DECRET LLEI 19/2020, de 19 de maig, de mesures complementàries en matèria social i sanitària per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

L'impacte que està tenint la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 ha obligat el Govern a adoptar amb la màxima celeritat mesures de caràcter econòmic, social, sanitari i procedimentals per intentar pal·liar els greus efectes generats per la pandèmia. A la vista de l'evolució de la crisi, és necessari complementar els decrets llei adoptats pel Govern les darreres setmanes amb noves mesures socials i que facilitin la resposta sanitària adequada a l'emergència sanitària.

Aquest nou Decret llei s'estructura en tres capítols, 7 articles i una disposició final.

El capítol 1, amb l'article 1, atenent la situació econòmica generada per la COVID-19 que està afectant de forma molt intensa l'economia, així com la situació econòmica dels ciutadans i de les empreses, i més intensament en el cas de les petites i mitjanes empreses, tracta de donar solucions a un dels escenaris més sensibles que és l'àmbit dels serveis socials a causa de la vulnerabilitat dels seus usuaris, als quals s'ha de garantir que en el moment que sigui possible en virtut de l'evolució de la crisi sanitària, puguin tornar a rebre el servei que tenen reconegut com a dret subjectiu.

És per aquest motiu que resulta imprescindible assegurar la prestació d'aquests serveis igualment que els de l'àmbit sanitari. A aquest efecte, el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara d'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, en el seu article 18 estableix que els operadors crítics de serveis essencials adoptaran les mesures necessàries per assegurar la prestació dels serveis essencials que els són propis.

La Llei 8/2011, de 28 d'abril, per la qual s'estableixen mesures per a la protecció d'infraestructures crítiques, en la lletra a de l'article 2, defineix els serveis essencials com aquells necessaris per al manteniment de les funcions socials bàsiques, la salut, la seguretat, el benestar social i econòmic dels ciutadans, o l'eficaç manteniment de les Institucions de l'Estat i de les administracions públiques.

La situació d'emergència sanitària ha provocat que en molts centres d'atenció residencial s'hagin hagut de prendre mesures d'intervenció, que consisteixen, entre d'altres, en la redistribució de personal i el reforç assistencial que han estat possibles gràcies a la col·laboració i posada a disposició dels recursos humans i materials de les entitats socials proveïdores de la xarxa de serveis socials d'atenció pública. Per això, si bé en alguns centres s'ha suspès les activitats presencials, s'han mantingut activitats alternatives de servei a les persones usuàries, ja sigui desplaçant professionals a altres espais d'atenció, o bé de suport a les persones i familiars per l'acompanyament i assessorament en el decurs de la crisi sanitària.

Per tal de donar continuïtat a la prestació d'aquests serveis resulta necessari garantir als seus prestadors que continuaran percebent les contraprestacions pactades. A aquest efecte es va dictar la Resolució TSF/778/2020, de 25 de març, per la qual es concreten les mesures excepcionals organitzatives i dels recursos humans en l'àmbit dels serveis socials del Sistema català de serveis socials, a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, per tal de garantir als prestadors el finançament dels seus serveis.

Si més no, aquesta disposició no estableix la forma i condicions en què el pagament d'aquests serveis s'efectuarà als seus prestadors, per la qual cosa és necessari definir-ho i establir-ne els termes necessaris i adequats.

D'altra banda, al capítol II, article 2, s'introdueix una mesura per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19, en les rotacions externes del personal en formació pel sistema de residència com a especialistes en ciències de la salut a Catalunya.

L'article proposat fa referència a l'establiment d'una suspensió temporal de la limitació actual a la realització de rotacions externes durant els tres darrers mesos de formació dels professionals residents.

El sistema de formació sanitària especialitzada mitjançant residència implica per als especialistes en formació el desenvolupament de les activitats previstes en el programa de formació corresponent a l'especialitat de què es tracti, de manera tutelada i subjecta a les avaluacions que es determinin reglamentàriament.

El Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, pel qual es determinen i es classifiquen les especialitats en ciències de la salut i es desenvolupen determinats aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada, regula en el seu article 21 les rotacions externes, l'autorització i avaluació, sense establir limitació temporal en la seva realització. sobre la base de la normativa esmentada, les comunitats autònomes han de desenvolupar un conjunt d'actuacions que tendeixin a la implantació i la gestió de la formació sanitària especialitzada, i concretament en l'autorització de les rotacions externes, entre molts altres. En aquesta línia es va aprovar el Decret 165/2015, de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya, com a norma pròpia dictada també en desplegament de l'article 162 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, en el qual es reconeix la competència compartida en matèria de formació sanitària especialitzada.

D'acord amb l'article 42.3 de l'esmentat Decret 165/2015, de 21 de juliol, a Catalunya no es poden autoritzar rotacions externes de cap especialitat en els darrers tres mesos previs a la finalització de la formació sanitària especialitzada. La finalitat d'aquesta limitació és impedir la vinculació contractual o la prestació de serveis del personal resident de forma addicional o complementària amb anterioritat a l'avaluació final de la residència, amb independència de la vinculació contractual que li correspon amb el centre o unitat docent corresponent a la plaça adjudicada.

A més, el personal resident ha de desenvolupar les seves funcions amb dedicació a temps complet i en exclusiva, i és incompatible la dedicació a qualsevol altra activitat professional.

La incidència de la pandèmia per la COVID-19 en l'àmbit sanitari és de públic coneixement, com també ho és la seva incidència en els professionals que hi presten serveis en l'àmbit de salut i, concretament, en el personal en formació sanitària especialitzada.

Per tant, la necessitat de donar compliment als programes oficials de les especialitats, requereix l'adaptació dels itineraris formatius del personal resident i esdevé convenient aixecar temporalment i pel termini d'un any la limitació d'efectuar rotacions externes durant els darrers tres mesos previs a la finalització de la formació sanitària especialitzada, tal com preveu l'article 42. 3 del Decret 165/2015, de 21 de juliol. D'aquesta forma, a tot el personal resident al qual li correspongui finalitzar la seva formació com a especialista durant l'any 2021 no li serà d'aplicació la limitació prevista a l'article 42.3 del Decret reiterat, i així podrà comptar amb tot l'any lectiu per efectuar les rotacions externes pendents, afavorint la recuperació del temps de rotacions suspès durant l'assistència per la COVID-19.

Finalment, el capítol III dota les societats cooperatives de mecanismes i instruments que els permeti superar les restriccions derivades de les mesures d'emergència sanitària i puguin continuar un cop s'hagi aixecat l'estat d'alarma. Així, amb caràcter general, en aquest capítol, hi ha dos grans blocs de mesures. Un primer bloc, pel qual es perllonga alguna de les mesures previstes pel Decret llei 10/2020, de 27 de març, més enllà de la data en què es declari la finalització de la declaració d'alarma. En aquest sentit, es perllonguen fins al 31 de desembre del 2020 les mesures següents: la possibilitat de fer assemblees i reunions de comissions i d'altres òrgans col·legiats per videoconferència o d'altres mitjans de comunicació; l'habilitació de mecanismes diferents als previstos a l'article 48.2 de la Llei de cooperatives amb relació a la publicitat dels vots socials que corresponen a cada soci o sòcia; la no fixació d'un termini mínim ni màxim d'antelació per fer les convocatòries extraordinàries i, finalment, també es perllonga fins al 31 de desembre del 2020 la possibilitat d'adoptar acords sense reunió del Consell Rector i d'altres òrgans col·legiats que ja preveia l'article 4.2 del Decret Llei 10/2020. La resta de mesures excepcionals donen resposta a la petició formulada per les entitats representatives del sector cooperatiu a Catalunya. Dins d'aquest segon bloc, s'integren les mesures extraordinàries següents: permetre que un soci o sòcia pugui disposar de cinc vots delegats, en lloc dels dos que amb caràcter habitual es permet; permetre a les cooperatives que preveuen en els seus estatuts l'existència d'assemblees preparatòries o de secció, fer l'assemblea general sense fer les primeres; prorrogar en determinats supòsits els mandats de les persones delegades; ampliar el termini per celebrar les assemblees relatives als recursos sobre expedients sancionadors; ampliar fins al 31 de desembre del 2020 el termini per fer l'assemblea ordinària prevista a l'article 43.5 de la Llei de cooperatives en relació amb les cooperatives que tanquin l'exercici econòmic amb posterioritat al 14 de setembre del 2019 i abans del dia següent a la finalització de l'estat d'alarma; s'amplia el termini previst per legalitzar els llibres, es preveu perllongar la vigència dels càrrecs que caduquin durant l'any 2020 fins al 31 de desembre del 2020, i, finalment, es preveu no tenir en compte, a l'efecte del còmput de més d'un any que estableix l'article 102.1.e) de la Llei de cooperatives, l'exercici tancat l'any en què s'hagi declarat l'estat d'alarma.

La greu situació de crisi sanitària que afrontem per la pandèmia declarada per l'OMS genera la concurrència de motius que justifiquen l'extraordinària i urgent necessitat d'adoptar les mesures que conté aquest Decret llei.

D'acord amb article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern d'acord amb el qual el Govern pot dictar disposicions legislatives provisionals sota la forma de decret llei;

En ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Mesures amb relació a les prestacions socials

Article 1

.

1.1 Durant el període d'estat d'alarma i l'aplicació de mesures excepcionals de contenció de la crisi sanitària, per garantir el manteniment dels llocs de treball dels proveïdors del Sistema català de serveis socials i no afectar amb caràcter general l'activitat econòmica, compensar les activitats no presencials desenvolupades, així com la posada a disposició dels seus professionals al servei de la xarxa d'atenció assistencial, i garantir que en el moment que sigui possible en virtut de l'evolució de la crisi sanitària es puguin tornar a prestar els serveis socials presencials en les diferents fases a les persones usuàries que tenen reconeguda la prestació com a dret subjectiu, amb els nous requeriments de protecció que fixin les autoritats sanitàries, s'autoritza a abonar com a mesura de foment l'import previst en l'instrument de relació.

1.2 A aquests efectes s'habilita els òrgans competents per donar compliment al que disposa l'apartat anterior.

Capítol II

Mesures en l'àmbit sanitari

Article 2

Del personal resident

Al personal resident al qual correspongui finalitzar la seva formació com a especialista durant l'any 2021 no li serà d'aplicació la limitació prevista a l'article 42.3 del Decret 165/2015, de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya, en matèria de rotacions externes.

Capítol III

Mesures concretes aplicables a les societats cooperatives catalanes

Article 3

Mesures relatives a la convocatòria i celebració de les assemblees generals

3.1 De forma excepcional i fins al 31 de desembre de 2020, encara que els estatuts de les societats cooperatives no ho prevegin, el Consell Rector pot convocar telemàticament les assemblees generals, sempre que la cooperativa i els socis i sòcies disposin dels mitjans necessaris per fer-ho amb totes les garanties.

3.2 De forma excepcional, i fins al 31 de desembre de 2020, encara que els estatuts de les societats cooperatives no ho prevegin, es pot celebrar l'assemblea general i es poden adoptar acords mitjançant videoconferència o altres mitjans de comunicació que permetin la participació a distància dels socis i sòcies, en els termes que estableix el que disposa l'apartat 3 de l'article 46 de la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives de Catalunya.

Les reunions que se celebrin d'aquesta manera s'entenen que han tingut lloc al domicili social de la cooperativa.

3.3 En la convocatòria que el Consell Rector faci, d'acord amb el que preveuen els apartats anteriors, ha de fer constar les raons d'excepcionalitat per les quals s'ha de fer d'aquesta manera i especificar de forma detallada com es durà a terme, en primera i en segona convocatòria. En tot cas, és responsabilitat del Consell Rector adoptar les mesures pertinents, en atenció a les circumstàncies concretes de cada societat cooperativa, per tal que els socis i sòcies rebin la convocatòria i puguin participar a l'assemblea convocada.

En l'acta de la sessió, a més de les circumstàncies indicades a l'article 51 de la Llei de cooperatives, el secretari o secretària del Consell Rector ha de deixar constància expressa que ha reconegut la identitat de totes les persones assistents. L'acta s'ha de remetre de forma immediata, i com a màxim en els tres dies següents a la reunió, a les adreces de correu electrònic de cadascuna de les persones assistents.

En tots els casos, en la convocatòria s'ha de fer possible l'accés, d'ençà del moment en què es faci, als documents als quals es refereix l'apartat d de l'article 39.2 de la Llei de cooperatives.

3.4 Les assemblees generals convocades abans de la declaració de l'estat d'alarma que havien de tenir lloc després d'aquesta declaració i que podien ser objecte d'ajornament o de modificació quant al lloc, mitjà, dia i hora de celebració per a qui les ha convocat, d'acord amb el Decret Llei 10/2020, de 27 de març, es podran dur a terme dins el termini i conforme amb les normes establertes als tres apartats anteriors.

3.5 De forma excepcional i durant el període d'estat d'alarma i fins al 31 de desembre del 2020, el Consell Rector pot convocar assemblees extraordinàries amb l'antelació mínima i màxima que consideri pertinent, sempre tenint en compte la urgència de l'acord que cal adoptar. En tot cas, serà responsabilitat del Consell Rector adoptar les mesures pertinents, en atenció a les circumstàncies concretes de cada societat cooperativa, per tal que els socis i sòcies puguin rebre la convocatòria i concórrer a la sessió de l'assemblea amb les garanties pertinents. A aquest efecte, la convocatòria de la reunió de l'assemblea ha de fer constar la concurrència de les raons que han motivat fer la convocatòria amb una antelació inferior o superior a la que preveu l'article 44 de la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives de Catalunya.

3.6 De forma excepcional, i fins al 31 de desembre de 2020, el Consell Rector, segons les circumstàncies concretes de cada societat cooperativa, pot disposar mecanismes diferents als establerts a l'article 48.2 de la Llei de cooperatives en relació amb l'obligació de posar a disposició dels socis i sòcies el nombre de vots socials que correspon a cada persona. En tot cas, els mecanismes que s'articulin han d'oferir als socis i sòcies les mateixes garanties que l'article 48.2 de la Llei de cooperatives.

3.7 El termini per fer l'assemblea ordinària establerta a l'apartat 5 de l'article 43 de la Llei de cooperatives es perllonga, excepcionalment, fins al 31 de desembre de 2020, en relació amb totes aquelles cooperatives el tancament econòmic de les quals fos posterior al 14 de setembre de 2019 i anterior a l'endemà de la finalització de l'estat d'alarma.

3.8 Les assemblees generals convocades per resoldre recursos sobre expedients sancionadors que no s'haguessin pogut dur a terme per l'estat d'alarma, s'han de convocar en el termini màxim de sis mesos des de la finalització d'aquest estat d'alarma.

3.9 De forma excepcional, i fins al 31 de desembre de 2020, a les assemblees generals convocades, cada soci o sòcia pot disposar com a màxim de cinc vots delegats, que han de complir els requisits exigits a l'article 49.1 de la Llei de cooperatives.

3.10 De forma excepcional, i fins al 31 de desembre de 2020, les societats cooperatives que, conforme amb l'article 50 de la Llei de cooperatives, constitueixin la seva assemblea general mitjançant assemblees de delegats, no estan obligades a celebrar abans les assembles preparatòries o de secció, encara que llurs estatuts ho prevegin. El Consell Rector ha de motivar en la convocatòria de l'assemblea general les raons per les quals no es poden fer les assemblees de delegats o de secció.

No obstant això, el que preveu el paràgraf anterior, per aquelles cooperatives que convoquin assemblees preparatòries o de secció, els nomenaments dels delegats que esgotin el seu mandat a partir de la data de declaració de l'estat d'alarma i dins de l'exercici 2020 s'entendran prorrogats fins al 31 de desembre del 2020. Igualment, queden prorrogats fins al 31 de desembre de 2020, i podran actuar en les assemblees generals que tinguin lloc fins a aquesta data els nomenaments de delegats que s'hagin produït abans de la declaració de l'estat d'alarma. En el cas que s'hagués designat per una assemblea concreta un delegat o delegada, i aquesta assemblea s'hagi ajornat en la forma legalment prevista amb motiu de l'estat d'alarma, es considerarà vigent la designació fins al moment en què es faci l'assemblea concreta per la qual va ésser designat o designada.

Article 4

Mesures en relació amb el Consell Rector

4.1 De forma excepcional i fins al 31 de desembre de 2020, encara que els estatuts de les societats cooperatives no ho prevegin, el Consell Rector i les comissions delegades es poden reunir i adoptar acords per mitjà de videoconferència o altres mitjans de comunicació que permetin la participació a distància dels socis i sòcies, d'acord amb el que disposa l'article 57.1. e de la Llei de cooperatives.

Les reunions que se celebrin d'aquesta manera s'entenen que han tingut lloc al domicili social de la cooperativa.

4.2 El Consell Rector també pot adoptar acords sense reunió, d'acord amb el que disposa l'article 312-7 del Codi civil de Catalunya, encara que els estatuts de la societat cooperativa no ho prevegin, sempre que ho decideixi la persona que els presideix o ho sol·licitin almenys dos membres.

Article 5

Mesura excepcional respecte a les causes de dissolució

Als exclusius efectes de determinar la concurrència de la causa de dissolució prevista a l'article 102.1. e de la Llei de cooperatives, no es prendrà en consideració per al còmput del termini previst, l'exercici tancat en l'any en què s'hagi declarat l'estat d'alarma.

Article 6

Mesura en relació amb la legalització dels llibres

En relació amb totes les societats cooperatives el tancament econòmic de les quals sigui posterior al 14 de setembre de 2019 i anterior a l'endemà de la finalització de l'estat d'alarma, els llibres es poden legalitzar fins al 31 de desembre del 2020.

Article 7

Mesura de perllongament de la vigència dels nomenaments dels càrrecs dels òrgans de les cooperatives

Amb caràcter excepcional, els nomenaments dels càrrecs de les societats cooperatives i dels diferents òrgans socials, el mandat dels quals caduqui durant l'any 2020, s'entenen vigents fins a la primera assemblea que es convoqui després de la declaració de l'estat d'alarma que, en tot cas, s'ha de fer com a molt tard el 31 de desembre del 2020. A aquests efectes, en la certificació de l'acord del nomenament dels nous càrrecs que es presenti al Registre s'ha de fer constar aquesta circumstància.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 19 de maig de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR