’ocupació. En aquest context es crea una àrea que dóna resposta a la promoció, la gestió i el seguiment dels acords territorials d’ocupació, que és el nou instrument per a la vertebració de la gestió de les polítiques d’ocupació al territori.

Pel que fa als centres d’innovació i formació (CIF) es crea una unitat de direcció i coordinació i es reconeixen les característiques diferencials dels dos centres que tenen la consideració de centres de referència.

A la Subdirecció General d’Ocupació i Territori li corresponen les polítiques actives d’atenció directe a les persones per a la recerca de feina o millora d’ocupació relatives a l’orientació professional i a la intermediació del mercat de treball, així com el suport i l’assessorament a les empreses en matèria d’ocupació. També corresponen a aquesta Subdirecció General la direcció dels serveis territorials del SOC i la xarxa d’oficines de treball de la Generalitat.

Es crea la Subdirecció General de Verificació i Supervisió de Polítiques Actives amb l’objectiu de concentrar en una única unitat totes les funcions de verificació de les actuacions que es financen i requereixen el control des del SOC, garantint la separació de funcions entre les unitats encarregades del disseny i la gestió de les accions i els programes, i les unitats encarregades de comprovar la seva execució i la seva justificació.

S’actualitzen i detallen algunes funcions vinculades a l’àmbit de la recol·locació i de la integració de les polítiques actives i passives, i el procediment sancionador, amb l’objectiu de millorar els dispositius de lluita contra l’atur.

Es reforcen les funcions d’organització, control de qualitat i auditoria interna amb l’objectiu de garantir que els processos de gestió, i especialment els processos de col·laboració publicoprivada i de col·laboració publicopública, siguin transparents i segurs i es desenvolupin d’acord amb paràmetres de traçabilitat i de responsabilitat en l’ús dels recursos públics.

Es simplifica l’estructura territorial de l’organisme amb l’eliminació de les set direccions territorials i la concentració de tota l’estructura territorial en una única subdirecció, i així s’aconsegueix la unitat de comandament al territori. També s’adequa el nombre, la distribució i la denominació de les oficines de treball.

S’impulsa l’avaluació de les polítiques d’ocupació en termes d’eficàcia i eficiència, especialment pel que fa als resultats i als impactes en la millora de l’ocupabilitat de la població activa i en la inserció laboral, com a coneixement útil per a la millora contínua i per retre comptes a la ciutadania.

Atesa la situació de desocupació del jovent i la necessitat de lluitar de forma activa contra l’atur juvenil, es creu necessari establir les actuacions que calguin per implementar la garantia juvenil a Catalunya, d’acord amb la recomanació del Consell de la Unió Europea de 22 d’abril de 2013, i impulsar i promoure altres actuacions adreçades específicament als joves que permetin millorar la seva ocupabilitat i inserció laboral. És per això que l’estructura preveu una unitat específica, l’Àrea d’Ocupació Juvenil.

Finalment, es racionalitzen els costos estructurals, es consoliden les modificacions ja introduïdes pel Decret 91/2013, de 29 de gener, que va suprimir alts càrrecs de l’estructura del SOC, i s’alleugereixen també algunes unitats de comandament i intermèdies, amb l’objectiu de complir amb els requeriments de contenció de la despesa i d’eficiència en els serveis.

Per tot això exposat, de conformitat amb l’article 23 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern; el títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya;

Un cop informat el Consell de Direcció del Servei d’Ocupació de Catalunya;

A proposta del conseller del Departament d’Empresa i Ocupació, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Organització general del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC)

Article 1

Servei d’Ocupació de Catalunya

1.1 El Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) és un organisme autònom de caràcter administratiu, adscrit al Departament de l’Administració de la Generalitat de Catalunya que té assignades les competències en matèria d’ocupació, que n’exerceix la direcció estratègica, en fa el control i en garanteix l’avaluació de la seva activitat.

1.2 El SOC té personalitat jurídica pròpia, autonomia administrativa, econòmica, financera i patrimonial, d’acord amb el que estableix la llei i normativa de desenvolupament.

1.3 El SOC és l’organisme de l’Administració de la Generalitat de Catalunya responsable de l’ordenació, el desenvolupament, l’execució, el seguiment i l’avaluació dels serveis i els programes que desenvolupen la política d’ocupació de Catalunya en el marc de la Llei 17/2002, de 5 de juliol, d’ordenació del sistema d’ocupació i de creació del Servei d’Ocupació de Catalunya (DOGC núm. 3676, de 12.7.2002).

Article 2

Òrgans de direcció

Per a l’exercici de les funcions que preveuen els articles 6 i 7 de la Llei 17/2002, de 5 de juliol, el SOC disposa dels òrgans de govern següents:

  1. La Direcció.

  2. El Consell de Direcció.

Article 3

La Direcció del SOC

3.1 La Direcció, amb rang orgànic de Direcció General, és l’òrgan unipersonal de representació ordinària que dirigeix i gestiona el SOC.

3.2 La Direcció del SOC té encomandes les funcions que preveu l’article 12 de la Llei 17/2002, de 5 de juliol, abans esmentada, o les que estableixin lleis posteriors que l’actualitzin o la modifiquin.

Article 4

El Consell de Direcció del SOC

El Consell de Direcció té encomandes les funcions que estableix la Llei de la seva creació, o les que estableixin lleis posteriors que l’actualitzin o la modifiquin.

Article 5

Estructura orgànica

5.1 El SOC, sota la direcció del seu director o de la seva directora, s’estructura en:

Òrgans i àrees de programació, execució i control de polítiques d’ocupació i coordinació i desenvolupament territorial.

  1. Subdirecció General de Polítiques Actives d’Ocupació.

  2. Subdirecció General de Verificació i Supervisió.

  3. Subdirecció General d’Ocupació i Territori.

  4. Àrea d’Ocupació Juvenil.

    Òrgans i àrees de suport a l’organització i d’assessorament...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR