DECRET LLEI 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social.

Fecha de Entrada en Vigor 4 de Junio de 2020
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

La situació de crisi sanitària generada com a conseqüència de la COVID-19 ha obligat el Govern de la Generalitat a prendre de forma gradual un seguit de mesures en diferents àmbits, amb l'objectiu de pal·liar els greus efectes que la pandèmia està produint.

Aquestes mesures s'han pres per mitjà de diferents decrets llei adoptats des del mateix moment de la declaració de la situació de pandèmia que va fer l'Organització Mundial de la Salut, l'11 de març. Des del primer, el Decret llei 6/2020, de 12 de març, de mesures urgents en matèria assistencial, pressupostària, financera, fiscal i de contractació pública, per tal de pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus COVID-19, fins al darrer que s'ha aprovat, el Decret llei 20/2020, de 26 de maig, pel qual s'adopten diverses mesures en matèria d'esports com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat per raó de la COVID-19.

Vist el context actual, és necessària l'adopció d'un nou decret llei amb mesures de caràcter econòmic, social i cultural. Aquest nou Decret llei s'estructura en cinc capítols, trenta-cinc articles, una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

El capítol I, referit a mesures de caràcter econòmic en l'àmbit cultural, es concreta en l'article 1, i pren com a referent el conveni de col·laboració per regular el Fons de Garantia de les línies per impulsar mesures de finançament de projectes culturals, que l'1 d'agost de 2013 van subscriure el Departament de Cultura i l'Institut Català de Finances (ICF) i que ha estat modificat mitjançant addendes de 4 de novembre de 2014 i de 22 d'abril de 2015.

El 23 de gener de 2020 es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el Decret llei 2/2020, de 21 de gener, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària i de modificació del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.

L'article 1.5. d del Decret llei 2/2020, de 21 de gener esmentat, autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 5.703.772 euros, a favor de l'ICF per atorgar préstec per al finançament de projectes culturals. A aquest efecte el Departament de Cultura ha de tenir formalitzat un conveni amb l'ICF per constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament de Cultura.

El 25 de febrer de 2020 el Govern va aprovar un acord que autoritza el Departament de Cultura a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 5.703.772 euros, a favor de l'ICF per atorgar préstecs per al finançament de projectes culturals.

Les entitats i empreses culturals catalanes, com la resta d'empreses del país, estan patint les conseqüències directament derivades de la situació d'emergència decretada amb motiu de la COVID-19 que afecta de forma molt negativa la seva liquiditat i també el manteniment dels llocs de treball que depenen de l'exercici de la seva activitat.

En aquest sentit, és voluntat del Departament de Cultura ampliar el fons de garantia autoritzat pel Govern per tal de prestar garantia a favor de l'Institut Català de Finances per atendre les necessitats de finançament del teixit cultural del país que s'ha vist afectat per la situació derivada de la COVID-19 i ampliar el subtram de liquiditat i, si s'escau, els subtrams d'inversions i circulant finançar els projectes culturals. Aquesta mesura requereix disposar de l'autorització del Govern, que s'instrumenta amb aquest Decret llei.

El capítol II, amb el títol de mesures de caràcter social, preveu, davant de la situació de vulnerabilitat econòmica en què es troben molts professionals del sector de les arts escèniques, arts visuals música i audiovisual arran de la crisi sanitària derivada de la COVID-19, davant la impossibilitat de prestar els seus serveis per raó de decisions de caràcter governatiu i la inexistència de protecció social durant bona part de la crisi sanitària, la necessitat de crear una prestació extraordinària per a subministraments bàsics, amb la finalitat de pal·liar aquesta situació, destinada als treballadors per compte propi o per compte aliè que hagin patit una disminució dràstica i involuntària en els seus ingressos durant els períodes en què han tingut inactivitat i no han tingut ingressos.

La prestació d'atur prevista a l'article 2 del Reial decret 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de suport al sector cultural i de caràcter tributari per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, en la redacció feta pel Reial decret llei 19/220, de 26 de maig, cobreix un període de temps a partir del 6 de maig de 2020. Això implica que els professionals d'aquest sector, que han vist aturada les seves activitats per les decisions governatives, no poden disposar de cap tipus de compensació econòmica ni prestació durant el període en què es fa iniciar l'estat d'alarma i aquesta data, implicant situacions de necessitat que fonamenten adoptar les mesures previstes en aquest Decret llei, que facilitin fer front a l'adquisició de subministraments bàsics.

Els capítols següents adopten mesures urgents de suport al lleure educatiu basades en tres accions prioritàries. En primer lloc, el capítol III estableix una mesura d'ajudes a les famílies per fer econòmicament més accessibles les activitats d'educació en el lleure de l'estiu 2020; el capítol IV, per la seva banda, preveu un ajut econòmic extraordinari per a entitats sense ànim de lucre i empreses per a l'organització i funcionament de les activitats en l'àmbit del lleure educatiu en els requeriments de la pandèmia COVID-19 i, finalment, el capítol V estableix una mesura per a la contractació de joves en pràctiques per a entitats del sector del lleure educatiu.

En aquests capítols es pren com a punt de partida el fet que, durant aquests mesos, i com a conseqüència d'aquesta crisis sanitària, s'ha produït una col·lisió de drets important. Per una banda, s'ha volgut protegir la ciutadania de la propagació d'un virus que està causant milers de morts arreu del món i, per l'altra, s'ha garantit, de la millor manera possible, el ple desenvolupament personal, emocional i físic de totes les persones i sobretot dels infants, adolescents i joves. Alguns dels drets més perjudicats han estat el de l'educació i el del lleure.

Actualment ens trobem en un context de remissió del risc de contagi i en un procés de desconfinament gradual, per fases. És en aquest moment quan el Govern considera primordial posar en funcionament, sempre que les circumstàncies sanitàries ho permetin, la participació dels infants, adolescents i joves en les activitats de lleure durant els mesos d'estiu ‒casals, colònies, campaments, rutes, camps de treball, camps esportius‒, ja que suposen un estímul imprescindible per al seu desenvolupament vital.

Ara més que mai, cal acompanyar els infants i adolescents en l'educació en noves rutines d'higiene i protecció derivades de la crisi de la COVID-19, i també cal acompanyar-los emocionalment en l'exteriorització de vivències, pensaments i experiències que hagin pogut sentir, veure, pensar i viure durant el període de confinament. No obstant això, cal fer-ho amb la màxima seguretat, i entenent que aquest estiu les activitats d'educació en lleure seran diferents.

Els darrers mesos també han tingut conseqüències molt greus en moltes famílies, que s'han vist abocades a una situació de precarietat econòmica sobrevinguda o han vist agreujada la seva situació de vulnerabilitat ja existent. És per això que mitjançant aquest Decret llei es crea un ajut econòmic extraordinari per accedir a aquestes activitats l'estiu vinent i que va dirigida a les famílies.

A més, el Govern, en el marc del PROCICAT, ha elaborat unes guies i protocols per a regular l'organització i el funcionament de les activitats d'educació en el lleure, que contenen un seguit de mesures que persegueixen fer compatible el dret al lleure, amb el dret a la salut dels infants, adolescents i joves. Aquestes guies i protocols inclouen mesures de prevenció, higiene, protecció i distanciament físic recomanat i, per tant, caldrà garantir que les activitats previstes s'adeqüin al nou context social i sanitari. Entenent que aquesta adaptació suposa un esforç sobrevingut per a les empreses i entitats organitzadores i promotores de les activitats d'educació en el lleure d'aquest estiu 2020 és necessari ajudar el sector contribuint a minimitzar l'impacte organitzacional i assegurar el màxim possible la realització de les activitats.

La tercera d'aquests accions prioritàries en el món del lleure, mesura prevista al capítol V, estableix en col·laboració amb les entitats sense ànim de lucre constituïdes i amb centre de treball a Catalunya, unes actuacions que tenen la pretensió que durant un període de sis mesos, a jornada completa, persones amb títol o certificat de professionalitat que els capacita per a la pràctica professional de les activitats del lleure siguin contractades i prestin els seus serveis sota la modalitat contractual de pràctiques, que ha de servir per adquirir aptituds i desenvolupament professional.

La disposició addicional modifica la disposició final segona del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica. Aquesta disposició final establia que les modificacions a què es refereix l'article 2 del Decret llei esmentat, si afecten disposicions de rang reglamentari, continuen mantenint el seu rang normatiu, no obstant això, l'article 2 no preveu cap modificació normativa; sí que ho fan, en canvi, els articles 8 i 10 del Decret llei. Es proposa un nou redactat per esmenar aquesta errada.

Finalment, el Decret llei compta amb una disposició derogatòria. L'article 1.5. d del Decret llei 2/2020, de 21 de gener, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària i de modificació del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. Aquest precepte autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de5.703.772 euros, a favor de l'ICF per atorgar préstecs per al finançament de projectes culturals. Vist que aquesta quantia queda subsumida en la quantia màxima global de 22.000.000 d'euros que s'aprova mitjançant aquest Decret llei, és procedeix a derogar l'article 1.5. d esmentat.

D'acord amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern pot dictar disposicions legislatives provisionals sota la forma de decret llei. En el present supòsit, el caràcter extraordinari i excepcional de la situació deriva de la declaració de l'estat d'alarma provocada per la situació sanitària que requereix adoptar de manera urgent mesures que pal·liïn, tant com es pugui, la situació creada i que no poden ajornar-se, fins i tot, mitjançant la utilització de mitjans legislatius d'urgència a un moment posterior.

En ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Mesures de caràcter econòmic en l'àmbit cultural

Article 1

Mesures econòmiques de suport als projectes culturals

S'autoritza el Departament de Cultura a prestar garantia, durant l'exercici 2020, fins a una quantia màxima global de 22.000.000 d'euros, a favor de l'Institut Català de Finances per atorgar préstecs per al finançament de projectes culturals afectats per la situació derivada de la COVID-19. A aquest efecte, el Departament de Cultura ha de tenir formalitzat un conveni amb l'Institut Català de Finances per ampliar el fons de garantia constituït amb càrrec als pressupostos del Departament de Cultura.

Capítol II

Mesures de caràcter social en l'àmbit de la cultura

Article 2

Prestació extraordinària per a subministraments bàsics a professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya.

Es crea una prestació extraordinària per a subministraments bàsics destinada a les persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya, en forma d'ajut extraordinari per a llur sostenibilitat econòmica, de pagament únic amb l'objectiu de facilitar l'adquisició de subministraments bàsics.

Article 3

Quantia de la prestació

La quantia de la prestació, que s'abona en un pagament únic és l'equivalent a l'import diari de l'indicador de renda de suficiència mensual de Catalunya (IRSC) vigent, pels dies transcorreguts entre el 14 de març i 6 de maig de 2020, ambdós inclosos. D'aquesta quantia es dedueixen els ingressos meritats durant el mateix període.

Article 4

Finalitat de la prestació

La finalitat de la prestació extraordinària per a subministraments bàsics a les persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya és pal·liar la situació de necessitat material i de vulnerabilitat d'aquestes persones i les seves unitats familiars a Catalunya, que han patit una reducció dràstica i involuntària dels seus ingressos econòmics com a conseqüència de les mesures adoptades per la Resolució SLT/720/2020, de 13 de març, per la crisi sanitària derivada del COVID-19, i durant el període comprès entre el dia 14 de març de 2020 i el dia 6 maig de 2020 en què no han pogut obtenir ingressos per les activitats suspeses, o bé aquests no han superat conjuntament, en còmput mensual, l'import del salari mínim interprofessional.

Article 5

Naturalesa jurídica

5.1 La prestació regulada en aquest Decret llei es configura com una prestació social de caràcter econòmic, extraordinària i de pagament únic, que s'atorga pel procediment de concurrència no competitiva, fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària. La prestació té caràcter puntual i, per tant, es farà efectiva amb un pagament únic mitjançant transferència bancària.

5.2 La prestació extraordinària per a subministraments bàsics a persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya atenent l'objecte i la seva finalitat, no pot ésser objecte de cessió, embargament o retenció.

Article 6

Persones beneficiàries i requisits

Les persones beneficiàries de la prestació per subministraments bàsics a persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya són les persones que acreditin el compliment dels requisits següents:

  1. Ésser major de divuit anys.

  2. Estar empadronat i residir legalment en un municipi de Catalunya.

  3. Haver exercit alguna activitat professional, per compte propi o aliè, en situació d'alta en el Règim Especial d'Autònoms de la Seguretat Social per activitats de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya, en el Sistema Especial d'Artistes del Règim General de la Seguretat Social, o bé, pel cas dels tècnics, que hagin cotitzat al Règim General de la Seguretat Social per les mateixes activitats, com a mínim 15 dies l'any 2019.

  4. No haver obtingut cap tipus d'ingressos, entre els dies 14 de març i 6 de maig, o bé que aquests no hagin superat conjuntament, en còmput mensual, l'import del salari mínim interprofessional.

Article 7

Compatibilitats

7.1 Aquesta prestació és incompatible amb la percepció d'altres ajuts, prestacions d'atur i per a l'ocupació, de cessament d'activitat, de prestacions econòmiques percebudes de forma regular i periòdiques, o amb qualsevol altre ajut i prestació concedit per altres administracions, ens públics o privats, meritats entre el 14 de març de 2020 i el 6 de maig de 2020, que superin conjuntament l'import del salari mínim interprofessional. En el cas que els ingressos no superin aquest import es dedueixen de la quantia de la prestació.

7.2 Aquesta prestació és incompatible amb les altres prestacions econòmiques que té reconegudes la persona beneficiària o a què pugui tenir dret per qualsevol dels sistemes de protecció públics o privats complementaris de la Seguretat Social, si la seva concessió pot comportar la pèrdua, la disminució o la no concessió d'aquelles.

Article 8

Procediment de tramitació i concessió

8.1 Els òrgans competents del Departament de Cultura i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies han d'aprovar una resolució de convocatòria que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , la qual ha de concretar el procediment de tramitació i concessió de la prestació, amb un procediment de concurrència no competitiva, fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària.

8.2 Les persones susceptibles de ser beneficiàries de la prestació regulada en aquest Decret llei han d'emplenar i presentar el formulari de sol·licitud normalitzat. El termini per presentar les sol·licituds restarà obert fins a l'exhauriment de la dotació designada a l'efecte.

8.3 Un cop revisades les sol·licituds i després de la comprovació dels requisits d'accés, en el termini quinze dies hàbils a comptar des de la presentació de la sol·licitud, s'ha de dictar resolució d'atorgament o denegació de la prestació fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària i, en el termini de quinze dies hàbils a comptar des de l'emissió de la resolució, es procedirà al seu abonament mitjançant transferència bancària. S'ha de declarar responsablement en fase de tramitació el compliment dels requisits.

8.4 L'òrgan tramitador farà un pla de verificació posterior que podrà comportar la presentació, per part de les persones sol·licitants, de la documentació acreditativa del compliment dels requisits d'accés a la prestació. L'atorgament de la prestació està sotmès a disponibilitat pressupostària.

8.5 Finalitzat el termini establert sense haver-se notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

8.6 L'òrgan competent per a la tramitació i resolució de les sol·licituds de la prestació extraordinària per a subministraments bàsics és la Direcció General de Prestacions Socials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

8.7 En el cas de denegació o inadmissió, sense perjudici del recurs administratiu que correspongui, la persona sol·licitant pot presentar una nova sol·licitud, sempre que no hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.

Article 9

Causa de revocació i de reintegrament de la prestació per a subministraments bàsics

D'acord amb el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial en l'acreditació dels requisits que donen dret a la prestació per subministraments bàsics determinarà la impossibilitat de la seva percepció o la seva revocació i l'obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

Article 10

Finançament

10.1 La prestació extraordinària per a subministraments bàsics a persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya té una dotació pressupostària de cinc milions d'euros (5.000.000 d'euros).

10.2 Aquesta prestació pot ser cofinançada amb càrrec als fons extraordinaris habilitats per la COVID-19. La part de cofinançament corresponent a la Generalitat es realitzarà amb càrrec al pressupost del Departaments de Cultura i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Capítol III

Ajudes a les famílies per fer econòmicament més accessibles les activitats d'educació en el lleure de l'estiu 2020.

Article 11

Establiment d'un ajut a les famílies per fer econòmicament més accessibles les activitats del lleure educatiu i promoure-les a l'àmbit de Catalunya

Es crea un ajut econòmic extraordinari destinat a les unitats familiars de Catalunya que tinguin ingressos bruts inferiors als 25.180,44 euros anuals que inscriguin els seus fills i filles d'entre 3 i 17 anys a les activitats de lleure educatiu a Catalunya.

El pagament de l'ajut és farà de forma directa a les entitats i empreses que hagin organitzat l'activitat d'educació en el lleure on hagi participat la persona beneficiària, i les persones beneficiàries hauran de realitzar la corresponent sol·licitud de l'ajut a partir de l'obertura de la convocatòria amb què es tramitarà.

Les activitats de lleure educatiu previstes en aquest ajut són aquelles que estiguin correctament notificades a la Direcció General de Joventut i que compleixin els requisits del Decret 267/2016 d'Activitats d'Educació en el lleure, i que és facin entre el 22 de juny i el 13 de setembre del 2020.

Article 12

Finalitat de l'ajut

Aquest ajut té com a finalitat promoure el lleure educatiu a Catalunya amb l'establiment de mesures de suport de caràcter social i, per tant, oferir un suport a les famílies que desitgin inscriure els seus fills i filles en activitats d'educació en el lleure regulades pel Decret 267/2016.

Article 13

Quantia de l'ajut

S'estableixen dos tipus d'ajuts.

  1. En el cas que la inscripció es realitzi per participar en colònies, acampades, estades esportives, rutes, rutes esportives o camps de treball, la quantia de l'ajut econòmic serà de cent euros (100 euros).

  2. En el cas que la inscripció es realitzi en una activitat sense pernoctació regulada per el Decret 267/2016, serà de vuitanta euros (80 euros).

En tots els casos l'activitat a la qual la persona beneficiària inscrigui els seus fills i filles haurà d'haver estat notificada correctament a la Direcció General de Joventut i la seva durada mínima ha de ser de 7 dies. En el cas de les activitats sense pernoctació la durada diària mínima de l'activitat ha de ser de 5 hores.

Article 14

Naturalesa jurídica

D'acord amb el que disposa la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, l'ajut econòmic regulat en aquesta norma es configura com un ajut de caràcter econòmic, extraordinari i de pagament únic, que s'atorga pel procediment de concurrència no competitiva, fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària. La prestació té caràcter puntual i, per tant, es farà efectiva amb un únic pagament mitjançant transferència bancària a l'entitat o empresa a la qual hagin estat inscrits les persones beneficiàries no sol·licitants.

Seran persones beneficiàries de l'ajut les persones de la unitat familiar que formulin la corresponent sol·licitud pels infants de 3 a 17 anys amb què convisquin, que en seran les persones beneficiàries no sol·licitants.

Article 15

Persones beneficiàries i requisits

Les persones beneficiàries són les que acreditin el compliment dels requisits següents:

  1. Tenir al seu càrrec infants, adolescents i joves d'entre 3 i 17 anys.

  2. Ésser major de divuit anys.

  3. Estar empadronat i residir legalment en un municipi de Catalunya.

  4. Que la unitat familiar tingui ingressos inferiors als 25.180,44 euros anuals. A aquest efecte, es computen els ingressos econòmics de totes les persones que formen la unitat familiar. S'entén per unitat familiar la formada per una o més persones que conviuen en el mateix domicili i que entre elles mantenen un vincle conjugal o de parella estable, o vincles familiars per consanguinitat o afinitat fins al segon grau i, també, per adopció o acolliment, o vincles de convivència assimilats als vincles esmentats, excloent-ne els que siguin de simple veïnatge compartit.

Article 16

Compatibilitats

16.1 L'ajut econòmic per a activitats en l'àmbit del lleure és compatible amb la percepció d'altres ajuts i prestacions percebudes de forma regular i periòdiques, o amb qualsevol altre beca, ajuda, prestació, subsidi o subvenció, públics o privats, si la suma mensual dels quals no supera el límit que estableix la lletra d de l'article 15.

16.2 Cada unitat familiar té dret a un expedient de ajut econòmic per a activitats en l'àmbit del lleure per cada fill/a que s'inscrigui en activitats en el lleure.

16.3 L'ajut econòmic extraordinari per a activitats en l'àmbit del lleure educatiu és compatible amb la percepció de la renda garantida de ciutadania.

Article 17

Incompatibilitats

L'ajut extraordinari per a activitats del lleure és incompatible amb beques i altres tipus d'ajudes econòmiques per a la mateixa finalitat concedides per entitats i/o altres administracions.

Article 18

Procediment de tramitació i concessió

18.1 La persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha d'aprovar una resolució de convocatòria que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , la qual ha de concretar el procediment de sol·licitud, tramitació i concessió de la prestació.

18.2 Les persones susceptibles de ser beneficiàries de la prestació regulada en aquesta norma han d'emplenar i presentar el formulari de sol·licitud normalitzat exclusivament via telemàtica.

18.3 El termini per presentar les sol·licituds restarà obert fins a l'exhauriment de la dotació designada a l'efecte.

18.4 Un cop revisades les sol·licituds i després de la comprovació dels requisits d'accés, es dictarà resolució d'atorgament o denegació de l'ajut econòmic per a les famílies fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària.

S'ha de declarar responsablement el compliment dels requisits, mitjançant la sol·licitud de l'ajut econòmic, i presentar la documentació acreditativa, quan així se sol·liciti.

La situació d'excepcionalitat obliga a prendre mesures de simplificació administrativa i, per aquest motiu, en la fase de tramitació s'ha de declarar responsablement el compliment dels requisits mitjançant la sol·licitud, i es farà un pla de verificació posterior que podrà comportar la presentació de la documentació acreditativa quan així se sol·liciti.

L'òrgan tramitador farà un pla de verificació posterior que podrà comportar la presentació per part de les persones sol·licitants de la documentació acreditativa del compliment dels requisits d'accés a la prestació, així com que s'han destinat els recursos a la finalitat de la prestació, quan així se sol·liciti. L'atorgament de la prestació està sotmès a disponibilitat pressupostària.

18.5 Finalitzat el termini establert sense haver-se notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

18.6 Un cop atorgat l'ajut, la persona beneficiària rebrà un document acreditatiu de la concessió de l'ajut per a cada persona beneficiària no sol·licitant que se li hagi atorgat per tal que pugui ser lliurat a l'entitat o empresa en la qual es desenvolupi l'activitat.

18.7 Les entitats o empreses rebran directament mitjançant transferència bancària els ajuts d'aquells beneficiaris que hagin participat a les seves activitats un cop trametin la relació de persones beneficiàries no sol·licitants que hagin participat a les seves activitats.

18.8 L'òrgan competent per a la tramitació i resolució de les sol·licituds de l'ajut econòmic és la Direcció General de Joventut.

18.9 En el cas de denegació o inadmissió, sense perjudici del recurs administratiu que correspongui, la persona sol·licitant podrà presentar una nova sol·licitud, sempre que no hagi finalitzat el termini de presentació.

Article 19

Causa d'extinció i reintegrament

D'acord amb el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial en l'acreditació dels requisits que donen dret a l'ajut extraordinari per a activitats del lleure determinarà la impossibilitat de la seva percepció o la seva extinció i l'obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

Article 20

Finançament

L'ajut econòmic extraordinari per facilitar l'accés a les activitats d'estiu en l'àmbit de lleure té una dotació pressupostària de tres milions i mig d'euros.

Capítol IV

Ajut econòmic extraordinari per a entitats sense ànim de lucre i empreses per a l'organització i funcionament de les activitats en l'àmbit del lleure educatiu en els requeriments de la pandèmia COVID-19

Article 21

Ajut econòmic extraordinari per a l'organització i funcionament de les activitats en l'àmbit del lleure

Es crea una ajuda extraordinària per a les entitats organitzadores d'activitats de lleure per tal de minimitzar l'impacte econòmic en l'adequació de l'organització i funcionament d'aquestes activitats, als requisits i mesures de prevenció, higiene i protecció establertes per les autoritats sanitàries i acordades als òrgans corresponents, en el context de la crisi sanitària.

Article 22

Finalitat

Aquesta ajuda podrà destinar-se per a les finalitats següents:

  1. Per a l'adaptació de les infraestructures d'allotjament, àpat i pernoctació amb l'objectiu que garanteixin les mesures sanitàries necessàries i pertinents.

  2. Per a l'adquisició de material de protecció individual per a als treballadors i els infants i adolescents, higiene i de control sanitari, tant personals (mascaretes, mocadors de paper, etc.) com col·lectius (termòmetres frontals, gel hidroalcohòlic, productes desinfectants, papereres de pedal, dispensadors de tovalloles d'un sol ús, etc.).

  3. Per a l'adequació i adquisició de material pedagògic, lúdic, esportiu, de papereria, necessari per complir les mesures establertes per les autoritats sanitàries competents.

Article 23

Quantia

La quantitat a atorgar per a cada persona sol·licitant es farà en funció de les necessitats de cada organisme i segons els criteris de priorització que es regulin en la resolució de convocatòria.

Article 24

Entitats beneficiàries i requisits

Les entitats beneficiàries de l'ajut econòmic per a l'adquisició de materials de protecció individual i realització de les activitats de lleure educatiu són les entitats que acreditin el compliment dels requisits següents:

  1. Que siguin empreses o entitats sense ànim de lucre.

  2. Que organitzin activitats d'estiu en l'àmbit del lleure educatiu incloses en el Decret 267/2016 d'activitats de lleure, com colònies, casals, camps de treball i rutes. Queden exclosos d'aquesta ajuda els casals i campus emmarcats en l'àmbit esportiu (clubs, federacions esportives).

  3. Que les activitats objectes de l'ajut organitzadores compleixen les mesures de protecció, prevenció i higiene establertes per les autoritats sanitàries i les acordades en els àmbits corresponents.

Article 25

Incompatibilitats o exclusions

No podran sol·licitar aquesta ajuda les empreses i entitats següents:

  1. Les empreses i entitats sense ànim de lucre que tinguin un ERTO en actiu en una activitat vinculada a les activitats de lleure educatiu de l'estiu.

  2. Les empreses, entitats i associacions sense ànim de lucre emmarcades i regulades legalment en l'àmbit esportiu (clubs i federacions esportives) i organitzadores d'activitats exclusivament esportives.

Article 26

Procediment de tramitació i concessió

El compliment dels requisits s'ha d'acreditar mitjançant les declaracions responsables que inclou la sol·licitud d'ajut econòmic i la presentació de la documentació acreditativa, quan així se sol·liciti.

La situació d'excepcionalitat obliga a prendre mesures de simplificació administrativa i, per aquest motiu, i d'acord amb l'article 35 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i procediment de les administracions públiques de Catalunya, el compliment dels requisits s'acreditarà en fase de tramitació mitjançant les declaracions responsables indicades a la sol·licitud, i es farà un pla de verificació posterior que podrà comportar la presentació de la documentació acreditativa quan així se sol·liciti.

Article 27

Causa d'extinció i reintegrament

D'acord amb el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial en l'acreditació dels requisits que donen dret a la prestació per subministraments bàsics determinarà la impossibilitat de la seva percepció o la seva extinció i l'obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

Article 28

Finançament

L'ajut extraordinari per a entitats de base associativa i sense ànim de lucre i empreses previstes en el present Decret llei té una dotació pressupostària d'un milió d'euros.

Capítol V

Mesura per a la contractació de joves en pràctiques per a entitats del sector del lleure educatiu

Article 29

Objecte

L'objecte d'aquesta mesura és regular un ajut per a la contractació de joves en pràctiques per impulsar les activitats del sector del lleure que s'han vist afectades per les mesures sanitàries adoptades per superar la pandèmia de la COVID19.

Article 30

Finalitat

La finalitat de la mesura és la contractació de 136 persones joves mitjançant un contracte en pràctiques, amb la finalitat d'impulsar i realitzar projectes de 6 mesos, a partir de l'1 juliol de 2020, que incloguin propostes per al lleure educatiu de l'estiu i la seva continuïtat a la tardor, per tal de que puguin reforçar l'atenció a infants, adolescents i joves en les necessitats d'aquests, en el context de la COVID-19.

També es pretén impulsar projectes que treballin l'aprenentatge de les noves rutines, que treballin l'educació emocional i l'acompanyament i vincle comunitari dels nois i noies, i la prevenció de la COVID-19, des dels espais educatius del temps lliure i les instal·lacions juvenils.

Article 31

Entitats beneficiàries

31.1 Les entitats beneficiàries de la mesura d'ajut per a la contractació de joves en pràctiques per a l'impuls de les activitats del sector del lleure són les entitats sense ànim de lucre i les empreses del sector del lleure educatiu inscrites al Cens d'Entitats Juvenils de la Direcció General de Joventut i que justifiquin la realització de les activitats i projectes descrits en el present capítol.

31.2 No poden sol·licitar aquests ajuts les entitats i empreses següents:

  1. Les que tinguin un expedient de regulació temporal d'ocupació vigent i que afecti treballadors amb activitats vinculades a les que són objecte de l'ajut.

  2. Les que estiguin emmarcades i regulades legalment en l'àmbit esportiu (clubs i federacions esportives) i organitzadores d'activitats exclusivament esportives.

Article 32

Règim jurídic

Aquesta mesura d'ajuts està vinculada, excepte pel que fa al que preveu aquest capítol, al programa de contractació en pràctiques de persones joves beneficiàries del Programa de garantia juvenil del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC), aprovat per l'Ordre TSF/115/2018, de 12 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a incentivar la contractació en pràctiques de persones joves beneficiàries del Programa de garantia juvenil a Catalunya.

L'Agència Catalana de la Joventut aprovarà una resolució de convocatòria extraordinària dels ajuts corresponents al present capítol, la qual ha de fixar els criteris per a la selecció dels projectes.

Article 33

Persones destinatàries

La selecció de les persones destinatàries s'ha de fer d'acord amb el que estableix la base 7 de l'Ordre TSF/115/2018, de 12 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a incentivar la contractació en pràctiques de persones joves beneficiàries del Programa de garantia juvenil a Catalunya.

Excepcionalment, per a aquesta mesura, es pot iniciar el procediment de selecció de les persones destinatàries amb anterioritat a la Resolució d'atorgament, amb la finalitat de poder dur a terme la contractació urgent a partir de l'1 de juliol de 2020.

La distribució de persones destinatàries entre les entitats beneficiàries es realitzarà d'acord amb les criteris que s'estableixin a la resolució de convocatòria, i cada entitat sense ànim de lucre o empresa podrà seleccionar un màxim de quatre persones beneficiàries.

Article 34

Quantia

La quantia de l'ajut és d'11.000,00 euros, per persona jove contractada.

Article 35

Finançament

La dotació pressupostària per a la contractació de persones joves en pràctiques és de 1.500.000,00 euros. El finançament prové del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i serà traspassat a l'Agència Catalana de la Joventut, exclusivament per a aquesta finalitat.

Disposició addicional

Es modifica la disposició final segona del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, que queda redactada de la manera següent:

“Segona

Les modificacions a què es refereix aquest Decret llei, si afecten disposicions de rang reglamentari, continuen mantenint el seu rang normatiu.”

Disposició transitòria

Les sol·licituds de la prestació previstes en d'aquest Decret llei que hagin estat presentades abans de finalitzar l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, i les seves pròrrogues o, posteriorment, abans de l'exhauriment de la dotació pressupostària, i es trobin pendents de resolució en aquella data, es tramitaran d'acord amb el que estableix aquest Decret llei.

Disposició derogatòria

Es deroga l'article 1.5. d del Decret llei 2/2020, de 21 de gener, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària i de modificació del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.

Disposicions finals

Primera

Habilitació i autorització als departaments competents

  1. Es faculta els òrgans competents dels departaments amb competències en matèria de cultura i prestacions socials perquè, en el seus àmbits competencials, puguin aprovar les disposicions necessàries per a l'efectivitat i l'execució del que disposa els capítol II a V respectivament d'aquest Decret llei, així com perquè s'impulsin les mesures de gestió electrònica d'expedients i notificació de resolucions mitjançant la publicació al Tauler electrònic per a la tramitació immediata de la prestació creada a l'article 2.

  2. S'autoritza el departament competent en matèria d'economia i hisenda a realitzar les modificacions pressupostàries necessàries per complir el que s'estableix en el present Decret llei i adoptar les mesures que siguin oportunes per fer efectiu el pagament de la prestació que s'hi preveu.

Segona

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 2 de juny de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR