DECRET LLEI 12/2019, de 9 de juliol, de mesures urgents en matèria tributària i de lluita contra el frau fiscal.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

Sia notori a tots els ciutadans i ciutadanes que el Govern ha aprovat i jo, d'acord amb el que estableix l'article 67.6.a) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

I.

La situació actual de pròrroga pressupostària i la necessitat d'adoptar mesures correctores del frau fan imprescindible que es duguin a terme modificacions en l'àmbit dels tributs propis i dels tributs cedits.

El decret llei conté vuit articles, una disposició transitòria i tres disposicions finals.

En relació amb els tributs propis, s'introdueix, a l'article 1, una bonificació en la quota del cànon sobre la deposició controlada dels residus industrials en el municipi de Flix com a mesura per afavorir la recuperació d'aquest territori i en compliment de l'acord que va considerar d'interès general els projectes de transformació sectorial i de reindustrialització de la zona aprovats pel departament competent en matèria d'indústria.

En compliment d'aquest mateix acord, en l'article 2, s'introdueix un coeficient reductor del tipus de gravamen general del cànon de l'aigua per als subjectes passius que creïn nova activitat industrial o permetin el manteniment o reconversió de la ja existent, actualment, en el municipi de Flix.

En aquest mateix precepte, també és objecte de benefici fiscal l'anomenada tarifa social del cànon de l'aigua, en què s'estableix una exempció del tribut per als consums domèstics que se situen en el primer tram de facturació, s'amplia la base de potencials beneficiaris que es troben en situació de pobresa energètica o de vulnerabilitat acreditada pels serveis socials, alhora que s'inclou aquest supòsit com a nova possibilitat de justificació d'aquests imports com a incobrables per part de les entitats subministradores. En termes d'urgència, la mesura es justifica per l'existència de situacions de pobresa energètica o de vulnerabilitat econòmica que no només persisteixen, sinó que s'han anat incrementant en els darrers temps i que afecten actualment unes 40.000 llars, situació que demanda una solució urgent.

D'altra banda, la modificació recollida en l'article 3 afecta l'impost sobre els habitatges buits i vol donar solució immediata a situacions que la pràctica liquidatòria ha demostrat que comporten una pèrdua de recaptació no volguda en el moment de creació del tribut, el qual, cal assenyalar, ha estat validat recentment per la Sentència núm. 4/2019 del Tribunal Constitucional, de 17 de gener. Així, s'inclouen com a subjectes passius els fons de titulització, grans tenidors d'habitatges buits.

Per altra banda, les mesures introduïdes en l'impost sobre l'emissió d'òxids de nitrogen a l'atmosfera produïda per l'aviació comercial (article 4) i en l'impost que grava les apostes (article 6), en què s'eleven els tipus impositius respectius, tenen per objectiu incrementar la recaptació. En la situació actual de manca de pressupost aprovat, es considera del tot urgent i necessari efectuar les modificacions esmentades per tal d'obtenir uns majors ingressos que permetin fer front a les despeses.

Amb la mateixa finalitat, s'eleva el tipus de gravamen de la quota gradual d'actes jurídics documentats, que grava l'atorgament d'escriptures públiques de préstec o crèdit hipotecari, en què el subjecte passiu és el prestador o prestadora (article 5).

Finalment, la urgència i la necessitat d'incloure les mesures relacionades en l'àmbit de la regulació del joc es justifica en la voluntat de fer front a la situació actual que genera un volum de deutes impagats cada vegada més elevat i evitar potencials comportaments de frau fiscal. En aquest sentit, l'article 7 preveu que el subministrament de cartons de bingo resti condicionat a la inexistència de deutes tributaris en concepte de l'impost que grava la celebració del joc; s'estableix com a infracció molt greu la realització d'activitats de joc autoritzades o l'explotació d'elements de joc autoritzats sense haver satisfet la taxa fiscal sobre el joc; i l'article 8 regula que les fiances que han de dipositar els organitzadors dels jocs responguin, no només de les sancions administratives i del pagament de premis, sinó també dels deutes per la tributació sobre el joc. La disposició transitòria única atorga un termini de sis mesos als operadors per a l'adaptació de les fiances dipositades.

II.

El Govern, en el marc de l'article 38 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, pot dictar disposicions legislatives provisionals, sota la forma de decret llei, en els termes de l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya. Certament, la norma del decret llei és un recurs extraordinari del Govern que s'ha d'emprar de forma prudent i limitada a situacions que realment es considerin urgents i convenients.

Pel que fa a la limitació de les mesures que es poden adoptar mitjançant un decret llei, el Tribunal Constitucional ha determinat que no poden alterar el deure de tothom a contribuir al sosteniment de les càrregues públiques, d'acord amb la capacitat econòmica, segons el que estableix l'article 31.1 de la Constitució. Quant a aquest requisit, val a dir que els impostos que ara es modifiquen no constitueixen impostos clau o rellevants (“pilar estructural o pieza básica”, en paraules del Tribunal Constitucional) del sistema tributari, per la qual cosa, la seva modificació no afecta ni altera de manera substancial el deure constitucional esmentat de contribuir. A més, cal remarcar que el present decret llei no suposa una modificació significativa de cap dels seus elements essencials, de manera que difícilment incideix en el repartiment de la càrrega tributària segons la capacitat econòmica en el conjunt del sistema tributari.

En ús de l'autorització concedida per l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1 Bonificació de la quota del cànon sobre la deposició controlada de residus industrials en el municipi de Flix

Es modifica l'article 16 decies de la Llei 8/2008, del 10 de juliol, de finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus, amb relació al cànon sobre la deposició controlada de residus industrials, que resta redactat de la manera següent:

“Article 16 decies. Quota íntegra

  1. La quota tributària és el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen aplicable, d'acord amb l'article 16 novies.

  2. Es preveu una bonificació del 40% de la quota pels residus generats al municipi de Flix, per als subjectes passius que disposin de projectes de transformació sectorial o de reindustrialització del municipi de Flix aprovats pel departament competent en matèria d'indústria, sempre que considerin el manteniment o la nova implantació d'activitat industrial, així com el manteniment o la creació d'ocupació, en els termes establerts per l'Acord del Consell de Ministres de l'1 de desembre de 2017, pel qual es considera d'interès general el projecte de reindustrialització en el municipi de Flix.”

Article 2 Cànon de l'aigua
  1. S'afegeix una nova lletra d a l'apartat 3 de l'article 66 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, amb el text següent:

    “d) Que l'import hagi esdevingut incobrable com a conseqüència d'una situació de vulnerabilitat econòmica o exclusió social, reconeguda mitjançant informe dels serveis socials. En aquest cas, no és necessària la concurrència del que estableixen els apartats b i c .”

  2. Es modifica l'apartat 8 de l'article 69 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, que resta redactat de la manera següent:

    “69.8 S'aplica als subjectes passius del cànon de l'aigua que compleixen les condicions assenyalades en els paràgrafs següents una tarifa social de 0 euros per metre cúbic. En cas que, malgrat complir-se aquestes condicions, el consum superi el volum corresponent al primer tram, determinat d'acord amb el que preveu l'apartat 3 d'aquest article, la tarifa social serà la resultant d'aplicar sobre els tipus previstos als apartats 1 i 2, un coeficient 0,5.

    Són beneficiàries d'aquesta tarifa les persones titulars de pòlisses o contractes de subministrament d'aigua i les persones titulars de captacions d'aigua que s'incloguin en algun dels col·lectius següents:

    1. Pensionistes del sistema de la seguretat social no contributiu per jubilació, jubilació per invalidesa i invalidesa.

    2. Pensionistes del sistema de la seguretat social contributiu i de l'assegurança obligatòria de vellesa i invalidesa (SOVI) de més de seixanta anys que cobren la pensió mínima per jubilació o viduïtat, sempre que els ingressos totals de la unitat familiar a què pertanyen no superin en dues vegades el límit fixat per l'indicador de renda de suficiència de Catalunya, incrementat en un 30% d'aquest indicador per cada membre addicional a partir del segon.

    3. Pensionistes del sistema de la seguretat social contributiu que cobren la pensió mínima en concepte d'incapacitat permanent, sempre que els ingressos totals de la unitat familiar a què pertanyen no superin en dues vegades el límit fixat per l'indicador de renda de suficiència de Catalunya, incrementat en un 30% d'aquest indicador per cada membre addicional a partir del segon.

    4. Perceptors de les prestacions socials de caràcter econòmic per a atendre determinades situacions de necessitats bàsiques establertes per la Llei 13/2006, del 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic.

    5. Perceptors de fons procedents dels règims a extingir següents: fons d'assistència social (FAS) i Fons de la Llei general de la discapacitat (LGD) aprovada pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

    6. Famílies amb tots els membres de la unitat familiar en situació d'atur, sempre que els ingressos totals de la unitat familiar a què pertanyen no superin en dues vegades el límit fixat per l'indicador de renda de suficiència de Catalunya, incrementat en un 30% d'aquest indicador per cada membre addicional a partir del segon.

    7. Destinataris dels fons de la prestació econòmica de la renda garantida de ciutadania.

      Tots els beneficiaris potencials d'aquesta tarifa han d'acreditar els requisits exposats en els apartats anteriors, si s'escau, i sol·licitar l'aplicació de la tarifa pels mitjans que es fixin per resolució de la direcció de l'Agència Catalana de l'Aigua.

    8. Les persones i unitats familiars que acreditin que es troben en situació de vulnerabilitat econòmica, d'acord amb el que estableix la normativa vigent, o a les quals hagi estat reconeguda, per mitjà d'un informe dels serveis socials de l'Administració competent, la situació de risc d'exclusió residencial o qualsevol altra que requereixi especial protecció, amb la vigència que aquests serveis determinin.

      A l'efecte de l'aplicació de la tarifa social del cànon de l'aigua, l'entitat subministradora resta autoritzada per a cedir les dades de caràcter personal necessàries a l'Agència Catalana de l'Aigua.”

  3. S'afegeix un nou apartat, el 14, a l'article 71 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, amb el text següent:

    “71.14 En els usos industrials d'aigua corresponents a activitats incloses a les seccions B, C i D i grups A032, E360, E383 i J581, de la CCAE 2009, amb aplicació individualitzada del cànon de l'aigua, el tipus de gravamen general s'afecta d'un coeficient de reindustrialització (Kz ) de 0,10, quan els subjectes passius inclosos en aquestes categories duguin a terme actuacions industrials o empresarials d'interès general, en el marc de projectes de reindustrialització aprovats pel Govern, que creïn nova activitat industrial en un municipi o permetin el manteniment o reconversió de la ja existent per un període mínim de tres anys, o per a aquells subjectes que contribueixin al manteniment del teixit empresarial i industrial, així com al manteniment de llocs de treball, mitjançant l'adquisició d'una o més unitats productives d'una empresa en concurs, en els darrers dos anys.”

Article 3 Subjecte passiu de l'impost sobre els habitatges buits

Es modifica l'apartat 1 de l'article 9 de la Llei 14/2015, del 21 de juliol, de l'impost sobre els habitatges buits, i de modificació de normes tributàries i de la Llei 3/2012, que resta redactat de la manera següent:

“1. Són subjectes passius de l'impost, a títol de contribuents, les persones jurídiques propietàries d'habitatges buits sense causa justificada durant més de dos anys. També en són subjectes passius les persones jurídiques titulars d'un dret d'usdefruit, d'un dret de superfície o de qualsevol altre dret real que atorgui la facultat d'explotació econòmica de l'habitatge.

També són subjectes passius, en els mateixos termes previstos en el paràgraf anterior, els fons de titulització regulats en la Llei 5/2015, de 27 d'abril, de foment del finançament empresarial.”

Article 4 Tipus de gravamen de l'impost sobre l'emissió d'òxids de nitrogen a l'atmosfera produïda per l'aviació comercial

Es modifica l'apartat 1 de l'article 7 de la Llei 12/2014, del 10 d'octubre, de l'impost sobre l'emissió d'òxids de nitrogen a l'atmosfera produïda per l'aviació comercial, de l'impost sobre l'emissió de gasos i partícules a l'atmosfera produïda per la indústria i de l'impost sobre la producció d'energia elèctrica d'origen nuclear. que resta redactat de la manera següent:

“1. El tipus impositiu és de 3,5 euros per quilogram d'òxids de nitrogen”.

Article 5 Tipus impositiu d'actes jurídics documentats en escriptures de préstec i crèdit hipotecaris

Es modifica l'article 7 de la Llei 21/2001, de 28 de desembre, de mesures fiscals i administratives, que resta redactat de la manera següent:

“Article 7. Tipus de gravamen dels documents notarials

Els documents notarials a què fa referència l'article 31.2 del text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993, del 24 de setembre, tributen segons els tipus de gravamen següents:

  1. El 2,5%, en el cas de documents en què s'hagi renunciat a l'exempció en l'IVA d'acord amb el que disposa l'article 20.2 de la Llei de l'Estat 37/1992, del 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit.

  2. El 0,1%, en el cas de documents que formalitzin la constitució i la modificació de drets reals a favor d'una societat de garantia recíproca amb domicili social a Catalunya.

  3. el 2%, en el cas de documents que formalitzin préstecs o crèdits hipotecaris en què resulta subjecte passiu el prestador.

  4. L'1,5%, en el cas d'altres documents. “

Article 6 Tipus de gravamen de les apostes

Es modifica l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 21/2005, de 29 de desembre, de mesures financeres, que resta redactat de la manera següent:

“2. Els tipus tributaris aplicables en les apostes són els següents:

  1. El tipus tributari general és del 15%.

  2. El tipus tributari corresponent a les apostes sobre esdeveniments esportius, de competició o d'un altre caràcter prèviament determinat, i també a les apostes hípiques, és del 15%”

Article 7 Meritació de l'impost que grava el joc de la plena o bingo

Es modifica l'article 34.2 de la Llei 25/1998, de 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d'adaptació a l'euro, que resta redactat de la manera següent:

“2. En el cas del joc de la plena o bingo, la taxa es merita en el moment del subministrament de cartons a l'entitat titular de l'autorització administrativa corresponent o a l'empresa de serveis gestora del joc del bingo. El subministrament de cartons resta condicionat a la inexistència de deutes tributaris en concepte d'aquesta taxa, llevat que s'acrediti que s'ha extingit el deute tributari.”

Article 8 Règim sancionador en matèria de joc
  1. Es modifica la lletra b de l'article 3 de la Llei 1/1991, de 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc, que resta redactada de la manera següent:

    “b) Fer activitats de joc autoritzades o explotar elements de joc autoritzats sense haver satisfet la taxa corresponent, utilitzar aquesta per fer una activitat o explotar uns elements diferents dels que li corresponen, o realitzar l'activitat del joc sense haver satisfet la resta de tributs que la graven.”

  2. Es modifica l'apartat 1 de l'article 18 de la Llei 1/1991, de 27 de febrer, que resta redactat de la manera següent:

    “1. Les empreses que fan activitats relacionades amb el joc han de constituir fiances, en els termes i amb les quanties establertes per reglament, que resten afectes a les responsabilitats econòmiques i al compliment de les obligacions que deriven del règim sancionador establert per aquesta Llei i, en general, al compliment de les obligacions derivades en cada cas de la normativa específica.

    Les fiances també responen dels deutes derivats de la tributació sobre el joc, que les empreses tinguin amb l'Administració tributària de la Generalitat de Catalunya.”

    Disposició transitòria única. Activitat de joc i fiances

  3. Les empreses que fan activitats relacionades amb el joc han d'adequar les fiances dipositades, en el termini màxim de sis mesos, a la seva afectació als deutes tributaris derivats de la tributació sobre el joc contrets amb l'administració tributària de la Generalitat de Catalunya. Aquesta adequació s'ha d'efectuar mitjançant la substitució de la fiança ja constituïda per una de nova.

  4. La manca d'adequació de les fiances en els termes i el termini previst en l'apartat anterior serà causa de cancel·lació de la inscripció en el registre d'empreses de joc.

    Disposicions finals

    Primera. Entrada en vigor

    Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

    Segona. Cànon de l'aigua. Tarifa social

    Les modificacions dels articles 66 i 69 del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, previstes en l'article 2 d'aquest Decret llei són d'aplicació en les factures que s'emetin a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei.

    Tercera. Tipus de gravamen de les apostes

    La modificació dels tipus de gravamen prevista en l'article 6 d'aquest Decret llei és d'aplicació a partir del primer dia del trimestre natural següent a la seva entrada en vigor.

    Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

    Barcelona, 9 de juliol de 2019

    Joaquim Torra i Pla

    President de la Generalitat de Catalunya

    Pere Aragonès i Garcia

    Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR